Тема: Виключення понять. Що «зайве»? Аналогії. Смислові переноси.
Мета: Навчити дітей знаходити «зайве», змістовно обґрунтовувати своє рішення.
Навчити мислити за аналогією, добирати слова за аналогією до пар слів.
Розвивати уміння самостійно виконувати завдання; розвивати гнучкість пам’яті, розуму.
Хід заняття
І. Організація учнів до заняття.
Готуємо нетбуки. Включаємо, входимо в систему, підключившись до головного комп’ютера за допомогою програми «Студент».
ІІ. Вступне слово вчителя.
Всі слова в українській мові мають якесь значення. Деякі мають щось спільне, деякі зовсім різні.
Трапляється, що в переліку попадаються «зайві»слова. В даному випадку – це просто інші.
ІІІ. Основна частина.
Зайве слово – БУДИНОК, бо це житло людини, а все інше – житло тварин.
Зараз ви отримаєте завдання на ваші нетбуки. Знайдете «зайве» слово, і виділите його іншим кольором шрифта.
1. Вареники, пельмені, борщ, котлети, налисники;
котлети, відбивні, пельмені, фрикадельки, сирники;
сирники, налисники, деруни, оладі, салат;
вода, кава, чай, кисіль, компот;
яблуко, огірок, часник, петрушка, баклажан;
буряк, морква, цибуля, помідор, часник.
2. Веселий, жвавий, сумний, смачний, обережний;
рішучий, допитливий, щедрий, вольовий, низький;
добрий, вірний, співчутливий, швидкий, чесний;
сміливий, хоробрий, рішучий, веселий, відважний.
3. Дивитися, сміятися, спостерігати, заглядати, розглядати;
їсти, пити, сніданок, ковтати, кусати;
косити, носити, рубати, колоти, говорити;
лежати, ходити, бігати, стрибати, присідати.
4. Прийменник, корінь, суфікс, закінчення, префікс;
кома, крапка, двокрапка, тире, сполучник;
поема, вірш, оповідання, роман, приказка;
зміст, повість, роман, оповідання, казка;
*постанова, розпорядження, ухвала, рішення, промова.
5. Дівчина, хлопець, жінка, мужчина, директор;
продавець, учитель, лікар, пасажир, столяр;
водій, машиніст, пілот, психолог, тракторист;
лікар, лісоруб, учитель, продавець, перукар.
6. Двері, стіл, вікно, стеля, стіна;
стіл, стілець, ліжко, табуретка, постіль;
чашка, чайник, тарілка, каструля, стілець;
кіно, театр, актор, цирк, виставка;
журнал, газета, книжка, радіо, плакат.
7. Злива, опади, дощ, град, сніг;
землетрус, повінь, ураган, урожай, засуха;
ліс, річка, міст, озеро, галявина;
риба, комаха, дерево, природа, квітка;
мурашка, бджола, комар, оса, кажан.
8. Удача, перемога, успіх, хвилювання, виграш;
любов, співчуття, радість, кохання, зайнятість;
успіх, удача, виграш, перемога, спокій;
сміх, випадок, подія, епізод, пригода.
9. Дуб, ключ, комар, звук, риба;
один, десять, сто, тисяча, числа;
чорнило, туш, ручка, фарба, крейда;
олівець, ручка, папір, зошит, ліхтарик;
шампунь, крейда, дошка, указка, парта.
Фізкультхвилинка
Раз, два! Час вставати, (встати і вийти з-за парт )
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо, (присідання )
Швидко втому проганяймо.
П'ять, шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись. (нахиляння тулуба вперед)
Назад,вправо-вліво
Зайчик сонячний до нас (стрибки на місці )
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.
Так само щось подібне може бути і між предметами та явищами. І на основі цієї подібності зроблений висновок. Це явище називається – аналогія.
На екрані демонструється приклад:
(Рейки, вокзал, пасажири, шпали, поїзд)
Міркуйте так: Пароплав причалює до пристані, а поїзд прибуває на перон.
А зараз ви виконайте завдання, які отримаєте на свої нетбуки.
1) Співак - пісня, танцюрист - ?
(Сцена, оплески, танець, музика, партнер.)
2) Пісня - композитор, літак - ?
(Політ, конструктор, пасажир, аеропорт, пілот.)
3) Смуток - радість, ніч - ?
(День, спати, ліжко, доба, Місяць.)
4) Те'пло - гаряче, говорити - ?
(Мова, мовчати, кричати, голос, балакати.)
5) Тепло - холод, рух - ?
(Вулиця, ноги, спокій, ходити, зігрітися.)
6) Музика - оркестр, спів - ?
(Театр, хор, сцена, скрипка, мистецтво.)
7) Кінофільм - екран, вистава - ?
(Актори, глядачі, сцена, комедія, оплески.)
8) Жолуді - кабан, морква - ?
(Овоч, солодка, город, суп, заєць.)
9) Плащ - ґудзики, черевик - V
(Шкіра, магазин, взуття, нога, шнурки.)
10) Коса - трава, бритва - ?
(Сіно, борода, гостра, сталь, інструмент.)
11) Вода - спрага, харчі - ?
(Голод, їжа, хліб, обід, їсти.)
12) Товариш - друг, ринок - ?
(Вокзал, площа, продавець, базар, натовп.)
13) Коваль - залізо, столяр - ?
(Меблі, професія, майстерня, дерево, майстер.)
14*) Струм - дріт, вода -
(Кран, чайник, лічильник, труба, лід.)
15) Чай - напій, вареники - ?
(Тарілка, сир, тісто, страва, виделка, сметана.)
16) Зима - сніг, осінь - ?
(Школа, дощ, холодно, пора року, мокро.)
17) Килим - підлога, скатертина - ?
(Стелити, гості, стіл, полотно, прати.)
18) Кудахкати - кури, ґелґотіти - ?
(Жаби, гуси, коні, качки, горобці.)
19) Магазин - продавець, ресторан - ?
(їжа, музика, офіціант, столики, кафе, зустріч.)
20) Доданок - сума, множник - ?
(Множення, добуток, дія, число, результат.)
IV. Підсумок заняття.