Урок української мови та читання в 3 – А класі
за підручником інтегрованого курсу “Українська мова та читання”
(авторка Ганна Остапенко)
Тема уроку: Вірші «Осінь» Андрія М’ястківського та «Осінній вірш про прогноз погоди» Зоряни Живки. Художні образи. Рими
(Тема 2. Між минулим і майбутнім Тиждень 8. Розкажи мені про осінь)
Мета. Ознайомити учнів з віршами «Осінь» Андрія М’ястківського та «Осінній вірш про прогноз погоди» Зоряни Живки;
поглибити знання про осінні зміни у природі;
закріпити знання про художні образи, рими, білі вірші, верлібри;
формувати комунікативні вміння і навички, збагачувати словниковий запас;
сприяти розвитку спостережливості, уваги, мислення, творчої уяви, акторських здібностей, навичок самооцінювання та взаємооцінювання;
удосконалювати усне та писемне мовлення;
виховувати любов до природи, естетичне сприймання навколишнього.
Очікувані результати навчання:
взаємодіємо усно: підбирає відповідні слова для опису осені;
складає розповідні, питальні та спонукальні речення на осінню тематику;
дотримується правил літературної вимови у власному висловлюванні;
робить висновки, узагальнення;
досліджуємо мовлення: створює тексти різних типів (розповідь, опис, міркування), знає питання текстів;
читаємо: читає правильно та виразно вірші;
знаходить у віршах риму, ритм, художні образи;
взаємодіємо письмово: записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі;
створює тексти різних типів, відновлює деформований текст;
оцінює свою діяльність на уроці;
театралізуємо: інсценування вірша.
Обладнання і матеріали :
підручник «Українська мова та читання» (автор Г. Остапенко), с.66 - 67;
роздруківка «Персонажі підручника» ;
відео «Осіння прогулянка» ;
мультимедійна презентація на тему уроку;
картки для індивідуальної та групової роботи ;
малюнки із зображенням осінньої природи;
виставка творів художньої літератури на осінню тематику;
осінній букет, листочки з дерев, фрукти та овочі;
атрибути для театралізації вірша.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Хід уроку
I. Вступна частина
Емоційне налаштування.
Рефлексія на початку уроку «Прогноз погоди»
Прислухайтесь до себе, до “погоди” у своїй душі. Визначте свій емоційний стан у балах від 0 до 12, де 12 — найкращий настрій. І всі посміхнулися ! Від вашої посмішки стає радіснішим наше життя.
Посміхайтесь всім довкола:
Небу й сонцю, добрим людям.
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
II. Основна частина
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду
За вікном – осінь. Уявімо, що ми на канікулах. Гуляємо в осінньому лісі. Милуємось фарбами різних дерев, відчуваємо їхню красу, дотик свіжого вітерцю, осіннього сонячного промінчика, густого туману, запах дощу.
а) Відео про осінь «Осіння прогулянка»
б) Вправа «Передбачення» Взаємодіємо усно
- Яку пору року ви побачили ?
- Який у вас настрій, коли спостерігаєте за природою в жовтні? (Захоплення, радість, сум, очікування чогось незвичайного, милування природою рідного краю. )
- З чим у нашому житті ми можемо порівняти зміни у природі?
Осінь. Це найяскравіша пора року,найбагатша пора року, вона викликає захоплення, радість і сум одночасно. ЇЇ краса і дарунки неймовірні. Саме тому, про неї багато писало письменників, поетів. На цій виставці підібрано книги, де вміщено вірші, оповідання, казки на осінню тематику. Ви можете взяти їх у бібліотеці.
в) Гра «Закінчи речення» (Речення за метою висловлювання та за інтонацією)
Прийшла осінь і …
- Назвіть осінні місяці. Переведіть на англійську мову.
- Які кольори переважають восени ? Як буде англійською ?
- Чому не можна спалювати листя восени ?
г) Загадка Чарівник прийшов у ліс.
Фарби, пензлика приніс,
У діброві та садочку
Стали жовтими листочки. ( Жовтень )
Оголошення теми уроку
Заголовок тижня: «Розкажи мені про осінь.» Сьогодні ми будемо говорити про осінь і про найкрасивіший, самий кольоровий місяць. Жовтень – час жовтіння листя. В народі його називали грязень, хмурень, зазимник, весільник. Жовтень багатий на свята. А ще у жовтні – осінні канікули!
1. Осіння пальчикова гімнастика
Птахи крилами махають,
Птахи у вирій відлітають.
Восени дощі ідуть,
А в гаю гриби ростуть.
Вітер дує без кінця
І гойдає деревця.
Їжачок по лісу йде
Він грибок смачний знайде !
Зайчик шурхоту злякався
І за кущик заховався !
2. Робота в зошиті Щоденні 5 Письмо для себе
У нас урок української мови та читання.
Моя мова (яка ?) ……
Я мрію, розмовляю, читаю, думаю, пишу українською ! У непростий час для нашої держави спілкуємось солов’їною !
Українська мова офіційно визнана однією з найкрасивіших: вона посідає друге місце у світі за мелодійністю (після італійської) й третє за красою лексики ( після французької та перської). Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів. Мова – це серце нації !
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без неба нема,
Так і мови нема без народу
І народу без мови нема.
В. Сосюра
- Каліграфічна хвилинка
«Ї» - символ унікальності української мови, літери «ї» немає в жодній іншій слов’янській абетці.
Ї ї Україна острів Зміїний герої (звукова схема слів, поділ на склади для переносу)
- Складання сенкану до слова 1. Жовтень.
2. Яскравий, кольоровий.
3. Чарує, золотить, розмальовує.
4. Жовтень приходить восени.
5. Художник
Взаємооцінювання
3. Сюрприз! Дарунки від осені, а дарунки непрості – із завданнями. (На дошці корзина з дарунками від осені ) Щоб веселіше працювалось, ми поділились на групи (Діти обирають назву своєї групи із персонажів підручника)
Завдання №1 Яблучко
(Картки для індивідуальної роботи, сильнішим дітям: скласти прислів’я і записати, слабшим: пояснити зміст прислів’я)
Восени і горобець багатий.
Курчат восени лічать.
Якщо в травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.
4. Робота з підручником (с. 66 – 67 )
Вправа «Передбачення» (Учні передбачають зміст віршів за заголовками та ілюстраціями )
а) Виконання вправи 1. Вірш «Осінь» Андрія М’ястківського
- Прочитайте заголовок. Розгляньте малюнок.
- Про що йтиметься у віршах ?
б) Читання вірша вчителем. ( Знайти і назвати слова, які римуються )
в)Читання вірша учнями. Щоденні 5. Читання для себе
г) Робота зі словами.
Осоння – незатінене місце, що освітлюється та обігрівається сонцем; або бокова частина будівлі, освітлювальна сонцем. (Тлумачок с.139)
д) Стратегія «Методика взаємних запитань»
Робота в парах. Читання для друга. Щоденні 5.
(Діти об’єднуються в пари, читають по черзі вірш і ставлять одне одному запитання.)
е) Питання – обговорення:
- Якою ви уявляєте осінь із цього вірша ? Який художній образ постає у вашій уяві?
(Дівчина з грайливим, перемінливим настроєм)
Пригадай ! Що діти знають про ритм та риму, білі вірші, верлібри.
5. Фізкультхвилинка
Робота з підручником (с. 66 – 67 )
а) Читання вірша вчителем «Осінній вірш про прогноз погоди» Зоряни Живки.
б) Читання вірша учнями. Щоденні 5 Читання для себе
в) Питання – обговорення:
- Якою стає погода, коли осінь надіває солом’яний капелюшок ? (Бабине літо)
г) Театралізація вірша. Аплодисменти за чудову гру
д) Виконання вправи 6 (Кола Вена)
- Що спільного у віршах ? Чим відрізняються вірші ? Термометр успіху
Завдання № 2 Гарбузик
(Картки для роботи в парах. Встановити послідовність подій і визначити тип тексту)
Картка 1
Іде дощ Що трапилось ?
3. Ожили сади, луги, поля і все зазеленіло.
1. Давно вже не дощило.
2. Та раптом налетіли хмари.
Картка 2
Дощ Який ?
3. Із густих хмар падають і падають масивні краплі.
1. Ллє осінній дощ.
2. На мокрому асфальті дрижать великі калюжі.
Картка 3
Чому потрібен дощ ? Чому ?
3. Але коли дощі приходять вчасно, зріє багатий урожай на радість людям.
1. Дощ надзвичайно потрібен землі.
2. Коли довго немає дощу,земля висихає, трава і дерева покриваються пилом.
Вправа «Вірю – не вірю»
«Вірю» - учні піднімають зелену цеглинку,
«не вірю» - червону.
- Зі слів можна скласти текст.
- До тексту можна дібрати заголовок.
- За метою висловлювання тексти бувають: розповідні, питальні, спонукальні.
- Тема, це те, про що йдеться в тексті.
- Основна думка (ідея ) – те головне, що автор хотів донести до читача.
- У тексті речення не пов’язані за змістом.
- Текст складається з трьох частин: зачин, основна частина, кінцівка.
6. Складання речень із цеглинок Лего на осінню тематику:
У ліс осінь прийшла.
На деревах пожовкло листя.
Часто йдуть дощі.
Настала грибна пора.
Завдання № 3 Грибочок
(Картки для роботи в групі. Діти відгадують ребус про осінь, відгадка слово – восени, складають речення.)
Обережно: суржик ! Взаємодіємо усно Вправа 10
7. Гра «Добери риму»
Осінь приходить у край непомітно Н. Красоткіна
Осінь приходить у край непомітно.
Тиха у неї хода.
Небо високе сміється… блакитно,
В річці синіє …вода.
Скоро все зміниться, та не здається
Сонечко: ще припіка і …сміється.
Онде в садах пахнуть груші медові,
Сливи і яблука просто …чудові!
Осінь до нас непомітно приходить
Підсумок нашій роботі …підводить.
III. Заключна частина
Рефлексія (Учні висловлюються про вивчене на уроці, свої досягнення.)
- Чи сподобався урок ? Сигнал рукою
- Про що говорили на уроці ? Чим займалися ?
- Правопис яких слів треба запам’ятати ? (Восени, осоння, верлібр)
1. Зворотній зв'язок. Вправа «Дерево успіху».
- Які завдання ви виконали легко ?
- З якими завданнями виникли труднощі ?
Діти підходять до зображення дерева. Спочатку згадують завдання, що їм сподобалось, вони виконали його легко та швидко і чіпляють зелений листок на гілочку. Потім завдання, що не сподобалось, бо з його виконанням виникли труднощі, і чіпляють червоний листок на корінчики дерева.
(Учні висловлюються про вивчене на уроці, свої досягнення )
Домашнє завдання
Вести спостереження за змінами у природі,
читати виразно вірші «Осінь» Андрія М’ястківського та
«Осінній вірш про прогноз погоди» Зоряни Живки,
намалювати осінь з одного з віршів і вивчити його напам’ять,
(дівчатка вчать римований вірш, хлопчики - верлібр)