Урок "Українські землі у складі Російської імперії"

Про матеріал
Розробка уроку історії України в 9 класі з теми: "Українські землі у складі Російської імперії"
Перегляд файлу

Дата: 22.11.2019

Клас: 9

Тема: Українські землі у складі Російської імперії. Національне та соціальне становище українського народу.

Мета: формувати в учнів знання про адміністративно-територіальний та регіональний поділ українських земель у складі Російської імперії наприкінці XVIII - на початку ХІХ ст.,  охарактеризувати чисельність та етнічний склад українського населення, його соціальне й національне становище; розвивати в учнів уміння працювати з документами, картами, схемами, таблицями, історичними термінами, вміння аналізувати історичний матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору; виховувати національні та патріотичні почуття.

Основні поняття: інтеграція, уніфікація, бюрократизація, денаціоналізація, міграція.

Обладнання: карта «Українські землі у складі Російської імперії в ХІХ ст.», картки з документами, схемами, таблицями.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- визначати хронологічну послідовність подій даного періоду;

- показувати на карті українські землі у межах Російської імперії;

- на основі різних джерел інформації: описувати становище українського населення та ознаки повсякденного життя українців у складі Російської імперії;

- аналізувати та узагальнювати історичні факти;

- здійснювати критичний аналіз джерел та давати власну оцінку інтерпретації подій в історичних документах.

 

Хід уроку

І. Організація початку уроку.

Знайомство з учнями класу.

Емоційне налаштування. Музичний супровід. 

Об’єкт Word Art у вигляді «яблука» з логіном до уроку.

Завдання: дібрати до кінця уроку до визначеного логіну пароль.   

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів.

1. Цей день в історії.

251 рік тому (1764 р.) указом російської імператриці Катерини ІІ в Україні було остаточно ліквідовано гетьманство. Лівобережна Україна підпорядковувалася Малоросійській колегії, яка  послідовно викорінювала залишки автономії й самоуправління в Україні. 

2. Бесіда за запитаннями:

- Отже, коли в Україні було ліквідовано гетьманське правління й залишки гетьманського устрою?

(Ліквідація автономії Гетьманщини  - адміністративна  реформа  уряду  Російської  імперії, проведена у 1764–1765 рр. та націлена на ліквідацію автономії Гетьманщини. Протягом ХVІІІ ст.  Гетьманщина поступово втратила політичну і економічну автономію. 1764 р. наказом імператриці Катерини ІІ  інститут гетьмана було скасовано, а ще через рік Гетьманщину реформовано в Малоросійську губернію.)

- Коли і як було зруйновано Запорозьку Січ?

(Ліквідація Запорізької Січі 1775 року - насильницьке знищення російськими військами українського козацького утворення – Підпільненської Січі, та остаточна ліквідація Запорізької Січі як козацької автономії. Унаслідок цього Військо Запорозьке Низове припинило своє існування.)

- До складу яких держав були включені українські землі, що належали Польщі до її поділів?

(В результаті 3 поділів Польща перестала існувати до завершення І світової війни, а близько 80% етнічних українців опинилися на території російських земель. Вони мешкали на території Лівобережної та Правобережної України. У той час, як Галичина, Закарпаття та Буковина знаходилися під керівництвом австрійських правителів.)

- Які землі були включені до складу Росії після російсько-турецьких воєн другої половини XVІІІ ст.?

(Російсько-турецька війна 1768-1774 рр. - одна з ключових за значенням воєн між Російською й Османською імперією, унаслідок якої до складу Росії увійшли  Південна Україна, Північний Кавказ і Крим.)

- Між якими державами були поділені українські землі на початку ХІХ ст.?

(На початок ХІХ ст., внаслідок трьох поділів Польщі, російсько-турецьких війн, ліквідації Гетьманщини і Запорозької Січі українські землі опинилися під владою Російської та Австрійської імперій.)

Показати ці землі на карті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Яка країна в сучасний період розвитку загарбала території України? (Російська Федерація)
  • Які саме регіони? (анексія Криму, часткова окупація Донецької та Луганської областей)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

1. Слово учителя.

Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати новий історичний період. Познайомимося з його хронологічними межами та періодизацією, дізнаємося яким було становище українських земель та українців у складі Російської імперії. Запишіть у зошити тему уроку: «Українські землі у складі Російської імперії. Національне та соціальне становище українського народу».

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Давайте спільно визначимо наші завдання на урок. (завдання учнів)

«Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього, хто не відає про славу своїх предків, той сам не вартий пошани», – цей безсмертний вислів М.Т. Рильського я дібрав епіграфом нашого уроку. 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя.

Протягом майже 150 років - від кінця XVIII до початку XX ст. - українці перебували під владою двох імперій: 80% українського населення опинилися під тиском Російської імперії, решта населяли Австрійську імперію Габсбургів. Російська та Австрійська імперії являли собою величезні територіальні конгломерати, численне населення яких складалося з різних за етнічними й культурними витоками народів. Від населення вимагали абсолютної покори й вірності, вважаючи це не лише політичним, а й моральним і релігійним обов’язком.

Російська імперія була однією з найбільших у світі. Ніде бюрократія не була настільки деспотичною, поліція такою жорстокою, а народ безправним, як у Росії.

2. Робота з опорним конспектом. «Адміністративно-територіальний устрій та регіональний поділ українських земель».

Використовуючи слова-підказки та інформацію відео фрагменту діти заповнюють таблицю. На опрацювання завдань учням відводиться до 5 хв. Потім діти демонструють результати своєї роботи, а учитель доповнює та коригує їхні відповіді.

Завдання:

  •       Доповніть схему «Українські землі наприкінці ХVІІІ – на початку ХІХ ст.», визначте адміністративно-територіальний устрій і регіональний розподіл українських земель у складі Російської імперії в першій половині ХІХ ст. Відшукайте ці землі на карті.
  •       Як ви вважаєте, з якою метою російський уряд запровадив такий адміністративно-територіальний устрій українських земель?

На чолі генерал-губернаторств стояли військові генерал-губернатори, які мали майже необмежену владу.

Губернське управління здійснювалося за допомогою станових органів - дворянських зборів на чолі з предводителями дворянства.

Губернії поділялися на повіти, на чолі яких стояли справники.

Судова та адміністративна влада над кріпаками перебувала в руках поміщиків.

Отже, в управлінні численними, розкиданими на великій території підданими імператори спиралися насамперед на армію та бюрократію. І хоч місцева верхівка й надалі зберігала своє значення, проте важливі рішення, що визначали життя українців, дедалі частіше приймали імперські міністри у далеких столицях.

3. Словникова робота.

Інтеграція – входження українських земель до Росії і ліквідація їх національної самобутності.

Уніфікація – зведення управління в Україні до єдиних зразків, які існували в Російській державі.

Бюрократизація – збільшення кількості чиновників, які управляли українськими землями. Український народ позбавлявся самоврядування.

Денаціоналізація – винищення всього українського, насадження мови і культури панівної нації.

Порто-франко - режим вільного безмитного обігу товарів для окремого порту, міста. 

4. Робота з контурною картою.

Завдання:

- Позначити українські землі у складі Австрійської імперії на початку ХІХ ст.

- Позначити українські землі у складі Російської імперії на початку ХІХ ст.

- Позначити українські губернії у складі Російської імперії на початку ХІХ ст.

5. Робота з таблицею «Чисельність населення та його етнічний склад».

Під час роботи учні спостерігають продовження відео уривку.

Регіон України

Українці

Представники інших національностей

Лівобережжя

95 %

переважно селяни

5% - росіяни, євреї

Купці, чиновники, офіцери

Правобережжя

90 %

переважно селяни

10% - росіяни, євреї, поляки

Міщани, шляхта

Південна Україна

65 %

переселенці з інших територій

України

9% - румуни, молдавани

9% - росіяни

3–4% - вірмени, німці

1% - серби, болгари, євреї,

греки, поляки, татари та ін.

Завдання:

  •       Зробіть висновки про чисельність населення на території Наддніпрянської України, яка перебувала під владою Російської імперії, та його етнічний склад.
  •       Яку міграційну політику провадив російський уряд на українських землях?
  •       Як ви вважаєте, чому російський уряд сприяв переселенню представників інших національностей на територію України?

Наприкінці XVІІІ ст. прискорюється процес зростання населення в Україні (як і в цілому в Європі), кількість українців перевищувала 11 млн. чол.

Під владою Російської імперії проживало до 8 млн. чол. українців.

Російський уряд сприяв переселенню різних верств населення на територію України (особливо росіян та євреїв).

Усі переселенці на Південь України на 30 років звільнялися від податків і цілком від військової служби.

6. Робота з історичними документами.

Із праці О. Субтельного «Україна: історія»

«…Українці, або «малороси», повинні втратити свої відмінні риси й стати «справжніми росіянами». Відтак політика уряду, спрямована на прискорення цього «природного» процесу, провадилася аж до самого розпаду імперії. Конкретною й повсюдною ознакою імперської присутності на Україні була армія. Її численні залоги й форти були поширені по всій країні, а її командири обкладали населення обтяжливими повинностями. Найстрашнішою військовою повинністю був призов до армії, впроваджений на Україні 1797 року. …Термін служби становив 25 років. Через нелюдську муштру й часті війни такий термін вважали рівносильним смертному вироку.

…Україну було розділено на дев’ять губерній, які складали три окремі регіони. …Ієрархія урядників, котрі правили в цих адміністративних одиницях, була однаковою в усій імперії. …За соціальним походженням члени адміністрації, котра здійснювала щоденне управління в Україні, переважно були бюрократизованими дворянами. Найвищі посади звичайно обіймали урядовці із впливових аристократичних родів, у той час як посади середнього рівня обіймали середні дворяни. Скромні пости діловодів і писарів були сферою міщан та синів священиків.

Зі спогадів очевидця

«Тоді пані ходили… причепурені, як на весілля, зачіски на голові мали, немов коробки, а на них… повно квіток, як на якій могилі… Коли б ти, добродію, бачив станики аж на плечах, спідниці здолу зі шлярками, черевики жовті або червоні, або фіолетові з рожею посередині, рукавички поза лікті, панчохи роботи «а ля жур» (прозорі),- такі кумедні, як ляльки. Хлопці почали прибиратися по-французькому: носили камізельки мало не по коліна, фрачки до половини грудей і вузький хвостик, ніби щоб мух відганяти, а стан майже посередині плечей, зачіска дивовижна, капелюхи з широким рубцем, а носили їх все під пахвою, хоч сонце світило…»

Запитання:

- Охарактеризуйте національне і соціальне становище українців під владою Російської імперії.

- Як змінилося життя українців на початку ХІХ ст.?

- Чи можемо ми стверджувати, що в цей час побут жителів українських міст і сіл набуває буржуазних ознак? Свою думку обґрунтуйте.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота з історичною картою.

- Покажіть на карті відомі вам адміністративно-територіальні одиниці українських земель у складі Російської імперії.

2. Тести в програмі ADTester

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.

1. Логін-пароль.

Який пароль до обраного вами логіну ви підібрали. Поясніть чому?

2. Самооцінювання.

Виставте собі оцінки за урок враховуючи Вашу активність роботи на уроці та правильність Ваших відповідей. Інструктаж з виконання домашнього завдання.

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати додаткову літературу.

* Прослідкуйте за адміністративно-територіальним устроєм місце Вашого села у складі Російської імперії на ІІ половину ХІХ ст.?

Станом на 1885 рік село  Баничі Холопківської волості Глухівського повіту Чернігівської губернії Російської імперії.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
3032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку