Поглибити знання учнів про синоніми й антоніми на прикладі розгляду прикметників; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники — синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники в переносному значенні, розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.
Тема. Прикметники — синоніми й антоніми. Пряме й переносне значення прикметників
Мета: поглибити знання учнів про синоніми й антоніми на прикладі розгляду прикметників; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники — синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники в переносному значенні, розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.
Обладнання: картки для роботи у парах, словник синонімів та антонімів, м’який м’ячик для гри, проектор, дві «ялинки» для творчої вправи.
ХІД УРОКУ
1. Словниковий диктант
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
--Що таке прикметник?
--Як, на вашу думку, для чого потрібні прикметники?
--З якою частиною мови він пов’язаний у тексті?
--Як змінюється прикметник?
2. Робота в парах. Гра «Хто скоріше»
Прочитайте вірш. Підкресліть сполучення іменників з прикметниками, зверху зазначте рід і число прикметників.
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина, тиха казка матусі,
дужі руки у тата, під тополями хата,
під вербою криниця, в чистім полі пшениця,
серед лугу лелека і діброва далека. (П. Бондарчук)
3.Гра «Назви навпаки»
— Давайте пограємо у гру «Назви навпаки». Доберіть слова, протилежні до тих, що я називатиму (кидаю м’ячик, учні повертаючи, називають антонім)
Солодкий (гіркий), ніч (день), чорний (білий), бігти (стояти), високий (низький), сумувати (радіти), щирий (скупий), крик (шепіт), дід (баба), старий (молодий), сідати (вставати)
— Як називають слова, протилежні за значенням?
--Чи всі, названі у грі слова, були прикметниками? Які ще частини мови ми використовували?
— А як називаються слова, близькі за значенням? Наведіть приклади.
III. Оголошення теми й мети уроку
— Сьогодні ми будемо вчитися добирати та використовувати у мові прикметники — синоніми й антоніми. Також поговоримо про пряме й переносне значення прикметників.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Виконання вправи194(с.97)
--В зошит запишіть лише прислів’я з прикметниками-антонімами.
Відповідь на запитання після вправи
(Це протилежні за значенням слова, які щось порівнюють та допомагають зрозуміти зміст).
Виконання вправи195 (с.98)
Перевірка — індивідуальне опитування.
Завдання 195 (2) опрацювати усно колективно.
2. Творче завдання (за вправою 197) усно
— Назвіть словосполучення, у яких прикметник «гострий» вжите в прямому значенні.
— Поясніть вживання цього прикметника в інших словосполученнях.
Виконання вправи196 (с.98) усно
— Що ви можете розповісти про роль синонімів у мовленні?
V. Закріплення та систематизація знань
1. Творча естафета «Прикраси ялинку» (Слайд )
Мов колючий їжачок, має повно голочок.
В Новорічні дні веселі поспіша до нас в оселі.
--Подивіться як завмерли ялиночки в очікуванні Новорічного балу.
Зараз ми з вами постараємося трішки розвеселити їх і прикрасити ось такими яскравими кульками.
Для першої групи вибрати і почепити на ялинку кульки із прикметниками-синонімами, для другої – з прикметниками- антонімами.
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Вправа 198 (Слайд )
VI. Підсумок уроку
— Доберіть антоніми до прикметників.
— Яка роль синонімів і антонімів у мові?
--Назвіть як можна вжити прикметники золоті, золотий, золота, золоте у прямому та переносному значенні.