Мета:
● навчальна – дослідити життєвий та творчий шлях поета Олександра Танцюри, удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу поетичних творів, уміння аргументувати свої відповіді;
● розвивальна – розвивати образне сприйняття поезії, сприяти розвитку життєвих компетентностей учнів: пізнавальної – розширити та поглибити знання учнів про митця рідного краю, соціально-комунікативних компетентностей, інтелектуальних та творчих здібностей;
● виховна – виховувати в учнів зацівленість творчістю О.Танцюри, повагу до загальнолюдських моральних цінностей, любов до художнього слова, рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.
Форма уроку: урок-дослідження.
Тема: Олександр Танцюра: у складних пошуках життєвої істини.
Мета:
● навчальна – дослідити життєвий та творчий шлях поета Олександра Танцюри, удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу поетичних творів, уміння аргументувати свої відповіді;
● розвивальна – розвивати образне сприйняття поезії, сприяти розвитку життєвих компетентностей учнів: пізнавальної – розширити та поглибити знання учнів про митця рідного краю, соціально-комунікативних компетентностей, інтелектуальних та творчих здібностей;
● виховна – виховувати в учнів зацівленість творчістю О.Танцюри, повагу до загальнолюдських моральних цінностей, любов до художнього слова, рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання, наочність: портрет О.Танцюри, фотокартки, журнал «Вінницький край»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети уроку.
Вступне слово вчителя:
Що ти зиркаєш так похмуро,
Безталанная доле моя?
Так, це я – Олександр Танцюра,
Як завжди, із маленького “я”.
Так писав поет-тарасівчанин Олександр Танцюра , наче відчуваючи, що йому
судилося коротке життя. Життя – як мить, як спалах. Його життя, сповнене душевного світла, людської чуйності, доброти, теплоти.
Час від часу гортаю збірку поезій «Там, де курличуть журавлі». Не з обов’язку вчителя літератури, а з потреби душі. Знаю, які вірші допоможуть заспокоїтися, які – піднести настрій, знаю, що буду дивуватися поетовій мудрості, його світосприйманню, здатності бачити незвичайне у звичайному, відкривати красу у буденному.
Хоч би про кого або про що писав поет: про рідну землю чи чужі краї, де довелося побувати, про кохання чи дружбу, про доброту, чуйність чи жорстокість, бездушність – його вірші завжди про те, що значить бути Людиною. Тож сьогодні торкнімося своєю душею поетового слова, зазирнімо у себе, станьмо кращими, добрішими.
Цілевизначення та цілепланування уроку учнями.
Сьогодні на уроці ми повинні…
●дослідити …
●поглибити…
●розвивати…
Епіграф уроку
Поет – це вік, це нація, це доля,
Це стан душі, релігія і стать.
І дар небес, найвища Божа воля,
Душі земна нетлінна благодать.
О.Танцюра
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
- Як ви розумієте поняття лірика?
- Які види лірики вам відомі?
- Який жанр художньої літератури називається поезією?
- Кого з митців художнього слова рідного краю ви знаєте? Чим вони запам’яталися ?
- Які проблеми вони порушували, створюючи свої шедеври?
- Чи пробували ви особисто писати літературні твори?
- Що необхідно знати, вміти, відчувати, чим слід пройнятися, аби створити шедевр мистецтва художнього слова?
- Назвіть українських поетів, твори яких вам подобаються, хвилюють.
3.1. Повторення відомостей про засоби виразного читання: темп, інтонацію, логічний наголос.
ІV.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Випереджувальне завдання : дослідити мотиви лірики та образи-символи творів.
Збірка «Там, де сумують журавлі».
4.1. Повідомлення про життєвий шлях О.Танцюри.
Перегляд слайдової презентації з коментарями вчителя /Слайд 1,2,3,4,10/
Запис у зошити
У складних пошуках життєвої істини
1971-1981 – Тульчин. Школа №1. Переможець районних і обласних
змагань із вільної боротьби. 6 дипломів і 6 грамот.
1981 - Навчання в Тульчинському ПТУ.
1982 – 1986 – Роки служби в Чехословаччині.
1986 – Тульчин. Пожежна частина. Порятунок людини під час пожежі.
1987 – Перебував в місті Нагорний Карабах.
1998 - Працював в Одесі.
1999 – Початок літературної діяльності. Перший вірш “Три акації”.
2003 – Член літературно-мистецького об’єднання “Оберіг”.
2004-2010– Працює в лісовому господарстві.
Поетичні твори друкувалися в газеті “Тульчинський край” ,“Вінниччина”, журналі “Вінницький край”.
Помер 10 червня 2010 року.
У 2011 році, за рік після смерті, вийшла із друку збірка “Там, де сумують журавлі”.
Учень 1.
Із спогадів матері Ніни Григорівни
“ Писав вірші з дитинства, захоплювався малюванням, інколи бешкетував, як і всі діти. Найбільше вабила мандрівка – у поле, в ліс, до кар’єру. Казав, «як виросту – в лісі буду жити». Змалечку любив одягати українську вишиванку, все просив, щоб вишила власноруч… Пізніше, вже дорослим, і вірш написав “Сорочка і хрестик”.
4.2. Виразне читання вірша «Сорочка і хрестик».
Словникова робота. Тлумачення слів «рейтерів мушкети», «спасівські шаблюки»,
«багнети», «ятаган османа», «мідна кираса».
4.3. Бесіда за текстом. Прийом «Коло думок».
- Визначте основну думку вірша.
- Про які трагічні сторінки історії України пише поет?
- До чого закликає нас автор?
- Які образи-символи є у вірші? Що вони означають?
- У чому полягає оптимістичний пафос твору?
- Визначте віршовий розмір.
- До якого виду ліричних творів належить вірш «Сорочка і хрестик»?
- Які ще вірші громадянської лірики О.Танцюри ви читали?
Учень 2.
Із спогадів членів літературно-мистецького об’єднання «Оберіг».
Поет О.Танцюра як особистість
Слово про скромного Поета
Олександр Танцюра запам’ятався мені, насамперед, простим, щирим і сором’язливим. Ніжна, лірична душа Сашка майстерно ховалася за образом звичайного трудяги, який весело підморгнувши, запалював вічну свою супутницю-цигарку… Суєта життєва і родинні важкі випробування (про які він ніколи і нікому не «сповідався») зробили з молодого чоловіка не тільки фаната фізичної (сільської) праці, але і справжнього лицаря праці духовної,мистецької.
Олександру Танцюрі, як поету, була притаманна надзвичайно висока вимогливість до себе, до свого слова і, водночас, дивовижна скромність і не публічність. Він не вмів і не прагнув себе «рекламувати» як це полюбляють окремі літератори. Навпаки, О.Танцюра міг по кілька разів повертатися до написаного, щось вдосконалювати, дописувати, виправляти, завжди охоче сприймав критику і поради більш досвідчених побратимів по перу, а також дипломованих філологів.
Ще додам таке своє спостереження, що Сашку творити гарні поетичні тексти допомагала величезна (з дитинства) любов до читання художньої літератури, до гарної і розумної книги. Він перечитав за своє не вельми тривале життя безліч відомих і маловідомих письменників світової і української літератури. В цьому сенсі ерудиція Олександра була на дуже високому рівні, в чому я пересвідчився особисто неодноразово.
Іронічно сприймаючи мистецьку «зоряну хворобу» районного масштабу, О.Танцюра тихо і терпляче творив такі поетичні шедеври (не побоюсь високого епітету!), такі цікаві краєзнавчі розвідки (про рідне село Тарасівку Тульчинського району), що він, на мою думку, надійно увійшов до місцевої літературної еліти. Яка фантастична (епітетами і метафорами) у поета пейзажна лірика: рідне село, загадковий ліс, поле, гай, птахи, небо, пори року… Яка щира (не фальшиво-патетична) громадянська лірика, повна краєзнавчого історизму, генетичного родинного духу і «шевченківської» туги за Україною на чужині! Інтимна лірика пече незагойною раною любові, вічним пошуком щастя і тепла.
Ю.Хмелевський
- Що нового дізналися про О.Танцюру?
- Які риси характеру були притаманні поету?
Учень 2.
Був непримітний, не кидався у вічі яскравою зовнішністю, але володів величезним духовним потенціалом, мав гаряче серце, міцну волю, розумів справжній сенс життя.
Шукаєм істину, ідем у майбуття,
А істина нетворена й нетлінна,
Вона ввійшла з народження в життя:
На небі- Бог, у серці – Україна!
У Олександра було нелегке життя. Він пройшов крізь чужину, але все це не остудило його душу, закохану в навколишній світ. Він був надзвичайно скромним і старався залишитися непомітним. Коли знайомишся з його поезією, особливо громадянською лірикою, то розумієш, що неабияка особистість писала ці рядки. Досконало знати історію України, свого краю, щиро перейматися проблемами своєї Батьківщини, так любити свою Тарасівку міг тільки щирий патріот.
Я люблю оці мальви й калину,
Аж до болю, до скрипу зубів,
Бідолашну мою Батьківщину
І її безталанних синів.
Творчий спадок, що він нам залишив, ніколи не зміліє, не вичерпається, а буде надавати духовної наснаги всім тим, хто хоч раз доторкнеться до його творчості.
Л.Маслова
Шукаєм істину, ідемо у майбуття,
А істина нетворена й нетлінна,
Вона ввійшла з народження в життя:
На небі - Бог, у серці – Україна!
Учитель
Поетичне слово, оповите любов'ю, вигранене вічністю, музично-мелодійне і сонячно-прозоре заходить у наші серця, зігріває наші трохи зачерствілі душі і торкається їх , як писала Ліна Костенко, «якимось безсмертним дотиком». Я переконана, що поезія лікує душу людини і не дає їй зсохнутися так, як листочки кактуса, що перетворилися на колючки. Нехай твори, що сьогодні прозвучать, знайдуть відгук у ваших душах , нехай вони хвилюють вас, спонукають до роздумів. Переконана, якщо людина торкається серцем краси, вона міняється, стає кращою, добрішою, милосерднішою.
4.4. Мозкова атака. Бесіда за питаннями
Метод «Прес»
4.5. Мовчазне читання циклу віршів про осінь – улюблену пору року О.Танцюри.
«Кленовий лист», «За калиновим небокраєм», «Як хлопчисько, закоханий в осінь…», «Полум’ям калина запалила ліс», «Осінь».
Прийом «Твоя думка – цінна»
ЗІР + СЛУХ + СЕРЦЕ ПОЕТА + ДУША
Завдання пошуково‑дослідницького характеру.
Робота в групах
Визначте, які художні засоби використовув поет?Заповніть таблицю
Назва художнього засобу виразності |
Приклади
|
Метафора |
«вечір заплітає вербам зорі», «лелека оберігає тишу»… |
Епітет |
«тернистий шлях», «солов’їні світанки», калиновий небокрай»… |
Інверсія |
«щебечуть солов’ї», відспівало літо», «блищить перлиною роса» |
Порівняння |
«безмежна, як краса», «мальви та калина,мов на серці рана»…. |
Риторичні запитання |
«Що ти зиркаєш так похмуро, безталанная доле моя?»… |
«Цитата для роздумів»
Поет – людина крилата.
Платон
3.3. Асоціативна характеристика вірша « Люблю»
1. Назва вірша.
2. Ліричний герой, його почуття.
3. Кольорова гама поезії.
4. Мінор чи мажор мелодії вірша.
5. Художня чарівність твору.
6. «Енергія» вірша.
7. Почуття, навіяні поезією.
3.4. Характеристика образів-символів. Робота з картками.
1. Образ-символ, його значення.
2. Які моральні цінності виражає?
3. Характеристика символу.
4. Ідейне навантаження символу.
Ліс – темрява, безвихідь.
Ранок – молодість.
День – нове життя.
Квіти маку і терену – пролита кров і жертовність.
Дорога – символ блукань, шукань.
Лелеки – символ любові до батька-матері, котрі благословили тебе на світ, а тому це - й символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі.
Калина - це наш духовний світ, наша спадщина, яка означає потяг до рідної землі, свого берега, своїх традицій.
Лебеді — символ чистоти, милосердя.
Півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя.
Зорі — присутність божества, надія.
Верба — слов’яни вважали її символом родинного вогнища, молодих обов’язково
водили навколо куща лози.
Тополя — оберіг українців, символ рідної землі, свободи, України, дівочої та жіночої краси, стрункості, гнучкості, смутку, самотності.
«Білява хата» — це свого роду візитна картка України.
- Що за допомогою метафор, образів-символів, кольору, відтінків , дбайливо дібраним словом зумів відтворити поет? /Свій внутрішній світ./
- Як би ви назвали поезію О.Танцюри? / Мозаїка, вишиванка, плетиво образів, … /
- Які асоціації у вас викликає слово «поезія О.Танцюри»?
Отже, ознайомившись із поетичним доробком О.Танцюри, складемо таблицю «Мотиви поезії автора»
Учитель
Живучи у місті, завжди згадував рідне село, милі серцю краєвиди. Повернення додому було справжнім щастям.
▪Громадянська лірика ( “ Чому я так люблю оцю калину…”, “Три акації”,”Додому”, “Сорочка та хрестик”…)
Розумів справжній сенс життя.
▪ Філософська лірика ( “Істина”, «Я тут родився», «Отаман»)
Поет умів радіти красивому, умів бачити в навколишньому світі все незвичне. Дуже любив ліс, тому й пов'язав з ним своє життя. Він розумів мову дерев, квітів, птахів і звірів, умів бачити красу й закохувати в неї нас.
▪ Пейзажна лірика ( “Згоріло літо…”, “Роса сідає на траву…”, “За калиновим небокраєм…”, “Полум’ям калина запалила ліс…”, “Село куняє…”)
Таблиця літературне коло.
За горою, що тихо дрімає,
За посадкою білих беріз
Щохвилини мене виглядає
Те село, у якому я ріс.
Те село, де ступав перші кроки,
Вперше плакав і вперше любив,
У якому не був стільки років,
Без якого чи жив, чи не жив.
Жив далеко, та бачив ночами
Осоку за городом в росі,
І калину з палкими очима
І блукав вулицями у сні.
Тут хати найбіліші у світі,
В криницях – кришталева вода,
Наймиліші тут бавляться діти,
Тут мене оминає біда.
За горою, що тихо дрімає,
Там співає в гаю соловей.
В цілім світі для мене немає
Місця кращого й рідних людей.
Додому
Коли вже набридає геть усе,
Відчуєш смуток, в серці біль і втому,
Життя бурлить, шалено нас несе,
Але приб’є до берега – додому.
Додому, там, де верби над ставком,
Акація, як сніг січневий, біла,
Де пахне м’ятою і свіжим молоком,
І сонечко, що соняхом зацвіло.
Додому, до дитинства, до села,
В край, де немає заздрощів і злості,
Прощається ганьба і похвала,
Де ми завжди жадані, любі гості.
Додому, там, де кривда не живе,
Найкращої в цілому світі хати,
Щоб у старому бачити нове,
Додому, там, де будуть нас чекати.
***
Тарасівка, Столипіно, Іцька.
Я знову й знову зупиняю миті.
Ти тут стоїш нескорена віка
В пшеничнім золоті небесної блакиті.
Одна на світі ,гарна, чарівна,
Велична церква,
Тут мене хрестили.
Тарасівка, Столипіно, Іцька.
Тут дорогі дідів моїх могили,
Село моє, ти квітка у вінку,
Духмяна гілка молодої липи.
В Тарасівку ідуть через Іцьку
З короткою зупинкою « Столипіно».
Тарасівка
Спекотно.Літо.Спасівка.
Медово у саду.
Долиною в Тарасівку
До свого дому йду.
Під шлях столітній з липами
Дорога пролягла.
Осика листям схлипує
По греблі до села.
У тім селі околиця,
Де тиша до небес.
Світанок Богу молиться,
Цілує вітер хрест.
Кружляє в небі ластівка,
Літають журавлі,
А краще, як в Тарасівці,
Немає на Землі.
/ «Тарасівка: дорога крізь віки»/
Робота з ілюстрацією.
Що символізує нескінченна дорога?
3.4. Робота із словником синонімів.
І група. Підберіть епітети до словосполучення стиль поета О.Танцюри.
ІІ група. Підберіть епітети до словосполучення слово поета.
Проблемне питання
Рефлексія.
Прийом «Незакінчене речення»
Найбільше мені запам’яталося …
Я дізнався, що …
Мене вразило …
Під час уроку я усвідомив …
Слухаючи поезію О.Танцюри ,
Що ви здобули для себе в моральному, естетичному плані?
Чи ви можете сказати, що інформація, досліджена на уроці, важлива для вас?
Де, в яких ситуаціях Ви можете використати набуті на уроці знання?
Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
Мотивація та оголошення оцінок.
Дякую за співпрацю на уроці, за ваші думки, за вашу творчість.
А щоб успішно виконати домашнє завдання, проведемо тренінг.
Я – учень. Я – особистість творча. Я думаю, замислююся, міркую.
Я висловлюю свої думки вільно й невимушено. Я хочу знати свій
інтелект, духовний світ, хочу відчути насолоду від життя.
Домашнє завдання.
Завдання на вибір.
Скласти літературний портрет поета за схемою.
Під час аналізу запропонованої ситуації оголошуються основні факти, відомості, не оголошується особисте ставлення до ситуації. Яка у нас є інформація? Яка нам потрібна інформація?
Емоції. Інтуїція, почуття, передчуття. Не потрібно давати обґрунтування почуттям. Які у мене з цього приводу виникають почуття?
Творчість (відображення ситуації у вигляді вірша, пантоміми тощо),почуття гумору. Різноманітні ідеї . Нові ідеї. Пропозиції. Яка альтернатива?
Критика, негативні сторони ситуації. Обережність. Чи правда це? Чи спрацює? Які недоліки? Що тут неправильно? Що б я змінив? Що було зайвим?
Переваги. Чому це потрібно зробити?
Які переваги? Чому це можна зробити? Чому це спрацює?
Життєвий урок, який можна винести із ситуації. На етапі підбиття підсумків
« синій капелюх» може орієнтуватись на запитання:
1.Що корисного винесли ви із роботи?
2.Чому ви можете сказати, що ця інформація важлива для вас?
3. Де, в яких ситуаціях Ви можете використовувати набутий досвід?