Урок української літератури у 8 класі за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною"

Про матеріал

Урок української літератури у 8 класі

за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною"

Перегляд файлу

Урок української літератури у 8 класі

за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною"

Тема: Глибокі і щирі почуття Остапа і Соломії. Внутрішній світ героїв. Майстерність пейзажів.

Мета: Розкрити ідейно-художнє навантаження твору. Довести щирість почуттів головних героїв; дослідити значення пейзажів у розкритті їх внутрішнього світу. Розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв. Виховувати волелюбність, почуття дружби, наполегливість у досягненні мети.

Хід уроку

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Звернення до епіграфа:

Що об’єднує поезію «Крила» й оповідання «Дорогою ціною»? (Твір проникнутий нездоланним прагненням героїв здобути волю).

ІІІ. Бесіда за змістом.

  •    У який час відбуваються події твору?
  •    У якому алегоричному образі змальовано волелюбний укр. народ?
  •    Кого називали кріпаками?
  •    Чому втікали кріпаки?
  •    А тепер перевіримо, як ви знаєте зміст твору. Виконаємо завдання "Сюжетний ланцюжок".

(Експозиція: «Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі».

 Зав’язка: «Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком…».

 Розвиток дії: «Єдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу…».

 Кульмінація: «Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин…».

 Розв’язка:«Душа рветься до сонця,а тіло тягне до себе чорна безодня»)

 

IV. Засвоєння нових знань.

  •    Учитель: Хто ж вони - головні герої повісті?

Інсценізація уривку повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»

Учитель: Чи зуміли актори передати характери героїв? Ось вони - головні герої твору, для яких воля - це життєва необхідність.

  •    Чому Соломія вирішила йти з Остапом?
  •    Чи знали герої, що на них очікувало в разі невдачі?
  •    Доведіть, що Соломія справді кохала Остапа понад усе.
  •    Які випробування випали на долю втікачів?
  •    Які риси характеру знадобилися втікачам? (Два учні на дошці записують у дві колонки риси Остапа й Соломії, порівнюють їх).
  •    Як поводили себе герої у скрутні хвилини?
  •    Побудувати ланцюжок почуттів Соломії після того, як поранили Остапа. (Жах - паніка - розумна оцінка ситуації - рішучість при допомозі).
  •    Хто допомагав Остапу й Соломії? Чому?
  •    Яке значення у творі мають пейзажі?  (учні зачитують приклади з тексту, визначають художні засоби).  с.
  •    Який художній засіб автор використовує найчастіше?
  •    Отже, якими засобами користується автор, щоб передати почуття героїв? А як ще можна передати почуття?
  •    Прослухайте два музичні уривки. Уявіть себе режисером однойменного фільму. До яких епізодів твору, на вашу думку, підійшов би кожен із них? (Музика №1 Дунаєвський і №2 Шопен).

Учитель: Тема кохання й боротьби - вічна і в житті, і в мистецтві. Повість «Дорогою ціною» було екранізовано 1957 року Марком Донським.

  •    А зараз ви попрацюєте в групах і через 2 хвилини покажете вміння робити власні висновки з прочитаного.

V. Робота в групах за картками. Відповіді учнів.

Картка№1. Чому царська цензура заборонила до друку вступ повісті «Дорогою ціною»?

Картка№2.Як на вашу думку,чи варто було Остапу й Соломії ризикувати життям?

Картка№3. Які ви знаєте прислів’я про дружбу?

Картка №4. У яких відомих вам творах простежується тема дружби, взаємодопомоги, вірності, самопожертви?

Картка №5. Як ви розумієте значення слова «воля»?

  •    Чому твір називається «Дорогою ціною»?

Читання ученицею власної поезії про волю.

Чому твір називається "Дорогою ціною"? Чим актуальний твір сьогодні?

Звернення до епіграфа.

V. Підсумок уроку.

Інтерактивне завдання "Мікрофон". Продовжити фразу: "Сьогодні на уроці я зрозумів, що...".

Отже, ми разом зробили висновок, що воля, рідний дім, кохана людина поряд, щирість почуттів – що може бути більш цінним у житті? Тож цінуймо тих, хто завжди поруч; цінуймо родину й рідну Батьківщину.

VI. Домашнє завдання.

Характеризувати образи твору. Підібрати цитати з тексту.

Опрацювати питання підручника, с.170.

** Ілюструвати твір.

**Підібрати музичний супровід до ключових епізодів оповідання.

 

Підготувала Гриценко Г. І., старший учитель, категорія вища,

школа №4,  м. Шостка.

 

 

docx
Додано
13 жовтня 2018
Переглядів
1870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку