ТЕМА: Загальне уявлення про частини мови: іменник, прикметник, дієслово.Зіставлення іменників,прикметників, дієслів за їх значенням, питанням, роллю в реченні
МЕТА: Відновити і закріплювати знання про іменники,
прикметники, дієслова.
Формувати вміння розрізняти частини мови,
правильно вживати їх у мовленні.
Розвивати уміння абстрагувати, аналізувати,
систематизувати мовні явища.
Виховувати любов до природи, птахів.
ОБЛАДНАННЯ: план уроку сюжетні малюнки,
ТИП УРОКУ: комбінований з елементами диференціації.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
1.Привітання.
2. План уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота біля дошки.
підлетіла, вікна, синичка, до, голодна
голодна, підлетіла, віконечко, синиця.
летить.
2. Мовна розминка.
Прочитайте речення:
Синиці голубі співають на вербі.
-Назвіть слова, що є назвами предметів, вказують на ознаки
предметів, означають дію предметів.
3. Каліграфічна хвилинка.
-Яке з’єднання? -На яке питання відповідає слово?
-Назвіть звуки у слові синичка.
Творча робота.
І група . Складіть спонукальне речення зі словом синичка.
ІІ група. Складіть розповідне речення зі словом синичка.
ІІІ група. Доберіть ознаки до слова синичка.
4. Словниковий диктант.
6. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення та
осмислення.
1. Вправляння у засвоєнні нових понять.
-Як називаються слова, що є назвами предметів?
-Як називаються слова, що вказують на ознаки предметів?
-Як називаються слова, що означають дію?
2. Аналіз граматичного визначення.
а)-На які питання відповідають іменники?
-Що вони означають?
-Як називають слова, що є назвами предметів і відповідають на
питання хто? що? ( Наприклад.)
б)-На які питання відповідають прикметники?
-На що вони вказують?
-Як називають слова, що вказують на ознаки предметів і
відповідають на питання який? яка? яке? які? (Наприклад.)
в)-На які питання відповідають дієслова?
-Що вони означають?
-Як називають слова, що означають дію і відповідають на питання
що робить та інші?( Наприклад.)
Іменник, прикметник, дієслово – це частини мови. До частин мови
належить і прийменник.
3. Фізкультхвилинка під музичний супровід.
4. Вправа 34
а) Робота в групах.
-Послухайте і обговоріть в групах.
-Хто це? Чому?
Птах сам невеличкий.
Має білі щічки,
Сірі лапки, чорну шапку,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький. ( Синичка.)
1. Синиці живуть скрізь: у щілинах будівель, металевій трубі, у
поштовій скринці, у викинутій консервній банці чи чоботі.
Влітку за добу з’їдає стільки шкідливих комах, скільки важить
сама. А взимку не чути її звичного цінь-цінь, чи-чи-ку! Голод
дошкуляє… Сумує синичка…
Робота з текстом.
-Прочитайте текст вправи. -Доберіть заголовок.
-Що вразило вас? -Що ви взяли для себе?
Робота в парах.
-Складіть діалог «Допомога птахам взимку».
д) Диференціація за ступенем самостійності.
-Виписати групами у три стовпчики іменники, прикметники,
дієслова.
. Перевірка завдань.
-Чому одні слова віднесли до іменників,а інші до прикметників,
дієслів?
Чого навчилися, виконуючи цю вправу? А ще згадали що?
5. Вправа 35.
а) Взимку дуже часто буває так, як розповідається у вправі.
-Прочитайте. Це текст? Чому?
-Знайдіть словосполучення, вжиті в переносному значенні.
-Прочитайте текст без прикметників.
-Яку роль відіграють прикметники?
-Продовжіть текст далі.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Визначити головні і другорядні члени речення у:
І варіант 1-му реченні, ІІ варіант 2-му реченні.
-Яку роль відіграють іменники, прикметники, дієслова у реченні?
2. Тест.
V. Підсумок уроку.
1. -Не забувайте про птахів взимку. А влітку вони вам гарно
відспівають, піднімуть настрій і віддячать, винищуючи шкідників у
ваших садках.
2. –Найцікавішим на уроці було…
-Найбільше мені запам’яталося…
-Я розповім вдома про…
-Я навчився…
-Я дякую уроку за…
VІ. Домашнє завдання
1. Вправа 36.