Навчальний предмет. Українська література. 7 клас
Розділ. « Ти знаєш, що ти – людина…».
Тема. О. Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання "Скарб". Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ільїна Інна Іванівна, вчитель української літератури Ржищівської загальноосвітньої школи І –ІІ ступенів.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова. Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.
Мета. Сформувати уявлення про життя і творчість письменника, опрацювати зміст оповідання, навчити характеризувати героя за його вчинками, з'ясувати проблематику твору; збагатити мовлення прислів'ями; формувати мовленнєву та соціальну компетентності; розвивати критичне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до вибору життєвої дороги.
Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійна презентація.
Епіграф: Олекса Стороженко – один із
кращих малярів нашого
минулого, один зі щирих
козацьких патріотів…
Богдан Лепкий
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у літературну нам безодню!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щастя! Скільки таємничості таїть в собі це слово! Скільки загадковості зосереджено в ньому! Чи можна в цьому житті бути по-справжньому щасливим? Чи це лише марево, яке здається нам таким нездоланним? У всі віки, у всі часи люди задумувалися над цим поняттям. Авраам Лінкольн сказав так про щастя: «Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими».
2. Складання «асоціативного куща».
3. Словесне малювання.
4. Слово вчителя
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 2)
Вправа «Ребус»
-За поданими на слайді тлумаченнями назвіть закодоване поняття. ( Діти дають відповідь)
-Сьогодні ми будемо працювати над оповіданням Олекси Стороженка "Скарб".
ІY. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1.Слово вчителя
- Перед роботою над оповіданням давайте поринемо у світ автора цього твору.
2.Повідомлення підготовлених учнів про О. Стороженка.
Олекса Петрович Стороженко народився 24 листопада 1806 р. у с. Лісогори Чернігівської області в родині дрібного поміщика. Дитинство майбутнього письменника минуло на Полтавщині. Спочатку хлопець здобув домашню освіту, а потім навчався в «благородному пансіоні» при губернській гімназії в Харкові. Виданий Олексі Стороженку атестат засвідчує, що в гімназії він вивчав російську, французьку, німецьку, латинську мови, історію, географію. Майже тридцять років Олекса Стороженко перебував на військовій службі. Згодом став старшим офіцером у штабі кавалерійського корпусу. Здебільшого служив в Україні й, виконуючи різноманітні доручення, нерідко переїжджав з однієї місцевості в іншу. Отже, він добре вивчив життя і побут селянства в Південній Україні. Вийшовши у відставку в чині дійсного статського радника, Олекса Стороженко останні роки життя провів на хуторі поблизу м. Бреста (Білорусь). Письменник ретельно займався садівництвом, любив полювати й рибалити. Був енергійною людиною з міцним здоров'ям і силою. Багато часу Олекса Стороженко віддавав грі на віолончелі, малював, ліпив і був навіть нагороджений медаллю Академії мистецтв. Помер О. Стороженко 18 листопада 1874 р. на своєму хуторі. Похований у м. Бресті.
3. Вправа «Гронування».
-На які факти з біографії О. Стороженка натякають слова, розміщені на слайді?
( Слайд 3)
4. Дослідницька робота.
( Учні пригадують, що таке оповідання і доводять, що твір « Скарб» є оповіданням.)
Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.
6. Занурення в текст оповідання « Скарб».
( Учні з поданих людських якостей обирають ті, які характерні головному герою, і пояснюють свій вибір).
Павлусь:
працьовитий
ледачий
вболіває за своїх батьків
турботливий
любить поспати
хороший сім'янин
вередливий
мовчазний
любить, щоб йому
догоджали
байдужий
«Де щастя родиться, там і заздрість плодиться»
“ Де не повернеться, золоті верби ростуть"
«Дурень спить, а щастя в головах лежить»
“ Не родися красна, а родися щасна"
«Де щастя упало, там і приятелів мало»
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра « Продовж речення». ( Слайд 7)
Оповідання має назву « Скарб», тому що …
Скарб – це символ….
З оповідання я зробив ( -ла) такі висновки…
2.Вправа « Кольорова палітра твору». ( Учні визначають ті кольори, якими б вони змалювали оповідання)
3.Заключне слово вчителя.
« Що таке щастя?» - спитаєте ви.
Це сонце і небо, поля і луги.
Це пташка в польоті й мурашка в траві,
Це все, що в нас є на прекрасній Землі!
Це водні простори: річки і моря,
У небі найперша яскрава зоря.
Це верби зелені, що стоять над річками.
І грайливі хмарки, що летять над полями.
Це віддані друзі й родина твоя,
Це посмішка мами і сміх немовля.
Це мрія, що в нашому серці живе.
Це час, що, як річка, неспинно пливе.
«Що таке щастя?» - спитаєте ви.
Не кожен спроможен відповісти.
Та потрібно просто вірити в диво.
Мрій! Люби! Живи! І станеш щасливим!
YІ. Підведення підсумків уроку.
YІІ.Домашнє завдання. ( Слайд 8)
Навчальний предмет. Українська література. 7 клас
Розділ. « Ти знаєш, що ти – людина…».
Тема. О. Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання "Скарб". Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ільїна Інна Іванівна, вчитель української літератури Ржищівської загальноосвітньої школи І –ІІ ступенів.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова. Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.
Мета. Сформувати уявлення про життя і творчість письменника, опрацювати зміст оповідання, навчити характеризувати героя за його вчинками, з'ясувати проблематику твору; збагатити мовлення прислів'ями; формувати мовленнєву та соціальну компетентності; розвивати критичне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до вибору життєвої дороги.
Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійна презентація.
Епіграф: Олекса Стороженко – один із
кращих малярів нашого
минулого, один зі щирих
козацьких патріотів…
Богдан Лепкий
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у літературну нам безодню!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щастя! Скільки таємничості таїть в собі це слово! Скільки загадковості зосереджено в ньому! Чи можна в цьому житті бути по-справжньому щасливим? Чи це лише марево, яке здається нам таким нездоланним? У всі віки, у всі часи люди задумувалися над цим поняттям. Авраам Лінкольн сказав так про щастя: «Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими».
2. Складання «асоціативного куща».
- Діти, які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви чуєте слово щастя?
( Відповіді учнів)
3. Словесне малювання.
- Якби до рук вам потрапив мольберт і фарби , які б кольори ви використали для зображення щастя? Чому? ( Відповіді учнів)
4. Слово вчителя
- Тож сьогодні ми з вами спробуємо з’ясувати сутність людського щастя на прикладі вивчення оповідання Олекси Стороженка. А щоб з’ясувати, що це за твір, я пропоную вам розкодувати закодоване поняття.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 2)
Вправа «Ребус»
-За поданими на слайді тлумаченнями назвіть закодоване поняття. ( Діти дають відповідь)
-Сьогодні ми будемо працювати над оповіданням Олекси Стороженка "Скарб".
ІY. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1.Слово вчителя
- Перед роботою над оповіданням давайте поринемо у світ автора цього твору.
2.Повідомлення підготовлених учнів про О. Стороженка.
Олекса Петрович Стороженко народився 24 листопада 1806 р. у с. Лісогори Чернігівської області в родині дрібного поміщика. Дитинство майбутнього письменника минуло на Полтавщині. Спочатку хлопець здобув домашню освіту, а потім навчався в «благородному пансіоні» при губернській гімназії в Харкові. Виданий Олексі Стороженку атестат засвідчує, що в гімназії він вивчав російську, французьку, німецьку, латинську мови, історію, географію. Майже тридцять років Олекса Стороженко перебував на військовій службі. Згодом став старшим офіцером у штабі кавалерійського корпусу. Здебільшого служив в Україні й, виконуючи різноманітні доручення, нерідко переїжджав з однієї місцевості в іншу. Отже, він добре вивчив життя і побут селянства в Південній Україні. Вийшовши у відставку в чині дійсного статського радника, Олекса Стороженко останні роки життя провів на хуторі поблизу м. Бреста (Білорусь). Письменник ретельно займався садівництвом, любив полювати й рибалити. Був енергійною людиною з міцним здоров’ям і силою. Багато часу Олекса Стороженко віддавав грі на віолончелі, малював, ліпив і був навіть нагороджений медаллю Академії мистецтв. Помер О. Стороженко 18 листопада 1874 р. на своєму хуторі. Похований у м. Бресті.
3. Вправа «Гронування».
-На які факти з біографії О. Стороженка натякають слова, розміщені на слайді?
( Слайд 3)
4. Дослідницька робота.
( Учні пригадують, що таке оповідання і доводять, що твір « Скарб» є оповіданням.)
Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.
Характерник – чаклун
Пахолок – підліток
Цільничок – рамка з сотами
Бузівок – однорічне теля
Ялова – корова, яка не дає приплоду
Хура – великий віз для перевезення предметів
Талій – хвороба, яка вражає худобу
Колодка – старовинний вулик для бджіл
Царина – засіяне поле
Пудофет – ледар, нездара
6. Занурення в текст оповідання « Скарб».
7. Складання х-ки Павлуся за допомогою вправи «Обери позицію».
( Слайд 5)
( Учні з поданих людських якостей обирають ті, які характерні головному герою, і пояснюють свій вибір).
Павлусь:
працьовитий
ледачий
вболіває за своїх батьків
турботливий
любить поспати
хороший сім’янин
вередливий
мовчазний
любить, щоб йому
догоджали
байдужий
«Де щастя родиться, там і заздрість плодиться»
“ Де не повернеться, золоті верби ростуть”
«Дурень спить, а щастя в головах лежить»
“ Не родися красна, а родися щасна”
«Де щастя упало, там і приятелів мало»
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
Оповідання має назву « Скарб», тому що …
Скарб – це символ….
З оповідання я зробив ( -ла) такі висновки…
« Що таке щастя?» - спитаєте ви.
Це сонце і небо, поля і луги.
Це пташка в польоті й мурашка в траві,
Це все, що в нас є на прекрасній Землі!
Це водні простори: річки і моря,
У небі найперша яскрава зоря.
Це верби зелені, що стоять над річками.
І грайливі хмарки, що летять над полями.
Це віддані друзі й родина твоя,
Це посмішка мами і сміх немовля.
Це мрія, що в нашому серці живе.
Це час, що, як річка, неспинно пливе.
«Що таке щастя?» - спитаєте ви.
Не кожен спроможен відповісти.
Та потрібно просто вірити в диво.
Мрій! Люби! Живи! І станеш щасливим!
( Учні на полях зошита малюють шаблони градусників та позначають на них рівень зацікавленості на уроці)
YІ. Підведення підсумків уроку.
YІІ.Домашнє завдання. ( Слайд 8)
Список використаних джерел
затверджений Постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392 (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 538 від 07.08.2013).
4. Закон України “Про загальну середню освіту”.
5. Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 7 класі. – Х.: Вид. група
«Основа», 2008. – 537, [7] с. – (Серія «12-річна школа»).