Урок української мови на тему " Апостроф після префіксів", створений з використанням елементів технології діяльнісного методу навчання.
Тема : Апостроф після префіксів
Мета: ознайомити учнів із правилами вживання апострофів після префіксів;
закріплювати знання про морфемну будова слова; застосовувати вміння утворювати слова за допомогою префіксів; формувати комунікативність; розвивати розумові здібності; виховувати інтерес до рідної мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційна частина та психологічна настанова на урок.
Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.
Перевірка Д/З
Емоційне налаштування.
Відгадайте, що зашифровано в формулі:
Праця+Мовлення+Мислення =?..... ( Розум)
1. Вправа «Будинок – їжачок – замок»
2. Вправа «Свічка» (Уявіть, що перед вами велика свічка. Зробіть глибокий вдих і постарайтеся одним видихом задути свічку. А тепер уявіть 5 маленьких свічечок. Зробіть 1 великий вдих і задуйте ці свічки маленькими порціями).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо ознайомлюватися із новим правилом – вживання апострофу після префіксів; закріпимо знання про будову слова та доповнимо у свою скарбничку знань ще одне правило.
ІІІ. Мотивація до опрацювання теми
- Навіщо мені це знати ? (щоб бути грамотною, освіченою людиною та вміти це застосовувати на практиці у житті)
- Що мені це дасть? (грамотність, впевненість в собі, якщо засвою це правило – покращиться мій настрій)
- Як ці знання я зможу використати в житті? (ці знання стануть мені у нагоді, коли я буду писати що-небудь, заповнювати бланки, коли буду писати СМС тощо)
Цілепокладання
- Якщо мені це потрібно, то я формулюю таку ціль на цей урок...
- Діти, як ви дізнаєтесь, що досягнули цілі? (не зробити помилок, розв'язати задачу, написати слова на певне правило)
Формулювання разом із учнями ЦІЛЕЙ уроку та КРИТЕРІЇВ оцінювання.
ЦІЛІ уроку (що треба досягнути) |
КРИТЕРІЇ оцінювання |
Запам’ятати правило |
Розрізняти слова з апострофом і без апострофа |
Записувати слова, використовуючи це правило |
Записувати слова на це правило безпомилково |
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
- Над якою темою ми з вами працюємо? (Будова слова)
- Давайте пригадаємо те, що ми знаємо про будову слова (закінчення, корінь, префікс)
- Що таке закінчення слова?
- Що є коренем слова?
- Що таке префікс? ( це частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів)
- Які правила написання префіксів з –роз- і –без-?
V. Висвітлення нового.
Існують правила, які потрібно вивчати і використовувати в українській мові, які стосуються префіксів. Мова йде про апостроф. Коли його ставити існує правило.
ПРАВИЛО! Апостроф пишеться після префіксів з кінцевим твердим приголосним перед «я», «ю», «є», «ї».
Приклад:
з’їзд
під’їхати
об’єднати
роз’яснити
з’юрмитись
Обов’язково необхідне виконання двох умов, вказаних у правилі.
Приклад слова «роз'яснювати»
Отже, між префіксом та коренем треба писати апостроф.
Пишемо «роз’яснює».
Слова з апострофом після префікса, як і інші, переносять по складах. Апостроф залишається з попереднім складом.
Треба переносити ТАК:
об'-ява або об'я-ва.
Так переносити НЕ МОЖНА:
об-'ява.
Фізкультхвилинка.
VІ. Закріплення нового матеріалу.
Апостроф дружить з є, ю, я:
Подвір’я, в’ється, в’юн, сім’я.
А ще апостроф дружить з ї:
Під’їхав, з’їсти, солов’ї.
А після префіксів зустріти
Апостроф також можна, діти;
Лиш перед я, ї, ю та є:
Об’ява, з’їв, з’юрбивсь, об’єм.
Робота з коментуванням.
Утворіть слова з апострофом після префіксів, запишіть:
Антоніми : з'єднати (роз'єднати), виїхати (в'їхати), виїзд (в'їзд), роз'єднати (з'єднати), їсти (з'їсти), дієслово «їсти» за допомогою префікса роз- (роз'їсти).
Робота в парах (підручник с.7)
Вправа 1,2.
Самостійна робота. Прочитайте текст. Підкресліть слова з апострофом після префіксів. Префікси виділіть:
На подвір’ї школи
Діти гралися на подвір’ї школи. До них на велосипеді під’їхав Петрик. Він вчиться в п’ятому класі. Петрик кинув дівчаткам м’яч. Почали разом розважатися. До школи в’їхав автобус. Це учні дев’ятого класу повернулися з екскурсії.
VI. Рефлексія
- Що нового ви дізнались на уроці?
- Яку ціль ви ставили на початку уроку
- Чи досягнули ви цілі?
- А як ви знаєте, що досягнули? (нам це показують критерії).
ВПРАВА «SMS».
Учням пропонується написати sms-повідомлення другу про сьогоднішній урок (не більше 15 слів).
ЧАТ-ПОВІДОМЛЕННЯ: «Привіт, друже!. Пропустив сьогодні урок через хворобу. Розкажи, будь-ласка, що там було. Дякую».
«…….»