Зміст та структура тесту відповідають програмним вимогам зовнішнього оцінювання .
Для успішної роботи з тестовими завданнями необхідно знати наступне :
1. Завдання 1 -15 закритого типу на вибір однієї правильної відповіді із п'яти.
2. Завдання 16-19 – на встановлення відповідності.
3. Завдання 20 – 24 передбачають вибір речення , що містить певне мовне явище.
За кожну правильну відповідь нараховується 1бал.
Максимально – 36 ( 12 балів ).
Якщо набрано не цілу кількість балів , то результат заокруглюється на користь учня.
Важливо вчитись виконувати завдання не лише правильно , а й швидко , щоб максимально наблизитись до умов , у яких майбутні випускники працюватимуть під час зовнішнього оцінювання .
Завдання з однією правильною відповіддю слід виконати за 1 хв.
Завдання на встановлення відповідності – за 1.5 хв.
Завдання на вибір речень – за 2 хв.
Всього на виконання завдань тестів відводиться не більше 35 хвилин.
Фонетика
української літературної мови як учення про її звукову систему
Завдання 1-15
1 Виділіть рядок , у якому є однакові приголосні звуки :
А сніг – пора
Б короп – сонце
В Італія – їжак
Г пригода – сміливість
Д сім - синь
2. Укажіть рядок , у якому всі слова мають м’ які приголосні:
А терен , гайок, гордощі , біль
Б бігти , молотьба , лис , галявина
В малюк , зелень , лялька , яблуко
Г вишня , світ , лисеня , персик
Д теля , смерека , лиман , Надія
3. Виділіть рядок , у якому всі слова мають лише дзвінкі приголосні :
А дзьоб , біб , біда , дід
Б голуб, лізти , чеський , обсадити
В сад , обрій , народ , сила
Г мороз , казка , синь , солома
Д фініш , радіус , матіола, брат
4. Укажіть рядок , у якому всі приголосні тверді :
А коса , човен , мости , дорога
Б вересень , журавель , Ньютон , слава
В клен , ключ , рослина , соняшник
Г пролісок , цвіт , запах , усмішка
Д цукор , чайка , весна , листопад
5. Визначте рядок , у якому всі слова мають лише глухі приголосні :
А пушок , коса , сапа , схопитися
Б празький , велич , волошка , калина
В берег , тісто , крашанка , життя
Г чоло, береза , веселощі , юнь
Д хутір , хвилина , криголам , салат
6. Виділіть рядок , у якому всі слова мають таку саму кількість звуків , як і букв:
А поїзд , щавель , ямка , перелаз
Б щастя , спина, лазня , олень
В решето , київський, розмір , перевага
Г горох , Ївга , тисячоліття , спадщина
Д завдання , мовлення , запитання , читання
7. Укажіть рядок слів , у якому літера ю у всіх словах позначає два звуки :
А любити, юшка , юнга , Юрмала
Б юрта , в’юн , матір’ю , розумію
В крицю , юність , солов’ю , надію
Г бюст , заздрістю , країною , радістю
Д Юрій , ллю , любити , людство
8. Укажіть рядок , у якому всі слова з більшою кількістю звуків , ніж букв :
А джміль , бджола , дзьоб , дзвін
Б з’їзд , щавель , ямка , яруга
В щит , мрія , ядро , ящик
Г синька , донька , зелень , сяяти
Д приятель , щиглик , яр , їжачиха
9. Укажіть рядок , у якому чергування [ в ] - [у ] , [ і ] - [ й ] відповідає правопису :
А піднявся вгору , вірю у тебе , уклали угоду
Б дощ іде , море і степ , дні й ночі
В батьки і діти , купатися в хвилях , в будень і свято
Г у нього в очах , навчається в інституті , сказав усе
Д виріс в селі , десь в саду , позичив вчора
10. Позначте рядок , у якому відбувається чергування [ о] з [е ] після шиплячих:
А ос.нь – ос.ні
Б н.жа – н.ж
В ш.потіти – ш.піт
Г ж.нити – ж.натий
Д ш.вк – ш.вком
11. Позначте рядок слів , у яких [ о] , [ е] може чергуватися з [і ]:
А веселощі , осінь , нести , рік
Б кріп , хрін , вітер , вовк
В відро, волосся , морква, кропива
Г осінь , нести , рік , восьми ,
Д черешня , Віктор , село , весна
12. Позначте рядок , у якому порушено правила спрощення в групах приголосних :
А кістлявий , форпостний , тижневий , якісний
Б тиснути , студентський , кадетський , кістлявий
В шіссот , жалістний , усно , проїздний
Г випускний , серцевий , міський , чесний
Д злісний , якісний , зап’ястний , проїзний
13. Виділіть рядок , у якому в усіх словах спрощення в групах приголосних позначено на письмі :
А цінніс.ний , особистіс.ний , компос.ний , безсовіс.ний
Б звіс.но , зап’яс.ний , буревіс.ник , капос.ний
В тиж.невий , виїз.ний , чес.но , піз.ній
Г пес.ливий , щас.ливий , волос.ний , очис.ний
Д кріпос.ний , якіс.ний , перехрес.ний , аген.ство
14. Позначте рядок , у якому допущено помилки в чергуванні приголосних :
А кавказький , гадяцький , верещати , козацтво
Б латишський , поштовий , мангишлацький , воронезький
В бряжчати , мандрівництво , черкаський , птаство
Г сільський , розміщувати , самаркандський , воронезький
Д козацький , рушник , ніжка , золотоніський
15. Позначте рядок , у якому допущено помилку у вживанні
подовження та подвоєння приголосних :
А осінній , вихований , льються , віддзеркалювати
Б сказаний , молоддю , розрісся , старанний
В статей , шалений , істинний , піввідра
Г лляний , тінню , розкішшю , бовваніти
Д наддніпрянський , юннат , кіннота , написаний
Завдання 16 – 19
Встановити відповідності :
16.
1 розмова , трон , якір
2 щастя , Юхим , сміятися
3 тихий , добро , яловець
4 честь , совість , ненависть
А слова , що мають однакову кількість звуків і букв
Б слова , що мають більше звуків , ніж букв
В слова , що мають більше букв , ніж звуків
Г слова , які не можна переносити з рядка в рядок
Д слова , розташовані за алфавітом
17.
1 зап’яс.ний , компос.ний , кіс.лявий
2 щас.ливий , радіс.ний , тиж.невий
3 від.ати , осін.ій , без.астережний
4 завдан.я , світан.я , кохан.я
А спрощення в групах приголосних відповідає
правопису
Б спрощення в групах приголосних не відповідає
правопису
В відбувається чергування приголосних
Г відбувається подвоєння
Д відбувається подовження
18. Вставити пропущені прийменники :
1 - у-
2 - в –
3 - зі - , -з-
4 -й - , -і-
А дивитися … вікно
Б дні … ночі
В навчається … інституті
Г поговори … мною
Д тести … англійської мови
19. Можливе чергування…
1 село , кінь , піч
2 четверо , шостий , вечоріє
3 друг , птах , книга
4 допомогти , захопити , поклонитись
А [о] , [е] з нулем звука
Б [о] , [ е] з [і]
В [о ] - [ а]
Г [е ] -[о] після [ж], [ч ], [ ш]
Д [ г], [ к], [х] - [ ж], [ч ], [ш ]
Завдання 20 - 24
дзвенять , гудуть , густі жита кладуть. 4. Жадаєте біографічних звісток ? Подаю вам кілька фактів .5. Мріє
степ в малинових променях передвечірнього сонця. 6. З чужого воза і посеред дороги ссадять. 7. А материнська пісня пломінка усюди піде слідом за тобою. 8. З телячим
хвостом у вовки не сунься.
20. Позначте речення , що містить слово , у якому відбувається спрощення , закріплене на письмі.
21. Позначте речення , у якому в усіх словах є м’які приголосні.
22. У якому реченні допущено помилку у вживанні
[у]- [в].
23. Вкажіть речення , у якому міститься слово , що написане з порушенням орфографічних норм.
24. Позначте речення , що містить слово , у якому допущена помилка у спрощенні приголосних.