Урок української літератури у 6 класі на тему "Урок-підсумок. Повторення й узагальнення вивченого протягом року. "

Про матеріал
Розробка уроку-підсумку вивченого протягом року з української літератури в 6 класі. Учні здійснять цікаву віртуальну подорож, пригадавши вивчені твори й біографії письменників. Мандруючи на потязі "Книголюб", діти робитимуть зупинки на чотирьох станціях, працюючи в 6 різних групах.
Перегляд файлу

Урок української літератури у 6 класі. Учитель: Нечипоренко Оксана Миколаївна

 

Тема: Урок-підсумок. Повторення й узагальнення вивченого протягом року. Рекомендована література для читання влітку.

Мета: актуалізувати, систематизувати й узагальнити вивчений протягом року матеріал, пригадати біографії письменників та остовні риси їхньої творчості; удосконалити навички систематизації та узагальнення, висловлення власних думок з приводу прочитаного; формулювати цілі власної діяльності та робити висновки, удосконалювати творчі здібності та вміння співрацювати; виховувати  загальнолюдські цінності, утілені в художніх образах твору, викликати бажання читати книжки, усвідомлювати важливість духовного зростання людини.

Очікувані результати:

  • учні знають біографії авторів, зміст, героїв вивчених у 6 класі творів;
  • розуміють, як знайти споріднені душі серед героїв вивчених творів;
  • уміють асоціювати речі з конкретним твором, створювати діалоги, власні висловлення, працювати в групах, пояснювати значення застарілих слів, фразеологізмів, розгадувати ребуси;
  • досліджують художні засоби;
  • розвивають навички пошукової роботи, логічного мислення;
  • цінують загальнолюдські моральні якості, усвідомлюючи важливість читання книг.

Методи та прийоми: метод «Подаруй квітку», прийом «Книга на дотик»,  метод «Гра-мандрівка», прийом «Скриня з речами», ілюстрації до прочитаних творів, прийом  «пантоміма», дихальна гімнастика «Аромат квітів», творчі завдання (міні-твір, діалог), вікторина, ребуси, встановлення відповідностей, лінгвістичні дослідження, аудіозапис співу птахів, musicmobi.site/search/спІв-птахІв/ відеоролик пісні «Дорога» у виконанні гурту «Мандри», https://www.youtube.com/watch?v=Vn99MTfNBOA

Тип уроку: Урок-подорож, систематизація та узагальнення вивченого.

Обладнання: відеоролик пісні «Дорога» у виконанні гурту «Мандри», аудіозапис співу птахів, квітка, картки, ілюстрації до прочитаних у шостому класі творів, речі для прийому «Скриня з речами» (кетяги калини, гілочка полину, ікона, люлька).

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, мовознавство, музичне мистецтво.

 

Хід уроку

 

Книги – це ріки, що напувають всесвіт... Як

суха земля конає від спраги і жадає животворної води, так людські душі жадають знання.

О. Іваненко

 

   І. Організація класу. Емоційне налаштування на позитивну співпрацю.

Метод «Подаруй квітку»

Учитель. От і закінчується навчальний рік. Діти, невдовзі на вас чекають цікаві й веселі канікули, нові враження та відкриття. Дійсно, літня пора – це море емоцій, сонця, тепла і, звичайно, – квітів. Квітка в моїх руках – не випадково. Одному з вас я подарую її, промовляючи при цьому фразу: «Я дарую тобі цю квітку для того, щоб...» Потім ви даруєте квітку наступному однокласникові, супроводжуючи це відповідними поясненнями. А хто із вивчених у шостому класі письменників дуже любив квіти? (Леонід Глібов, якого за це в дитинстві називали Льоликом-Квітчастим Короликом.)

   ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Робота з епіграфом уроку.

Бесіда.

 - Прочитайте вислів Оксани Іваненко. Поясніть, як ви його розумієте?

 - Виділіть опорні слова в наведених рядках.

2. Прийом «Книга на дотик».

Учитель.  У мене, як і у кожного з вас, на столі лежить книга – підручник з української літератури для 6 класу. Протягом усього навчального року він був нашим супутником і помічником. Сьогодні прийшла пора попрощатися з ним, але наостанок ми ще раз згадаємо свого вірного друга. Тепер нехай кожен із вас візьме в руки підручник, трохи потримає його, погладить обкладинку, торкнеться листків усередині. Продовжте фразу: «Я беру в руки книгу і відчуваю...» (м’який, приємний на дотик глянець, яким покрита обкладинка; неповторне торкання пальцями до шорсткого паперу... Усі ці дотикові враження приводять у свій затишний світ – світ почуттів, сподівань і спогадів.)

   ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Учитель. Сьогодні на уроці ми ще раз пройдемо літературними шляхами, котрими мандрували протягом цього навчального року, зустрінемося з героями, які назавжди залишаться нашими друзями - невгамовними Явою та Павлушою, відважними козаком Швайкою та його джурами Грициком і Саньком, кумедним гномом із буфету, непосидючим Федьком-халамидником та ще з багатьма іншими. І саме за допомогою гри-мандрівки ми пригадаємо своїх улюблених героїв, авторів вивчених творів та поділимося враженнями від прочитаного за рік.

  (Запис теми та епіграфу уроку в зошити.)

   ІV. Повторення й узагальнення навчального матеріалу. Гра-мандрівка.

Учитель. Отож наші пізнавальні мандри розпочинаються, а здійснюватимемо ми їх на чарівному потязі «Книголюб», який має вагончики під такими назвами:

1) художники

2) біографи

3) етнографи

4) історики

5) психологи

6) лінгвісти

Подорожуючи сторінками нашого підручника, ми зупинятимемося на станціях, що відповідають тематиці його розділів: «Минувшина», «Світовид», «Пригоди», «Веселинка».

 Клас розподіляється на шість приблизно рівних за здібностями груп учнів, які сідають поруч. На кожній наступній станції діти переходять у інші  «вагони» і таким чином виконують різні види діяльності.

1. Станція «Минувшина»

Учні всі разом повторюють фразу: «Потяг наш летить крізь час, до «Минувшини» привіз він нас».

Завдання для кожної групи:

1) художники, демонструючи підготовлені вдома ілюстрації до прочитаних у шостому класі творів, пропонують іншим групам пригадати їхні назви та авторів.

 2) біографи пригадують письменників, які займалися, крім літератури, ще й іншою діяльністю, вказуючи якою саме. (Т. Шевченко – живописом, М. Вороний – театральним мистецтвом, С. Руданський – медициною, Л. Глібов – журналістикою та видавничою діяльністю, С.Чернілевський – педагогікою).

3) етнографи показують за допомогою пантоміми давні обряди та звичаї українців, відображені в календарно-обрядових піснях різних циклів (зимового, весняного, літнього), а також сюжети колискових пісень.

4) історики заглядають у скриньку з речами, вибираючи з неї ті, що асоціюються з історичними творами, та при цьому називають, з якими саме.

     Наприклад:

- кетяг калини – пісня С. Чарнецького та Г. Труха «Ой у лузі червона калина похилилася...»;

- ікона – духовний гімн України О. Кониського «Молитва»;

- люлька – роман В. Рутківського «Джури козака Швайки»;

- гілочка полину – поема М. Вороного «Євшан-зілля». 

5) психологи знаходять споріднені душі серед героїв вивчених творів та пояснюють свій вибір:

- Федько-халамидник («Федько-халамидник» В. Винниченко) – Ява, Павлуша («Тореадори з Васюківки» В. Нестайко) – Митько, Сергій («Митькозавр із Юрківки...» Я. Стельмах);

- вчителька Галина Сидорівна («Тореадори з Васюківки» В. Нестайко) – вчителька Ірина Семенівна («Митькозавр із Юрківки...» Я. Стельмах);

 - Пилип Швайка, Санько, Грицик, козаки («Джури козака Швайки» В. Рутківський) – запорожці (співомовка «Запорожці у короля» С. Руданський);

- Толик («Федько-халамидник» В. Винниченко) – яяни («Казка про яян» Е. Андієвська);

- Тишкевич («Джури козака Швайки» В. Рутківський) – Сашко Смик («Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9» Леся Воронина).

6) лінгвісти досліджують художні засоби уривка з вірша Т. Шевченка «Думка»:

Тече вода в синє море,

Та не витікає,

Шука козак свою долю,

А долі немає.

Пішов козак світ за очі;

Грає синє море,

Грає серце козацькеє,

А думка говорить...

Постійний епітет: синє море.

Паралелізм:

Тече вода в синє море,

Та не витікає,

Шука козак свою долю,

А долі немає.

Фразеологізм: світ за очі.

Персоніфікація: грає море, грає серце, думка говорить.

    

Учитель. Діти, наш чарівний потяг зробив наступну зупинку серед лісу, адже у травні в ньому так свіжо та зелено, весело щебечуть птахи. Подумки вийдемо на лісову галявину. Скільки тут багато різнобарвних квітів! Вдихнімо їх аромат. Через ніс робимо спокійний вдих, затримуємо дихання і повільно видихаємо: «А-ах!» (Повторити кілька разів.)

    Для цієї фізкультхвилинки можна використати аромати польових квітів, хвої. Вони розслабляють, знімають напругу.

Релакс. Дихальна гімнастика «Аромат квітів». Гімнастика супроводжується аудіозаписом співу птахів. musicmobi.site/search/спІв-птахІв/

2. Станція «Світовид».

Учні всі разом повторюють фразу: «Потяг наш летить крізь час, до «Світовиду» привіз він нас».

Учитель. Відпочивши на лісовій галявині, набравшись наснаги, ви успішно дісталися наступної станції «Світовид», на якій вас чекають цікаві творчі завдання. (Учні працюють у зошитах.)

Завдання для кожної групи:

1) художники – пишуть  невеликий твір-опис за мотивом вірша І. Жиленко «Підкова».

2) біографи – складають міні-твір про уявну зустріч з улюбленим письменником, вивченим у шостому класі.

3) етнографи висловлюють свої міркування про те, як у окремих творах поєднується світ реального й фантастичного. (Наприклад, вірші І. Жиленко «Жар-Птиця», «Гном у буфеті».)

4) історики ведуть щоденник, у якому записують враження від найцікавіших, на думку кожного учасника групи, прочитаних у шостому класі творів.

5) психологи складають діалог з одним із улюблених героїв, про якого вони дізналися у шостому класі.

6) лінгвісти виписують декілька фразеологізмів із вивчених творів та пояснюють їхнє значення.

Представник від кожної з груп зачитує вголос написану роботу.

3. Станція «Пригоди»

Учні всі разом повторюють фразу: «Потяг наш летить крізь час, до «Пригод» привіз він нас».

Вікторина. За кожну правильну відповідь група отримує один бал. Перемагає та група, яка набере найбільшу кількість балів.

 

Завдання 1.

Запитання за повістю В. Нестайка «Тореадори з Васюківки».

1) Яка була «прекрасна, благородна ідея» у хлопців? (прокласти у селі метро)

2) З кого хлопці мріяли брати за проїзд п’ять копійок? (з учительки математики)

3) Як звали Явину корову? (Контрибуція)

4) Як хлопці назвали свою знахідку зі старого замуленого колодязя? (Собакевич)

5) Що записав Павлуша у своєму щоденнику до пригод? («Наловив риби і з’їв».)

6) Які улюблені страви Яви та Павлуші? (Ява любив морозиво, а Павлуша – вареники з вишнями)

Завдання 2.

Хто сказав:

1) «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й випустила нас на волю, бо тільки ти можеш нас випустити». (Пастушок із казки-притчі Е. Андієвської  «Казка про яян».)

2) «А рюкзаки! Там, мабуть, харчів не на один місяць. Юні лівінгстони, безперечно, збилися з путі, адже Африка у зовсім протилежному напрямі. Яке щастя для бегемотів і нільських крокодилів! Ви їх усіх переловили б». ( Вася-велосипедист із твору Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки...».)

3) « - Не рухайтеся! Синьомордики влаштували спеціальні пастки на той випадок, якщо мене прийдуть рятувати. А ще запам’ятайте – вам треба якнайшвидше повертатися у завтрашній день». (Бабуся Соломія з повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9».)

4) «Гадав, що доведеться на смерть битися – аж то, виявляється, мій старий товариш... Він тут зазвичай коні випасає». (Пилип Швайка з роману В. Рутківського «Джури козака  Швайки».)

5) «Так от, Васю, ми тобі вдячні, Васю, за те, Васю, що ти влаштував нам такі чудові канікули. Ми, Васю, відкрили для себе такий світ, якого тобі, Васю, і не снилося.» (Митько із твору Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки...».)

Підведення підсумків вікторини.

4. Станція «Веселинка».

Учні всі разом повторюють фразу: «Потяг наш летить крізь час, до «Веселинки» привіз він нас».

Робота з картками. Кожній групі дається картка із завданням, після виконання якого вчитель підсумовує роботу учнів.

 

1) художники

 

 

              З яких творів ви візьмете кольори для своєї палітри?

1) І в крамницях, куди глянеш, -

    Сріблом-злотом сяє...

 

2) Сидять собі. В них жупани

    Все кармазинові,

    І самі такі храбренні,

    Вуса прездорові.

 

3) Ти – як перлина, як топаз,

    Ти – як іскриня синя...

 

(Відповідь: «Добре торгувалось» С. Руданський, «Запорожці у короля» С. Руданський, «Похвала» П. Глазовий.)

 

2) біографи

 

 

Розв’язати ребус: ім’я одного із авторів гумористичних творів, якого ви вивчали у шостому класі.

      ,,,,,

                                                                                        

 

 

 

  

(Відповідь: Степан Руданський.)

 

3) етнографи

 

 

                                         Пояснити значення слів:

Шаплик_____________________________________________________________

 

Стряпчий___________________________________________________________

 

Жупан______________________________________________________________

 

Ночви______________________________________________________________

 

 

4) історики

 

 

Назви яких давніх професій, що згадуються в одному з вивчених гумористичних творів, зашифровано у ребусах? Назвати цей твір та його автора.

      ,

                            і = у

                                  

                               

                                                а = е   ’’’’’

(Відповідь: чумак, купець. С. Руданський «Добре торгувалось».)

 

5) психологи

Установити відповідність між твором та рисою характеру персонажа, який у ньому діє.

 

           1. «Щука»                                                   А  пихатість

 

           2. «Добре торгувалось»                             Б  працьовитість

 

           3. « Жаба й Віл»                                         В  кмітливість

 

           4. «Муха й Бджола»                                   Г  хитрість  

 

                                                                                Д  допитливість   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Відповідь: 1- Г, 2- В, 3- А, 4 -Б.)

 

6) лінгвісти

 

 

   З’єднайте за допомогою сполучника й останні склади імен двох героїв творів Леоніда Глібова, щоб утворилося слово -  визначення невеликого алегоричного твору повчального змісту.

____________________________________________________________________

(Відповідь: Жаба й Щука – байка.)

V. Підбиття підсумків уроку.

1. Учитель. От і закінчилася наша уявна мандрівка у фантастичну країну літератури,   під час якої  ми пригадали вивчене у шостому класі й ще раз насолодилися красою художнього слова. Дуже сподіваюся, що ви й під час літніх канікул, відпочиваючи, не будете забувати своїх вірних друзів – книги, згадуватимете улюблених героїв.

2. Рефлексія. Послухайте пісню «Дорога» у виконанні гурту «Мандри». https://www.youtube.com/watch?v=Vn99MTfNBOA

- Розкажіть про свої враження та емоції.

- Як ця пісня пов’язана з темою нашого уроку?

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювання списку літератури на літо (учні записують його в зошити):

1. Іван Франко «Захар Беркут»

2. Володимир Малик «Фірман султана» (ІІ книга тетралогії «Таємний посол»)

3. Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»

4. Григір Тютюнник «Климко»

5. Марина Павленко «Русалонька із 7-В...»

6. Любов Пономаренко «Гер переможений»

7. Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили»

1

 

doc
Додано
25 березня 2021
Переглядів
2491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку