Тема. Поняття про іменник як частину мови.
Мета: формувати в учнів уявлення про іменник як частину мови; удосконалювати вміння впізнавати в тексті та самостійно добирати іменники, ставити до них питання; розвивати пізнавальну активність, критичне мислення, уважність, наполегливість; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, культуру спілкування під час взаємодії в парах та групах.
Обладнання: картки для роботи в парах, в групах.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина
1. Емоційне налаштування на урок
– За вікном лютий, останній місяць зими. Він може бути дуже мінливим. Але до нас у вікно з-під хмаринки заглядає сонечко, ніби підморгує вам, бажає всім гарного настрою і нових знань на уроці.
– Посміхніться одне одному і починаємо урок. Чекаю від вас плідної праці.
ІІ.Основна частина
(діти в парах читають вірш по 1 строфі)
А місяць лютий
А місяць лютий, не такий вже лютий!
І сонце посміхнулося згори!
Південний вітер трохи вже забутий
Полоскотав заснулі явори.
Дволикий місяць – і такий мінливий,
Лютневий сніг весною вже пропах.
То завірюхи, то мороз, то зливи,
А небо – синє! мов казковий птах!
Міняються січневі панорами,
Зима згортає білі килими...
Як не крути - весна не за горами,
Бо місяць лютий - це кінець зими!
Зм зн им ім ан ня зима
Лютий лютує, та весні дорогу готує.
Оця частина мови
Серед усіх одна
Дає предметам назви,
Мов дітям імена.
Перегляд відео «Загальне поняття про іменник»
https://www.youtube.com/watch?v=Fnf06WlBsIQ
Вправа «Мозковий штурм»
Вправа «Бачу – чую – відчуваю»
Бачу красу, сніг, дерева, іній,…
Чую скрипіння, потріскування,…
Відчуваю холод, мороз, радість,…
– Якими словами можна підписати ці пейзажі? (казка, краса, диво)
1-ша 1 – 3р.; 2-га 3 – 5р. Перевірка за цеглинками LEGO: дерева – зелена, мороз – синя, тепло – червона, зорі – жовта, сніг – блакитна )
Робота за вправою 3.
1-ша група: скласти асоціативний кущ до слова годівничка.
гарбузиння хліб мороз холод
пташки
сніг ГОДІВНИЧКА масло
горобчики сад
насіння синичка ягоди
2-га група: підкреслити іменники в тексті.
Якого кольору лютий?
Лютий — останній місяць зими. Холод, крижаний вітер, хуртовини … Але весна не за горами. У всьому відчувається її подих. Лютий – це час контрастів. Іскристий, білий від снігу в сонячну погоду, сірий, коли захурделить і прозорий, блакитний у передвесняному очікуванні.
3-я група: за сл.1 записати всі можливі іменники.
(Сніг, іній, сосни, ялини, промінь, сонце, світло, мороз, кучугури, ліс, тінь)
7) Робота з медіа текстом. Слухання і обговорення казки В. Сухомлинського «Зайчик і горобина».
– Хто допоміг Зайчику взимку?
ІІІ. Заключна частина
Вправа 4 (с. 103)
Просте. Що дізналися сьогодні про іменник?
Уточнювальне. Я правильно зрозуміла, що сьогодні учнів мого класу зацікавила ця тема?
Пояснювальне. На які питання відповідають іменники?
Творче. Наведіть приклади «зимових» іменників.
Оцінювальне. На своїх картках «ГРАДУС УСПІХУ» оцініть свою роботу на уроці.
Практичне. Де будете використовувати сьогоднішні знання?