УРОК з української мови. 6 КЛАС
ТЕМА: НЕЗМІНЮВАНІ ІМЕННИКИ (закріплення вивченого самостійно ).
МЕТА: закріпити на практиці опрацьовану самостійно вдома тему «Незмінювані іменники»;
узагальнити вивчене про незмінювані іменники та їх класифікацію; навчити з’ясовувати їх закономірності та особливості застосування у мові; сформулювати та вивчити правило «Рід незмінюваних іменників»; застосувати вивчене на практиці – в усному та писемному мовленні; навчити учнів працювати над проектом, в групі і самостійно; розвивати зв’язне мовлення школярів та творчу уяву через проектну діяльність на уроці; працювати над подоланням психологічного бар’єру між слабковстигаючими учнями та тими, які успішно вправляються на уроці, шляхом роботи обох типів у групах; розвивати комунікативні навички через активне говоріння; виховувати толерантне ставлення до товаришів по навчанню.
ТИП УРОКУ: інтегрований.
ОБЛАДНАННЯ: підручники, картки, ілюстровані журнали, худ. література, ватман, маркери, таблиці.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: географія, іноземна мова, кулінарія, музика, спорт, етика, біологія.
ХІД УРОКУ
-а, -я; с.р. - -о, -е (-а, -я в назвах потомства тварин та у словах дитя, маля, немовля).
А) слова іншомовного походження, що закінчуються на голосний: Торонто, аміго, пюре, манто. (Виняток – пальто – це слово відмінюється).
Б) жіночі прізвища на приголосний, на -ь та на -ко: Гудзь, Шевченко, Герус (хоча чоловічі відмінюються).
В) російські прізвища та населені пункти на –ово, -аго, -их: Шереметьєво, Комарово, Живаго, Плоских, Сєдих.
Г) окремі абревіатури: НДІ, НТП, НТР, (але вузу, МАЗом, СНІДом).
Д) складноскорочені слова на зразок завскладу, заввідділу, зам директора.
Всі відповіді обговорюються разом з вчителем, неточні – виправляються учнями, які краще зрозуміли тему.
Робоча назва проекту – «Незмінювані іменники в нашому житті». Над його створенням працюватимуть учні групами по 2-3 учні в кожній. Завдання групам – по підтемах:
*віднайти в кожній із запропонованих сфер життя незмінювані іменники, визначити їх рід та скласти з ними цікаві розповіді. Дозволяється ілюструвати їх малюнками власними та віднайденими в журналах.
Для визначення роду незмінюваних іменників дозволяється користуватися таблицею- наочністю, спеціально для цього закріпленою на дошці.
*запропоновані для дослідження підтеми: «Спорт», «Кухня народів світу», «Географія», «Етика», «Іноземна мова», «Тваринний світ», «Музика».
Вчитель під час уроку виконує функції
консультанта. Учнівська робота має довільну форму, консультації й запитання по темі заохочуються, бо роботу спрямовано на кінцевий результат.