Урок української мови "Апостроф після префіксів"

Про матеріал

Урок української мови на тему " Апостроф після префіксів", створений з використанням елементів технології діяльнісного методу навчання.

Перегляд файлу

Тема : Апостроф після префіксів

 

Мета: ознайомити учнів із правилами вживання апострофів після префіксів;

закріплювати знання про морфемну будова слова; застосовувати вміння   утворювати слова за допомогою префіксів; формувати комунікативність; розвивати розумові здібності; виховувати інтерес до рідної мови.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

 

І. Організаційна частина та психологічна настанова на урок.

 

     Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.

     Перевірка Д/З

     Емоційне налаштування.

 

Відгадайте, що зашифровано в формулі:

Праця+Мовлення+Мислення =?..... ( Розум)

 

1.  Вправа «Будинок – їжачок – замок»

2. Вправа «Свічка» (Уявіть, що перед вами велика свічка. Зробіть глибокий вдих і постарайтеся одним видихом задути свічку. А тепер уявіть 5 маленьких свічечок. Зробіть 1 великий вдих і задуйте ці свічки маленькими порціями).

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Сьогодні на уроці ми будемо ознайомлюватися із новим правилом – вживання апострофу після префіксів; закріпимо знання про будову слова та доповнимо у свою скарбничку знань ще одне правило.

 

ІІІ. Мотивація до опрацювання теми

 

-         Навіщо мені це знати ? (щоб бути грамотною, освіченою людиною та вміти це застосовувати на практиці у житті)

-          Що мені це дасть? (грамотність, впевненість в собі, якщо засвою це правило – покращиться мій настрій)

-          Як ці знання я зможу використати в житті? (ці знання стануть мені  у нагоді, коли я буду писати що-небудь, заповнювати бланки, коли буду писати СМС тощо)

     Цілепокладання

 

-         Якщо мені це потрібно, то  я формулюю таку  ціль  на цей урок...   

-          Діти,  як ви дізнаєтесь, що досягнули цілі? (не зробити помилок, розв'язати задачу, написати слова на певне правило)

 

 

 

 

 

 

Формулювання разом із учнями ЦІЛЕЙ уроку та КРИТЕРІЇВ оцінювання.

 

ЦІЛІ уроку (що треба досягнути)

КРИТЕРІЇ оцінювання

     Запам’ятати правило

     Розрізняти слова з апострофом і без апострофа

     Записувати слова, використовуючи це правило

     Записувати слова на це правило безпомилково

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

 

- Над якою темою ми з вами працюємо? (Будова слова)

- Давайте пригадаємо те, що ми знаємо про будову слова (закінчення, корінь, префікс)

- Що таке закінчення слова?

- Що є коренем слова?

- Що таке префікс? ( це частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів)

- Які правила написання префіксів з –роз- і –без-?

 

V. Висвітлення нового.

Існують правила, які потрібно вивчати і використовувати в українській мові, які стосуються префіксів. Мова йде про апостроф. Коли його ставити існує правило.

ПРАВИЛО! Апостроф пишеться після префіксів з кінцевим твердим приголосним перед «я», «ю», «є», «ї».

 

Приклад:

з’їзд
під’їхати
об’єднати
роз’яснити
з’юрмитись

 

Обов’язково необхідне виконання двох умов, вказаних у правилі. 

  1. Префікс закінчується на твердий приголосний. 
  2. Корінь починається з букв «Я, Ю,Є,Ї»

 

Приклад слова «роз'яснювати»

 

  1. Префікс «роз-» закінчується на твердий приголосний.
  2. Корінь «-ясн-» починається з букви «я».

Отже, між префіксом та коренем треба писати апостроф.
                            Пишемо «роз’яснює».

 

Слова з апострофом після префікса, як і інші, переносять по складах. Апостроф залишається з попереднім складом.

Треба переносити ТАК:

об'-ява або об'я-ва.

 

Так переносити НЕ МОЖНА:

об-'ява.

     Фізкультхвилинка.

 

VІ. Закріплення нового матеріалу.

Апостроф дружить з       є, ю, я:

Подвір’я, в’ється, в’юн, сім’я.

А ще апостроф дружить з ї:

Під’їхав, з’їсти, солов’ї.

А після префіксів зустріти

Апостроф також можна, діти;

Лиш перед я, ї, ю та є:

Об’ява, з’їв, з’юрбивсь, об’єм.

 

Робота з коментуванням.

     Утворіть слова з апострофом після префіксів, запишіть:

Антоніми : з'єднати (роз'єднати),  виїхати (в'їхати), виїзд (в'їзд), роз'єднати (з'єднати), їсти (з'їсти), дієслово  «їсти» за допомогою префікса роз- (роз'їсти).

 

Робота в парах (підручник с.7)

     Вправа 1,2.

 

Самостійна робота. Прочитайте текст. Підкресліть слова з апострофом після префіксів. Префікси виділіть:

На подвір’ї школи

Діти гралися на подвір’ї школи. До них на велосипеді під’їхав Петрик. Він вчиться в п’ятому класі. Петрик кинув дівчаткам м’яч. Почали разом розважатися. До школи в’їхав автобус. Це учні дев’ятого класу повернулися з екскурсії.

 

VI. Рефлексія

-         Що нового ви дізнались на уроці?

-         Яку ціль ви ставили на початку уроку

-         Чи досягнули ви цілі?

-         А як ви знаєте, що досягнули? (нам це показують критерії).

 

ВПРАВА  «SMS».

Учням пропонується написати sms-повідомлення другу про сьогоднішній урок (не більше 15 слів).

ЧАТ-ПОВІДОМЛЕННЯ: «Привіт, друже!. Пропустив сьогодні урок через хворобу. Розкажи, будь-ласка, що там було. Дякую».

 «…….»

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 лютого
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку