15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Урок української мови "Прикметники — синоніми й антоніми. Пряме й переносне значення прикметників"

Про матеріал

Поглибити знання учнів про синоніми й антоніми на прикладі розгляду прикметників; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники — синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники в переносному значенні, розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.

Перегляд файлу

Тема. Прикметники — синоніми й антоніми. Пряме й переносне значення прикметників

 Мета: поглибити знання учнів про синоніми й антоніми на прикладі розгляду прикметників; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники — синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники в переносному значенні, розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.

Обладнання: картки для роботи у парах, словник синонімів та антонімів, мякий м’ячик для гри, проектор, дві «ялинки» для творчої вправи.

                                       ХІД УРОКУ

  1. Перевірка домашнього завдання

1. Словниковий диктант

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

--Що таке прикметник?

--Як, на вашу думку, для чого потрібні прикметники?

--З якою частиною мови він пов’язаний у тексті?

--Як змінюється прикметник?

     2. Робота в парах. Гра «Хто скоріше»

Прочитайте вірш. Підкресліть сполучення іменників з прикметниками, зверху зазначте рід і число прикметників.

Що таке Батьківщина?

За віконцем калина, тиха казка матусі,

дужі руки у тата, під тополями хата,

під вербою криниця, в чистім полі пшениця,

серед лугу лелека і діброва далека.                       (П. Бондарчук)

    3.Гра «Назви навпаки»

— Давайте пограємо у гру «Назви навпаки». Доберіть слова, протилежні до тих, що я називатиму (кидаю м’ячик, учні повертаючи, називають антонім)

C:\Users\1\Desktop\фотки\IMG_9277.JPG

Солодкий (гіркий), ніч (день), чорний (білий), бігти (стояти), високий (низький), сумувати (радіти), щирий (скупий), крик (шепіт), дід (баба), старий (молодий),  сідати (вставати)

Як називають слова, протилежні за значенням?   

--Чи всі, названі у грі слова, були прикметниками? Які ще частини мови ми використовували?

— А як називаються слова, близькі за значенням? Наведіть приклади.                                                                     

  III. Оголошення теми й мети уроку                          

— Сьогодні ми будемо вчитися добирати та використовувати у мові прикметники синоніми й антоніми. Також поговоримо про пряме й переносне значення прикметників.

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Виконання вправи194(с.97)

--В зошит запишіть лише прислів’я з прикметниками-антонімами.

Відповідь на запитання після вправи

 (Це протилежні за значенням слова, які щось порівнюють та допомагають зрозуміти зміст).

Виконання  вправи195 (с.98)

Перевірка — індивідуальне опитування.

Завдання 195 (2) опрацювати усно колективно.

2. Творче завдання (за вправою 197) усно

— Назвіть словосполучення, у яких прикметник  «гострий» вжите в прямому значенні.

— Поясніть вживання цього прикметника в інших словосполученнях.

Виконання  вправи196 (с.98) усно

— Що ви можете розповісти про роль синонімів у мовленні?

V. Закріплення та систематизація знань

1. Творча естафета  «Прикраси ялинку»               (Слайд  )

Мов колючий їжачок, має повно голочок.

В Новорічні дні веселі поспіша до нас в оселі.

D:\Pictures\мої випускники\4 клас\укр.мова\IMG_9205.JPG

--Подивіться як завмерли ялиночки в очікуванні Новорічного балу.

Зараз ми з вами постараємося трішки розвеселити їх і прикрасити ось такими яскравими кульками.

Для першої групи вибрати і почепити на ялинку кульки із прикметниками-синонімами, для другої – з прикметниками- антонімами.

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Вправа 198                                                                               (Слайд  )

VI. Підсумок уроку

— Доберіть антоніми до прикметників.

— Яка роль синонімів і антонімів у мові?

--Назвіть як можна вжити прикметники золоті, золотий, золота, золоте у прямому та переносному значенні. 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку