Урок української літератури у 8 класі
за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною"
Урок української літератури у 8 класі
за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною"
Тема: Глибокі і щирі почуття Остапа і Соломії. Внутрішній світ героїв. Майстерність пейзажів.
Мета: Розкрити ідейно-художнє навантаження твору. Довести щирість почуттів головних героїв; дослідити значення пейзажів у розкритті їх внутрішнього світу. Розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв. Виховувати волелюбність, почуття дружби, наполегливість у досягненні мети.
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Звернення до епіграфа:
Що об’єднує поезію «Крила» й оповідання «Дорогою ціною»? (Твір проникнутий нездоланним прагненням героїв здобути волю).
ІІІ. Бесіда за змістом.
(Експозиція: «Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі».
Зав’язка: «Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком…».
Розвиток дії: «Єдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу…».
Кульмінація: «Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин…».
Розв’язка:«Душа рветься до сонця,а тіло тягне до себе чорна безодня»)
IV. Засвоєння нових знань.
Інсценізація уривку повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»
Учитель: Чи зуміли актори передати характери героїв? Ось вони - головні герої твору, для яких воля - це життєва необхідність.
Учитель: Тема кохання й боротьби - вічна і в житті, і в мистецтві. Повість «Дорогою ціною» було екранізовано 1957 року Марком Донським.
V. Робота в групах за картками. Відповіді учнів.
Картка№1. Чому царська цензура заборонила до друку вступ повісті «Дорогою ціною»?
Картка№2.Як на вашу думку,чи варто було Остапу й Соломії ризикувати життям?
Картка№3. Які ви знаєте прислів’я про дружбу?
Картка №4. У яких відомих вам творах простежується тема дружби, взаємодопомоги, вірності, самопожертви?
Картка №5. Як ви розумієте значення слова «воля»?
Читання ученицею власної поезії про волю.
Чому твір називається "Дорогою ціною"? Чим актуальний твір сьогодні?
Звернення до епіграфа.
V. Підсумок уроку.
Інтерактивне завдання "Мікрофон". Продовжити фразу: "Сьогодні на уроці я зрозумів, що...".
Отже, ми разом зробили висновок, що воля, рідний дім, кохана людина поряд, щирість почуттів – що може бути більш цінним у житті? Тож цінуймо тих, хто завжди поруч; цінуймо родину й рідну Батьківщину.
VI. Домашнє завдання.
Характеризувати образи твору. Підібрати цитати з тексту.
Опрацювати питання підручника, с.170.
** Ілюструвати твір.
**Підібрати музичний супровід до ключових епізодів оповідання.
Підготувала Гриценко Г. І., старший учитель, категорія вища,
школа №4, м. Шостка.