Урок української літератури у 8 класі, Поезія В.Сосюри ,,Васильки" - взірець інтимної лірики.

Про матеріал
Поглибити знання про життя і творчість В.Сосюри, ознайомити з поняттям інтимна лірика, опрацювати ідейно-художній зміст поезії ,,Васильки”, розвивати пам’ять, логічне та образне мислення, уяву, спостережливість, вміння виразно і вдумливо читати поезію, висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати повагу до щирого почуття – кохання
Перегляд файлу

Тема: Тема кохання у творчості В. Сосюри. Поезія ,,Васильки” – взірець інтимної лірики.

Мета: поглибити знання про життя і творчість В.Сосюри, ознайомити з поняттям інтимна лірика, опрацювати ідейно-художній зміст поезії ,,Васильки”, розвивати пам’ять, логічне та образне мислення, уяву, спостережливість, вміння виразно і вдумливо читати поезію, висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати повагу до  щирого почуття – кохання

Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань

Оформлення дошки: портрет В. Сосюри, ілюстрації  до поезії, ,,васильковий вінок”

                                                      Хід уроку

І Мотиваційний етап

Осінь відійшла туманами,

Полетіли в вирій журавлі,

Білими снігами – пасмами

Надійшла зима, наче у сні.

Закрутила, завертіла віхола,

Замели снігами душу молоду.

Де ж весна, яка була утіхою

І життя давала? Не збагну.

Сірим стало все і непривітним,

Хоч дарує срібло нам зима.

Сумно дивляться услід голії віти,

Й ніби замерзають почуття.

 

  За вікном холод, мороз, дощ зі снігом, вітер дошкуляє. А у нас у класі світло, тепло, затишно, спокійно. У мене чудовий настрій, мені приємно бачити  вас здоровими й усміхненими. Я сподіваюся , що ми всі плідно  попрацюємо.

(  Слайд  Букет ,,Квітковий настрій “)

 А з яким настроєм ви прийшли на урок? 

  Сьогодні ми поговоримо про найголовніше. Про те, без чого неможливе існування людини, про світ природи людських почуттів.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

 Запишіть тему уроку

Тема кохання у творчості В. Сосюри. Поезія ,,Васильки” – взірець інтимної лірики.

Мета уроку( у формі побажання)

Побажаю, щоб сьогодні на уроці:

Зміст поезії ,,Васильки” ви знали,

І  про життя Сосюри ви згадали,

Уважно вчилися читати вірші.

Коментувати автора думки.

Торкнулися струни людського  серця,

Відчули цю красу в своїй душі.

Епіграфом до уроку є  слова П.Твердослава

Я зірвав квітку, і вона загинула.

Я спіймав метелика, і він  помер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів, що торкатися Краси можна тільки Серцем.

- Як ви розумієте епіграф? Чому торкатися можна тільки серцем?

- Чому Краса і Серце написано з великої літери? ( Серце – це не лише орган людини, а щось більше. Те, що тріпоче від болю, тріпоче від кохання. Вміє буде великим)

ІІІ Асоціативний ряд

Запишіть в зошит асоціації  до слова Краса – І варіант, Серце – ІІ варіант.

Краса – вічність, шедевр, пори року, затишок, кохана.

Серце – любов, радість, біль, щастя, сльози, смуток.

Протягом уроку ви будете оцінювати свої знання. Підпишіть картку оцінювання.

Критерії оцінювання . Кожен бал – це пелюсток квітки васильок. У кінці уроку ми  створимо прекрасну композицію.

  1. Склав(ла) асоціативний ланцюжок ( 2 )
  2. Готував(ла) додаткове завдання (2)
  3. Читав(ла) і аналізував(ла) поезію,,Васильки”( 2)
  4. Відповідав(ла) правильно і змістовно ( 2)
  5. Визначив(ла ) свій колір ,,Візуалізація кольору”(2)
  6. Брав(ла) активну участь у роботі на уроці (2)

ІV.  Мозковий штурм

____ січня  18___ року на станції _______, що на ________в родині ______ Миколи Сосюри  народився Володимир Сосюра. Сім’я  була великою : _______ .

   Батько -  ______________змінив  багато професій: ___________,

   Мати - _______________займалася  ___________.

   Дитячі роки минули в селищі  _________. Перші роки навчання в _________школі минули під наглядом батька.  Під час навчання Володя був ___________  .

В ____  років помирає батько, змушений працювати на ___________ , потім учився в _____________, продовжив  освіту в _____________.

 З ________ років почав писати вірші. Потрапляв в полон до ______________.

 У 1921 році славу принесла поема _____________, збірка____________.

 У _________ році написав патріотичний вірш________________, за що був звинувачений у ________________.

У 19_____ році став лауреатом ___________________.

V .Психологічний аналіз портрета В.Сосюри

 Зверніть увагу на портрет письменника. Говорять , що дзеркало людини – це очі. Які вони у В. Сосюри?

  Задумливі, вишнево-карі, чесні, ясні, сповнені великої любові, як Україна ніжно-карі, з сумом, тривогою.

 Говорять, що В, Сосюра є виразником поетичної душі , слова. Послухайте листи Володимира до дружини Марії. Зверніть увагу, які проникливі слова вживає автор?

  1. Сонечко моє заповітне, світло моє нескінченне. Моє життя, коли тебе немає зі мною безбарвне, сіреньке і нудне. Твій біль…мій біль, твої сльози – мої сльози, твоя радість – моя радість. Іншої радості немає, як дарувати радість тобі, бачити, як щасливо сяють сині озера твоїх очей…
  2. Тужу за тобою , моє сонце! Я люблю тебе. А любій завжди писати цікаво, тому що говориш зі своїм серцем.

Мені дорогі твої переживання, погляд , жести, голос. Мені так близькі твої турботи.

  • Які проникливі слова вживає автор листів? Чому?( Сонечко, моє сонце, світло, життя моє, люблю тебе, біль, радість)
  • Як приємно слухати такі ніжні, такі зворушливі рядки. Ці слова  написав не молодий юнак, а відомий поет на тридцять третьому році спільного життя. Володимирові Миколайовичу виповнилося 66, а Марії Гаврилівні – 54. 
  • У своєму відомому вірші  він зізнається ,,Так ніхто не кохав Через тисячу літ лиш приходить подібне кохання ”.  Здається зараз уже ніхто так безумно і ніжно не пише про кохання.

VI. Інсценізація зустрічі

Як відбулося знайомство поета зі своєю музою. Можливо так?

  • Добродійко! Ви порадите виставу, яку можна переглянути на Шевченківські свята?
  • Звичайно, я Вам допоможу з вибором. Ви можете купити квиток на прем’єру вистави ,,Назар Стодоля”.
  • Це було б чудово! А якщо я купую два квитки?
  • Ображаєте? Чи це така чудна манера знайомитися?
  • Ну, пробачте, красуне. Як Вас звати?
  • Марія.
  • А які у Вас очі , Маріє?
  • Люди, кажуть, що сині.
  • Ой, я пропав!

 Дійсно, пропав. На третій день знайомства поет запропонував  Марії одружитися.

Послухайте поезію ,,Васильки”

VII. Читання поезії ,,Васильки”( Інсценізація)

  • Чому , на вашу думку, саме волошка надихнула Сосюру на створення вірша про кохання?( очі – волошкові, сині)
  • З якою квіткою чи з яким кольором у вас асоціюється слово кохання? ( Червона троянда та біла лілея)
  • У кольоровій палітрі синій – холодний. Чи віє холодом від поезії?( Ні, бо йдеться про теплі почуття)

VIII. Словник літературознавчих термінів

     Видноколо – обрій, горизонт (простір, який можна охопити зором).

Гай – назва невеликого листяного лісу.

   Інтимна лірика –  це поетичні твори, в яких переважають мотиви кохання, глибоко розкривається внутрішній світ ліричного героя, його переживання і почуття.

 Поезія ,,Васильки” – перлина української інтимної лірики.

Зачитаймо історію створення поезії с. 114.

IX. Читання поезії учнями.

Х. Аналіз поезії

- Яка картина зринає у вашій уяві, коли ви читаєте першу строфу? Опишіть цю картину. ( Перед нами щаслива людина,закохані йдуть полем, сині очі, сині гаї, синіє щастя в душі)

 - Які зорові образи скерували вашу уяву?( Очі коханої, які нагадують поля й далекі гаї, порівнюються з квітами – синіми васильками.)

- Який колір переважає в першій строфі?( синій – образ блакиті)

 - Які асоціації він викликає?( Це колір неба, блакиті, повітря, Бога.)

 - Поясніть, як ви зрозуміли образ ,,синіє щастя у душі моїй”? ( Чисті, світлі почуття, прозорі, кришталеві)

 - Уточніть значення поетового вислову ,,синіє щастя” Яке це щастя, придумаємо епітети.( Райське, неземне, земне, вічне)

- У другій строфі автор вводить образ плинності часу. Знайдіть в тексті.( Одсіяють роки, мов хмарки над нами – легкий сум)

- Поміркуйте, чому ліричного героя не лякає те, що роки одсіяють? Що у нас сяє? (Сонце – життя. Життя продовжується, інші щасливі йдуть цим полем)

 З поданого словесного ряду доберіть два слова, якими , на вашу думку, можна найточніше схарактеризувати почуття, яке переживає ліричний герой поезії ,,Васильки”:

безмежне, пломенисте, вічне, плинне, мінливе, пристрасне, палке, щире, нескінченне, безмірне.

Визначаємо тему поезії

Тема: показ щирого почуття кохання, щасливої миті в душі закоханих.

Ідея: возвеличення кохання як справжнього почуття, яке робить людину щасливою.

Основний мотив: вічність кохання

ХІ. Легенда про квітку.

У вірші автор вводить мотив метаморфози. Це перетворення людини в рослину. З якою метою вводить цей мотив?( Єднає з фольклором, зустрічається в баладах)

 Назва ,,васильок” ,  волошки  походить з народної легенди.

 Сільський хлопець – красень Василько якось косив жито в полі. Саме тоді у полі бавилися русалки. Одній з них дуже припав до душі Василько. Зачарувала русалка хлопця. Забув про все на світі і пішов за нею. А вона, пустуючи і сміючись, вела його в поля все далі й далі та й сама в нього закохалась. Не схотіла з ним розлучатися: обернула Василька на польову квітку, щоб нагадував синь води.

  Відтоді. За легендою. Щороку літньої пори русалки бавляться в хлібах, коли зацвітає волошка синя, плетуть з неї вінки і прикрашають свої голівки.

ХІІ. Символіка васильок

У фольклорі васильки( волошки) символізують душевну красу, чистоту , святість, скромність, привітність.

У цій поезії васильки є символом кохання.

Улюблений колір поета – голубий. Голуба ріка поезії Сосюри напуватиме ще не одне покоління шанувальників його таланту. А  який ваш улюблений колір? Визначіть його за допомогою візуалізації кольору.

( Білий, чорний, сірий, червоний, помаранчевий, коричневий, жовтий, салатовий, рожевий, фіолетовий, малиновий, синій, голубий, зелений, бірюзовий) 

 - Яку роль у творі відіграє образ майбутнього? ( Авторська уява малює картину, коли полем йтиме інша закохана пара, і тоді якийсь щасливець порівняє рідні очі коханої з синіми квітами)

Знайдімо у творі рефрен( повтори.) Метафори( ,,гаї синіють”, щастя синіє в душі “, ,,одсіяють роки “, ,,синіє поле “ , ,,хмарки летять“.

Порівняння : ,,Васильки у полі – васильки з-під вій”, одсіяють роки, мов хмарки над нами “. Епітет: ,,рідні очі”.

 Доведіть або спростуйте тезу: ,,Твору В. Сосюри ,,Васильки” властивий філософський зміст” Що називається філософською лірикою?( поезія, спрямована на філософське осмислення світу, людини, її поглядів на життя)

( Світлі, щирі емоції поєднані з філософським поглядом на щастя, плинність життя й вічність почуттів)

ХІІІ. Презентація творчої групи біографів

 Що це за жінка , чия душа на все життя приворожила митця? До вашої уваги презентація творчої групи біографів про поетичну музу В.Сосюри – Марію.

1.Цькування поета .

Настає 1934 рік.За націоналістичні ухили Сосюру виключають з партії більшовиків та зі Спілки письменників. Життя навколо ставало суцільною катастрофою. Поет боїться арешту.

2Лист Сталіну.

Він наважується на відвертий крок. Пише лист Сталіну. Дружина боїться, що такий крок може тільки йому нашкодити, тому вкладає довідку з божевільні. !936 рік переїжджає з Харкова до Києва. Пише лірику. Партія вимагає новиї звершень. Він видає на-гора вірш ,,Сталіну”, ,,Пісню про Ворошилова”.За це 1940 року йому повертають партійний квиток.

  1. Зникнення Марії.

І раптом вона зникла. Це було з 18 на 19 листопада 1949 року. О першій годині дня в їхній квартирі пролунав дзвінок. Ввічливий голос попросив підійти до Міністерства держбезпеки і підтвердити особистість людини, яку вона знала.

4. Допити.

А далі камера-одиначка, де її щодоби допитували. Ні, не били. Але не давали ні хвилини присісти, заснути. ЇЇ засудили на 10 років( ніби за розголошення державної таємниці, бо Марія з 1941 року була завербована НКВС). Усі ці роки він стукав в усі кабінети. Марно.(НКВС- народний комісаріат внутрішніх справ)

5. У таборах.

Таборів було п’ять. Казахстан, де довбала кам’яну стіну, і цегельний завод, де з печей, температура яких понад 900 градусів виймала гарячу цеглу, аж рукавиці горіли в руках. Кемерово, сільськогосподарський табір на річці Томі. Лісоповал і лісосплав. Тайга, де рубала кедри і ялини.

6. Амністія.

Після смерті Сталіна у 1953 році жадана амністія. Очевидці говорять, що з Київського вокзалу Володимир Сосюра ніс Марію додому( до вул.. Б.Хмельницького) на руках.

   На честь такого кохання , як у Володимира Сосюри та його дружини Марії можна поставити пам’ятник , як це пропонує Василь Дячук у поезії ,,Про пам’ятник коханню”

  Чи є на світі пам’ятник коханню?-

  Я скульптора знайомого спитав.

  Є оди, є сонети, є романи,

  А пам’ятник скульптурний?

  Він назвав Венеру,

  Але ж то – богиня!

  А от ( не знаю наяву чи в сні)

  Я бачив пам’ятник :

  Ніс чоловік дружину.

  Не молодик з Палацу щастя. Ні!

  Зміїлась Кагановичівська буря,

  Протести в’яли на німих устах.

  А Києвом не юний вже Сосюра

  Із пекла ніс кохану на руках!

Кагановичівська буря –  Лазар Каганович - партійний діяч, ідеолог, Генеральний секретар ЦК КП(б)У за часів Сталіна.

  ХІV. Занурення у текст

 Створімо поетичний образ поезії ,,Васильки”, використаємо іменники.

 Васильки. Поле. Кохана.  Квіти. Гаї. Щастя. Роки.  Хмарки. Сонце. Захоплення. Мрії.  Майбутнє. Пристрасть. Очі.

- Що дає щастя ліричному героєві?

- А що для вас означає  бути щасливим?

Вірш ,,Васильки” покладено на музику.  Послухайте її . Але в той же час створіть василькову квітку з балів пелюстків. Заповніть картку Критерії оцінювання.

ХV. Підсумок уроку, домашнє завдання

 Сьогодні ви почули зворушливі розповіді, дивовижну поезію Володимира Сосюри, яка, мабуть , не залишила байдужими нікого. Мені хочеться, щоб ваше життя було прекрасним і радісним. Візьміть свою квітку і створіть своє василькове поле. 

Домашнє завдання с.114-115 виразно читати, відповідати на  запитання

Написати  етюд за поезією,,Васильки”

 

doc
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку