Урок № література 10 клас
Тема. Михайло Коцюбинський. «Гармонійний талант художника громадянина» (Сергій Єфремов)
Мета: У процесі роботи на уроці учні мають усвідомити, якою яскравою в історії нашої літератури була ця сторінка українського письменства, внаслідок роботи на уроці учні повинні збагнути, чому Коцюбинський є однією з найяскравіших постатей в українській літературі. Розвивати вміння працювати над складанням конспекту прочитаного; полікультурні, соціальні, комунікативні компетенції. Виховувати почуття патріотизму, бажання збагачуватись духовно.
Хід уроку
«Од українського реалізму взяв він твердий певний ґрунт і прозору ясність думки; од французького натуралізму – тверезий погляд на небоязке шукання потрібної йому краси всюди, куди тільки може око художника зазирнути. Але ж од себе додав сюди своєї власної найкоштовнішої риси: оте глибоке переймання психікою героїв, вигадливість художніх образів, уміння передавати настрої й внутрішні переживання, аристократизм духа і невпинне простування до світла, до краси, до ідеалу – це вже самому Коцюбинському належить, це його власне, не позичене добро», – так писав відомий літературознавець Сергій Єфремов про Михайла Коцюбинського, із життям і творчістю якого ми розпочинаємо на сьогоднішньому уроці більш глибоке знайомство.
Глибоким зором і пером топким
Він слугував народові своєму.
Боліючи душею разом з ним.
М. Рильський
Лекція вчителя. Упродовж усієї лекції учителя та перегляду відеоролика учні (за вибором): складають психологічний портрет митця, або заповнюють кросворд (додається).
У тому дивовижно багатому на літературні таланти часі на межі двох віків (XIX і XX) ім’я Михайла Коцюбинського було зорею першої величини. Ще за життя письменника його називали видатним, читали, захоплювалися, знали не тільки у високих літературних колах. Доля його творів попри все була щасливою, бо, незважаючи на жорстку цензуру, вони друкувалися й були перекладені на кілька європейських мов. А сам Коцюбинський мав багато прихильників свого таланту, доброзичливців, щирих друзів. І не лише тому, що володів особливим письменницьким даром. Він був незвичайною людиною. Всі, хто його знав, говорили про це.
Серед селянства тримав себе просто, любив пожартувати, з ніжністю ставився до дітей. Розпитуючи про життя, усе записував у свою книжечку: значення діалектних слів, різні історії, народні пісні та прислів'я.
Сучасники найчастіше зустрічали Коцюбинського в костюмі світлого кольору. Любив усе світле.
Фотографії та відомий портрет роботи Михайла Жука так і передають зовнішність письменника.
Ми зустрічаємо цю красу в його описах землі і неба, співу пташок, шепоту трав. Неперевершено передав Коцюбинський біль і радість, любов і ненависть. Душа його була такою чутливою, що до неї озивалися не лише люди і птиці, а й морська хвиля, камінь, стежка в житі, хмара в піднебессі, золотоволосе сонце.
І цей аристократ духу, інтелігент високої проби народився і виріс не в палаці, а в небагатому будинку дрібного урядовця, в багатодітній родині. І докладніше про це дізнаємося з відео, здійснімо уявну мандрівку сторінками життєпису Михайла Коцюбинського (перегляд відео).
Доповнення та підсумкове слово учителя. Уже згадуваний нами приятель родини Чернявський писав: «Коцюбинський любив життя і вмів користуватися ним. Жив він у гарному й сприяючому оточенні. Був центром своєї сім’ї, її душею. Багато він давав сім’ї, але й багато мав од неї. Все було пристосоване для того, щоб «таткові»... було гарно жити, щоб не заважати йому, не турбувати дрібницями, коли він сам не захоче того. Правда, він дуже любив свою сім’ю, й інтереси кожного члена її – дорослого й малого, їх горе й радощі він завжди носив у своїй душі. Але його інтереси – інтереси вищого порядку, як людини вищих здібностей: письменника й поета – свято зберігались сім’єю».
У родині Коцюбинського було четверо дітей, з ними жила сліпа мати Михайла Михайловича, господарство вела невтомна тьотя Ліда, сестра письменника. Всі вони берегли спокій і добрий настрій свого дорогого улюбленця. Друзі, які знали ціну талантові Коцюбинського, допомагали матеріально. Часто це робив, зокрема, відомий меценат Євгеній Чикаленко.
Однак, як не дивно, митець почував себе самотнім, казав про це близьким, друзям, писав в одному з коротких психологічних етюдів: «Я слухаю співи, яких ніхто не чує: то співає моя душа. Завжди і всюди чую її любимий приспів: – А ти самотній!..»
Очевидно, подібне відчуття переживає кожна справді талановита індивідуальність. Тому треба з розумінням ставитися до цього.
Немає потреби наголошувати на патріотизмі видатного митця, на його українських настроях. Бо кожним своїм подихом, словом, громадською та літературною діяльністю він служив Україні, її культурному та суспільному розвиткові. Вже та обставина, що в умовах приниження і переслідування всього українського, в умовах «не престижності» української мови він творив велику літературу України, говорить сама за себе. В його творах – душа України, чарівність її землі, біль за її майбутнє, за щастя окремої людини.
ІІІ. Домашнє завдання.
*** Подумати: у чому своєрідність особистості Коцюбинського і за що його називають Сонцепоклонником?
IV. Підсумок уроку, оцінювання роботи учнів.
Рефлексія. « Відкритий мікрофон».
1