19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Урок "Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Польського королівства"

Про матеріал
Вистороп Тетяна Василівна Тема. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Польського королівства Мета: з’ясувати причини польсько-литовської експансії на українські землі; охарактеризувати суспільно-політичний устрій та значення Кревської унії 1385 р. для українських земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, мовлення, здатність до самостійного аналізу історичних подій на основі опрацювання наукової та науково-популярної літератури; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми, національно-патріотичні почуття Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  оперувати хронологічним та понятійним матеріалом з теми;  аналізувати польсько-литовської експансії на українські землі;  характеризувати суспільно-політичний устрій та значення Кревської унії 1385 р. для українських земель;  показувати на карті тертої, які перебували у складі Великого князівства Литовського та Польського князівства.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 7-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Польського королівства

Мета: з’ясувати причини польсько-литовської експансії на українські землі; охарактеризувати суспільно-політичний устрій та значення Кревської унії 1385 р. для українських земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, мовлення, здатність до самостійного аналізу історичних подій на основі опрацювання наукової та науково-популярної літератури; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми, національно-патріотичні почуття

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • оперувати хронологічним та понятійним матеріалом з теми;
  • аналізувати польсько-литовської експансії на українські землі;
  • характеризувати суспільно-політичний устрій та значення Кревської унії 1385 р. для українських земель;
  • показувати на карті тертої, які перебували у складі Великого князівства Литовського та Польського князівства.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація, проектор, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Актуалізація опорних знань.
    1. Вправа «Логічні ланцюжки».

Роман            бояри            Ігоровичі.

Данило          Мстислав           Галич.

Київ           Володимир           ярмо.

  1. За датами встановіть події з історії Галицько-Волинської держави.

1199 р. – утворення Галицько-Волинської держави.

1223 р. – битва на р. Калка.

1238 р. – утвердження Данила в Галичі.

1241 р. – вторгнення монголів у Галицько-Волинське королівство.

1253 р. – коронація Данила Романовича.

1340 р. – похід польського короля Казимира ІІІ за Львів.

1349 р. – польський король Казимир III Великий заволодів Галичиною, зокрема Львовом, і частиною Волині.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
    1. Вправа «Квадрат Полібія».
  • Знайдіть зашифровані слова.

 

1

2

3

4

5

6

1

А

Б

В

Г

Ґ

Д

2

Е

Є

Ж

З

И

І

3

Ї

Й

К

Л

М

Н

4

О

П

Р

С

Т

У

5

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

6

Ю

Я

Ь

  1. 34; 25; 45; 13; 11. (Литва)
  2. 42; 41; 34; 63; 56; 11. (Польща)
  • Що вам відомо про ці держави?
  • Які події з історії України пов’язані з цими країнами?
  • Які стосунки мали з ними українці?
  • Сьогодні ми дізнаємося у наслідок яких подій українські землі увійшли до складу Польщі та Литви, з’ясуємо, яким було становище українців у складі цих держав.
  1. Вивчення нового матеріалу.
    1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника та виконайте завдання.
  • Заповніть хронологічну таблицю «Боротьба Польщі та Литви за Галицько-Волинську спадщину».

Рік

Подія

1340 р.

Загибель Юрія ІІ Болеслава; перехід Волині під владу литовського князя Любарта (шляхом династичного шлюбу).

1349 р.

Захоплення Галичини Польщею.

1351–1352 рр.

Війна між Польщею та Угорщиною за Галицько-Волинські землі, унаслідок якої Галичина залишилась під владо Польщі, Волинь і Берестейська земля – під владою Литви.

1353–1366 рр.

Війна князя Любарта з поляками за галицько-волинську спадщину.

1362 р.

Битва на р. Сині Води, у якій литовський князь Ольгерд розгромив монголів і приєднав до складу ВКЛ Чернігівщину, Київщину, Переяславщину, Поділля.

1370–1386 рр.

Перебування Галичини під владою Угорщини: боротьба між Любартом і угорським королем Людовиком за Західну Волинь

1387 р.

Остаточне приєднання Галичини до Польщі.

  1. Робота з історичною картою (с. 156 підручника).
  • Розгляньте історичну карту.
  • Покажіть території, що увійшли до складу Великого князівства Литовського та території, які ввійшли до складу Польщі.
  • З якими державами межували кордони Великого князівства Литовського на заході, півночі та півдні? Сформулюйте одне-два запитання до карти.
    1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника.
  • Сформулюйте короткі тези щодо становища українських земель у складі Литви та Польщі.

Орієнтовний вигляд тез:

Велике князівство Литовське

  • Правило «Старого не порушуємо, нового не впроваджуємо».
  • Одна з офіційних мов – давньоруська.
  • Збереження правових традицій часів «Руської правди».
  • Толерантне ставлення до православ’я.
  • Вагомий вплив руської культури на розвиток Литви.
  • Доступ руської знаті до найвищих державних посад.
  • Поєднання  українців і литовців династичними шлюбами.

Польща

  • Запровадження польської системи управління, судочинства, яка мала становий характер.
  • Отримання поляками маєтків в українських землях.
  • Запрошення до міст німецьких, єврейських і вірменських переселенців, яким надавали пільги та привілеї.
  • Полонізація та покатоличення української еліти через заборону обіймати державні посади.
  • Закріпачення селян.
  • Наступ католицької церкви на православ’я.
  • Що, на вашу думку, сприяло впливу українців на литовців?
  • Що литовці мали на увазі під словами руська віра?
  • Що передбачало правило «Старого не порушуємо, нового не впроваджуємо»?
  • Порівняйте становище православної церкви у складі обох держав.
    1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника та заповніть таблицю «Кревська унія».

Дата укладання

Причини укладання

Основні умови

Наслідки унії

1385 р.

загроза з боку Тевтонського ордену

  • перехід у католицтво Ягайла, його родичів і всіх литовців;
  • шлюб Ягайла з Ядвігою;
  • приєднання ВКЛ до Польської держави.

для Литви

для Польщі

для України

 

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань.
    1. Заповніть таблицю, вписавши відповідні цифри.

Політика великих князів литовських

Ольгерд

Вітовт

Свидригайло

Б, Є

А, Е, В

В, Д

А. Виступав проти умов Кревської унії, боровся за незалежність Литви від Польщі, був визнаний польським королем Ягайлом довічними правителем Литовського князівства

Б. Розбив монгольське військо на Синіх Водах і приєднав до Литви Київщину, Поділля і Переяславщину

В. Вів тривалу боротьбу із Сигізмундом Кейстутовичем за владу в великому князівстві Литовському, у якій його підтримували українські князі

Г. Воював проти Тевтонського ордену, разом з Ягайлом очолював польсько-литовсько-українські війська у Грюнвальдській битві

Д. Зазнав поразки від полків Сигізмунда в битві під Вількомиром, незабаром отримав у володіння Волинь

Е. Ліквідував на території України найбільші удільні князівства, створивши замість них звичайні литовські провінції, у яких правили великокнязівські намісники

Є. У Києві посадив удільним князем свого сина Володимира

  1. Підсумки уроку.
    1. Вправа «Анекта».

На уроці я працював

Своєю працею на уроці я

Урок для мене видався

За урок я

Мій настрій

Матеріал уроку для мене був

Домашнє завдання мені здається

Активно/пасивно

Задоволений/незадоволений

Коротким/довгим

Стомився/не стомився

Зрозумілий/незрозумілий

Корисний/некорисний

Цікавий/нудний

Легкий/важкий

Цікавий/нецікавий

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
    1. Опрацювати § 22 підручника.

 

docx
Додано
9 квітня
Переглядів
390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку