Урок української мови 4 клас "Утворюю слова за допомогою префіксів

Про матеріал
Це розробка уроку з української мови з елементами критичного мислення. урок містить різні вправи та завдання , спрямовані на розвиток критичного мислення учнів , а також поглиблення знань з теми " Утворюю слова за допомогою префіксів"
Перегляд файлу

Тема дня. Утворюю слова за допомогою префіксів.

Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слів; провести

спостереження за словотворчою роллю префіксів у словах; розвивати мовлення; виховувати інтерес до читання.

Формувати групу компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;

-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української

літературної мови та мовленнєвого етикету.

-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними

джерелами інформації;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь

Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі

Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)

Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями

Читає вголос тексти, складені з 8-10 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)

Відтворює графічні знаки за зразком

Записує словникові слова

Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням

Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень

Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)

Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)

Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Настрій на кульці»

Оберіть кульку зі своїм настроєм

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\colorful-balloons-with-different-faces-vector-17040126.jpg

 

ІІ. Етап цілепокладання

Метод «Сторітеллінг»

Чи доводилося вам бувати коли-небудь на фестивалі повітряних куль у Кам’янець-Подільському? Хто не був розкажіть як ви уявляєте собі це дійство. Хто був розкажіть свої враження від побаченого.

Сьогодні пропоную нас всім поринути у атмосферу фестивалю повітряних куль.

Робота з підручником. Вправа 5.

Робота з префіксами

Напишіть п’ять слів з префіксами про повітряну кульку. Які префікси були використані у словах.

Наприклад, прилетіла, збільшилася, прекрасна, злетіла, побільшала, здулася.

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\unnamed.png

Зелена куля. слайд 16

Зелена кулька – це куля творчості. На ній ми відправимося в країну фантазій.

Мотивація навчальної діяльності.

Казкотерапія

Лінгвістична казка

Дружно жили префікс, корінь, суфікс, закінчення. Але одного разу корінь почав хвалитися, що він найголовніший, бо в ньому заховане смислове значення слова. Тут обізвалося закінчення: «Без мене ви б не зв’язалися з іншими словами» .  Тут  виступив префікс, щоб і собі похвалитися…

Проблемне питання.

  Як ви думаєте, чим міг похвалитися префікс?

  Чи все ми знаємо про префікси?

  Яке завдання поставимо перед собою на урок?

Повідомлення теми і мети уроку.

Завдання.Навчитися утворювати нові слова за допомогою різних префіксів.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

ВЗАЄМОДІЄМО УСНО

Вправа «Мозковий штурм» відповіді поклеїти на кульках, що на дошці.

  З чого складається наше мовлення? (З речень)

  З чого складається речення? (Зі слів)

  З яких частин складається слово? (Зоснови і закінчення)

  Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями.)

  Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (основа).

  З яких частин складається основа? (Кореня, префікса, суфікса)

― Яка роль префікса у слові? (За допомогою префіксів утворюються нові слова.)

Робота з підручником. Вправа 1-2.

ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\large_led60.png

Біла куля.  слайд 7

Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про префікси і їх роль в утворення нових слів.

Хвилинка каліграфії.

Дісла сил біє

Без діласлабіє сила.

— Як ви розумієте це прислів’я?

Робота з підручником. Вправа 3.

Робота в парах з цеглинками легоцеглинки можна замінити кольоровими стікерами.

Кожна пара отримує цеглинки лего з префіксами і цеглинку зі словом. Дослідіть, які нові слова утворились, що вони означають, як змінилося початкове значення.

Ну-мо, префікси візьміть,

слова нові утворіть.

НА-   ПРИ-    ЗА-    ПІД-   ДО-   ВИ-   ВІД-    З-

ПЛИВЕ    БУДУЄ  СІЄ   ВЧИТЬ   ЛІКУЄ   ВЕДЕ    ВЕЗЕ    ВІЄ

Три пари зачитують утворені слова.

А ви знаєте, що таке саме повітряне, легке, красиве і різнокольорове як і повітряні кулі? Маршмелоу. Це такий особливий вид зефіру. Сьогодні з легкими зефіринками ми проведемо музичну хвилинку відпочинку.

Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU&t=2s

ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\balloon_PNG579.png

Жовта куля.слайд 13

Жовтий – дослідження можливих успіхів. А зараз перевіримо як ви можете застосувати на практиці вивчений матеріал.

Робота з підручником. Вправа 5-6

Гра «Аукціон»

Продається слово – ЛІТАТИ, за допомогою префіксів утворити нові слова.

Діти в зошит записують утворені слова. Перемагає той, хто склав більше слів.

Гра «Збери слово»

Утворені слова записують у зошити

   Корінь -пис-, префікс за-, слово відповідає на питання що?. (Запис)

   Корінь -біг-, префікс по-, слово відповідає на питання що зробив?. (Побіг)

   Корінь -їзд-, префікс пере-, слово відповідає на питання що зробити?. (Переїзд)

Самостійна робота з самоперевіркою

Гра «Додай префікс» робота з картками

  Уставте в словосполученнях замість крапок потрібні префікси. За­пишіть.Позначте префікси які вам довелось використати?

Диференційоване завдання. Скласти речення із словосполученням.

Гра " Вгадай"

Мій корінь міститься у слові ДІДУСЬ,

а префікс шукай в слові ПРАЛІС. ( Прадід)

Мій корінь ховається в слові ЗАХІД,

а префікс – в слові ПРИЙТИ ( Перехід)

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\0903cb917f4c05e324d6a50fa504ead2.png

Чорна куля.   слайд 19

Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.

  • Що буде з людиною, яка весь час буде розважатися? Що буде з дитиною, яка не буде навчатися?

ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА

ФЕСТИВАЛЬ. Масове свято, на якому показують досягнення певного виду мистецтва; показ, огляд досягнень якого-небудь виду мистецтва.

Складіть два речення зі словом фестиваль

Робота з медіа продуктами

https://learning.ua/mova/tretii-klas/Вибираємо%20префікс

https://learningapps.org/600416

ТЕАТРАЛІЗУЄМО

Учні діляться на пари або групи. Обирають кульку улюбленого кольору. Потрібно лопнути кульку в середині будуть діалоги, які потрібно розіграти.

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Рефлексія. Перегляд відеоматеріалу про фестиваль куль

https://www.youtube.com/watch?v=ozNnyvNrb84

https://www.youtube.com/watch?v=Yw2ZrIdWcls

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\1102-0172 vozdushnyj shar krasnyj pastel-300x300.png

Червона куля  слайд 3

З червоною кулькою говорять тільки про почуття й емоції.

  • Чи сподобався вам урок?
  • Які емоції він у вас викликав?
  • Які емоції у вас викликало відео про фестиваль куль?

Робота з підручником. Вправа 7

Вправа «Поради на кульках»

На слайдах поради на кульках, будьте уважні і подумайте чи всі поради варто виконувати

Описание: G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Нові слова з префіксами\balloon_PNG590.png

Синя куля. слайд 21

Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.

Самооцінка роботи на уроці.

  •    все зрозумів, можу допомогти іншому; 
  •    зрозумів, але треба ще попрацювати;
  •    потрібна консультація.

― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, але я хочу виділити …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бережна Наталія Григорівна
    Цікавий конспект, насичений, сучасний, доступний у сприйнятті.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 травня 2022
Переглядів
5912
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку