Урок української мови на тему: "Поняття про текст".

Про матеріал

Тема: Поняття про текст.

Мета: узагальнити знання учнів про текст, типи і стилі мовлення, закріпити вміння їх розрізняти, визначати стильові ознаки кожного стилю; розвивати творчі вміння працювати з текстами різних стилів і типів; виховувати любов до мови, рідної природи.

Перегляд файлу

Поняття про текст

Урок української мови, 5 клас

   Автор: учитель української та літератури

                                      Мар’їнської ЗОШ І – ІІІ  ст.. №2

              Донецької області

                                          Майорчикова Вікторія Вікторівна

Тема: Поняття про текст.

Мета: узагальнити знання учнів про текст, типи і стилі мовлення, закріпити вміння їх розрізняти, визначати стильові ознаки кожного стилю; розвивати творчі вміння працювати з текстами різних стилів і типів; виховувати любов до мови, рідної природи.

Тип уроку: узагальнення знань.

Обладнання : мультимедійний кабінет

Форма проведення: урок-презентація з елементами ігрових технологій.

Перегляд уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення про порядок проведення уроку.

ІІ. Повідомлення мети, очікування навчальних результатів, мотивація навчальної діяльності учнів

 Учитель. Ми з вами, діти, вивчаємо все про текст. Що ж він вивчає? А чи змогли б ми без текстів обійтися? І сьогодні ми закріпимо наші знання про текст. Ви маєте показати свої знання, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення. Оцінити ваші знання допоможуть вам картки само оцінювання, куди ви будете записувати свої бали, кожна правильна відповідь – 1 бал, у кінці уроку ви підрахуєте всі бали і отримаєте оцінку за урок.

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.

Гра «Мовна анкета»

  • Що таке текст?

(Текст – це група речень, об’єднаних між собою за змістом темою, головною думкою та граматично.)

  • Що називається темою тексту?

(Тема тексту – це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.)

  • Що таке головна думка тексту?

(Головна думка тексту  - те, заради чого

    його було створено (чого він навчає, до чого закликає,

    від чого застерігає).

  • Які є засоби граматичного звязку речень у тексті?

(Послідовність розташування речень; порядок слів у реченнях; інтонація).

  • Що передає заголовок тексту?

(Тему або головну думку тексту).

  • Що таке мікротема?

(Частина загальної теми тексту).

  • Як скласти план тексту?

(Визначити у тексті мікротеми, чітко і стисло їх сформулювати).

  • Що таке абзац?

(Частина тексту обєднана однією мікротемою. Кожен абзац пишуть з нового рядка).

  • Як повязані речення в тексті?

(Речення в тексті повязані  за допомогою: займенників, сполучників, синонімів, повторів слів, спільнокореневих слів.)

  • Які основні ознаки тексту?

(Повязаність речень за змістом (темою); наявність головної думки та її розвиток; певна послідовність речень;  звязок між реченнями за

     допомогою займенників, сполучників, синонімів,  повторів слів,

     спільнокореневих слів).

  • Які стилі мовлення вам відомі?

(Розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, церковний (конфесійний).

  • Де використовується кожний стиль?

(У спілкуванні, в науці, в літературі, у службових стосунках,

    у суспільному житті,  у релігійному житт)і.

  • Які основні види стилів мовлення?

IV. Засвоєння узагальнених навичок на основі застосування знань і вмінь.

      1.  Гра «Стилістичне лото».

Завдання: Поєднайте види стилів мовлення і малюнки.

MC900292024[1]MC900292010[1]Публіцистичний       наука

Церковний                 розмова

j0305257Художній                   закон

j0149407Офіційно-                   вірш

MC900297463[1]діловий

 

MC900285670[1]Розмовний                 молитва

 

Науковий                   газета

 

  • До якого стилю мовлення немає малюнка? (Офіційно-ділового)

2. Лінгвістичне спостереження «Діалог»

  • Які типи мовлення вам відомі?
  • Розповідь, опис, роздум, оцінка предмета чи явища.
  • На які питання відповідає кожний тип?

 Пошук-завдання:

 Прочитайте текст і скажіть до якого типу   мовлення слід його віднести. Обгрунтуйте свою відповідь..

                                   Настав жовтень.

    Осінь обпалила лісисті схили. На фоні вічнозеленого оксамиту – жовто-багряний гай.

    Перефарбувалась, пожовкла  зелень. Жовтим килимом застелені несходжені стежки лісових хащ. Яскраво горять факели осик і кетяги калини.

    Повна таємниць краси осінь у бережанському лісі.

                                          Осінь.

     Осінь, увійшовши у свої права, повелася спочатку суворо, все чогось жмурилась, сльозилась, а потім помякшала.

      Очистилось небо від хмар, по густій блакиті вийшло гуляти золоте сонце. Воно не гріло по літньому, але золотило дерева, вкриваючи кожен листочок такими витонченими мережками, що навряд чи й художник зміг би намалювати їх на папері.

                                                                          ( За Ю. Збанацьким)

                                Чому я люблю осінь?

   Ось і настала золота осінь. Мені подобається, коли золотисте листя кружляє. Люблю брести у задумі по мякому килиму багряного листя.

  А найбільше я люблю лагідну пору бабиного літа. Коли останні промені пестять землю, що починає готуватися до довгого сну.

Починають лити осінні дощі, які змивають останнє тепло з землі.

На душі легкий смуток, але очі радіють від цього неймовірного видовища.   

   Люблю осінь…

3. Тестова скриня.

Завдання: Відповісти на тестові завдання. Перші 5 завдань – по 1 балу,

 6 і 7 завдання  - по 3 бала.

1.   Текст – це …

 А) набір речень;            Б)  звязне висловлювання.

  1. Тема тексту – це …

  А)  оцінка предмета;    Б) його зміст.

  1. Головна думка – це …

   А)  його зміст;              Б) те, чого текст навчає.

  1. Скласти план – це …

   А) стисло виразити мікротему;   Б) абзаци.

  1. Розрізняють такі типи мовлення:

   А) повість, зачин;   Б) розповідь, опис, роздум …

  1. Запишіть стилі мовлення, прибравши зайві слова.

    Вірш, художній, опис, науковий, публіцистичний, аргумент, офіційно-діловий, висновок, релігійний, розмовний, зачин.

7.  За допомогою чого речення повязані в тексті?

 

 

Відповіді: 1 б), 2 б), 3 б), 4 а), 5 б),

                  6 : художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, релігійний, розмовний;

                  7: речення в тексті повязані  за допомогою: займенників, сполучників, синонімів, повторів слів, спільнокореневих слів.

  1. Взаємоперевірка робіт, оцінювання.
  2. Творча робота « Журналіст»

Завдання: скласти за малюнками текст-розповідь, текст-роздум, текст-опис, один на вибір. Дати заголовок.

.                 Текст-розповідь

 

                Текст-опис

 

               Текст-роздум

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Рефлексія.

 1. Скласти гронування за асоціаціями до слова текст

                             Зв’язе висловлювання    абзаци

                      вірш                                                повість

                    пісня                                                    стаття

                   типи                      ТЕКСТ                       стилі

                 оповідання                                                молитва

                    роман                                                      правило

                      заголовок      тема    закон   мета   автор

2. Самооцінка. Підрахувати бали, виставити зароблений бал на уроці.

3.  Гра «Мікрофон».

Що повторили?

Які завдання виконували?

Які завдання сподобались?

Що запамятали?

Що  ви хочете ще  взнати про текст?

 

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Скласти тест із теми “Тест ”.

                          (12 питань) – 12 балів.

  1. Скласти мовні ігри на тему “Тест ”. 

        (до 5 ігрових завдань) – 10 - 12 балів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевчук Анастасія Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
6479
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку