Урок української літератури на тему: О. Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання "Скарб". Гумористичне, викривальне зо

Про матеріал

Навчальний предмет. Українська література. 7 клас

Розділ. « Ти знаєш, що ти – людина…».

Тема. О. Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання "Скарб". Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Ільїна Інна Іванівна, вчитель української літератури Ржищівської загальноосвітньої школи І –ІІ ступенів.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова. Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.

Мета. Сформувати уявлення про життя і творчість письменника, опрацювати зміст оповідання, навчити характеризувати героя за його вчинками, з'ясувати проблематику твору; збагатити мовлення прислів'ями; формувати мовленнєву та соціальну компетентності; розвивати критичне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до вибору життєвої дороги.

Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійна презентація.

Епіграф: Олекса Стороженко – один із
кращих малярів нашого
минулого, один зі щирих
козацьких патріотів…
Богдан Лепкий

Хід уроку

І. Організаційний момент.

І ось іще один урок

До вас прийшов за розкладом сьогодні.

Озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у літературну нам безодню!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • 1.Слово вчителя.

Щастя! Скільки таємничості таїть в собі це слово! Скільки загадковості зосереджено в ньому! Чи можна в цьому житті бути по-справжньому щасливим? Чи це лише марево, яке здається нам таким нездоланним? У всі віки, у всі часи люди задумувалися над цим поняттям. Авраам Лінкольн сказав так про щастя: «Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими».

2. Складання «асоціативного куща».

  • - Діти, які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви чуєте слово щастя?
  • ( Відповіді учнів)

3. Словесне малювання.

  • - Якби до рук вам потрапив мольберт і фарби , які б кольори ви використали для зображення щастя? Чому? ( Відповіді учнів)

4. Слово вчителя

  • - Тож сьогодні ми з вами спробуємо з'ясувати сутність людського щастя на прикладі вивчення оповідання Олекси Стороженка. А щоб з'ясувати, що це за твір, я пропоную вам розкодувати закодоване поняття.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 2)

Вправа «Ребус»

-За поданими на слайді тлумаченнями назвіть закодоване поняття. ( Діти дають відповідь)

-Сьогодні ми будемо працювати над оповіданням Олекси Стороженка "Скарб".

ІY. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

1.Слово вчителя

- Перед роботою над оповіданням давайте поринемо у світ автора цього твору.

2.Повідомлення підготовлених учнів про О. Стороженка.

Олекса Петрович Стороженко народився 24 листопада 1806 р. у с. Лісогори Чернігівської області в родині дрібного поміщика. Дитинство майбутнього письменника минуло на Полтавщині. Спочатку хлопець здобув домашню освіту, а потім навчався в «благородному пансіоні» при губернській гімназії в Харкові. Виданий Олексі Стороженку атестат засвідчує, що в гімназії він вивчав російську, французьку, німецьку, латинську мови, історію, географію. Майже тридцять років Олекса Стороженко перебував на військовій службі. Згодом став старшим офіцером у штабі кавалерійського корпусу. Здебільшого служив в Україні й, виконуючи різноманітні доручення, нерідко переїжджав з однієї місцевості в іншу. Отже, він добре вивчив життя і побут селянства в Південній Україні. Вийшовши у відставку в чині дійсного статського радника, Олекса Стороженко останні роки життя провів на хуторі поблизу м. Бреста (Білорусь). Письменник ретельно займався садівництвом, любив полювати й рибалити. Був енергійною людиною з міцним здоров'ям і силою. Багато часу Олекса Стороженко віддавав грі на віолончелі, малював, ліпив і був навіть нагороджений медаллю Академії мистецтв. Помер О. Стороженко 18 листопада 1874 р. на своєму хуторі. Похований у м. Бресті.

3. Вправа «Гронування».

-На які факти з біографії О. Стороженка натякають слова, розміщені на слайді?

( Слайд 3)

4. Дослідницька робота.

( Учні пригадують, що таке оповідання і доводять, що твір « Скарб» є оповіданням.)

Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.

  • 5.Словникова робота.
  • Характерник – чаклун
  • Пахолок – підліток
  • Цільничок – рамка з сотами
  • Бузівок – однорічне теля
  • Ялова – корова, яка не дає приплоду
  • Хура – великий віз для перевезення предметів
  • Талій – хвороба, яка вражає худобу
  • Колодка – старовинний вулик для бджіл
  • Царина – засіяне поле
  • Пудофет – ледар, нездара

6. Занурення в текст оповідання « Скарб».

  • -Діти, сформулюйте тему оповідання «Скарб». (Тема: зображення щасливої долі Павлуся, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всього.)
  • -Якими були батьки Павлуся?
  • -Як мати ставилася до свого єдиного синочка?
  • -Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина?
  • -Через що мати не пускала сина на вечорниці?
  • -Як трапилося так, що Павлусь залишився сиротою?
  • -Якими були наймити у Павлуся?
  • -Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим?
  • -Як наймичка у ставленні до Павлуся замінила йому мати?
  • -Куди і для чого вирішили піти хлопці на Зелені свята?
  • -Яке фантастичне явище відбулося після того, коли парубки через вікно Павлусевої хати кинули дохлого хорта?
  • -Як О. Стороженко висловився стосовно щастя Павлуся?
  • -Чи вважаєте ви, що щастя в тому, щоб нічого не робити, як Павлусь? Яку відповідь надає з цього приводу автор?
  • -Чому О. Стороженко у творі порівнює дружину Павлуся зі скарбом?
  • -Порівняйте власну думку про смисл щастя з тим, яким його вбачає автор твору.
  • 7. Складання х-ки Павлуся за допомогою вправи «Обери позицію».
  • ( Слайд 5)

( Учні з поданих людських якостей обирають ті, які характерні головному герою, і пояснюють свій вибір).

Павлусь:

працьовитий

ледачий

вболіває за своїх батьків

турботливий

любить поспати

хороший сім'янин

вередливий

мовчазний

любить, щоб йому

догоджали

байдужий

  • 8.Визначення головної думки оповідання за допомогою вправи «Кошик житейської мудрості». ( Слайд 6)

«Де щастя родиться, там і заздрість плодиться»

“ Де не повернеться, золоті верби ростуть"

«Дурень спить, а щастя в головах лежить»

“ Не родися красна, а родися щасна"

«Де щастя упало, там і приятелів мало»

Y. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Гра « Продовж речення». ( Слайд 7)

Оповідання має назву « Скарб», тому що …

Скарб – це символ….

З оповідання я зробив ( -ла) такі висновки…

2.Вправа « Кольорова палітра твору». ( Учні визначають ті кольори, якими б вони змалювали оповідання)

3.Заключне слово вчителя.

« Що таке щастя?» - спитаєте ви.

Це сонце і небо, поля і луги.

Це пташка в польоті й мурашка в траві,

Це все, що в нас є на прекрасній Землі!

Це водні простори: річки і моря,

У небі найперша яскрава зоря.

Це верби зелені, що стоять над річками.

І грайливі хмарки, що летять над полями.

Це віддані друзі й родина твоя,

Це посмішка мами і сміх немовля.

Це мрія, що в нашому серці живе.

Це час, що, як річка, неспинно пливе.

«Що таке щастя?» - спитаєте ви.

Не кожен спроможен відповісти.

Та потрібно просто вірити в диво.

Мрій! Люби! Живи! І станеш щасливим!

  • 4.Інтерактивний прийом « Градусник».
  • ( Учні на полях зошита малюють шаблони градусників та позначають на них рівень зацікавленості на уроці)

YІ. Підведення підсумків уроку.

YІІ.Домашнє завдання. ( Слайд 8)

  • 1.Написати листа до Павлуся.
  • 2.Створити обкладинку до книги. ( За бажанням)
  • 3.Скласти висловлювання “ Щаслива людина. Яка вона?". ( За бажанням)
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська література. 7 клас

Розділ. « Ти знаєш, що ти – людина…».

Тема. О. Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання "Скарб". Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 Ільїна Інна Іванівна, вчитель української літератури Ржищівської загальноосвітньої школи І –ІІ ступенів.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова. Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.

Мета. Сформувати уявлення про життя і творчість письменника, опрацювати зміст оповідання, навчити характеризувати героя за його вчинками, з'ясувати проблематику твору; збагатити мовлення прислів'ями; формувати мовленнєву та соціальну компетентності; розвивати критичне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до вибору життєвої дороги.

Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійна презентація.

  Епіграф:           Олекса Стороженко – один із                      
                                             кращих малярів нашого     
                                             минулого, один зі щирих     
                                          козацьких патріотів…
                                                                     Богдан Лепкий

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 І ось іще один урок

 До вас прийшов за розкладом сьогодні.

  Озброймось книгою й пером,

 Щоб упірнуть у літературну нам безодню!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

Щастя! Скільки таємничості таїть в собі це слово! Скільки загадковості зосереджено в ньому! Чи можна в цьому житті бути по-справжньому щасливим? Чи це лише марево, яке здається нам таким нездоланним? У всі віки, у всі часи люди задумувалися над цим поняттям. Авраам Лінкольн сказав так про щастя: «Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими».

2. Складання «асоціативного куща».

 - Діти, які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви чуєте слово щастя?

( Відповіді учнів)

3. Словесне малювання.

- Якби до рук вам потрапив мольберт і фарби , які б кольори ви використали для зображення щастя? Чому? ( Відповіді учнів)

 4. Слово вчителя

- Тож сьогодні ми з вами спробуємо з’ясувати  сутність людського щастя на прикладі вивчення оповідання Олекси Стороженка. А щоб з’ясувати, що це за твір, я пропоную вам розкодувати закодоване поняття.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 2)

 Вправа «Ребус»

-За поданими на слайді тлумаченнями назвіть закодоване поняття. ( Діти дають відповідь)

-Сьогодні ми будемо працювати над оповіданням Олекси Стороженка "Скарб".

ІY. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

1.Слово вчителя

- Перед  роботою над оповіданням давайте поринемо у світ автора цього твору.

2.Повідомлення підготовлених учнів про  О. Стороженка.

Олекса Петрович Стороженко народився 24 листопада 1806 р. у с. Лісогори Чернігівської області в родині дрібного поміщика. Дитинство майбутнього письменника минуло на Полтавщині. Спочатку хлопець здобув домашню освіту, а потім навчався в «благородному пансіоні» при губернській гімназії в Харкові. Виданий Олексі Стороженку атестат засвідчує, що в гімназії він вивчав російську, французьку, німецьку, латинську мови, історію, географію. Майже тридцять років Олекса Стороженко перебував на військовій службі. Згодом став старшим офіцером у штабі кавалерійського корпусу. Здебільшого служив в Україні й, виконуючи різноманітні доручення, нерідко переїжджав з однієї місцевості в іншу. Отже, він добре вивчив життя і побут селянства в Південній Україні. Вийшовши у відставку в чині дійсного статського радника, Олекса Стороженко останні роки життя провів на хуторі поблизу м. Бреста (Білорусь).  Письменник ретельно займався садівництвом, любив полювати й рибалити. Був енергійною людиною з міцним здоров’ям і силою.  Багато часу Олекса Стороженко віддавав грі на віолончелі, малював, ліпив і був навіть нагороджений медаллю Академії мистецтв. Помер О. Стороженко 18 листопада 1874 р. на своєму хуторі. Похований у м. Бресті.

3. Вправа «Гронування».

а які факти з біографії О. Стороженка натякають слова, розміщені на слайді?

( Слайд 3)

4. Дослідницька робота.

( Учні пригадують, що таке оповідання і доводять, що твір « Скарб»  є оповіданням.)

Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.

  1. Словникова робота.

Характерник – чаклун

Пахолок – підліток

Цільничок – рамка з сотами

Бузівок – однорічне теля

Ялова – корова, яка не дає приплоду

Хура – великий віз для перевезення предметів

Талій – хвороба, яка вражає худобу

Колодка – старовинний вулик для бджіл

Царина – засіяне поле

Пудофет – ледар, нездара

6. Занурення в текст оповідання « Скарб».

  • Діти, сформулюйте тему оповідання «Скарб». (Тема: зображення щасливої долі Павлуся, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всього.)
  • Якими були батьки Павлуся?
  • Як мати ставилася до свого єдиного синочка?
  • Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина?
  • Через що мати не пускала сина на вечорниці?
  • Як трапилося так, що Павлусь залишився сиротою?
  • Якими були наймити у Павлуся?
  • Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим?
  • Як наймичка у ставленні до Павлуся замінила йому мати?
  • Куди і для чого вирішили піти хлопці на Зелені свята?
  • Яке фантастичне явище відбулося після того, коли парубки через вікно Павлусевої хати кинули дохлого хорта?
  • Як О. Стороженко висловився стосовно щастя Павлуся?
  • Чи вважаєте ви, що щастя в тому, щоб нічого не робити, як Павлусь? Яку відповідь надає з цього приводу автор?
  • Чому О. Стороженко у творі порівнює дружину Павлуся зі скарбом?
  • Порівняйте власну думку про смисл щастя з тим, яким його вбачає автор твору.

 7. Складання х-ки Павлуся за допомогою вправи «Обери позицію».

( Слайд 5)

( Учні з поданих людських якостей обирають ті, які характерні головному герою, і пояснюють свій вибір).

Павлусь:

працьовитий

ледачий

вболіває за своїх батьків

турботливий

любить поспати

хороший сім’янин

вередливий

мовчазний

любить, щоб йому

догоджали

байдужий

  1. Визначення головної думки оповідання за допомогою вправи «Кошик житейської мудрості». ( Слайд 6)

 

«Де щастя родиться, там і заздрість плодиться»

“ Де не повернеться, золоті верби ростуть”

«Дурень спить, а щастя в головах лежить»

“ Не родися красна, а родися щасна”

«Де щастя упало, там і приятелів мало»

 Y. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Гра « Продовж речення». ( Слайд 7)

     Оповідання має назву « Скарб», тому що …

     Скарб – це символ….

     З оповідання я зробив ( -ла)  такі висновки…

  1. Вправа « Кольорова палітра твору». ( Учні визначають ті кольори, якими б вони змалювали оповідання)
  2. Заключне слово вчителя.

« Що таке щастя?» - спитаєте ви.

Це сонце і небо, поля і луги.

Це пташка в польоті й мурашка в траві,

Це все, що в нас є на прекрасній Землі!

Це водні простори: річки і моря,

У небі найперша яскрава зоря.

Це верби зелені, що стоять над річками.

І грайливі хмарки, що летять над полями.

Це віддані друзі й родина твоя,

Це посмішка мами і сміх немовля.

Це мрія, що в нашому серці живе.

Це час, що, як річка, неспинно пливе.

«Що таке щастя?» - спитаєте ви.

Не кожен спроможен відповісти.

Та потрібно просто вірити в диво.

Мрій! Люби! Живи! І станеш щасливим!

  1. Інтерактивний прийом « Градусник».

( Учні на полях зошита малюють шаблони градусників та позначають на них рівень зацікавленості на уроці)

YІ. Підведення підсумків уроку.

 YІІ.Домашнє завдання. ( Слайд 8)

  1. Написати листа до Павлуся.
  2. Створити обкладинку до книги. ( За бажанням)
  3. Скласти висловлювання “ Щаслива людина. Яка вона?”. ( За бажанням)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 7 класу – К.: Грамота, 2007. – С.183 – 192.
  2. Вертій О. Методика вивчення української літератури на сучасному етапі: основні ознаки і поняття / О.Вертій // Дивослово. – 2012. - №4. – С.28-37
  3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти /   

затверджений Постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392 (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 538 від 07.08.2013).

     4. Закон України “Про загальну середню освіту”.

     5. Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 7 класі. – Х.: Вид. група   

        «Основа», 2008. – 537, [7] с. – (Серія «12-річна школа»).

 

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
7188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку