Урок української мови, 4 клас Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення.Складання казки «Про що розповіла мені Сніжинка?»

Про матеріал
Урок української мови, 4 клас Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення.Складання казки «Про що розповіла мені Сніжинка?» Мета: Навчальна: • вчити учнів складати казку за початком; • формувати вміння виділяти частини тексту; • поглибити знання про зимові опади. Розвивальна: • вчити дітей нестандартно мислити, правильно висловлювати свої думки; • розвивати творчі здібності дітей; • збагачувати мовлення учнів образними та крилатими висловами. Виховаі: • виховувати любов до природи; • прищеплювати бажання передавати словами красу навколишнього світу. Наочність та обладнання: опорні конспекти, презентація, малюнки, зошити «Зима-чарівниця», магнітофон, цифрові віяла, смайлики настрою, снігова кулька.
Перегляд файлу

Урок української мови, 4 клас

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення.Складання казки

«Про що розповіла мені Сніжинка?»

Мета:

Навчальна:

  • вчити учнів складати казку за початком;
  • формувати вміння виділяти частини тексту;
  •  поглибити знання про зимові опади.

Розвивальна:

  • вчити дітей нестандартно мислити, правильно висловлювати свої думки;
  • розвивати творчі здібності дітей;
  • збагачувати мовлення учнів образними та крилатими висловами.

Виховаі:

  • виховувати любов до природи;
  • прищеплювати бажання передавати словами красу навколишнього світу.

Наочність та обладнання: опорні конспекти, презентація, малюнки, зошити «Зима-чарівниця», магнітофон, цифрові віяла, смайлики настрою, снігова кулька.

Хід уроку

Слайд 3

І. Організаційна частина

1) Емоційний настрій уроку

Дзвоник пролунав веселий

Дружно всіх він кличе в клас

Скільки тут завдань цікавих

Пропонується для вас!

Станьте струнко, схаменіться,

Один одному всміхніться.

Приготуйте без мороки

Все, що треба до уроку.

Налаштовані всі в строк -

Починаємо урок.

Сядьте рівненько, слухайте тихенько,

Відповідайте жвавенько, пишіть гарненько.

Записуємо число. Прізвище на опорному конспекті

2) Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні у нас звичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну знань, в країну чудову.

Що вас чекає, вам ще не відомо.

- Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути:

 

Плакат на дошці

Уважними

розумними

організованими

кмітливими

- Прочитайте, яке слово утворилося з перших букв?

- Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.

D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01323.JPG

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота над загадками

Діти, сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, відгадавши загадку.

Слайд 4

Пролетіли в трійці коні-скакуни,

У санях повезли дівчину вони.

Має біле личко дівчина чудова,

Рукавом змахнула – у дерев обнови.

Все навкруг іскриться, все переливається,

Білокоса дівчина дітям усміхається.

Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:

Що за трійка мчалась? Як дівчина звалась?

(Пора року - зима)

- Зима підготувала для вас ще одну загадку про своїх подруг

Слайд 5

Як рій звиваються в повітрі

Сріблясті зірочки іскристі.

Летять, кружляють, як пушинки,

Легкі, білесенькі(сніжинки)

- Які слова вам допомогли відгадати загадку?(Сріблясті, іскристі, легкі, білесенькі)

- До якої частини мови вони належать? (Прикметники)

На дошці:

- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слова «зима», «сніжинка»?

Слайд 6

(Гронування: (складання сніжинки із слів) сніг, віхола, сніжинки, кучугури, лід, бурульки, мороз, лижі, сніговик, гра …)

D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01330.JPG

Слайд 7

2)Інтерактивна гра «Пінг-понг»

Діти, сьогодні ми будемо з вами працювати над текстами, то ж давайте пригадаємо все, що пов’язане з текстом.

(Діти кидають один одному снігову кульку та задають питання стосовно тексту.

D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01331.JPG

  1. Що таке текст? (Текст – це ряд речень, розташованих у певній послідовності і пов’язаних одне з одним за змістом)
  2. Із скількох частин складається текст?
  3. Як називають першу частину тексту?( початкова частина – зачин)
  4. Другу частину?(середня частина – основна розробка теми)
  5. Третю частину?) ( кінцеве речення свідчить про закінчення тексту)
  6. Які типи текстів ви знаєте? (розповідь, опис, міркування)

Слайд 8

Правило вірш. Пригадаємо правило-вірш та промовимо його разом.

Знаємо ми, як потрібне навчання,

Мріємо мову вкраїнську вивчать.

Розповідь, опис і міркування –

Це типи текстів, що треба всім знать.

Слайд 9

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні у нас урок мислення та розвитку зв’язного мовлення. Ми з вами багато спостерігали за матінкою природою, описували її, розповідали про пори року, розмірковували над окремими явищами природи.

Діти, що ви хочете сьогодні робити на уроці; щось описувати, про щось розповідати, чи складати казку про щось?

(Діти хочуть складати казку)

  • Про що? (Про сніжинку)

 

  1. Підготовча робота до складання казки.  
  • Діти, яка зараз пора року? (Зима)

На дошці:

  1.               Складання «Асоціативного куща»

D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01335.JPG

  • Давайте згадаємо, які ж ці перші вісники зими – сніжинки, та складемо «Асоціативний кущ».
  • Сніжинки (які?) (Біленькі, іскристі, грайливі, блискучі, чарівні, діамантові, сріблясті, пухнасті, легенькі)
  • Діти, що вони нагадують? (Білий пух, лебединий пух, метеликів)
  • Звідки ж вони прилетіли? (З неба)
  • Яке небо, коли летять сніжинки? (Темне, похмуре, непривітне, сердите)
  • А що стає із сніжинкою, коли вона потрапляє нам на долоню?
  • ( Сніжинка тане)
  • Що замість неї лишається? (Крапелька води)
  • Так з чого зроблена сніжинка? (Із кристаликів льоду)
  • Сніжинки сідають на землю, де ж вони потім діваються? (Тануть, напувають землю)
  • Це добре, чи погано? (Добре, бо землі потрібна вода для майбутнього урожаю.  Сніжинки прикриють  землю теплою ковдрою. Нехай вона спочиває собі у сні. А потім напоять  землю водою)
  • А де швидше тане сніг, на землі чи на ялинці? Чому? (На землі, бо там тепліше)
  • Діти, подивіться у вікно. Чи не здається вам, що ми потрапили у чарівну казку? Що роблять сніжинки?

(Кружляють у веселому танку, посміхаються, співають свою чарівну пісеньку, радіють зимі)

  • Давайте і ми з вами уявимо собі, що ми сніжинки, політаємо, покружляємо.

Фізкультхвилинка

(діти виконують фізхвилинку – танок «Білесенькі  сніжинки)

Білесенькі сніжиночки,

Родились ми з води,

Легенькі як пушиночки,

Спустилися сюди.

 

Ми хмарою носилися

Від подиху зими

І весело крутилися

Метелицею ми.

 

Тепер ми хочем спатоньки,

Як дітоньки малі,

І линемо до матінки,

До рідної землі.

- Добре. Молодці! Сідайте. Продовжуємо працювати.

3) Робота над темою.

1.Робота над текстом

  • Діти, то ж пригадаємо, з яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка)
  • Пригадайте, як ми записуємо кожну частину тексту.( у писемному мовленні вони виділяються графічно – пишемо з абзаца)
  • А зараз ви прочитаєте текст про сніжинку і поділите його на частини (у кожного на парті опорний конспект).  

  З неба на землю летіла сніжинка. Ніжна, прозора, легка, як пушинка. І красива, мов зірка На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падала сніжинка. Хлопчик думав: ось впаде комусь під ноги і її затопчуть. Він хотів приголубити сніжинку. Простягнув долоню. А вона впала на теплу руку хлопчика і розтанула. Блищить крапелька на долоньці, мов сльозинка.

  • Як ви поділили текст? Прочитайте   зачин, основну частина, кінцівку?

2. Заслуховуються кілька представників від пар.

  • Чому саме так ви поділили текст? (Діти доводять)

 

3. - А зараз сядемо  рівненько  і  прочитаємо оповідання Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки?»

(Виразне читання )

  Падають сніжинки на землю. Тихо лягають вони на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюся до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої торкається срібний молоточок.

  Що ж воно дзвенить? Іду, прислухаюсь. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї.

  Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, торкаються одна одної, немов срібні дзвіночки.

  • Вам сподобалися ці оповідання? Що вони нагадують? (Казку)
  • Так, діти, природа створила цю казку для нас і ми повинні вчитися її бачити і чути.
  • Словникова робота
  • А зараз погляньте на дошку .
  • D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01351.JPG

На дошці  слова:

Сніг – не тільки прикраса зими, він захищає рослини від переохолодження;

Іній – це мільярди голочок, які одягають усе у сріблясту бахрому;

Тріскучі морози – сила зими

Гра «Підбери синоніми» (на дошці написано слово МЕТЕЛИЦЯ)

Діти, доберіть синоніми до слова МЕТЕЛИЦЯ – заметіль, сніговійниця, сніговиця, хурделиця, хуртовина, завірюха, віхола, хуга.

Слайд 10

Гра « Підкресли ознаки зими» (опорний конспект)

 D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01342.JPG

Сонце низько над горизонтом; температура повітря вдень і вночі нижче 0; грунт замерз; водойми покриті льодом; довгі ночі – короткі дні; всі дерева стоять голі; сонце добре світить і гріє; птахи прилітають з вирію; уночі бувають заморозки; сніг укрив замерзлу землю; небо низьке, сіре, непривітне.(зачитують декілька учнів)

Прислів’я про зиму

Зачитайте прислів’я, які ви записали вдома. (По 2 прислів’я)

 

  • Отже - ці слова, синоніми, прислів’я  ви можете використовувати при складанні казки «Про що розповіла мені сніжинка?».
  • - Діти, ви хочете дізнатися, як сніжинка здивувала дівчинку?. Послухайте розповідь.

 

 

  • Дивна сніжинка впала мені на долоню. Вона іскрилася на сонці. Красуня мені сказала:
  • Здрастуй, Оксаночко!
  • Я здивувалася, звідки мене знає сніжинка - мандрівниця.
  • Я бачила тебе в лісі, коли ти збирала квіти. Тоді я була росинкою на пелюсточці, - одказала сніжинка.
  • Потім ми зустрічалися на морі. Тоді я вже була крапелькою хвилі. А восени я була дощиком, крапала тобі на парасольку.
  • Коли сніжинка розтанула, я подумала, що навесні знову її побачу в крапельці бурульки.
  • Про що був цей текст? Які висновки ви зробили?
  • - У ваших конспектах написано початок казки. Потрібно поділити написане на речення і позначити початок і кінець кожного речення.

 

Слайд 11

Початок казки.

  Прийшла зима-білосніжка в своїй чарівній корзинці принесла сніжинки кинула їх людям кружляли сніжинки в повітрі і тихо спускалися на землю спійма(в)ла сніжинку і я …

- А зараз запишемо свою казку  в опорному конспекті. Будь ласка, хто хоче писати самостійно свій початок казки – пишіть. Хто хоче користуватися опорними словами та початком казки з дошки – прошу.

Слайд 12

 

  1. Складання та запис казки (10хв)

 

D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01340.JPG

D:\Мои Документы\фото открытого урока про снежинку\DSC01347.JPG

8. Зачитування робіт (казок)

4) Підсумок уроку «Мікрофон»

  • Чи сподобався вам наш урок? Чим саме?
  • Що ми робили на уроці? (Вчилися складати казку за початком)
  • А хто з учнів, на вашу думку, був найкмітливішим? Найталановитішим?
  • Хто придумав найгарнішу казку?
  • Яку оцінку за творчість на уроці ви можете поставити собі? (показують свою оцінку)
  • Покажіть свій настрій від сьогоднішнього уроку?

ІV. Домашнє завдання

 Записати   свою казочку «Про що розповіла мені сніжинка?»  у зошит «Зима – чарівниця»

Слайд 13

 

 

 

1

 

docx
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
1991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку