Урок української літератури. Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ століття. Трагікомедія «Сто тисяч»

Про матеріал

Ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом І. Карпенка-Карого; з'ясувати особливості створення і функціонування театру «корифеїв»; розпочати ідейнохудожній аналіз твору «Сто тисяч»; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до письменницької та театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла у житті людини.

Перегляд файлу

Бондарівська гімназія

 

 

 

 

Урок української літератури

у  8 класі

 

 

Іван Карпенко-Карий.

Короткі відомості про життя і творчість

видатного українського драматурга ХІХ століття.

Трагікомедія «Сто тисяч»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вчитель: Величко С.Д.

 

 

2019 р.

Мета уроку:  ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом І. Карпенка-Карого; з’ясувати особливості створення і функціонування театру «корифеїв»; розпочати ідейно-художній аналіз твору «Сто тисяч»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до письменницької та театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла у житті людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет І. Карпенка-Карого, бібліотечка його творів; фотоматеріали про І. Карпенка-Карого — митця й актора; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями

Що таке театр? З якою метою його відвідують люди? Чим цей вид мистецтва відрізняється від інших?

Які видатні українські драматурги вам відомі?

Чому театр — це дзеркало життя? Наведіть переконливі приклади.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Перегляд відеофільму «Влада таланту. Іван Карпенко-Карий»

2. Метод «доміно» до життєвого і творчого шляху І. К. Карпенка-Карого

(І. К. Карпенко-Карий → драматург → артист → режисер → вихователь артистичної молоді → канцелярист → основоположник українського реалістичного театру → громадський діяч → …) 

3. Теорія літератури

Драматичний твір (від грецького слова драма — дія), або п’єса — художній твір, в якому показано життя в дії і який написано у формі розмови дійових осіб (діалоги, монологи).

Комедія — такий драматичний твір, у якому в комічних образах викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються людські вади, негативні риси характеру.

Трагікомедія — драматичний твір, у якому об’єднані риси трагедії й елементи комедії: твір, збудований на основі трагедійного конфлікту, розв’язка якого закінчується комічно, не вимагає обов’язкової загибелі героя.

4. Опрацювання твору І. К. Карпенка-Карого «Сто тисяч»

4.1. Вибіркове читання цікавих уривків з твору в ролях або переказ окремих епізодів з трагікомедії.

4.2. Історичні події, відтворені в комедії.

Після скасування кріпацтва в Україні швидко розвивається капіталізм. Поглиблюються класові суперечності між багатими і бідними. Сільська буржуазія зосереджує у своїх руках великі земельні масиви. На розлогих полях землевласників, обливаючись кривавим потом, з ранку до ночі за безцінь працювали безземельні селяни. Куркулі — найлютіші, найгрубіші, найдикіші експлуататори. Визискуючи наймитів та сільську бідноту, вони не гребували найбезсоромнішими шахрайськими засобами збагачення. Сільська буржуазія і стала наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. господарем тогочасного села. Таким чином, нічого вигаданого у п’єсі «Сто тисяч» не було. Все в ній було взято з життя, яке вирувало навколо.

4.3. Ідейно-тематичний зміст

Тема: зображення життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце в 80–90 роках XIX століття.

 Ідея: викриття й засудження в образі Герасима Калитки хижацтва, жорстокості, ненаситної жадоби до наживи, духовної обмеженості, а також згубного впливу грошей на вихідців із народу (Бонавентура, Савка).

Основна думка: автор бичує сатирою страшною всіх і сміхом крізь сльози сміється над пороками і змушує людей, мимо їх волі, соромитись своїх лихих учинків. «Буде здоров’я, будуть і гроші…»

Жанр: комедія.

Композиція — драматичний твір складається з чотирьох частин, кожна з яких поділена на яви.

Експозиція: знайомство автором читача (глядача) з місцем дії та дійовими особами

Зав’язка: Невідомий домовляється з Калиткою про те, що у визначений час він передасть йому на вокзалі за 5 тисяч справжніх грошей 100 тисяч фальшивих.

Розвиток дії: гонитва Калитки за наживою, за грошима. У другій та третій діях комедії показано, що кожний вчинок Калитки, кожна його думка підпорядковані безглуздій жадобі збагачення, накопичення грошей і землі. Він нещадно експлуатує наймитів, підганяє до роботи сина і дружину, в одруженні сина шукає засобів збагачення.

Кульмінація: в мішку замість фальшивих грошей були пакунки чистого паперу.

Розв’язка: Герасим у розпачі вішається, його врятовує Бонавентура.

4.4. Проблематика твору:

— батьки і діти;

— прагнення збагатитися заради задоволення власних потреб;

— бідність і багатство;

— добро і зло;

— моральність і аморальність.

4.5. Обговорення змісту І дії п’єси

Про що свідчить той факт, що твір починається з появи Невідомого?

Яким чином Невідомий впливає на хід подій п’єси, хоча у ІІ та ІІІ діях цього героя на сцені немає?

Що таке гроші? У чому їх призначення?

Як ви вважаєте, чи все можна придбати за гроші? Відповідь обґрунтуйте.

Чим пояснює Невідомий складність життя на світі?

Чому суд на думку Копача є гласним? Як Копач охарактеризував Невідомого?

Чим саме Герасим заздрив Жолудю?

Які думки були у Калитки щодо майна Смоквинова?

Як сприймав Калитка фальшиві гроші, що запропонував йому Невідомий?

Що розповів Невідомий Калитці про особливості фальшивих грошей?

З яким провокаційним питанням звернувся Калитка до Невідомого?

Як Невідомий охарактеризував фірму, яка постачає фальшиві гроші?

Де умовились зустрітися герої твору, щоб влаштувати махінацію?

З якою метою Калитка, вирушаючи до казначейства, хоче взяти із собою Савку?

Що порадив Копач Калитці зробити із парканом?

Як Копач порівняв умови життя Калитки та інших куркулів?

Якого прикладу навів Копач Герасиму? Чи є він доречним? Відповідь вмотивуйте.

Які знахідки запропонував Копач подивитися Калитці?

VI. Підсумок уроку 

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності

VIII. Домашнє завдання

 Дочитати п’єсу І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
1517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку