Урок української мови (Навчання грамоти)" Звуки [л], [л’] . Маленька літера «ел»"

Про матеріал
Ознайомити із звуками [л],[л’], буквами Л л; формувати в учнів уміння читати прямі та обернені склади та слова із літерою «ел»; збагатити словниковий запас; дати дітям поняття про «омоніми». Розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, творче мислення, правильне мовлення; Виховувати любов до читання, почуття відповідальності, колективізму.
Перегляд файлу

Урок  української мови (Навчання грамоти)

1 клас

Тема: Звуки [л], [л] . Маленька літера «ел». 

Мета: 

Навчальна: ознайомити із звуками [л],[л’], буквами Л л; формувати в учнів уміння читати прямі та обернені склади та слова із літерою «ел»; збагатити словниковий запас; дати дітям поняття про «омоніми».

Розвивальна: розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, творче мислення, правильне мовлення; пізнавальний інтерес та  уміння працювати у парах та групах; розвивати навички читання.

Виховна: виховувати любов до читання, почуття відповідальності, колективізму.

Обладнання: 

  • роздатковий матеріал: таблиці зі складами, конверти з малюнками та конверти з скоромовками;
  • демонстраційний матеріал: таблиця літери «ел», зображення сонечка, зображення предметів, які схожі на букву «ел;
  • технічні засоби навчання:  проектор, ноутбук, презентація, відео про тварин, відео «фізкультхвилинка».

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
    1.          Привітання
  • Любі діти! Сьогодні до вас на урок завітали гості. Привітайтесь з ними. Я сподіваюсь, що ви, як добрі господарі, зробити все, щоб у наших гостей залишились найприємніші спогади.
  • Клас у мене 1-Б?
  • 1-Б!
  • Він мене не підведе?
  • Не підведе!
  • Друзів в класі є багато?
  • Багато!
  • Дружно будем працювати?
  • Дружно і завзято!!!

Нумо, всі часу не гаймо

і роботу починаймо.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у 1 - Б класі

Діти – просто молодці!

  • Спочатку сідає наша краса, а потім сідає  наша сила.

 

  1.          Створення психолого-педагогічного комфорту.
  • Як називається країна, в якій ми живемо?
  • А область?
  • Район?
  • Подивіться на карту нашого Новоселицького  району і знайдемо наше село.
  • Слайд № 1

  • Ось наше рідне село Ванчиківці.         
  •  Грає музика – звук зимового завивання.
  • Діти за вікном холодна сувора зима, віє холодний вітер, але не дивлячись на погодні умову до нас завітали гості. Приїхали наші  гості з далеку. Подивіться з яких сіл …  (Магали,Остриці, Боян, Рокитни, Черлени, Драниці, Тарасівців, Мамалиги, Несвої, Балківців, Стальнівців).

 

  • Наші гості змерзли, мабуть, поки добирались до нас…
  • Слайд № 2

                                                

  •  Ой, а що це у нас таке жовтеньке, кругленьке і усміхнене?                                   
  • На що це схоже? (сонечко)
  • Чого йому не вистачає? (промінців)
  • Воно до нас завітало в таку морозну пору аби зігріти наших гостей.
  • А промінці зявляться, якщо ви будите старатись і плідно працювати.

 

  1.          Девіз уроку

Слайд № 3

  • Діти, сьогодні на уроці  будемо працювати за таким девізом прочитайте всі разом: «Вчись читати , говорити, думати, творити.
  1. Перевірка домашнього завдання
  • Перший промінчик з’явиться, після того,  як ми перевіримо домашнє завдання. Вдома ви мали прочитати віршики про букву «ве».
  • Перевіримо домашнє завдання першого варіанту.

Намалюєм два кружечки

Зверху менший, знизу більший.

Посередині поставим

Одну паличку пряму.

А тепер зітрем все те,

Що залишилося ліворуч.

Що зосталось?

Подивіться —

Залишилась буква "В".

  • Данієла, ти отримала окреме завдання. 

Мама, мова, новина, нива, Іван, він, вони, Ніна.

  •  Перевіримо домашнє завдання другого варіанту.

    Буква "В" така цікава:

    Стовпчик вверх,

    Дві дужки справа.

    Так в алфавіті живе

    Всім потрібна буква "В".    

  • Молодці! Перший промінчик з’явився. Вже стає тепліше.

Слайд № 4

 

                                                        

  1. Актуалізація опорних знань учнів
    1.          Повторення вивчених букв
  • Другий промінчик з’явиться, коли ми згадаємо всі звуки і букви, що вже вивчили.
  • Скажіть, а чим відрізняється звук від букви?

Слайд № 5

Звук           Букву

                                 

( Звук ми чуємо і вимовляємо, а букву бачимо і пишемо).

  • Назвіть звуки які ми вчили?

а А, у У, о О и, м М, і І, н Н,  в В.

- Це букви чи звуки?    

- А чому ми їх називаємо буквами? ( бо ми їх бачимо)

(Назвали хором)   

  • А який звук позначає ця буква? (н) 
  •  А чому вони записані двома кольорами? ( Тому що одні з них позначають голосні звуки, а інші – приголосні.)
  • А які бувають приголосні звуки? 
  • І з цим завданням ми впоралися. З’являється  ще один промінчик.

Слайд № 6

                                        

  1. Вивчення нового матеріалу
    1.          Оголошення теми та мети уроку
  • Сьогодні до нашого ряду букв добавляться ще дві букви. Ви навчитеся читати склади та слова з ними. Будете працювати самостійно, в парах, групах.
    1.          Виділення звуку
  • Але, спочатку давайте виділимо звуки, які будуть позначатися цими буквами. 
  • Послухайте загадку
  • Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо…

Вовку-брату я сестриця,

А зовуть мене…

(Лисиця)

  • Відгадали хто це? (лисичка)

Слайд № 7

 

                   

  •  Поділимо це слово на склади! ( ли-си-чка)
  • Назвіть перший склад? (ли)
  • Ще раз?
  • Який перший звук ми чуємо в цьому складі?
  • Отже, сьогодні ми вивчатимемо звук … ([л])
  • А який він? Приголосний чи голосний?
  • Лисиця, вона яка? (хитра)
  • Лисиця вона хитра , а якщо він хитрий то хто? (лис)
  • Який перший звук? Що відбувається у ротику? (звук [л], кінчик язика зімкнувся з верхніми зубами)
  • А де живуть вони, лис та лисиця? ( в лісі)
  • Повторіть слова лис та ліс, поясніть як ви промовляєте звук  [л] в першому слові і як в другому слові? (В першому слові звук  [л] твердий, а в другому слові м’який)
  • У нашого сонечка з’явився ще один промінчик.

Слайд № 8

                                                                           

  1.          Звуковий аналіз слів
  • А зараз візьміть листочки зі схемами і самостійно зробіть звуковий аналіз слів лис та ліс. Голосні ми позначаємо червоним кружечком, а приголосні яким кольором?
  • Якщо ви закінчили, перевіримо чи правильно ви виконали це завдання. Подивіться на дошку і звірте, у кого все правильно, -  молодці! А у кого помилки, то виправіть.

Ліс                                   лис

  [=      ̶  ]                                 [ ̶      ̶ ]

  • У сонечка ще один промінчик з’явився.

Слайд № 9

                                        

 

  1.          Гра « Впіймай звук»
  • Давайте спробуємо впіймати нові звуки.  Правила цієї гри ви знаєте, ми не раз в неї гралися. Якщо впіймаєте звук, - скажіть де він знаходиться: в кінці слова, посередині чи на початку.

Будьте уважні, починаємо!

Лев, лелека, Іван, лисичка, футбол, олень, книжка, зошит, лампа, телефон, магнітофон, телевізор, стіл.

  • Молодці! Вже тепліше стало, тому що  ще один промінчик  з’явився.

Слайд № 10

                                      

  1.          Вправляння в артикуляції
  • По працюємо над правильною вимовою нових звуків.
  • Адже, хто хоче правильно читати,

слова повинен вимовляти

виразно, чітко та уміло

аби було всім зрозуміло.

  • Промовимо чистомовку.

Ла-ла-ла – молоко пила.

Ло-ло-ло– їдемо в село.

Ли-ли-ли – липку полили.

Лі-лі-лі – рученьки малі.

4.6  Фізкультхвилинка

- А зараз трохи відпочинемо, встаньте всі рівненько!

Лі – лі – лі ! Лі – лі – лі !
Українці ми малі.
Працювали, потомились.
Відпочити захотілось.
Ла –ла –ла! Ла – ла – ла!
Захитались дерева !
Ли – ли – ли ! Лі- лі – лі !
Гнули віти до землі.
До сонечка зростали –
Височенько стали.
Від тепла й від водиці …
А ми сідаєм знову вчиться.

  1. Ознайомлення з новою буквою

5.1 Розгляд та аналіз форми букви. Добір предметів з навколишнього середовища, схожих на нову букву

  • Обидва звуки: і твердий, і м’який в українській мові позначаються буквою «ел»
  • Є маленька буква «ел»
  • А яка ще є? («Л»)
  • А для чого є ще й велика?
  • А чим вони відрізняються.
  • А зараз подивимось на що наша літера схожа. (Демонстрація малюнків).

Слайд № 11

  • Всі спробуйте за допомогою двох пальчиків утворити букву «ел».
  • Ми вже знаємо як виглядає маленька буква «ел».                                                                                                           
    1. Робота з таблицею складів
  •   У вас на партах є таблиці складів з буквою «ел». Якщо ви постараєтесь і гарно прочитаєте,  то в сонечка з’явиться промінчик.

Слайд № 12

 

л

ла

ал

ала

ло

ол

оло

лу

ул

улу

ли

ил

или

лі

іл

ілі

  • Що у нашого сонечка з’явилося?

Слайд № 13

                                

  1. Робота з буквариком стор. 36
  • Відкрийте всі букварик на 36 сторінці.
  • Постарайтеся прочитати букви, склади, слова і речення правильно, чітко і зрозуміло, і тоді у сонечка з’явиться промінчик.
  • Читання друкованої і писаної  маленької  букви л
  • На якому фоні записана  маленька буква «ел»?
  • А чому?
  • Ми знаємо, що є маленька буква «ел», а для чого є ще й велика буква «ел»?
  • Назвіть, голосні букви, які ми вже вчили? Зліва є підказка.
  • Складіть з нової літери і вивчених голосних букв склади і прочитайте.
  • Читання складів
  • Читання вивчених букв
  • Бесіда за малюнком
  • Подивіться на цей малюнок і скажіть, яка пора року зображено?
  • А хто зображено? ( лисяча родина)
  • Де сидить батько? ( за столом)
  • Подивіться на звуковий аналіз цього слова. З кількох складів воно складається? А де знаходиться буква «ел» на початку слова, по середині чи в кінці? А скільки голосних і скільки приголосних букв є в цьому слові?
  • А що на столі стоїть? (лампа)
  • На скільки складів поділене це слово? На якому складі падає наголос? Де знаходиться буква «ел»?
  • А що робить мама? ( допомагає донці помити руки)
  • А чим вона їх миє?
  • Діти, а ви часто миєте руки милом?
  • А для чого?
  • Подивимось на звуковий аналіз цього слова. На який склад падає наголос? А де знаходиться буква «ел»?
  • Що за довге слово записане в правому куточку. Подивіться! 
  •   Тож, на чому катається маленьке лисенятко? З кількох складів складане це слово? А на який склад падає наголос? Де знаходиться наша буква «ел»?
  • Подивіться, хто на озері плаває? З кількох складів складається це слово? На якому складі падає наголос? А де знаходиться буква «ел»?
  • На малюнку зображені білі лебеді, а є ще й чорні. Ці птахи рахуються, одні з найгарніших.
  • Ці всі дії  зображені  на галявині. Але, якщо ми подивимось  на задній план цього малюнку, то побачимо що там зображені лани.
  • Якщо один -  лан, а якщо більше то як ми кажемо?
  • А на чому ростуть квіти? ( на лану)
  • Давайте ще раз прочитаємо ці слова, що написані на зеленому прямокутнику. 
  • Робота з омонімами
  • Подивіться на малюнок, де зображені лисички.
  • Якщо сказати слово  лисички, ви здогадаєтесь про що їде мова? Тому вони повинні бути пов’язані з іншими словами.
  • Наприклад: Під кущем ростуть лисички.
  • Ви зрозуміли про що йде мова?
  • У норі сховалися лисички.
  • А в цьому реченні про кого йде мова?
  • Запам’ятайте що омо́німи - це слова, які однаково звучать та пишуться, але мають різне значення.
  • Читання променевих таблиць
  • Словникова робота
  • Складіть речення з першим словом на румунській мові, а потім перекладіть на українську.
  • А тепер складіть так само і з другим словом.
  • Молодці! Гарно працювали! І тому у сонечка з’явився ще один промінчик.

Слайд 14                                       

  1. Закріплення і систематизація знань
    1. Робота з таблицями
  • А тепер удосконалимо навички читання.
  • Будемо працювати з таблицею № 3.  Потрібно читати тільки ті трибуквені склади, в яких є буква «ел».
  • Перший рядочок починаємо читати від читання пошепки до найголоснішого.
  • Другий рядочок  читаємо сумно, зажурено, ніби вас хтось покарав.
  • Третій рядочок з найголоснішого до читання пошепки.
  • І останній рядочок  прочитайте з інтонацією запитання. 

Таблиця 3

 

А

О

У

И

І

Е

Я

Ю

Є

КВ

ква

кво

кву

кви

кві

кве

 

 

 

КЛ

кла

кло

клу

кли

клі

кле

кля

клю

 

КМ

кма

кмо

кму

кми

кмі

кме

 

 

 

КН

кна

кно

кни

кні

кне

кне

кня

кню

кнє

КР

кра

кро

кру

кри

крі

кре

кря

крю

 

РВ

рва

рво

рву

рви

рві

рве

 

 

 

ТВ

тва

тво

тву

тви

тві

тве

 

 

 

ТК

тка

тко

тку

тки

ткі

тке

 

 

 

ТЛ

тла

тло

тлу

тли

тлі

тле

тля

тлю

 

ТН

тна

тно

тну

тни

тні

тне

тня

тню

тнє

ТР

тра

тро

тру

три

трі

тре

тря

трю

 

ПЛ

пла

пло

плу

пли

плі

пле

пля

плю

 

ПР

пра

про

пру

при

прі

пре

пря

прю

 

ПТ

пта

пто

пту

пти

пті

пте

птя

птю

 

ПШ

пша

пшо

пшу

пши

пші

пше

 

 

 

ВГ

вга

вго

вгу

вги

вгі

вге

 

 

 

ВД

вде

вдо

вду

вди

вді

вде

вдя

вдю

 

ВЖ

вжа

вжо

вжу

вжи

вжі

вже

 

 

 

ВЛ

вла

вло

влу

вли

влі

вле

вля

влю

 

ВМ

вма

вмо

вму

вми

вмі

вме

 

 

 

ВН

вна

вно

вну

вни

вні

вне

вня

вню

внє

ВР

вра

вро

вру

ври

врі

вре

вря

врю

 

ВХ

вха

вхо

вху

вхи

вхі

вхе

 

 

 

ВЧ

вча

вчо

вчу

вчи

вчі

вче

 

 

 

ВШ

вша

вшо

вшу

вши

вші

вше

 

 

 

  • Ще один промінчик з’явився.

Слайд № 15

                                 

  1. Фізкультхвилинка

Яке вчора було свято? Впевнена, що кожен з вас знайшов під подушкою подаруночок. Адже ви у мене чемні, старанні…

  • А яке наступне свято?
  • До нас завітала новорічна гостя яка допоможе нам відпочити.
  • Слайд № 16
    1. Робота в парах
  • А зараз давайте попрацюємо в парах.
  • У вас на парті є конвертик. З конвертика  дістаньте листочки синього кольору. На цих листочках записані віршики з буквою «ел». Ви повинні за хвилинку прочитати мовчки разом віршик , а потім один з учнів, або разом прочитати вголос. Якщо правильно будете  читати, то ще один промінчик у сонечка з’явиться.
  1. В лісі лиса лось зустрів,
    Лис до лося засвистів.
    Лось злякався і од лиса
    Дременув скоріш до лісу.

 

  1. Лиска лащить лисеня,

 А лосиха – лосеня.

Лев ласкаво лапою
Левеня поляпує.

 

  1. У літак сідає лис.
    З міста він летить у ліс.
    А лисиця й лисенята
    Виглядати будуть тата.

 

  1. Левенятко лев лякає:
    «В лісі лютий звір блукає!
    Лиш стемніє — ловить тих,
    в ліжко хто лягти не встиг...»
  • Прочитали швидко і зрозуміло, а за це у нашого сонечка з’являється ще один промінчик.

Слайд № 17

                                                                          

  1. Підсумок уроку
  • З якими звуками ми сьогодні познайомились?
  • Якими буквами?
  • Назвіть слова в яких звук [л], або [л']  знаходиться на початку?
  • В середині слова?
  • В кінці?
  • З’явився останній промінчик.

Слайд № 25

                                       

  1. Оцінювання
  • І в нашого сонечка вже є багато промінчиків .
  • Молодці! Гарно попрацювали і наше сонечко задоволене вами.
  • Чи зігрілися ви, шановні наші гості?
  1. Домашнє завдання
  • Дібрати загадки, відгадки яких починаються з букви ел.
  • Урок закінчено.

 

 

docx
Додано
19 січня 2019
Переглядів
2352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку