Урок української мови "Зв’язок прикметників з іменниками"

Про матеріал
Тема. Зв’язок прикметників з іменниками. Мета: поглибити знання про зв’язок прикметників з іменниками; удосконалювати навички розпізнавання прикметників серед інших частин мови в тектах, уміння ставити до них питання,навички каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, узагальнювати, уважність; збагачувати активний словник учнів; виховувати допитливість, любов до рідної мови, до природи. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.
Перегляд файлу

Тема. Зв’язок прикметників з іменниками.

Мета: поглибити знання про зв’язок прикметників з іменниками; удосконалювати навички розпізнавання прикметників серед інших частин мови в тектах, уміння ставити до них питання,навички каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, узагальнювати, уважність; збагачувати активний словник учнів; виховувати допитливість, любов до рідної мови, до природи.

Обладнання: картки для роботи в групах, предметні малюнки, музичний супровід для фізкультхвилинки, презентація «Подих весни», відео «Як подружились Іменник з Прикметником», відео про Ярослава Мудрого із серії «Казка-мандрівка».

Тип уроку: комбінований урок.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.

 

Хід уроку

І. Вступна частина

 

Емоційне налаштування на урок

 

Дзвоник весело лунав

До уроку всіх скликав.

В країну «Прикметник»

Продовжимо путь.

Цікаві завдання по ній поведуть.

 

ІІ. Основна частина

 

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Вправа «Склади портрет весни весни»
  • Сьогодні ви переконаєтесь, як важливо вивчати і знати рідну мову.
  • Послухайте рядки з вірша Н. Красоткіної:

Скрізь пахощі приємні ллються, –

Змінилося довкіл усе!

Струмочки весело сміються.

Весна іде! Красу несе!

 – Зараз ви переглянете коротеньку презентацію «Подих весни», за віршиком та за її переглядом складіть портрет весни, використовуючи прикметники.

Весна (яка?) …, …, …. (рання, тепла, весела, лагідна, запашна, красива,зелена.

  1. Робота в парах

Виконання роботи за картками. Виписати прикметники та іменники, з якими вони пов’язані.

     Весняний ранок. Поволі викочується золотаве сонце. Блакитне небо засяяло, заграло. На зеленій траві замерехтіли срібні крапельки роси. Скрізь лунає веселе щебетання пташок. Світла радість навколо!

  • Яка частина мови допомогла передати радісний настрій у тексті?
  • На які питання відповідають прикметники у виписаних словосполученнях?

 

  1. Гра «Закінчи речення»
  • Прикметник – це… (частина мови)
  • Називає … (ознаки предмета)
  • Відповідає на  питання… (який? яка? яке? які?)
  • В реченні зв’язаний… ( з іменником)
  • Значення прикметника в мовленні… (робить мовлення кращим, виразнішим, зрозумілішим)
  • Як встановити зв’язок між прикметником і іменником?
  1. Мотивація навчальної діяльності

Прикметник про іменник усе знає.

От запитай його мерщій:

Які? Яке? Яка? Який? –

На всі питання відповіді має,

Про всі ознаки всім розповідає.

 

Перегляд відео «Зв’язок прикметника з іменником в реченні»

https://www.youtube.com/watch?v=qP80izpL0Ds

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку
  • Тема нашого уроку «Зв’язок прикметників з іменником».

(Постановка цілей та визначення критеріїв оцінювання на уроці)

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Робота за підручником (с.124 – 125)
  • Виконання вправи 1 (с. 124).
  • Прочитайте слова та порівняйте їх.
  • Що спільного між виділеними словами, а що – відмінного?
  • Вправа «Я – дослідник. Я – дослідниця».
  • Зроби висновок, до якої частини мови належать виділені слова.
  • Що називають виділені слова?
  • На які питання вони відповідають?
  • Від якого слова ставиться питання?
  • Робота над правилом (с. 124)
  • Прочитайте правило, розкажіть одне одному.
  • Виконання вправи 2 (с. 124). Робота в групах.
  • Відгадайте загадку.

А відгадайте-но, що я таке?

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя мене людина.

  • Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання в тексті.
  • Випишіть із тексту сполучення іменників з прикметниками.
  • Поясніть, чому прикметники в реченні зв’язані з іменником.
  • Що цікавого дізналися про імена одне одного?
  • Кажуть, що ім’я може вплинути на характер і долю людини. Воно впливає на розвиток тих можливостей, які в нас приховані.
  • Фізкультхвилинка
  • Виконання вправи 3 (с.124). Робота в парах.
  • Увага на екран. Перед вами Софійський собор,  збудований Великим київським князем Ярославом Мудрим
  • Перегляньте відео, яке допоможе вам виконати завдання з вправи 3.

https://www.youtube.com/watch?v=IJNFb2xW4Jw 

(Відео 5 з серії «Книга-мандрівка. Україна»)

  • Складіть і запишіть речення зі сполученням слів Софійський собор і Ярослав Мудрий. Підкресліть орфограми у словах.

(Орієнтовні речення:

Софійський собор – визначна пам’ятка історії України.

Софійський собор – всесвітньо відомий музей.

Софійський собор розповідає про далеке минуле нашого народу.

Ярослав Мудрий був справедливий і щедрий.

Ярослав Мудрий побудував перші школи.

Ярослав Мудрий прийняв першу збірку законів.

Ярослав Мудрий побудував Золоті ворота.)

  • Вправа «Хвилинка спілкування» (с. 125)
  • Прочитайте діалог.
  • Продовжте розмову.
  • Виконання вправи 4 (с. 125). Робота в парах.
  1. Робота зі словами. Стіна слів.
  • Що таке реклама? Для чого її створюють?
  1. Створення реклами «Українські діти».
  • Доберіть і використайте в рекламі прикметники, які характеризують сучасних дітей в Україні.

(Орієнтовні реклами дітей:

Ми – українські діти! Ми ті, хто любить рідну Україну!

Я і ти, він і вона! Ми ведемо здоровий спосіб життя! Ми – українські діти!

Талановиті! Креативні! Це є українські діти!

Допитливі! Розумні! Сучасні! Це все про нас – українських дітей!

Українські діти – мов барвисті квіти! В рідному краю зростають, рідну землю прославляють, мову рідну, рідне слово залюбки вивчають!)

  • Виконання вправи 5 (с. 125). Робота в групах.
  • Намалюйте словесний портрет однокласника/однокласниці. Доберіть прикметники, які можна використати для опису.

(На смужках записані імена і прізвища дітей класу. Кожна група дістає із «чарівної скриньки» смужку і виконує завдання. З метою економії часу слова-іменники з питаннями записані на окремому аркуші, треба лише дописати ознаку. Також є аркуш-підказка, які прикметники можна використати для опису.

Обличчя: кругле,довге, видовжене,усміхнене. Виразне.

Ніс: прямий, кирпатий, короткий, з горбинкою, маленький, широкий, тонкий.

Волосся: пряме, довге, густе, кучеряве, темне, русяве, світле, руде, каштанове, блискуче.

Рот: маленький, усміхнений.

Губи: прямі, тонкі, рожеві, повні, рум’яні.

Вуха: круглі, видовжені, маленькі.

Лоб: високий, відкритий, вузький.

Брови: густі, грайливі,чорні, світлі, широкі, вузенькі, прямі.

Очі: карі, сині, сірі, зелені, блакитні, вузькі, круглі, привітні, добрі, примружені, ясні.)

  1. Закріплення знань у процесі практичної діяльності
  1. Виконання вправи 6 (с.125). Самостійна робота
  • Розкажи, яка частина доби тобі найбільше подобається. Поясни чому.
  • Доповни ряди слів прикметниками і запиши.
  1. Розгадування філворда «Знайди прикметники».
  • Знайди 5 прикметників та добери до них іменники.

 

ІІІ. Заключна частина

 

  1. Домашнє завдання

Вправа 6 (с.125)

  1. Рефлексія. Вправа «Піраміда позитивних почуттів»

Самооцінка (ставлять позначку на шкалі успіху в зошиті)

Філворд «Знайди прикметники»

 

а

в

и

ш

н

е

в

и

й

м

в

ч

е

с

а

а

к

к

ю

я

о

о

з

п

з

т

е

п

л

а

ж

в

т

і

к

ж

с

м

в

й

т

т

і

л

с

р

а

а

е

д

в

р

ц

е

у

ч

с

б

а

а

й

ц

у

й

к

и

с

л

и

й

ч

л

и

с

б

а

в

і

д

л

й

б

е

р

е

з

о

в

и

й

м

в

о

е

р

т

б

ю

к

є

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
6226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку