Урок української мови, 4 клас
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення.Складання казки
«Про що розповіла мені Сніжинка?»
Мета:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховаі:
Наочність та обладнання: опорні конспекти, презентація, малюнки, зошити «Зима-чарівниця», магнітофон, цифрові віяла, смайлики настрою, снігова кулька.
Хід уроку
Слайд 3
І. Організаційна частина
1) Емоційний настрій уроку
Дзвоник пролунав веселий
Дружно всіх він кличе в клас
Скільки тут завдань цікавих
Пропонується для вас!
Станьте струнко, схаменіться,
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Налаштовані всі в строк -
Починаємо урок.
Сядьте рівненько, слухайте тихенько,
Відповідайте жвавенько, пишіть гарненько.
Записуємо число. Прізвище на опорному конспекті
2) Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас звичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну знань, в країну чудову.
Що вас чекає, вам ще не відомо.
- Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути:
Плакат на дошці
Уважними
розумними
організованими
кмітливими
- Прочитайте, яке слово утворилося з перших букв?
- Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, відгадавши загадку.
Слайд 4
Пролетіли в трійці коні-скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом змахнула – у дерев обнови.
Все навкруг іскриться, все переливається,
Білокоса дівчина дітям усміхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась? Як дівчина звалась?
(Пора року - зима)
- Зима підготувала для вас ще одну загадку про своїх подруг
Слайд 5
Як рій звиваються в повітрі
Сріблясті зірочки іскристі.
Летять, кружляють, як пушинки,
Легкі, білесенькі … (сніжинки)
- Які слова вам допомогли відгадати загадку?(Сріблясті, іскристі, легкі, білесенькі)
- До якої частини мови вони належать? (Прикметники)
На дошці:
- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слова «зима», «сніжинка»?
Слайд 6
(Гронування: (складання сніжинки із слів) сніг, віхола, сніжинки, кучугури, лід, бурульки, мороз, лижі, сніговик, гра …)
Слайд 7
2)Інтерактивна гра «Пінг-понг»
Діти, сьогодні ми будемо з вами працювати над текстами, то ж давайте пригадаємо все, що пов’язане з текстом.
(Діти кидають один одному снігову кульку та задають питання стосовно тексту.
Слайд 8
Правило вірш. Пригадаємо правило-вірш та промовимо його разом.
Знаємо ми, як потрібне навчання,
Мріємо мову вкраїнську вивчать.
Розповідь, опис і міркування –
Це типи текстів, що треба всім знать.
Слайд 9
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні у нас урок мислення та розвитку зв’язного мовлення. Ми з вами багато спостерігали за матінкою природою, описували її, розповідали про пори року, розмірковували над окремими явищами природи.
Діти, що ви хочете сьогодні робити на уроці; щось описувати, про щось розповідати, чи складати казку про щось?
(Діти хочуть складати казку)
На дошці:
(Кружляють у веселому танку, посміхаються, співають свою чарівну пісеньку, радіють зимі)
Фізкультхвилинка
(діти виконують фізхвилинку – танок «Білесенькі сніжинки)
Білесенькі сніжиночки,
Родились ми з води,
Легенькі як пушиночки,
Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими
І весело крутилися
Метелицею ми.
Тепер ми хочем спатоньки,
Як дітоньки малі,
І линемо до матінки,
До рідної землі.
- Добре. Молодці! Сідайте. Продовжуємо працювати.
3) Робота над темою.
1.Робота над текстом
З неба на землю летіла сніжинка. Ніжна, прозора, легка, як пушинка. І красива, мов зірка На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падала сніжинка. Хлопчик думав: ось впаде комусь під ноги і її затопчуть. Він хотів приголубити сніжинку. Простягнув долоню. А вона впала на теплу руку хлопчика і розтанула. Блищить крапелька на долоньці, мов сльозинка.
2. Заслуховуються кілька представників від пар.
3. - А зараз сядемо рівненько і прочитаємо оповідання Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки?»
(Виразне читання )
Падають сніжинки на землю. Тихо лягають вони на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюся до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої торкається срібний молоточок.
Що ж воно дзвенить? Іду, прислухаюсь. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї.
Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, торкаються одна одної, немов срібні дзвіночки.
На дошці слова:
Сніг – не тільки прикраса зими, він захищає рослини від переохолодження;
Іній – це мільярди голочок, які одягають усе у сріблясту бахрому;
Тріскучі морози – сила зими
Гра «Підбери синоніми» (на дошці написано слово МЕТЕЛИЦЯ)
Діти, доберіть синоніми до слова МЕТЕЛИЦЯ – заметіль, сніговійниця, сніговиця, хурделиця, хуртовина, завірюха, віхола, хуга.
Слайд 10
Гра « Підкресли ознаки зими» (опорний конспект)
Сонце низько над горизонтом; температура повітря вдень і вночі нижче 0; грунт замерз; водойми покриті льодом; довгі ночі – короткі дні; всі дерева стоять голі; сонце добре світить і гріє; птахи прилітають з вирію; уночі бувають заморозки; сніг укрив замерзлу землю; небо низьке, сіре, непривітне.(зачитують декілька учнів)
Прислів’я про зиму
Зачитайте прислів’я, які ви записали вдома. (По 2 прислів’я)
Слайд 11
Початок казки.
Прийшла зима-білосніжка в своїй чарівній корзинці принесла сніжинки кинула їх людям кружляли сніжинки в повітрі і тихо спускалися на землю спійма(в)ла сніжинку і я …
- А зараз запишемо свою казку в опорному конспекті. Будь ласка, хто хоче писати самостійно свій початок казки – пишіть. Хто хоче користуватися опорними словами та початком казки з дошки – прошу.
Слайд 12
8. Зачитування робіт (казок)
4) Підсумок уроку «Мікрофон»
ІV. Домашнє завдання
Записати свою казочку «Про що розповіла мені сніжинка?» у зошит «Зима – чарівниця»
Слайд 13
1