Урок української мови "Багатозначні слова. Пряме і переносне значення слів. Розпізнаю багатозначні слова, використовую їх у мовленні.

Про матеріал
Вчитися пояснювати лексичне значення слова; розрізняти багатозначні слова та вживати їх у мовленні; з’ясовувати пряме і переносне значення слова, правильно використовувати його; збагачувати свій словниковий запас; виховувати любов домашніх улюбленців. Обладнання. Мультимедійний комплекс, мультфільм «Чорний кіт»; ілюстрації: котики, вербові котики, чорний котик; «Щоденники вражень», тлумачні словники; картки для роботи у групах; заголовки до стежок; картки для роботи у парах.
Перегляд файлу

 

За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти

під керівництвом Савченко О.Я

4клас

Українська мова, за підручником М. Вашуленко, С. Дубовик

Тема. Багатозначні слова. Пряме і переносне значення слів. Розпізнаю багатозначні слова, використовую їх у мовленні.

Мета. Вчитися пояснювати лексичне значення слова; розрізняти багатозначні слова та вживати їх у мовленні; з’ясовувати пряме і переносне значення слова, правильно використовувати його; збагачувати свій словниковий запас; виховувати любов домашніх улюбленців.

Обладнання.  Мультимедійний комплекс, мультфільм «Чорний кіт»; ілюстрації: котики, вербові котики, чорний котик; «Щоденники вражень», тлумачні словники; картки для роботи у групах; заголовки до стежок; картки для роботи у парах.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Діти, чули ви дзвінок?

Це почавсь новий урок.

І щоб був урок чудовий

Приступаємо до вивчення рідної мови.

ІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Перегляд мультфільму про чорного котика.

https://www.youtube.com/watch?v=tP4nPJvGb-0

-         Які емоції та почуття у вас виникли при перегляді цього мультфільму?

-         А чому всі так ставляться до чорного котика?

-         А чи справді, на вашу думку, чорний котик так загрожує людям?

 

 

C:\Users\User\Videos\читання\skachat-foto-chernogo-kota-2.jpg

-  Погляньте на ілюстрацію. Як можна таку красу не любити. А чи знаєте ви, чому ми сьогодні на уроці української мови завели мову про котика?

-  Бо саме сьогодні, 17 жовтня, відзначається День чорного кота. Хоча ви можете знайти інформацію і про інші дати святкування цього дня.

-  Наш сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді гри – подорожі «Подорож стежинами чорного кота»

(на дошку вивішую заголовок «Подорож стежинами чорного кота»)

2. Інформаційна хвилинка

Перша стежина «Інформаційна»

-  Наші діти також попрацювали самостійно і підготували нам маленькі повідомлення про чорного пухнастика.(Діти знайомлять з підготовленою інформацією).

1 учень.

Я дізнався, що чорний кіт — це домашній кіт з чорною шерстю, який може бути змішаної або конкретної породи. Асоціація любителів кішок визначає 22 породи котів, які можуть мати суцільно чорну шерсть. Бомбейський кіт— лише чорний. Повністю чорна пігментація хутра трохи більше поширена у котів, ніж кішок.

2 учень.

       Я дізналася, що є і Міжнародний день вдячності чорним котам, який вже не перший рік відзначають 17 серпня.

3 учень.

      У нашому суспільстві чорних котиків недолюблюють. Але чорні коти не одразу здобули погану репутацію — колір їхнього хутра не викликав  негативних асоціацій в давніх культурах. Наприклад, у Давньому Єгипті богиню Бастет зображували у вигляді саме чорної кішки. Ця богиня-кішка була захисницею жінок та домашнього вогнища, тому користувалася загальною повагою. 

4 учень.

      Коти взагалі, і чорні зокрема, залишалися улюбленими тваринами аж до середньовіччя. Особливо поважали чорних котів мореплавці — їхня присутність на кораблі означала успішне плавання.

5 учень.

      Інколи можна почути думку, що чорні коти відрізняються агресивним характером, але це не відповідає дійсності. Як і інші коти, вони ласкаві, товариські та грайливі. А на добре ставлення до себе, відповідають приязню і вдячністю.

6 учень.

      А я дійшов висновку, що головне значення Дня чорного кота полягає в популяризації знань про цих тварин та в знищенні шкідливих забобонів.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

2.Робота над загадками.

Друга стежина «Загадкова»

Ці тваринки вже від ранку

Нам співають колисанку,

Нявкають, муркочуть,

Бо сметанки хочуть.

Що це, діти, за воркотики?

Це пухнасті сірі…(котики).

C:\Users\User\Videos\читання\c472e8a4a87cf450e324baf0f029659c.jpg

Котиків - воркотиків рясно на вербі.

Котиків - воркотиків я нарву собі.

Котики - воркотики всілися рядком.

Поїть сонце котиків теплим молоком.

Котики - воркотики в мене на вікні.

Котики - воркотики — гості весняні.

Не глядить на котиків лиш вусатий кіт.

Мабуть, знає, що котики — це … (вербовий цвіт).

C:\Users\User\Videos\читання\завантаження (2).jpg

-         Яке слово є відгадкою до обох загадок?

-         Чим це слово цікаве?

-         Скільки значень має слово «котики»?

-         Я які котики на вербі? Справжні?

ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

- Сьогодні на уроці ми будемо не просто мандрувати стежинами прекрасного чорного котика, ми будемо закріплювати вміння розрізняти багатозначні слова та вживати їх у мовленні; з’ясовувати пряме і переносне значення слова, правильно використовувати його при побудові речень, у повсякденному  мовленні.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Хвилинка каліграфії

Третя стежина «Каліграфічна»

Кк ко от ик ки котики

Чорні котики спали на лаві, а жовті котики стояли у глечику.

-         Про яких котиків говориться у реченні?

-         А ще яких котиків ви знаєте?

2. Робота з тлумачним словником.

Четверта стежина «Словникова».

(діти відшукують у тлумачних словниках слово «котик» та зачитують значення слова)

КО́ТИК

1. Зменшено-пестливе до слова кіт. Білий котик спав на лаві серед нашого двора. 

2. Морський ссавець із цінним хутром; водиться в північній частині Тихого океану. Котики — один з видів тюленів — мають хутро, міцність і краса якого дуже ціниться. 

3. Суцвіття верби та деяких інших односім’ядольних рослин. На придорожніх вербах сіріли оксамитові котики.

- Отже, ми дізналися, що слово «котик» має три значення.

- Зробіть висновок. Чи є слово «котик» багатозначне?

- Які слова, на вашу думку, називають багатозначними?

(діти роблять висновок)

Слова які мають багато значень – це багатозначні слова.

3.Робота у групах.

П’ята стежина «Колективна».

Діти об’єднуються у три групи. Одержують картку з ілюстрацією.

Завдання. Скласти (і записати на картці) по три речення про зображений предмет.

 

C:\Users\User\Videos\читання\images.jpg                                    Картка 1

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

 

C:\Users\User\Videos\читання\image080.jpg                                Картка 2           __________________________________________

__________________________________________

________________________________________

________________________________________

__________________________________________

___________________________________________

 

C:\Users\User\Videos\читання\завантаження (3).jpgКартка 3

___________________________________________

____________________________________________

_____________________________________________

_____________________________________________

___________________________________________

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

https://www.youtube.com/watch?v=Nay9gnVWY8w

 

4. Письмо під диктовку.

Шоста стежина «Уважних»

(діти записують під диктовку речення)

Маленький котик з’їв солодку кашку.  Потім заснув солодким сном на печі.

-         Знайдіть у обох реченнях однакові слова та підкресліть їх.

-         Як ви думаєте, у якому випадку слово вжите у прямому значенні, а у якому – у переносному? Поясніть свій вибір.

Висновок.

Слово в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слово в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші за якоюсь схожістю.

 

VІ. ОСМИСЛЕННЯ ОДЕРЖАНИХ ЗНАНЬ.

1.Робота в парах.

Восьма стежина «Дружна»

(діти працюють на картках)

Запишіть словосполучення у дві колонки: золота осінь, золота коса, золота каблучка, золоті сержки, золоте сонце, золотий ланцюжок. З одним із словосполучень скласти речення.

Пряме значення

Переносне значення

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота з підручником.

Дев’ята стежина «Книжкова»

Виконання вправи 4,6 на сторінці 39.

VІ. ІНСТРУКТАЖ ЩОДО ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Завдання (за вибором учнів)

Творці (діти, які люблять писати твори). Потрібно скласти невеличку казку «Летів кленовий листочок», з використанням слів у переносному значенні.

Пошуковці (діти, які люблять щось знаходити в книжках). Відшукати у тлумачному словнику декілька багатозначних слів.

Буквоїди (діти, які працюють лише за підручником). Підручник, с.39, вправа 8, скласти і записати два речення зі словом добрий, ужитим у прямому і переносному значеннях.

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

1.Висновок.

- Діти, наші стежини закінчилися. А куди вони привели, дізнаємося склавши слово із розсипаних літер.

ь

з

а

н

н

з

н

а

н

ь

-         Отже, всі стежини нас вели до знань, які ми одержали мандруючи.

2.Заповнення сторінки «Щоденника вражень» (словом дня було слово «кіт»)

G:\для друку з ФЕЙСБУКА\24.10\246383535_1600884156910548_3146111303128801292_n – копія.jpg

docx
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку