1
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка
на тему «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Дискусія»,
«Читання з позначками», «Мікрофон»
Виконала: Зубкова Наталія Володимирівна
вчитель початкової школи
Кременчуцького ліцею №30 «Олімп»
імені Н. М. Шевченко
Кременчуцької міської ради
Кременчуцького району
Полтавської області
Полтава
2021
Вступ
Формування в Україні нової системи освіти, зорієнтованої на входження в новий освітній простір, супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії та практиці навчально-виховного процесу. Завдання сучасної школи – відповісти викликам сьогодення: наші учні мають стати у недалекому майбутньому конкурентно-спроможними фахівцями. Як створити освітнє середовище, сприятливе розвитку талантів кожної дитини? Однією з таких технологій є технологія розвитку критичного мислення, стрижнем якої є діалогічний підхід до навчання на основі ретельно продуманого та концептуально обґрунтованого поєднання різноманітних методів, форм та засобів навчання. Таке навчання вимагає від учителя переорієнтації всієї навчально-виховної роботи на пріоритет індивідуальних, парних, групових видів діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.
В наш час відбуваються інтенсивні соціальні зміни, які потребують нових поглядів, креативних рішень, а отже й неординарних особистостей. Саме тому очевидна життєва необхідність критичного мислення для сучасної освітньої системи. Отже, розвиток критичного мислення є необхідною складовою освітньої системи.
В роботі представлені приклади використання інтерактивних стратегій навчання, таких як «Дискусія», «Читання з позначками», та «Мікрофон».
Мета роботи – розкрити основні вимови до організації інтерактивного навчання на уроках через використання стратегій «Дискусія», «Читання з позначками», «Мікрофон».
Дискусія
Досить актуальними на сьогодні методами формування критичного мислення є різні види дискусій і дебатів.Учень повинен вміти дискутувати, щоб уникнути нав'язування чужої думки. На дискусію слід виносити питання суперечливого характеру.
Дискусії слід готувати за такими вимогами:
Також необхідно познайомити учнів з правилами ведення дискусії.
Правила можуть бути такими:
Існують такі стратегії, які допомагають організувати дискусіє в класі:
Шкала ставлень – це стратегія, яка допомагає з’ясувати ставлення учнів до певної проблеми та організувати дискусію в класі.
НІ 1____2____3___4___5___6___7___8___9___10 ТАК
Дискусійна сітка Елвермана – це стратегія використання графічної схеми для організації дискусії в класі. Учитель формує проблему над якою працює клас. Для організації роботи учням пропонується користуватися таблицею:
ТАК |
ПРОБЛЕМА |
НІ |
|
|
|
У двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему.
Т- схема - це багатоцільовий графічний організатор для запису аргументів з обговорення бінарного запитання (так- ні, за- проти).
Таблицю креслять у вигляді великої букви Т. Ліворуч записуються аргументи, які підтримують висловлене твердження («Так»), праворуч — докази, що заперечують твердження («Ні»). У роботі представлене практичне використання даної стратегії.
Практична частина
Тиждень :«Космос»
Тема дня: «Планета Земля»
Дискусія: «Чи потрібно людині втручатися в природу?»
Пропоную учням висловити свою точку зору з цього питання, використавши шкалу рішень , позначивши кольоровими стікерами на ній свою позицію.
Потім діти об'єднуються в групи за власною позицією:
1-ша група (1-3б.) – діти, які вважають, що в природу людині не потрібно втручатися;
2-га група (4-6 б.) – ті, хто не визначилися;
3-тя група (7-10 б.) – опоненти 1 групи.
У групах обговорюють поставлене питання, аналізують, роблять висновки (малюнки,піктограми, тощо) і точно визначають, що саме має бути сказано.
1 і 2 групи по черзі відстоюють свою позицію, аргументуючи її. 3 група ставить питання цим групам.
У кінці дебатів учні 3 групи визначаються та приєднуються до 1 або до 2 групи,інші також можуть змінити свою позицію.
Підсумок: Втручання в природу має як позитивні так і негативні сторони.
Читання з позначками
Ця стратегія дає змогу учневі відстежувати своє розуміння прочитаного. Учитель ознайомлює з маркувальними позначками та пропонує під час читання ставити їх олівцем на полях тексту. Головне – позначки не варто змінювати.
Цей прийом стимулює дітей не пасивно читати, а активно та уважно. Він зобов'язує вчитуватися в текст, відстежувати власне розуміння та сприйняття нової інформації. Цей прийом можна використовувати на будь-якому уроці.
Метою даної стратегії є вдумливе читання, краще розуміння та запам’ятовування прочитаного. «Читання з позначками» краще використовувати для читання наукових та науково-популярних текстів. Для учнів 1 – 2 класів можна використати одну або дві позначки (принаймні на початку роботи над стратегією).
Орієнтовні позначки
V — я знав це (відома інформація);
-— це суперечить тому, що я знаю;
+ — я не знав цього (нова інформація);
? — у мене з'явилося запитання стосовно цієї інформації (я хочу про це запитати).
Практична частина
Тиждень : «Рослини»
Тема дня: «Як розпізнати дерево?»
Текст В. Сухомлинський «Дуб під вікном»
Алгоритм роботи:
«V» - я знав це |
«-»-це суперечить тому, що я знаю |
«+» - я не знав цього |
«?» - в мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.Після завершення читання вчитель опитує декілька учнів, стосовно їх позначок в тексті. Визначають, у кого з учнів є спільні позначки.
Мікрофон
«Мікрофон» - інтерактивна технологія, яка надає можливість кожному учню швидко й по черзі висловити свою думку. . Основна її мета– розвиток асоціативного креативного мислення. Під час проведення цього методу вчитель має познайомити учнів з правилами:
Практична частина
Фрагмент уроку з використанням технології «Мікрофон»
Тиждень :«Мої друзі»
Тема дня: «Яким має бути справжній друг?»
Тиждень : «Таємниці космосу»
Тема дня: «Що ховається за хмарами?»
Гра «Мікрофон»
Обговорення побаченого після екскурсії до планетарію. Діти по черзі, передаючи мікрофон, висловлюють свої думки, переживання, нові враження.
Прийом незакінченого речення:
Висновки
Отже, стратегії розвитку критичного мислення допомагають готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших. Практичне використання інтерактивних стратегій та технологій з розвитку критичного мислення забезпечує такі позитивні зміни в учнів:
Список використаних джерел