ТЕМА. Українське лицарство від найдавніших часів до сьогодення
МЕТА: сприяти розвитку в учнів уміння працювати в групі з текстовими джерелами інформації, виділяти головне, робити висновки, узагальнення, формувати усвідомлення дітьми спільних цінностей української нації: незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою, виховувати почуття гордості й патріотизму, поваги до борців за незалежність нашої держави.
Інтегровані змістові лінії: громадянська відповідальність, інформаційне середовище, цінності й моральність.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
після цього уроку учні зможуть
Тип уроку: вивчення нових знань
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентація PowerPoint, роздавальні картки, картки самооцінювання.
Епіграф до уроку
Українському народу не потрібне співчуття –
потрібні патріоти. Потрібен ти!
І. Олійник
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня, любі діти! Вітаю вас на сьогоднішньому уроці українознавства.
ВПРАВА «Створи свій настрій»
Перш ніж ми розпочнемо урок, я попрошу вас намалювати настрій, з яким ви прийшли на урок.
Який би смайлик ви не обрали, я раджу вам посміхнутися й націлитися на позитив. Подумки побажайте собі й друзям гарного настрою та успіхів на цілий день, адже це так потрібно для легкого засвоєння теми сьогоднішнього уроку.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ОЧІКУВАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ
Отже, запишіть у зошитах число, класна робота, тему уроку. Щоб робота на уроці була успішною, давайте визначимо наші очікування від уроку(залучення учнів до цілеутворення). Речення почніть словами: «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»
Ознайомлення з епіграфом уроку
МЕТОД «Асоціативний кущ»
Хто такі патріоти? Кого так називають? Малюємо на дошці асоціативний кущ.
Очікувані результати - патріот - відданий своєму народу і рідній землі, любить свою родину, мову, культуру, історію, захищає свою вітчизну, свій народ у разі потреби.
МЕТОД «Гамбургера»
ВЕРХНЯ ЧАСТИНА: булка.
Це ваш вступ. Почніть його зі слів «Я вважаю, що…» та висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору
СЕРЕДИНА: м'ясо, сир, салат.
Це основна частина, яка складається з фактів, доказів і пояснень, які підтримують вашу позицію. Почніть її словами
«… тому що…»
НИЖНЯ ЧАСТИНА: булка.
Це висновок, почніть його словами
«Отже ( тому), я вважаю …»
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель організовує роботу груп за п'ятьма питаннями: 1- «Лицарі у козацьку добу», 2- «Українське лицарство у І Світову війну», 3- «Українська революція», 4- «ІІ Світова війна та Україна», 5- «Лицарство у сучасну добу». Кожна група отримує інструкційні картки з алгоритмом виконання завдань: розподілити обов’язки в групі; опрацювати текст; розглянути ілюстрації; узагальнити матеріал; презентувати результати роботи групи, взяти участь в обговоренні результатів роботи інших груп.
Ролі в групі: спікер: зачитує завдання групі, організовує порядок виконання, підводить підсумки роботи.
Секретар: веде записи результатів роботи групи, може висловлювати думки групи чи допомагає доповідачу.
Посередник: стежить за часом, активізує роботу групи.
Доповідач: чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи.
(Інструктивні картки в додатку)
Після групової роботи відбувається презентація результатів роботи груп, пропоную додаткові питання, учні заносять основні моменти до зошитів.
Самооцінка роботи в групах, виставлення балів в картках самооцінки.
ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Систематизація й узагальнення знань учнів відбувається у формі графічного диктанту. Діти отримують картки із правильними та помилковими твердженнями. Правильне твердження учні позначають знаком (↑), а помилкове — (↓).
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми з вами, діти, познайомилися з представниками лицарства, справжніми патріотами, які інтереси народу, інтереси держави поставили понад свої особисті інтереси й присвятили власне життя служіннюУкраїні. Їх долі - це приклад мужності, сміливості, стійкості в боротьбі. Я думаю, що всі ви погодитеся з тим, що доля України залежить від кожного з нас!
РЕФЛЕКСІЯ. МЕТОД «SMS-ПОВІДОМЛЕННЯ»
На дошці має бути зображення телефону, на який діти ліплять стікери зі своїми враженнями.
Наша подорож у просторі й часі закінчилася, а за вами вже скучили ваші рідні. Напишіть для них на стікерах повідомлення із враженнями про свою подорож на сьогоднішньому уроці.
ОЦІНЮВАННЯ . Самооцінка за роботу за методом «Гамбургер», виставлення балів у картках самооцінки.
Протягом уроку ви здійснювали самооцінювання, тому прошу вас прокоментувати свою роботу та ту оцінку, яку ви собі поставили.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. На вибір учня:
1. Напишіть твір-есе «Значення лицарства в історії України»
2. Підготуйте інтерв'ю з одним із лицарів України.
3. Складіть кросворд з теми.
ДОДАТОК 1
КАРТКА ДЛЯ САМООЦІНЮВАННЯ
Вид роботи |
Кількість балів |
Робота в групі (кожен пункт від 0 до 1 балу): Ви брали активну участь у роботі групи |
|
Ви вносили вдалі пропозиції, які враховувала група |
|
Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи |
|
Ви висунули ідеї, що сподобалися іншим |
|
Ви вдало узагальнювали думки інших, працювали в групі |
|
Ви доповідали класу про результати групової роботи |
|
Графічний диктант(6 балів) |
|
Всього балів |
|
ДОДАТОК 2
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ РОБОТИ В ГРУПАХ
1. Уважно прочитайте текст
2. Виділіть найголовнішу інформацію
3. Обговоріть результати роботи в групі
4. Презентуйте результати роботи.
5. Уважно прослухайте презентації інших груп. Візьміть участь в обговоренні. Результати запишіть у зошити
Група №1 «Лицарі у козацьку добу»
У 13-15 ст. українські землі, ослаблені монголо-татарськими набігами, втратили державність і підпали під зверхність сусідніх держав. Особливо тяжким було панування Польщі. Багато селян-втікачів рятувалося від панської неволі в південноукраїнських степах(«Дике Поле») Таких втікачів називали «уходниками». Вони почали будувати невеличкі укріплення (засіки, січі), займалися землеробством, рибальством, полюванням, бджільництвом, ремісництвом, торгівлею. А вже 1489 р. зʼявляється перша згадка про українських козаків. Слово «козак» означає «вільна людина». Заснування першої Запорозької Січі повязують з волинським князем Дмитром Вишневецьким. Він був лицарем у найширшому розумінні цього слова. Саме він згуртував кількасот козаків, маючи за мету ведення збройної боротьби проти турецько-татарських нападників. Потрапивши в полон до турків, він не зрадив Батьківщини, витримав страшні катування і прийняв мученицьку смерть.
Козаки були прекрасними воїнами. Вони захищали українські землі від набігів татар. Козацька зброя – це шабля та рушниця. Запорозьке військо називалось кіш, воно було пішим та кінним. На чолі коша стояв гетьман, або кошовий отаман. Військо ділилось на полки на чолі з полковниками, сотні очолювали сотники, десятки або курені – куренні отамани. Кожний полк мав окремий прапор зі своїм знаком. Козаки влучно стріляли з пістолів та іншої зброї. Це про них сам султан турецький говорив: «Коли навколишні держави йдуть проти мене, я сплю - не зважаю, а до козаків увесь час мушу дослухатися, весь час слухаю, не дрімаю» (Літопис Григорія Грабянки, 1710-ті рр.)
У багатьох народних піснях народ прославив українських лицарів-козаків Северина Наливайка, Івана Богуна, Івана Сірка, Семена Палія, Петра Сагайдачного, Івана Мазепу, Богдана Хмельницькогота багатьох інших.
Татари женуть ясир- українських невільників
Петро Сагайдачний
З іменем гетьмана Петра Сагайдачного повязані успішні морські походи козаків проти Османської імперії. Він перетворив Військо Запорозьке на справжню регулярну армію. Петро Сагайдачний у 1606 році здійснив похід на неприступну фортецю Кафу. Йому вдалося взяти це місто, спалити турецькі кораблі і визволити багато невільників-українців. Слава про козаків гриміла по всій Європі. Також завдяки козакам, яких очолював П. Сагайдачний у битві під Хотином, 80-тисячне польсько-козацьке військо завдало поразки 250-тисячні турецькій армії турецькій армії. Гетьман особливу увагу приділяв справі розвитку української національної культури. Разом із всім Військом Запорозьким він вступив до Київського братства.
Хотинська битва
Богдан Хмельницький
У 1648 р. почалася Національно-визвольна війна українського народу проти польського панування, яку очолив Богдан Хмельницький. У ній брали участь і селяни, і міщани, і козаки. Хмельницькому вдалося згуртувати українське суспільство навколо ідеї створення своєї незалежної держави – Війська Запорозького. Блискучі перемоги козацького війська під Жовтими Водами, під Пилявцями, Зборовом, Батогом та Жванцем похитнули Річ Посполиту, і дозволили втілити ідею козацької держави – Гетьманщини або Війська Запорозького.
Запитання і завдання
1. Яким роком датується перша писемна згадка про українських козаків?2. Що таке Дике Поле? 3. Якими були причини виникнення українського козацтва? 4. Чим уславились Д. Вишневецький, П. Сагайдачний, Б. Хмельницький?
Група №2 «Українське лицарство у І Світову війну»
Боротьба за незалежність України продовжується і у 20 ст. Під час І Світової війни українці Галичини з добровольців сформували легіон Українських Січових Стрільців, який воював на боці Австро-Угорщини та прославився своїми героїчними подвигами.
Січові Стрільці на марші
Прапори легіону УСС
Це була найбоєздатніша частина австро-угорського війська. Січові стрільці, взявши активну участь у Першій світовій війні, стали основою майбутньої української армії, як на західноукраїнських землях, так і у Наддніпрянщині. Історія УСС починається у 1914 році. До нього вступала молодь на добровільних засадах. Це були вихованці товариств «Січ», «Сокіл», «Пласт». До міста Стрия, що на Львівщині , прибуло понад 10 тисяч добровольців, але влада дозволила набрати у легіон лише 2,5 тис. Вони приймали присягу двічі: вперше – загальну для всього війська, а вдруге - свою, на вірність Україні: «Я, український січовий стрілець, присягаю українським князям, гетьманам, Запорізькій Січі, могилам, і всій Укрїні, що вірно служитиму рідному Краєві, боронитиму його перед ворогом, воюватиму за честь української зброї до останньої краплі крові..». Свою обітницю усуси виконали у кровопролитних битвах під Бережанами, на горі Лисоня та Маківка. У 1916 р. на горі Лисоня легіон попав у оточення. Лише 150 стрільцям та 16 старшинам вдалося вирватися з оточення. На стрілецьких могилах викарбувані написи: «Упав за волю України»
Могили УСС на горі Маківка в Карпатах
Запитання і завдання
Група №3- «Українська революція»
Продовженням визвольних змагань українців у ХХ ст. була Українська революція 1917 – 1921 років. У всіх регіонах України у ті роки створювалися та діяли українські органи влади, відроджувалася культура. Завдяки цим подіям відродилась українська державність, були затверджені національні символи: герб, прапор та гімн, Києву було повернуто статус столиці, було надано офіційного статусу українській мові, культурі, історії, а також закладено традиції національного війська. В роки революції було створено Українську академію наук, введено гривню – грошову одиницю. Але увесь цей період УНР вела важкі бої за незалежність і територіальну цілісність. Разом із Галицькою армією, армія УНР демонструвала героїзм і не капітулювала навіть тоді, коли під українським прапором залишалися кілька невеликих повітів. Одна з найбільш героїчних і трагічних сторінок Української революції – бій під Крутами 29 січня 1918 р. Він не був зразком військової тактики чи стратегії, але став боєм за майбутнє України. Патріотично налаштована молодь стала на заклик українського уряду захистити УНР від наступу більшовиків із Росії. Підрозділи армії УНР під командуванням Аверкія Гончаренка чисельністю 520 осіб на 4 дні зупинили переважаючого агресора (4800 бійців) біля станції Крути на залізничній ділянці Ніжин-Бахмач. Ці герої - студенти, курсанти, школярі без вагань віддали молоде життя в ім'я волі свого народу, ставши символом нескореного духу нашої нації.
Завдяки героїчному подвигу крутянців Центральна Рада мала змогу підписати Берестейський мирний договір та вигнати потім більшовиків з України.
Революція закінчилася поразкою, але вона стала тим джерелом, з якого черпатимуть силу наступні покоління українців, продовжуючи визвольну боротьбу.
Запитання і завдання
Група № 4- «ІІ Світова війна та Україна»
Великих втрат зазнав наш народ під час найбільш кривавої війни ХХ століття – Другої світової війни. Людські втрати склали близько 10 млн чоловік. Нацисти розглядали Україну як джерело продуктів і робочої сили. Війна завдала Україні більше руйнувань, ніж будь-якій іншій країні Європи. Та українці не скорилися. Реакцією на політику німців було створення в Україні Руху Опору . Його течіями були УПА та радянський партизанський рух, 6 млн наших земляків воювали у радянських збройних силах, близько 100 тис у лавах УПА, близько 350 тис. у лавах союзників(Англії,Франції, США, Канади, Польщі).
2,5 млн. українців нагороджено орденами і медалями, за виняткову мужність 2072 українці були удостоєні звання Героя Радянського Союзу, 32 стали двічі Героями.
Українці разом з іншими народами світу зробили великий внесок у перемогу над нацистами. Де б не перебували українці та вихідці з України, вони пліч-о-пліч з іншими народами воювали у регулярних арміях та були партизанами, служили як у допоміжних формуваннях, так і на передовій. Це чоловіки та жінки, які походили з різних куточків України та світу.
Наші співвітчизники дістали високі відзнаки країн, за які вони воювали, а їхні імена назавжди викарбувані золотими літерами на скрижалях нашої історії. Це Іван Кожедуб, який став найрезультативнішим льотчиком усієї Другої світової війни, на рахунку якого 64 повітряні перемоги; безстрашний Олексій Берест, який підняв над рейхстагом у Берліні прапор Перемоги; генерал Кузьма Деревʼянко, який став відомим на весь світ завдяки тому, що підписав Акт про капітуляцію Японії, яким було поставлено крапку в Другій світовій війні.
Запитання і завдання
Лейтенант Олексій Берест
Генерал Кузьма Деревʼянко
Група №5- «Лицарство у сучасну добу»
Сучасна Україна – самостійна і незалежна держава. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла «Акт проголошення незалежності України», яким проголосила незалежність нашої держави. Україна має власну армію і Військово-Морський флот. Україну як самостійну державу визнали понад сто країн світу, в Києві відкрито десятки зарубіжних посольств.
20 лютого 2014 року розпочалася збройна агресія росії проти України. Збройні Сили РФ захопили частину території України – Кримський півострів. Але це був тільки початок. Далі почалася агресія на територію Луганської та Донецької областей. В усьому світі ці події назвали «гібридною війною» Росії проти України.
Тисячі патріотів для збереження нашої незалежності і цілісності з перших днів війни пішли добровольцями і волонтерами на фронт. Серед них – наші земляки, які не задумуючись пішли боронити кордони держави і вже не повернулися живими: Куслій Олег та Савченко Юрій – учасники жорстоких оборонних боїв за місто Дебальцеве Донецької області, Лестуха Володимир – ніс службу в одній з найгарячіших точок АТО поблизу м. Щастя Луганської області.
Прикладом героїзму і національної мужності стала оборона Донецького аеропорту, яка тривала 243 дні. Російсько-терористичні війська були вражені стійкістю і мужністю наших солдат настільки, що прозвали їх «кіборгами». Щодня вони пекельним вогнем палили аеропорт, обстрілювали з усіх боків, але наші захисники міцно тримали оборону. Здавалось, що ніщо не може вижити у цьому пеклі, але наші хлопці раз за разом відбивали атаки. Вони витримали, не витримали бетонні перекриття.
Весь український народ став на боротьбу з окупантом. Розгорнувся волонтерський рух, на передову доставлялося військове спорядження, харчі, маскувальні сітки, ліки, одяг, листи і малюнки від школярів.
О 3.40 24 лютого 2022 року росія розпочала повномасштабну війну проти нашої держави. Відразу почався ракетний обстріл усієї території України, а війська країни - агресорки вдерлися поблизу Харкова, Херсона, Києва, Чернігова, Сум. Завдяки нашій армії та силам самооборони агресор зазнав великих втрат у живій силі та техніці.
Весь світ підтримує Україну у справедливій боротьбі. Україну підтримують міжнародні організації, такі як ПАРЄ, ООН, ОБСЄ, ЄС, та найголовніше – підтримка громадян-патріотів. Народ, який має таку підтримку, не перемогти!
Запитання і завдання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
«Українознавство». Навчальна програма для учнів 5-11 класів закладів ЗСО України. К., 2020.
П.П. Кононенко. Українознавство, К., 2005.
О. Палій. Історія України.- К., 2017.
Уроки мужності - фундамент національної ідентичності, - Бережанка, 2014.
Полонська-Василенко Нова історія України: Т 1, 2. До середини XVIIстоліття. – К., 1992.
http://www.memory.gov.ua
https://history.vn.ua/pidruchniki/ukraine-history-posibnik-2015/74.html
Здоров'язберігаючі технології на уроках історії Самойлова І. А. //www.slideshare.net
www.yrok.net.ua/ Організаційний момент на уроках суспільних дисциплін