Тема: Наголошені і ненаголошені склади. Орфограма.
Мета:
• ознайомити учнів з орфограмою «Ненаголошені голосні [е], [и] в коренях слів, що перевіряються наголосом»;
• формувати вміння правильно писати слова з ненаголошеними [е], [и] в коренях слів, перевіряти правильність написаного за допомогою праивил;
• розвивати орфографічну пильність, самостійність, правописні навички, пам'ять, уміння обґрунтовувати вибір потрібної літери у слові;.
• Виховувати культуру мовлення
Тема: Наголошені і ненаголошені склади. Орфограма.
Мета:
Обладнання: презентація до уроку, картки з завданнями, сигнальні картки.
I.Організація класу
Добрий день, третій клас,
Дуже рада бачить вас!
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
У мовну країну,
Прекрасну, чарівну.
До країни чудес, що «Звуко-буквами» звуть.
Тож, друзі, швиденько
Збираймося в путь,
Щоб в мовну скарбницю
Ще раз зазирнуть!
Хай сьогоднішній урок всім нам принесе задоволення. Тож, не витрачаймо ні хвилинки даремно. Ми з вами сьогодні вчинимо захоплюючу подорож. А в подорож візьмемо гарний настрій.
Осінь фарби готувала,
У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим …
червоний – радість, захоплення,
зелений – спокій,
синій – сум.
Молодці, сподіваюсь, що ваш настрій до кінця уроку тільки покращиться.
II. Актуалізація опорних знань
1 Зупинка «Дерево знань»
На цій зупинці нам слід пригадати все, що ми знаємо про звуки і букви. Кожна правильна відповідь прикрасить наше Дерево Знань.
• Продовжіть речення :
Звуки ми…(вимовляємо, чуємо)
Букви ми…( бачимо, читаємо, пишемо)
• Скільки букв в українському алфавіті? ( 33)
• Як поділяються всі звуки українського алфавіту? (голосні і приголосні)
• Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
Молодці. Ваші знання допомогли нам дібратися до наступної зупинки, назва якої
Щоб нам перебратися через цей місток, ми повинні відгадати загадку і виконати завдання.
Більше й більше листя з кленів
Облітає з кожним днем!
По траві іще зеленій
Між дерев в саду ідем.
Йдем по листу золотому,
Мов по килиму м’якому,
Що на весь прослався сад.
Здрастуй, місяць…(листопад)
Сіли рівненько, поклали правильно зошит, пишемо,стараємось
Лл Ли Лі Ліс Лис листопад
Складіть речення з одним словом каліграфічної хвилинки.
III Повідомлення теми і завдань уроку
3 Зупинка «Ліс Перетворень»
От, ми з вами перейшли мостом,що любить каліграфічне письмо, і опинилися в лісі. А називається він Ліс Перетворень. Давайте подивимось, що там за перетворення відбуваються.
а) Казка
До лісу завітав місяць листопад. З дерева злетіло 8 листочків, вдарилися об землю і перетворилися на 8 чарівних букв. Вони стали вряд і здивувалися, яке гарне слово вийшло: листочки. Всі дружно побігли лісом В лісі було так гарно. Що ніхто не помітив, як буква И зачепилися за пеньок і впала. Аж ось Їх зупинив їжачок і запитав :
_ Як же дізнався їжачок, що саме літера и потрібна листочкам?
Ось послухайте ці слова і скажіть, над якою темою ми будемо сьогодні працювати?
Все важливе в нашій мові,
Ось,приміром, річ така:
Е чи И писати в слові-
Часто сумнів виника6
Село чи сило?
Хоч і ясно, та не дуже.
Щоб уникнуть зайвих мук.
Ти під наголос, мій друже
Зразу став сумнівний звук:
Село –села.
Звук виразно зазвучить –
Як писать тебе навчить.
А ще навчить нас правильно писати такі слова правило,що розмішене у ваших підручниках
IV Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
а) робота з підручником ( діти знайомляться з правилом. Запитати, хто хоче відтворити правило усно)
- Так ,про що ви дізналися з правила?
б) Гра «Знайди помічника» (парна робота на картках)
- Діти , погляньте, у лісі залишилися ще зачаровані листочки – слова. Давайте їх розчаруємо. А в цьому нам допоможе правило, з яким ви щойно познайомились.
(до кожного слова лівого стовпчика доберіть слово з правого. Яке допоможе правильно вибрати потрібну букву)
Кр..ло числа
З…рно крила
З…мля землі
Ч…сло зерна
4 Зупинка «Фізкультурна алея»
Молодці, ви гарно попрацювали в Лісі Перетворень. Тож ,час прийшов нам дружно відпочити і знайому фізкультхвилинку в гості запросити.
V Перевірка засвоєння нового матеріалу
5 Зупинка «Сигнально-відтворювальна»
а) Гра «Е чи И» ( Якщо у слові слід писати букву е – показують сигнальну картку з буквою е. Якщо у слові слід писати букву и – показують сигнальну картку з літерою и )
Рибалка, пеньки, мечі, вишневий, весло, синок, лини, степи, крило, димар, веселка, гречаний.
б) робота по варіантах
1 варіант – записати слова, які зустрічалися у грі з буквою е;
2 варіант – записати слова, які зустрічалися у грі з буквою и.
5 Зупинка «Прямий шлях»
Ось ми вийшли на пряму дорогу, яка виведе нас до замка «Звуки і букви»,та на шляху стоїть три каменя. Нам треба вибрати один, який перетвориться на чарівну карету, у якій ми з комфортом відправимось до палацу.
Ітерактивна вправа «Займи позицію»
Виберіть ту групу слів,які написані без жодної помилки. Поясніть свій вибір.
Зима Земля Димар
вирба стебло сливовий
пиро сестра крило
цегляний медовий гречаний
VI Підсумок уроку
6 Зупинка « Країна «Звуки і букви»
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть думку:
На уроці я вчився…
На уроці я дізнався…
На уроці я зрозумів…
Ось ми і дісталися до нашої країни Звуків і букв. Всі ви були гарними і кмітливими мандрівниками. Дякую за урок.