Урок української літератури. Л. Глібов «Журба». Дотримання необхідного темпу читання вголос

Про матеріал
Ознайомити учнів із ліричною поезією Л. Глібова, показати її красу і неперевершеність, розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів; виховувати естетичні смаки, любов до художнього слова; розвивати у школярів навички ідейно-художнього аналізу поетичних творів; виховувати любов і шанобливе ставлення до рідної природи, коригувати правильну і чітку звуковимову.
Перегляд файлу

Тема уроку. Л. Глібов  «Журба».  Дотримання необхідного темпу читання вголос (7 клас)

Мета: ознайомити учнів із ліричною поезією Л. Глібова, показати її красу і неперевершеність, розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів; виховувати естетичні смаки, любов до художнього слова; розвивати у школярів навички ідейно-художнього аналізу поетичних творів; виховувати  любов і шанобливе ставлення до рідної природи, коригувати правильну і чітку звуковимову.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення

Обладнання: портрет письменника, збірка його поетичних творів, аудіозаписи.

Теорія літератури: ліричний вірш, ліричний герой.

Хід уроку

I.Нервово – психологічна підготовка  здобувачів освіти  до уроку

II.Повідомлення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання.

1) Виразне читання акровіршів Л. Глібова.

2) Огляд ілюстрацій.

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота над текстом пісні  «Стоїть гора високая»

1) Прослухати пісню в аудизаписі.

2) Слово вчителя про виникнення пісні "Стоїть гора високая" (за Дмитром Білоусом).

1859 рік. Глібов жив і працював у Чернігові. Він любив це місто, у вільний час довго блукав його вулицями, спочивав на березі Десни. Якось виїхав у Седнів, що недалеко від Чернігова, і пішов помилуватися мальовничими краєвидами. З альтанки, що стояла на високій горі, відкрилася йому широка долина і річка Снов (Чернігівське Полісся). Майнула думка: не так давно цією землею ходив Тарас Шевченко, писав тут, малював. Дрібні хвилі спливали невпинно. Як і життя. Скрізь ще буяла зелень, але де-не-де листочки вже поблякли. Як швидко спливає час… Так народилась поезія «Журба».

Покладена на музику М.Лисенка, поезія стала популярною народною піснею "Стоїть гора високая".

2. Робота над текстом поезії  «Журба»

Виразне читання поезії вчителем . Аналіз поезії  «Журба»

Запитання:

 1) Яка пора року відтворена автором? (Літо)

2) Хто такий «я» у вірші? (Ліричний герой, який відображає почуття й настрої автора.)

3) Яка головна думка поезії? (Природа вічна, а людське життя, молодість скороминущі, тому треба їх цінувати.)

4) Як ви гадаєте, ліричний герой цього твору — песиміст чи оптиміст (сумна чи радісна людина)? (Є риси й того, й іншого.)

5) Доведіть, що автор дуже любить природу, черпає в ній сили, натхнення. (Він вживає багато зменьшувально-пестливих слів; із замилуванням змальовує картини рідної природи.)

6) Поміркуйте, чому, на вашу думку, цей вірш Л. Глібова став популярною народною піснею? (І слова, і думки прості, доступні, мелодійні, разом із тим глибокі; це те, над чим замислюється кожна людина.)

Слово вчителя

Леонід Глібов описав найлагіднішу пору року – літо, тепле, красне, ніжне, як молоді літа людини. Ліричний герой засмучений: осінь нагадує йому, що минула молодість, промайнули щасливі дні. Автор побудував свій твір на художньому паралелізмі життя людини – життя природи. Особливу чарівність пейзажеві надають прив’язані човни та схилені над річкою три верби – ніби втілення журби: природа змінна, але вічна, а людина – смертна, її життя скороминуче, як мить. І ліричний герой це усвідомлює. До річечки ще повернеться весна, а до людини щастя молодості – ні. Вона може жити тільки в пам'яті. Такий філософський зміст закладений автором у дивовижно прекрасний пейзажний малюнок. Окрім цього, у цьому поетичному шедеврі є багато символічного.

Словникова робота

Знайти в поезії  «Журба» слова-символи  України, пояснити їх значення.

Верба – символ не тільки весни, а й самої України.

Гора – символ висоти людського духу.

Човен – символізує останній шлях людини в земному житті.

Річка – символ вічного плину часу, початку і закінчення життя.

3. Заключне слово вчителя

Отже, поезія «Журба» - свідчення не тільки великого ліричного таланту поета, а й мудрості, патріотизму, глибокого знання українських традицій, що виразилися у вмілому використанні народних образів-символів.

V. Закріпленя нового матеріалу

Запитання.

  • Який настрій викликав у вас цей вірш?
  • Чому сумує поет?
  • Знайдіть рядки, що повторюються.
  • Яка думка в них висловлена?

VI. Оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання:

- вивчити уривок з поезії  «Журба» напам’ять   (I відділення),

- читати й аналізувати поезію «Журба»  (II відділення).

1

 

docx
Додано
4 червня 2021
Переглядів
514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку