Тема: Поняття про текст.
Мета: узагальнити знання учнів про текст, типи і стилі мовлення, закріпити вміння їх розрізняти, визначати стильові ознаки кожного стилю; розвивати творчі вміння працювати з текстами різних стилів і типів; виховувати любов до мови, рідної природи.
Поняття про текст
Урок української мови, 5 клас
Автор: учитель української та літератури
Мар’їнської ЗОШ І – ІІІ ст.. №2
Донецької області
Майорчикова Вікторія Вікторівна
Тема: Поняття про текст.
Мета: узагальнити знання учнів про текст, типи і стилі мовлення, закріпити вміння їх розрізняти, визначати стильові ознаки кожного стилю; розвивати творчі вміння працювати з текстами різних стилів і типів; виховувати любов до мови, рідної природи.
Тип уроку: узагальнення знань.
Обладнання : мультимедійний кабінет
Форма проведення: урок-презентація з елементами ігрових технологій.
Перегляд уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення про порядок проведення уроку.
ІІ. Повідомлення мети, очікування навчальних результатів, мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Ми з вами, діти, вивчаємо все про текст. Що ж він вивчає? А чи змогли б ми без текстів обійтися? І сьогодні ми закріпимо наші знання про текст. Ви маєте показати свої знання, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення. Оцінити ваші знання допоможуть вам картки само оцінювання, куди ви будете записувати свої бали, кожна правильна відповідь – 1 бал, у кінці уроку ви підрахуєте всі бали і отримаєте оцінку за урок.
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Гра «Мовна анкета»
(Текст – це група речень, об’єднаних між собою за змістом темою, головною думкою та граматично.)
(Тема тексту – це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.)
(Головна думка тексту - те, заради чого
його було створено (чого він навчає, до чого закликає,
від чого застерігає).
(Послідовність розташування речень; порядок слів у реченнях; інтонація).
(Тему або головну думку тексту).
(Частина загальної теми тексту).
(Визначити у тексті мікротеми, чітко і стисло їх сформулювати).
(Частина тексту об’єднана однією мікротемою. Кожен абзац пишуть з нового рядка).
(Речення в тексті пов’язані за допомогою: займенників, сполучників, синонімів, повторів слів, спільнокореневих слів.)
(Пов’язаність речень за змістом (темою); наявність головної думки та її розвиток; певна послідовність речень; зв’язок між реченнями за
допомогою займенників, сполучників, синонімів, повторів слів,
спільнокореневих слів).
(Розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, церковний (конфесійний).
(У спілкуванні, в науці, в літературі, у службових стосунках,
у суспільному житті, у релігійному житт)і.
IV. Засвоєння узагальнених навичок на основі застосування знань і вмінь.
1. Гра «Стилістичне лото».
Завдання: Поєднайте види стилів мовлення і малюнки.
Публіцистичний наука
Церковний розмова
Художній закон
Офіційно- вірш
діловий
Розмовний молитва
Науковий газета
2. Лінгвістичне спостереження «Діалог»
Пошук-завдання:
Прочитайте текст і скажіть до якого типу мовлення слід його віднести. Обгрунтуйте свою відповідь..
Настав жовтень.
Осінь обпалила лісисті схили. На фоні вічнозеленого оксамиту – жовто-багряний гай.
Перефарбувалась, пожовкла зелень. Жовтим килимом застелені несходжені стежки лісових хащ. Яскраво горять факели осик і кетяги калини.
Повна таємниць краси осінь у бережанському лісі.
Осінь.
Осінь, увійшовши у свої права, повелася спочатку суворо, все чогось жмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала.
Очистилось небо від хмар, по густій блакиті вийшло гуляти золоте сонце. Воно не гріло по літньому, але золотило дерева, вкриваючи кожен листочок такими витонченими мережками, що навряд чи й художник зміг би намалювати їх на папері.
( За Ю. Збанацьким)
Чому я люблю осінь?
Ось і настала золота осінь. Мені подобається, коли золотисте листя кружляє. Люблю брести у задумі по м’якому килиму багряного листя.
А найбільше я люблю лагідну пору бабиного літа. Коли останні промені пестять землю, що починає готуватися до довгого сну.
Починають лити осінні дощі, які змивають останнє тепло з землі.
На душі легкий смуток, але очі радіють від цього неймовірного видовища.
Люблю осінь…
3. Тестова скриня.
Завдання: Відповісти на тестові завдання. Перші 5 завдань – по 1 балу,
6 і 7 завдання - по 3 бала.
1. Текст – це …
А) набір речень; Б) зв’язне висловлювання.
А) оцінка предмета; Б) його зміст.
А) його зміст; Б) те, чого текст навчає.
А) стисло виразити мікротему; Б) абзаци.
А) повість, зачин; Б) розповідь, опис, роздум …
Вірш, художній, опис, науковий, публіцистичний, аргумент, офіційно-діловий, висновок, релігійний, розмовний, зачин.
7. За допомогою чого речення пов’язані в тексті?
Відповіді: 1 б), 2 б), 3 б), 4 а), 5 б),
6 : художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, релігійний, розмовний;
7: речення в тексті пов’язані за допомогою: займенників, сполучників, синонімів, повторів слів, спільнокореневих слів.
Завдання: скласти за малюнками текст-розповідь, текст-роздум, текст-опис, один на вибір. Дати заголовок.
. Текст-розповідь
Текст-опис
Текст-роздум
V. Рефлексія.
1. Скласти гронування за асоціаціями до слова текст
Зв’язе висловлювання абзаци
вірш повість
пісня стаття
типи ТЕКСТ стилі
оповідання молитва
роман правило
заголовок тема закон мета автор
2. Самооцінка. Підрахувати бали, виставити зароблений бал на уроці.
3. Гра «Мікрофон».
Що повторили?
Які завдання виконували?
Які завдання сподобались?
Що запам’ятали?
Що ви хочете ще взнати про текст?
VІ. Домашнє завдання.
(12 питань) – 12 балів.
(до 5 ігрових завдань) – 10 - 12 балів.