Урок української мови
3 клас
Тема: Спостереження за чергуванням приголосних звуків у коренях слів. Складання розповіді за поданими запитаннями.
Алексєєва Ірина Іванівна
Учитель початкових класів
Краматорської ЗОШ
І – ІІІ ступенів № 24
2022 – 2023 навчальний рік
Мета: формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів до теми «Корінь слова», «Чергування голосних у корені слова»; познайомити з чергуванням приголосних звуків у коренях слів, розвивати вміння чергувати приголосні у коренях слів, вміти аналізувати і зіставляти, узагальнювати;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння планувати свої дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників, розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати мовлення і мислення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлення;
інформаційної: познайомитися з походженням назви міста Коломия, з різними видами писанок.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиці чергування приголосних звуків, світлини міста Коломия, світлини писанок.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу
Пролунав для нас дзвінок.
Починається урок.
Працювати будем вправно,
Мову рідну ми вивчаймо.
2. Перевірка домашнього завдання. Вправа 8 ( ст. 39).
Діти читають утворені пари слів:
Кіт – котик, кінь – коник, ніс – носик, бджола – бджілка, гора – гірка, нора – нірка.
Зі словом, у якому всі приголосні м'які (кінь) читають складені речення.
3. Каліграфічна хвилинка.
К к л л М м о о я я Коломия
Коломия - стародавнє місто.
4. Актуалізація опорних знань.
Усно змініть слова за зразком:
Двір- двори, міст - …, рік - ….
Хміль – хмелю, осінь - …, грім - ….
Береза – берізка, голова - …, корова - ….
Запишіть слова третього рядку, позначте в них корінь.
ІІ. Основна частина
1. Проводимо дослідження. Вправа 1 (ст. 39)
Допоможи Ґаджикові визначити корінь у поданих словах. Запиши їх і познач корінь.
нога – нозі – ніжка
рука – руці – ручка
вухо – у вусі – вушко
- Проведемо дослідження!
- Підкресліть в коренях записаних слів букви, які позначають звуки, що чергуються.
- Прочитай і запам'ятай, які приголосні звуки чергуються в коренях слів.
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці будемо спостерігати за вимовою і написанням слів, в яких відбувається чергування приголосних звуків.
3.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1) Послухайте вірш:
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування:
Як поріг – то на порозі,
Ну а ріг – пиши на розі.
Коли вухо – то у вусі,
А кожух – то у кожусі,
Як урок – то на уроці,
Око – порошинка в оці.
2) Робота в парах.
Попрацюйте разом, змініть і запишіть слова за зразком.
пух – пушок буряк – бурячок роги – ріжки
реп'ях - … гадюка - … дуга - …
черепаха - … рука - …. подруга - ….
3) Робота за підручником - вправи 3, 4 (Ст. 40)
Разом з однокласниками/однокласницями розгляньте світлину. Поміркуйте, що це може бути.
Місто Коломия славиться відомим на весь світ музеєм писанок. Будівля музею має форму величезного великоднього яйця заввишки 14 метрів. У музеї можна побачити унікальні давні писанки не тільки з різних куточків України, а й з Америки, Канади, Чехії, Франції, Індії, Китаю, Єгипту та інших країн.
3) Цікавинки:
- А чи знаєте ви, чому місто Коломия має таку назву?
Найбільш вірогідним твердженням про походження цієї назви є те, що «коло» означає «чорний, темний», а «мия» - «річка». Отже Коломия – це Чорнорічка. Ця назва означала найменування лівої притоки Пруту, а потім так стали називати місто, яке виросло на його берегах.
Ще одна версія, згідно з якою назва міста походить від того, що тут мили колеса торгівці сіллю, які проїжджали через місто.
4) Вправа 5 ( ст. 41)
Випиши з тексту про музей виділені слова. Добери до них спільнокореневі, щоб у корені відбулося чергування приголосних звуків. Підкресли букви, які позначають ці звуки.
Заввишки - … . Писанки - … .
5)Разом з однокласниками пригадайте, до якого свята виготовляють писанки. Що з ними роблять? Чи доводилося вам виготовляти писанки?
Усно складіть про це текст ( 3 – 4 речення)
6) Робота з картками.
В реченнях знайдіть слова, в яких відбулося чергування, підкресліть букви, які позначають ці звуки.
На черемсі та осиці повісили годівниці галці та сороці.
Миколці на річці треба триматися міцно на крузі у швидкому русі.
На стежці Софійці треба грати на сопілці та скрипці.
ІІІ. Заключна частина
1. Рефлексійний аналіз
- З чергуванням яких приголосних звуків у коренях слів ми з вами познайомились?
- Наведіть приклади таких слів.
2. Д. з. 41 вправа 7.