Урок української мови "Поняття про іменник як частину мови"

Про матеріал
Тема. Поняття про іменник як частину мови. Мета: формувати в учнів уявлення про іменник як частину мови; удосконалювати вміння впізнавати в тексті та самостійно добирати іменники, ставити до них питання; розвивати пізнавальну активність, критичне мислення, уважність, наполегливість; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, культуру спілкування під час взаємодії в парах та групах. Тип уроку: засвоєння нових знань. Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
Перегляд файлу

Тема. Поняття про іменник як частину мови.

Мета: формувати в учнів уявлення про іменник як частину мови; удосконалювати вміння впізнавати в тексті та самостійно добирати іменники, ставити до них питання; розвивати пізнавальну активність, критичне мислення, уважність, наполегливість; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, культуру спілкування під час взаємодії в парах та групах.

Обладнання: картки для роботи в парах, в групах.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.

 

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина

1. Емоційне налаштування на урок

– За вікном лютий, останній місяць зими. Він може бути дуже мінливим. Але до нас у вікно з-під хмаринки заглядає сонечко, ніби підморгує вам, бажає всім гарного настрою і нових знань на уроці.

– Посміхніться  одне одному і починаємо урок. Чекаю від вас плідної праці.

 

ІІ.Основна частина

 

  1.               Актуалізація опорних знань
  1.               Вправа «Комплімент»

         (діти в парах читають вірш по 1 строфі)

              А місяць лютий

А місяць лютий, не такий вже лютий!

І сонце посміхнулося згори!

Південний вітер трохи вже забутий

 Полоскотав заснулі явори.

Дволикий місяць – і такий мінливий,

Лютневий сніг весною вже пропах.

То завірюхи, то мороз, то зливи,

А небо – синє! мов казковий птах!

Міняються січневі панорами,

Зима згортає білі килими...

 Як не крути - весна не за горами,

Бо місяць лютий - це кінець зими!

 

  •                 І хоча весна не за горами, лютий може і снігу ще насипати, і казкові пейзажі створити, і морози наслати. Він такий непередбачуваний.
  1.               Каліграфічна хвилинка
  • Письмо з’єднань

Зм  зн им ім ан ня зима

Лютий лютує, та весні дорогу готує.

  • Розібрати за будовою слово зимовий, усно дібрати до нього спільнокореневі слова.
  • Які назви мають місяці-брати  лютого?
  1.                    Мотивація навчальної діяльності.

Оця частина мови

Серед усіх одна

Дає предметам назви,

Мов дітям імена.

 

Перегляд відео «Загальне поняття про іменник»

https://www.youtube.com/watch?v=Fnf06WlBsIQ

 

Вправа «Мозковий штурм»

  • Що ви вже знаєте про іменник?
  • Цікаво, що майже половина всіх слів в українській мові – іменники.
  • Тема хоч і знайома вже для вас, та проте цікава. Вивчаючи її, ви відкриєте для себе ще багато таємниць про іменник.

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку
  • Тема нашого уроку «Поняття про іменник як частину мови».
  • Сьогодні ви навчитеся визначати і добирати іменники.

 

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Робота за підручником с. 102 – 103.
  • Повторення вивченого за другий клас.
  • Пригадайте та розкажіть у класі.
  • Які слова відповідають на питання хто?
  • Які слова відповідають на питання що?
  • Прочитайте правило.
  • Розкажіть його одне одному.
  • Що називається іменником?
  • Перегляд слайдів

          C:\Users\Home\Desktop\d_news-1377793137.jpg   C:\Users\Home\Desktop\відкритий урок\Рисунок1.jpg   116203_180866

  • Які почуття викликає у вас побачене?

 

Вправа «Бачу – чую – відчуваю»

Бачу красу, сніг, дерева, іній,…

Чую скрипіння, потріскування,…

Відчуваю холод, мороз, радість,…

  • Такі зимові краєвиди завжди вражають нас своєю захопливою красою, музикантів надихають на красиві музичні твори, художників – на шедеври, а поетів – на чудові вірші.

   Якими словами можна підписати ці пейзажі? (казка, краса, диво)

  • До якої частини мови вони належать?
  • На які питання відповідають?
  • Робота в парах. Вправа 1.
  • Прочитайте уривок із вірша Вадима Скомаровського.
  • Випишіть із вірша іменники за абеткою.
  • Складіть словесний портрет зими. (Зима біла, сніжна, чарівна, красива)
  • Перевірка виконаного завдання.
  • Як називається явище в природі, коли падає сніг? (снігопад)
  • На яке питання відповідає це слово?
  • До якої частини мови відноситься?
  • Робота над прислів’ям (с.102)

 

  1.  Вправа «Квест-цікавинка» (с. 102)

 

  1.  Робота в групах за впр. 2 (Кожна група  складає і записує по 3 речення:

1-ша 1 – 3р.; 2-га 3 – 5р. Перевірка за цеглинками LEGO: дерева – зелена, мороз – синя, тепло – червона, зорі – жовта, сніг – блакитна )

 

  1.  Фізкультхвилинка (музична)

 

  1. Вправа «2 – 4  – всі разом»

     Робота за вправою 3.

  • Доведіть, що виписані слова іменники.
  • Поміркуйте, сніг і снігур – це спільнокореневі слова чи форми одного і того ж слова?
  • Чи доводилось вам підгодовувати пташок взимку?
  • Що клали до годівничок?
  • Чи бачили, які пташки навідувались до вашої годівниці?
  • Що відчували в той момент?
  • Як ви думаєте, що хотіла порадити авторка вірша тим, хто його читає?
  • Доберіть до слова годівничка близьке за значенням. На яке питання воно відповідає? До якої частини мови відноситься?

 

  1. Робота в групах
  • Використовуючи іменники, виконати завдання:

1-ша група: скласти асоціативний кущ до слова годівничка.

 

         гарбузиння             хліб      мороз            холод             

                                                                                пташки

                          сніг                       ГОДІВНИЧКА            масло

                  горобчики                                                                 сад

                     насіння        синичка         ягоди      

 

 

2-га група: підкреслити іменники в тексті.

Якого кольору лютий?


      Лютий — останній місяць зими. Холод, крижаний вітер, хуртовини … Але весна не за горами. У всьому відчувається її подих. Лютий –  це час контрастів. Іскристий, білий від снігу в сонячну погоду, сірий, коли захурделить і прозорий, блакитний у передвесняному очікуванні.

 

3-я група: за сл.1 записати всі можливі іменники.

(Сніг, іній, сосни, ялини, промінь, сонце, світло, мороз, кучугури, ліс, тінь)

 

7) Робота з медіа текстом. Слухання і обговорення казки В. Сухомлинського «Зайчик і горобина».

Хто допоміг Зайчику взимку?

  •   Доведіть, що слова заєць, зайчик, зайчатко – іменники.
  •   Назвіть корінь у цих словах?
  •   Якщо ці слова спільнокореневі – покажіть зелену цеглинку.
  •   Якщо це різні форми одного й того ж слова – покажіть оранжеву цеглинку.

 

ІІІ. Заключна частина

 

  1. Домашнє завдання

Вправа 4 (с. 103)

  1. Рефлексія. Використання стратегії «Ромашка Блума»

Просте. Що дізналися сьогодні про іменник?

Уточнювальне. Я правильно зрозуміла, що сьогодні учнів мого класу зацікавила ця тема?

Пояснювальне. На які питання відповідають іменники?

Творче. Наведіть приклади «зимових» іменників.

Оцінювальне. На своїх картках «ГРАДУС УСПІХУ» оцініть свою роботу на уроці.

Практичне. Де будете використовувати сьогоднішні знання?

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку