Тема: Валер’ян Підмогильний «Місто». Світовий мотив підкорення людиною міста
Мета: проаналізувати роман Валер'яна Підмогильного «Місто» з позицій екзистенціалізму, учити учнів розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину, психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших дійових осіб; характеризувати маргінальний образ українського інтелігента; розвивати вміння аналізувати світоглядну й психологічну еволюцію характеру головного героя роману, пояснювати роль жіночихх образів; учити висловлювати власну думку про способи самоствердження людини.
Обладнання: мультимедійний додаток
Тип уроку: засвоєння нових знань
« Те, що в середині нас, змушує нас вибирати дорогу »
(О'Генрі )
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Всіх посмішкою вітаємо і за парти тихенько сідаємо
- Сьогодні ми завершуємо знайомство з українською прозою 20-30-х рр. ХІХ століття.
- Давайте пригадаємо, в якому стані перебував розвиток літератури 20-тих – 30-тих років 19 століття? (це роки найбільшого розквіту української літератури за більш ніж 300 років, в Україні в цей час нараховувалося 5000 письменників);
- Чому письменників цих років називають терміном «розстріляне відродження»? (це таке літературно-мистецьке покоління 20-х – 30-тих років, яке дало високохудожні твори в галузі літератури, мистецтва, тощо і було знищене тоталітарним сталінським режимом).
- Велике естетичне значення має для людини кольористика, тому мені цікаво було б дізнатися, яким кольором ви б зобразили цю добу. Для цього я запрошую до слова групу учнів, які виконували випереджаюче завдання і ознайомлять нас зі своїм Деревом «емоцій» уявленнями.
(у виляді листя на фоні дерева, яке намальоване на дошці на ватмані)А3
Повідомлення вчителя
- У центрі нашої уваги сьогодні – митець, який «серед свого покоління вирізнявся особливою нещадністю і тверезістю бачення» й намагався реалізувати свої літературні здібності в жанрі детективу, підписуючись псевдонімом Лорд Лістер. Проте незабаром виявилося, що життя буває карколомнішим, ніж походеньки злочинців.
- Я запрошую до себе Філоненка Владислава, який коротко і стисло ознайомить нас із творчістю В.Підмогильного.
1. Повідомлення учня. (Презентація біографії письменника)
Слово вчителя
Епіграф уроку (зачитує) Над цими словами ми будемо міркувати протягом уроку
ІІІ Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
2.Робота в парах.
Теорія літератури
Перш ніж ми почнемо працювати над текстом, пропоную поповнити наш літературний словничок. Вдома ви ознайомилися з основними термінами, що пов'язані з темою сьогоднішнього уроку . Тож давайте перевіримо настільки добре ви засвоїли ці поняття. Перед вами лежать назви понять та їх визначення, поєднайте їх. Зачитайте по-черзі і коротко поясніть як ці поняття стосуються сьогоднішньої нашої теми
Учитель дає хвилину на виконання цієї вправи, після чого перевіряє правильність за допомогою відповідей на екрані.
(СЛАЙД 2 виїжджають правильні відповіді, після зачитування учнями)
Екзистинціалізм --- філософський напрям, що позиціонує і досліджує людину, як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі.
Вітаїзм--- стильова течія початку ХХ ст. , з'явилася в модерністських напрямках. Головна ознака – відтворення безперервного потоку життя, погляд на людину як на біологічну істоту.
Маргінальність ---- характеристика образу чи героя, що перебуває на "межі" між двома станами. Герой – виходець з нижчого класу, який намагається завоювати вищі сфери суспільства.
Урбанізм ---- напрям у літературі, що оспівує життя великого промислового міста.
3. Аналіз роману «Місто»
- Отж твір «Місто» - це урбаністичний екзестенційно-психологічний роман)
- Так, дійсно, до теми мегаполісу, яка була найсучаснішою у той період зверталися багато письменників. Давайте поглянемо на екран і пригадаємо, кому з письменників належать ці рядки? (СЛАЙД 3)
…дим синій
чорний ди
м
пускають
бензин
чаду благать
кохать кахикать
життєдать
життєрух
життєбе-
нзин
авто
трам.
М. Семенко «Місто»
…І в наші дні зберіг ти чар-отруту:
В тобі розбили табір аспанфути —
Кують, і мелють, і дивують світ.
Тут і Тичина, голосний і юний,
Животворив душею давній міт
І "Плуга" вів у сонячні комуни.
М. Зеров «Київ – традиція»
«Написав «Місто», бо люблю місто і не мислю поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому, щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки, щоб сконцентрувати його в ній» (В.Підмогильний).
4. Ідейно-художній зміст
Слово вчителя: Отже, письменник створює модерний роман , у якому на відміну від традиційного зображення селянської і соціальної тематики акцент переноситься на урбаністичну тематику.
(головний герой ставить собі за мету - підкорити місто, його погляди, і сам він змінюється.
« Він озирнувся – і вперше побачив місто вночі. Він навіть спинився. Гуркіт і дзвінки трамваїв, що схрещувались тут і розбігались, хрипке виття автобусів, що легко котились громіздкими тушами, пронизливі викрики дрібних авто й гукання візників разом з- глухим гомоном людської хвилі…на цій широкій думці він здибався з містом віч-на-віч»
Не можна також не зазначити, що роман В. Підмогильного є психологічним, оскільки сам автор на початку твору зазначив про , що зачитайте мені епіграф до твору (СЛАЙД 4)
«Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина – людина їсть і п'є: як тварина – вона множиться і як тварина – викидає; як янгол – вона має розум, як янгол – ходить просто і як янгол – священною мовою розмовляє»
-Як ви розумієте ці слова? (Людина має два начала: біологічне і духовне, і Степан Радченко, як і всі звичайні люди також їх має, але яке з цих начал виявиться сильнішим, якраз залежить від кожного особисто)
5. Образ головного героя
Слово вчителя: Отже, Степан Радченко – складна особистість. Він – маргінал, бо знаходиться на межі села та міста.
Вправа «Інформаційне гроно»
Я пропоную зараз з'ясувати, що ж вплинуло на нього як на особистість? Давайте з допомогою наступної групи учнів створимо інформаційне гроно, яке вони підготували заздалегідь. Запишімо його в зошити.
На дошці учні складають
6. Проблематика твору
Слово вчителя: Якою ж є проблематика твору?
Учні називають, а на слайді відображення і пояснюють коротко. (СЛАЙД 5)
- Село і місто;
- Кар"єра;
- Література і письменник;
- Кохання
- Дружба
7. А зараз я пропоную створити «Ланцюжок думок» про кар єрний «ріст» героя
Слово вчителя: Протягом твору ми з вами бачимо «ріст» головного героя, який піднімається щаблями міського життя
На дошці зображено сходи. (СЛАЙД 6)
Самотність
8. Коментар до схеми
9. Закріплення вивченого. Вправа «Самоперевірка»
(СЛАЙД 7) Визначте, які настрої в певних ситуаціях переживає Радченко в перші дні перебування в місті, встановивши відповідності (у зошит)
1. Ворожість д) поселення у столярні Гнідого
2. Нікчемність б) на прийомі у Світозарова
3. .Страх з)уночі перед Мусінькою
4. Розпука г) після першої ночі не-любові з Мусінькою
5. Приниження ж)відмова Луки Гнідого у сірниках, пропозиція молока Мусінькою
6) Обурення в) після відмови у підробітку
7. Розгубленість а) в інституті перед вступом
8. Пригнічення є) від безгрошів’я
Ключ: 1-д, 2-б, 3-з, 4-г, 5-ж, 6-в, 7 –а, 8-є.
ІV. Підсумок уроку
Отже, Степан «завойовник» міста чи його «жертва»?
Відповіді дітей.
Місто «стерло» героя, згубило в його душі одвічні людські чесноти. А хіба можуть лише матеріальні блага та кар'єра зробити людину щасливою? Звичайно, ні. У серці головного героя немає місця коханню, співчуттю, милосердю, а тому він - глибоко нещасна людина. Так, він розкрив своє творче «я», досяг матеріальних благ, але сенсужиття так і не зрозумів…
Радченко підкорив місто, але і місто підкорило Радченка
Перед кожним із вас скоро відкриються двері у широкий світ
Життя у великому місті – це шанс зреалізуватися, це проба на роль людини. Воно – імпровізація, експромт, ексклюзив. Від вас залежить, яким воно буде – ваше ЖИТТЯ. Як і зазначали ми на початку уроку: « Те, що в середині нас, змушує нас вибирати дорогу »
Давайте повернемося до епіграфа, чи допоміг він нам осмислити твір і зробити певні висновки
V. Домашнє завдання.
1. Дати характеристику образів-персонажів.
2. Підготувати усне повідомлення на тему «Трагічна доля українського гумориста Остапа Вишні.
Екзистинціалізм --- філософський напрям, що позиціонує і досліджує людину, як
унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі.
Вітаїзм - стильова течія початку ХХ ст. , з'явилася в модерністських напрямках.
Головна ознака – відтворення безперервного потоку життя, погляд на
людину як на біологічну істоту.
Маргінальність -- характеристика образу чи героя, що перебуває на "межі" між двома
станами. Герой – виходець з нижчого класу, який намагається
завоювати вищі сфери суспільства.
Урбанізм -- напрям у літературі, що оспівує життя великого промислового міста.
Екзистинціалізм --- філософський напрям, що позиціонує і досліджує людину, як
унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі.
Вітаїзм - стильова течія початку ХХ ст. , з'явилася в модерністських напрямках.
Головна ознака – відтворення безперервного потоку життя, погляд на
людину як на біологічну істоту.
Маргінальність -- характеристика образу чи героя, що перебуває на "межі" між двома
станами. Герой – виходець з нижчого класу, який намагається
завоювати вищі сфери суспільства.
Урбанізм -- напрям у літературі, що оспівує життя великого промислового міста.
Екзистинціалізм --- філософський напрям, що позиціонує і досліджує людину, як
унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі.
Вітаїзм - стильова течія початку ХХ ст. , з'явилася в модерністських напрямках.
Головна ознака – відтворення безперервного потоку життя, погляд на
людину як на біологічну істоту.
Маргінальність -- характеристика образу чи героя, що перебуває на "межі" між двома
станами. Герой – виходець з нижчого класу, який намагається
завоювати вищі сфери суспільства.
Урбанізм -- напрям у літературі, що оспівує життя великого промислового міста
Вправа « Самоперевірка»
1. Ворожість д) поселення у столярні Гнідого
2. Нікчемність б) на прийомі у Світозарова
3. .Страх з) уночі перед Мусінькою
4. Розпука г) після першої ночі не-любові з Мусінькою
5. Приниження ж)відмова Луки Гнідого у сірниках, пропозиція молока Мусінькою
6) Обурення в) після відмови у підробітку
7. Розгубленість а) в інституті перед вступом
8. Пригнічення є) від безгрошів’я
Вправа « Самоперевірка»
1. Ворожість д) поселення у столярні Гнідого
2. Нікчемність б) на прийомі у Світозарова
3. .Страх з) уночі перед Мусінькою
4. Розпука г) після першої ночі не-любові з Мусінькою
5. Приниження ж)відмова Луки Гнідого у сірниках, пропозиція молока Мусінькою
6) Обурення в) після відмови у підробітку
7. Розгубленість а) в інституті перед вступом
8. Пригнічення є) від безгрошів’я
Вправа « Самоперевірка»
1. Ворожість д) поселення у столярні Гнідого
2. Нікчемність б) на прийомі у Світозарова
3. .Страх з) уночі перед Мусінькою
4. Розпука г) після першої ночі не-любові з Мусінькою
5. Приниження ж)відмова Луки Гнідого у сірниках, пропозиція молока Мусінькою
6) Обурення в) після відмови у підробітку
7. Розгубленість а) в інституті перед вступом
8. Пригнічення є) від безгрошів’я
Вправа « Самоперевірка»
1. Ворожість д) поселення у столярні Гнідого
2. Нікчемність б) на прийомі у Світозарова
3. .Страх з) уночі перед Мусінькою
4. Розпука г) після першої ночі не-любові з Мусінькою
5. Приниження ж)відмова Луки Гнідого у сірниках, пропозиція молока Мусінькою
6) Обурення в) після відмови у підробітку
7. Розгубленість а) в інституті перед вступом
8. Пригнічення є) від безгрошів’я
Вправа « Самоперевірка»
1. Ворожість д) поселення у столярні Гнідого
2. Нікчемність б) на прийомі у Світозарова
3. .Страх з) уночі перед Мусінькою
4. Розпука г) після першої ночі не-любові з Мусінькою
5. Приниження ж)відмова Луки Гнідого у сірниках, пропозиція молока Мусінькою
6) Обурення в) після відмови у підробітку
7. Розгубленість а) в інституті перед вступом
8. Пригнічення є) від безгрошів’я