Календарно-тематичне планування складено відповідно до чинної програми МОНУ. Враховано уроки позакласного читання та уроки літератури рідного краю, контрольні роботи. Знадобиться розробка вчителям-предметникам, які викладають українську літературу.
8 клас
Усього — 70 год.
На тиждень — 2 год
Текстуальне вивчення творів — 54 год
Повторення й узагальнення — 2 год
Література рідного краю — 4 год
Позакласне читання — 4 год
Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення)
Резервний час — 6 год
за програмою: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України; М. П. Бондар
І семестр
№ |
Зміст програмового матеріалу |
К-сть год. |
Дата |
Примітка |
Д/з |
ВСТУП (1 год.) |
|||||
1 |
Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору. ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено). |
1 |
|
МЗ: образотворче мистецтво, музичне мистецтво, театральне та кіномистецтво. |
|
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ (8 год.) |
|||||
2 |
УКРАЇНСЬКІ ІСТОРИЧНІ ПІСНІ. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками. «Зажурилась Україна». ТЛ: історичні пісні. |
1 |
|
МЗ: боротьба козаків проти турецько-татарських завойовників, польсько-шляхетського гніту (історія України).
МК: арія Наталки «Віють вітри, віють буйні..» з опери М. Лисенка «Наталка Полтавка»; «Засвіт встали козаченьки» (комп. М. Лисенко, Б. Лятошинський, В. Маковський. «Українська дівчина» (1880 р.); М. Пимоненко. «Проводи козака» (1902 р.) (образотворче мистецтво). |
|
3 |
Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить». Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою. |
1 |
|
|
|
4 |
ПІСНІ МАРУСІ ЧУРАЙ. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. «Засвіт встали козаченьки». |
1 |
|
Напам’ять |
|
5 |
«Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...». Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи. |
1 |
|
|
|
6 |
УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ДУМИ. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, Василь Нечепа. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. ТЛ: думи. |
1 |
|
МЗ: історія України.
МК: фільм «Поводир», 2014; режисер виконавська діяльність кобзарів та лірників; М. Лисенко. Опера «Маруся Богуславка» (музичне мистецтво); М. Дерегус. «Маруся Богуславка»; І. Айвазовський. «Чорне море» (образотворче мистецтво). |
|
7 |
Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі («Маруся Богуславка»). |
1 |
|
|
|
8 |
Контрольна робота №1 (розгорнуті відповіді на запитання). Усна народна творчість. |
1 |
|
|
|
9 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. ПЧ №1. Народна дума «Самійло Кішка». |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА
|
|||||
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ (23 год.) |
|||||
10 |
Тарас Шевченко. Життєпис поета (участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання). («Думи мої, думи мої…) |
1 |
|
Напам’ять 1 поезія на вибір МК: Т. Шевченко. «Новопетровське укріплення», 1856–1857 рр. (образотворче мистецтво); проект дуету «Сестри Тельнюк» «Наш Шевченко» (музичне мистецтво). |
|
11-12 |
Тарас Шевченко. Усвідомлення власної місії поета («Ой три шляхи широкії…»). Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю («Мені однаково, чи буду…»). ТЛ: філософська лірика. |
1 |
|
|
|
13 |
РМ №1. Висловлювання власних міркувань про долю людини (усно). |
1 |
|
|
|
14 |
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії («Хотіла б я піснею стати…»). |
1 |
|
Напам’ять |
|
15 |
Леся Українка. Тема гармонійного єднання людини з природою («Давня весна»). Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини («Давня казка). |
1 |
|
МК: малярські роботи Т. Яблонської (весняної тематики); мариністичний живопис І. Айвазовського (образотворче мистецтво); цикл «Чотири пори року» П. Чайковського (музичне мистецтво).
СЛ: поезія Маріанни Кіяновської, Богдани Матіяш, Костя Москальця (вірш та пісня «Вона»). |
|
16 |
Леся Українка. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності («Давня казка»). |
1 |
|
|
|
17 |
ЛРК №1. Петро Ребро – майстер гумору і сатири. |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||||
18 |
Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини («Любіть Україну!»). ТЛ: громадянська лірика. |
1 |
|
Напам’ять МК: соціальний ролик «They love Ukraine».
|
|
19 |
Володимир Сосюра. «Васильки» – взірець інтимної лірики. «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер…»). ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика. |
1 |
|
|
|
20 |
РМ №2. Підготовка до контрольного твору (написання чернеток). |
1 |
|
|
|
21 |
Контрольна робота №2 (твір). Світ української поезії (Т. Шевченко, Леся Українка, В. Сосюра). |
1 |
|
|
|
22 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. ПЧ №2. Т. Шевченко «Кобзар». |
1 |
|
|
|
23 |
Володимир Підпалий. . Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів («… Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд»). |
1 |
|
МЗ: основи здоров’я.
МК: А. Васнецов «Зимовий сон»; В. Орловський. «Літній день» (образотворче мистецтво). |
|
24 |
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти («З дитинства: дощ» («Я уплетений…»). ТЛ: вільний вірш, верлібр. |
1 |
|
|
|
25 |
Василь Голобородько. Оригінальність і простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок («Наша мова», «Теплі слова»). |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||||
26-27 |
Із сучасної української поезії (кінця ХХ – початку ХІХ ст.). Розмаїття сучасної лірики. |
1 |
|
Напам’ять на вибір 1 поезія |
|
|
І. Малкович. («З янголом на плечі», «З нічних молитов»), А. Мойсієнко («Жовтень жовті жолуді»), І. Павлюк («Дівчинка»). Глибоке бачення поетами-сучасниками проблем української мови, національної культури; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. |
1 |
|
|
|
28 |
Г. Кирпа («Мій ангел такий маленький», «Коли до вас темної ночі…»). Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому. |
1 |
|
|
|
29 |
Контрольна робота №3 (тести). В. Голобородько, В. Підпалий, сучасні українські автори. |
1 |
|
|
|
30 |
ЛРК №2. Григорій Лютий – поет Токмацького краю. Підготовка до контрольної роботи. |
1 |
|
|
|
31 |
Семестрова контрольна робота |
1 |
|
|
|
32 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж семестру й викликали найбільшу зацікавленість. |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||||
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА (7 год.) |
|||||
33
|
Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга. Трагікомедія «Сто тисяч» класичний взірець українського «театру корифеїв». ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія. |
1
|
|
МЗ: Мольєр. «Скупий» (зарубіжна література).
СЛ: Володимир Арєнєв. «Порох із драконових кісток».
|
|
34-35 |
Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. |
2 |
|
|
|
36 |
Засоби сатиричного змалювання. |
1 |
|
|
|
37 |
Контрольна робота №4 (твір). Висловлення власних висновків про «вічну» тему влади грошей над людиною. |
1 |
|
|
|
38 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. ПЧ №3.
|
1 |
|
|
|
39 |
ЛРК №3. Трохим Зіньківський – письменник Запорізького краю. |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||||
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ (22 год.) |
|||||
40 |
М.Коцюбинський. «Дорогою ціною». Коротко про письменника. Пригодницький, романтичний сюжет повісті |
1 |
|
СЛ: твори Олександра Дерманського.
|
|
41 |
Вічний тип шукача правди. Втеча Остапа й Соломії з кріпацької неволі протест проти будь-якого насильства над людиною. |
1 |
|
|
|
42 |
Проблема волі людини та можливостей її здобуття. |
1 |
|
|
|
43 |
Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. |
1 |
|
|
|
44 |
Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії |
1 |
|
|
|
45 |
РМ №3. Твір-роздум (письмово) про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах. |
1 |
|
|
|
46 |
Олександр Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про один із періодів Другої світової війни. |
1 |
|
МЗ: Друга світова війна (історія України). |
|
47 |
«Ніч перед боєм» – твір про героїзм,самовідданість, патріотичні почуття українців. |
1 |
|
|
|
48 |
Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів. Підготовка до контрольної роботи. |
1 |
|
|
|
49 |
Контрольна робота №5. М. Коцюбинський, О. Довженко. |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||||
50 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. |
1 |
|
|
|
51 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. |
1 |
|
|
|
52 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. |
1 |
|
|
|
53 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблема особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору. |
1 |
|
|
|
54 |
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеосіблення. |
1 |
|
|
|
55 |
Володимир Дрозд. Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії («Білий кінь Шептало») |
1 |
|
|
|
56 |
РМ №4. Висловлення (усно) думок про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність (за твором «Білий кінь Шептало»). |
1 |
|
|
|
57 |
Юрій Винничук. Повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони» («Місце для дракона»). |
1 |
|
|
|
58-59 |
Юрій Винничук. Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви. |
2 |
|
|
|
60 |
Юрій Винничук. Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. Підготовка до контрольної роботи. |
1 |
|
|
|
61 |
Контрольна робота №6 (розгорнуті відповіді). Ніна Бічуя, В. Дрозд,Ю. Винничук. |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||||
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР (9 год.) |
|||||
62-63 |
Валентин Черемис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. |
2 |
|
|
|
64-65 |
Валентин Черемис. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору («Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»). Підготовка до контрольної роботи. |
2 |
|
|
|
66 |
ЛРК №4. Анатолій Рекубратський – відомий гуморист України з Запоріжжя. |
1 |
|
|
|
67 |
Підготовка до річної контрольної роботи. Узагальнення матеріалу, вивченого за рік. |
1 |
|
|
|
68 |
Річна контрольна робота. |
1 |
|
|
|
69 |
ПЧ №4. Сучасний український гумор. |
1 |
|
|
|
70 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільшу зацікавленість. |
1 |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |