Тема дня. Утворюю слова за допомогою префіксів.
Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слів; провести
спостереження за словотворчою роллю префіксів у словах; розвивати мовлення; виховувати інтерес до читання.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь
Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає вголос тексти, складені з 8-10 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує словникові слова
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій на кульці»
Оберіть кульку зі своїм настроєм
ІІ. Етап цілепокладання
Метод «Сторітеллінг»
Чи доводилося вам бувати коли-небудь на фестивалі повітряних куль у Кам’янець-Подільському? Хто не був розкажіть як ви уявляєте собі це дійство. Хто був розкажіть свої враження від побаченого.
Сьогодні пропоную нас всім поринути у атмосферу фестивалю повітряних куль.
Робота з підручником. Вправа 5.
Робота з префіксами
Напишіть п’ять слів з префіксами про повітряну кульку. Які префікси були використані у словах.
Наприклад, прилетіла, збільшилася, прекрасна, злетіла, побільшала, здулася.
Зелена куля. слайд 16
Зелена кулька – це куля творчості. На ній ми відправимося в країну фантазій.
Мотивація навчальної діяльності.
Казкотерапія
Лінгвістична казка
Дружно жили префікс, корінь, суфікс, закінчення. Але одного разу корінь почав хвалитися, що він найголовніший, бо в ньому заховане смислове значення слова. Тут обізвалося закінчення: «Без мене ви б не зв’язалися з іншими словами» . Тут виступив префікс, щоб і собі похвалитися…
Проблемне питання.
— Як ви думаєте, чим міг похвалитися префікс?
― Чи все ми знаємо про префікси?
― Яке завдання поставимо перед собою на урок?
Повідомлення теми і мети уроку.
Завдання.Навчитися утворювати нові слова за допомогою різних префіксів.
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
Вправа «Мозковий штурм» відповіді поклеїти на кульках, що на дошці.
— З чого складається наше мовлення? (З речень)
— З чого складається речення? (Зі слів)
— З яких частин складається слово? (Зоснови і закінчення)
— Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями.)
— Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (основа).
— З яких частин складається основа? (Кореня, префікса, суфікса)
― Яка роль префікса у слові? (За допомогою префіксів утворюються нові слова.)
Робота з підручником. Вправа 1-2.
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Біла куля. слайд 7
Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про префікси і їх роль в утворення нових слів.
Хвилинка каліграфії.
Дісла сил біє
Без діласлабіє сила.
— Як ви розумієте це прислів’я?
Робота з підручником. Вправа 3.
Робота в парах з цеглинками легоцеглинки можна замінити кольоровими стікерами.
Кожна пара отримує цеглинки лего з префіксами і цеглинку зі словом. Дослідіть, які нові слова утворились, що вони означають, як змінилося початкове значення.
Ну-мо, префікси візьміть,
слова нові утворіть.
НА- ПРИ- ЗА- ПІД- ДО- ВИ- ВІД- З-
ПЛИВЕ БУДУЄ СІЄ ВЧИТЬ ЛІКУЄ ВЕДЕ ВЕЗЕ ВІЄ
Три пари зачитують утворені слова.
А ви знаєте, що таке саме повітряне, легке, красиве і різнокольорове як і повітряні кулі? Маршмелоу. Це такий особливий вид зефіру. Сьогодні з легкими зефіринками ми проведемо музичну хвилинку відпочинку.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU&t=2s
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Жовта куля.слайд 13
Жовтий – дослідження можливих успіхів. А зараз перевіримо як ви можете застосувати на практиці вивчений матеріал.
Робота з підручником. Вправа 5-6
Гра «Аукціон»
Продається слово – ЛІТАТИ, за допомогою префіксів утворити нові слова.
Діти в зошит записують утворені слова. Перемагає той, хто склав більше слів.
Гра «Збери слово»
Утворені слова записують у зошити
• Корінь -пис-, префікс за-, слово відповідає на питання що?. (Запис)
• Корінь -біг-, префікс по-, слово відповідає на питання що зробив?. (Побіг)
• Корінь -їзд-, префікс пере-, слово відповідає на питання що зробити?. (Переїзд)
Самостійна робота з самоперевіркою
Гра «Додай префікс» робота з картками
— Уставте в словосполученнях замість крапок потрібні префікси. Запишіть.Позначте префікси які вам довелось використати?
Диференційоване завдання. Скласти речення із словосполученням.
Гра " Вгадай"
Мій корінь міститься у слові ДІДУСЬ,
а префікс шукай в слові ПРАЛІС. ( Прадід)
Мій корінь ховається в слові ЗАХІД,
а префікс – в слові ПРИЙТИ ( Перехід)
Чорна куля. слайд 19
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
ФЕСТИВАЛЬ. Масове свято, на якому показують досягнення певного виду мистецтва; показ, огляд досягнень якого-небудь виду мистецтва.
Складіть два речення зі словом фестиваль
Робота з медіа продуктами
https://learning.ua/mova/tretii-klas/Вибираємо%20префікс
https://learningapps.org/600416
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Учні діляться на пари або групи. Обирають кульку улюбленого кольору. Потрібно лопнути кульку в середині будуть діалоги, які потрібно розіграти.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Рефлексія. Перегляд відеоматеріалу про фестиваль куль
https://www.youtube.com/watch?v=ozNnyvNrb84
https://www.youtube.com/watch?v=Yw2ZrIdWcls
Червона куля слайд 3
З червоною кулькою говорять тільки про почуття й емоції.
Робота з підручником. Вправа 7
Вправа «Поради на кульках»
На слайдах поради на кульках, будьте уважні і подумайте чи всі поради варто виконувати
Синя куля. слайд 21
Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.
Самооцінка роботи на уроці.
― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, але я хочу виділити …