Урок української мови на тему: « Світ слів. Повторення».
Мета уроку:
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
Бесіда про значення слів у нашому житті.
Загадка про слово.
Загадки про частини мови:
Про сонце, зорі, про квіти.
Хто я такий, відгадай,
І в реченні мене знай. (Дієслово)
Який він, колір і ріст.
Який на смак, який на вигляд,
Про це я можу розповісти. (Прикметник)
І маму, татка, й навіть мишку.
Про все, що бачиш навколо себе,
Розповім я тобі добре. (Іменник)
II. Актуалізація опорних знань.
Діти по черзі називають слова на задану тему (наприклад, "Іграшки", "Одяг").
На дошці записані ряди слів, серед яких є одне зайве за частиною мови. Діти повинні знайти його і пояснити свій вибір.
З радістю допоможу тобі скласти ряди слів з одним зайвим словом за частиною мови. Ось кілька прикладів, які ти можеш використовувати на уроці:
1. Іменники:
Яблуко, бігати, груша, слива
Книга, читати, зошит, олівець
Сонце, сяяти, місяць, зірка
2. Дієслова:
Співати, пісня, танцювати, грати
Читати, книга, писати, малювати
Бігти, швидкий, стрибати, ходити
3. Прикметники:
Червоний, білий, бігати, синій
Великий, маленький, високий, читати
Гарний, поганий, смачний, писати
III. Вивчення нового матеріалу.
Діти об’єднуються в пари і отримують завдання: утворити нові слова від заданого за допомогою суфіксів та префіксів.
Приклад 1: слово "бігти" - бігун, перебігти, бігцем.
Слова для роботи:
Іменники: гравець, іграшка, розіграш, графіка
Дієслова: пограти, зіграти, програти, загравати
Прикметники: ігровий, грайливий, розіграшовий
Приклад 2: слово "хід"
Іменники: ходок, похід, відхід, підхід
Дієслова: ходити, проходити, відходити, підходити
Прикметники: ходовий,хідкий, відхідний
Приклад 3: слово "читати"
Іменники: читач, читання, перечитання
Дієслова: дочитати, перечитати, прочитати
Прикметники: читабельний, читацький
Клас ділиться на групи. Кожна група отримує набір слів і завдання скласти з них речення.
Склади речення, яке виражає почуття. Набір 1: Природа: ліс, сонце, птахи, річка, зелений, співають, теплий.
|
Склади речення, яке описує якусь дію. Набір 2: Школа: учень, книжка, зошит, учитель, урок, читати, писати.
|
Набір 3: Спорт: м'яч, команда, грати, гол, стадіон, перемога, бігти. Склади речення за зразком: Зразок: Діти грають у футбол на стадіоні.
|
Набір 4: Їжа: яблуко, торт, молоко, смачно, їсти, стіл, виделка. Склади речення, де слова будуть пов’язані між собою за змістом.
|
Приклад виконання завдання (набір 1):
Перевірка виконання завдання.
IV. Закріплення матеріалу.
Скласти невелику розповідь, використовуючи слова, які вивчили на уроці.
V. Домашнє завдання (на вибір).
VI. Підсумок уроку.