2 семестр
За підручником Українська мова. Буквар(автори І. Большакова,
М. Пристінська)
Урок української мови у першому класі
Тема. Букви Мм. Письмо великої букви М. Казка. Тема казки. Передбачення.
Мета. Вчити правильно та виразно читати вголос склади, слова, речення та віршовані тексти; прогнозувати орієнтований зміст тексту за заголовком та ілюстраціями; визначати тему та головну думку тексту; відповідати на запитання за змістом прочитаного; розповідати про власні почуття та емоції від прослуханого та побаченого; навчати грою; переказувати зміст подій головних героїв від першої особи; працювати в групах; писати велику рукописну літеру М «ем», записувати окремі склади, слова , дотримуватись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться з великої літери; розвивати зв’язне мовлення; вміння аналізувати і підводити підсумки проведеної роботи на уроці; прищеплювати любов до читання.
Обладнання. Таблиця складів; слова для читання; корона «Слідкуй за поставою»; макет великої літери М «ем»; презентації «Упізнай казку» та «Я – талісман 2020 року»; казка Михайла Трайста «Котик і мишка»; крісло автора; мікрофони; шапочки котиків і мишок для ігор«Мамина наука» та «Упіймай мишку» ; картки з буквеними колосками; корзина з паперовими мишками; картки для роботи в групах; відеозапис звуків миші; цеглинки.
Ключові слова: казка, передбачення, тема казки, вигадка, фантазія.
Стіна слів: кмітлива, ледацюга, шмигнула.
Хід уроку
Учитель.
- У нас урок української мови. А щоб її вивчати, то потрібно букви знати. Повторюємо букви нашої абетки.
Назва букв за висвітленим на екрані алфавітом.
- Пригадуємо, яка буква гостювала у нас на минулому уроці? (Літера м «ем» мала).
- Складаємо і читаємо склади за таблицею.
(Читання складів за таблицею: ам ом ум ем ім им
ма мо му ме мі ми)
- Наведіть приклади слів з літерою м «ем», які ви читали на сторінці букваря на минулому уроці.
(маки маски марки море моряк морський міст місток місто місце мімоза міміка майданчики музеї супермаркети трамваї …)
Учитель.
- Сьогодні до нас на урок завітає старша сестричка малої літери м «ем». А ось і вона . (Показую макет літери М)
- Здрастуйте мої маленькі друзі. Як я за вами скучила. Я вас усіх пам’ятаю. А ви мене не забули? Ось зараз я і переконаюся. (Вітається).
- Здрастуй, Олексійку!
- Здрастуй, літеро «Ем». (Вітання продовжується. Літера «підходить» до декількох дітей. Кожен простягє рученя до літери, торкається її пальчиками і вітається з нею).
- Мої маленькі друзі, а чи знаєте ви яке моє призначення в українській мові.
Читаємо і міркуємо:
Марк Марта Микола Максим Матвій
киця Мурка собака Мухтар корова Мілка
селище Маневичі вулиця Мохова
На минулому уроці ми вчилися писати маленьку літеру м «ем», з’єднувати її з вивченими рукописними літерами, об’єднувати склади у слова, а на сьогоднішньому уроці навчимося писати велику літеру М, склади ,слова, речення. Передбачати подальші події у почутих неймовірно вигаданих пригодах.
Тому я хочу, щоб ви:
Не просто слухали, а чули,
Не просто дивилися, а бачили,
Не просто відповідали, а міркували.
Дружно й плідно працювали.
Давайте порівняємо велику друковану літеру М з писемною. Чим схожі і чим відрізняються?
Схожі тим, що вони мають похилі прямі.
Відрізняються тим, що в писаної букви похилі прямі із заокругленням унизу.
- Велика рукописна буква М («ем») складається так само як і мала з трьох елементів: довгої прямої похилої лінії, що починається із заокруглення унизу ліворуч і двох довгих прямих, заокруглених унизу праворуч.
- Письмо букви у повітрі пальчиком.
- Письмо букви носиком.
- Письмо букви пальчиком на парті.
- Письмо в зошиті.
Правила письма. Звукозапис.
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку правильно тримаю.
Буду я писати вправно,
Сяду прямо, не зігнуся,
До роботи вже беруся.
Нехай про правильну поставу під час письма нагадує вам ось ця корона.
Письмо великої літери М («ем»), буквосполучень Мс Мо Ма Мл
Слова. Мама , масло, лом.
Речення. Мала Лола сама.
Сьогоднішній наш урок ми присвячуємо героїні 2020 року. І розгадати її вам допоможе літера «ем». Хто ж вона?
Маленька, сіренька і хвостик, як шило. (Миша)
- Сьогодні ми теж будемо читати і слухати казки, визначати тему казки і передбачати події.
Що ж таке передбачення?
Передбачення – передбачати, бачити, припускати що-небудь заздалегідь, чекати чогось.
- Де відбуваються події? Що з того, що ви бачите доводить вашу думку?
- Що відчуває миша на малюнку? Чому ви так вирішили?
- Що відчуває кіт? Чому ви так вирішили?
- Прочитайте назву тексту. Про кого буде розповідь?
- Які слова в тексті виділені?
- Що вони означають?
Стіна слів.
Кмітливий – здатний добре й швидко міркувати, розмірковувати, розумний.
Ледацюга – той, хто не любить працювати.
Шмиг– проскочити.
1)Читання казки учителем до зупинки.
Працюють вушка.
2)Відповіді на запитання.
- Про кого сказано ледацюга?
- Які слова в тексті підтверджують, що кіт дійсно спав?
- Як ви думаєте, мишка його навмисно лоскотнула чи випадково?
- То кіт прокинувся чи ні? Як ви зрозуміли?
- Як ви думаєте, що буде далі?
3)Передбачення. Відповіді дітей.
Вчитель читає далі.
- Чим закінчилась розповідь?
- Чи все відбувалося так як у реальному житті?
- А що не так?
- А що ви думаєте про котів, чи дійсно вони ледачі або ледацюги?
4) Цікаво знати.
- Кішка спить більше, ніж кіт, і в 2 – 2,5 рази більше, ніж чоловік. На тривалість сну впливає кілка факторів, в тому числі, її вік, погода, ступінь ситості і психологічний комфорт.
- На це безтурботне заняття у неї йде в цілому від 14 до 22 годин, але котячий сон не буває безперервним: тварина легко засинає, прокидається, займається своїми справами і знову засинає.
5)Читання казки учнями по рядочку.
- Знайдіть частину вірша, якій відповідає малюнок.
- З якою метою автор написав цю казку?
( Щоб показати як кмітливість допомагає знайти вихід у складних ситуаціях)
- То що ж ви дізнались про мишей із тексту казки? Які вони? (Кмітливі).
Учитель. Молодці мої розумники.
Можемо відправлятися в гості до Читайлика. Хто готувався бути у цій ролі? Прошу зайняти його місце. А хто бажає вести наш казковий поїзд?
( Машиніст одягає шапочку. Діти створюють вагончики. Під веселу музику відправляються до Читайлика. Займають місця на килимку. Шапочку у машиніста знімаю. Нехай поїзд відправляється на допомогу іншим діткам.)
Читайлик.
- Я дуже радий, що ви до мене завітали. Сьогодні ви послухаєте казочку про пригоду, яка трапилася з іншою мишкою. Ото ж слухайте уважно.
Михайло Трайста
Казка про котика і мишку
Одного разу мишка Гришка, тягнучи за собою добрий шмат сала, попала прямо в лапи котика Воркотика.
– Ой, яка я дуже рада, що зустріла вас, вельмишановний пане Воркотику! – ласкавим голосом промовила мишка.
– Чому ти рада, дурна мишко? – весело запитав Воркотик, радіючи такій здобичі з салом.
– Тому що якраз саме вас шукала, – збрехала мишка.
– Мене?.. – здивувався Воркотик. – Навіщо ти мене шукала?..
– Ой, бачите, вельмишановний пане котику Воркотику, як ви й самі говорили, – я тільки дурна миша, – це правда! Всі миші дурні, бо такого ми роду, тому між нами таке безладдя, сварки та непорозуміння, бо нема кому нам пораду дати на те, чи інше діло, тому ми вирішили, щоб обрати вас за нашого царя. Ви будете над нами панувати, а ми за це вам будемо щоденно приносити: сир, масло, сметану, сало, ковбаску й що тільки зохоче, Ваша Величність.
Від почутого в котика Воркотика тільки слина покотилась.
– Ось, як бачите й самі, я вже принесла для вас шмат сала, а на вечерю принесемо вам силенну ковбаску...
Котик Воркотик осторопів від щастя, просто не знав, що відповісти...
– Мабуть, ви хочете подумати-поміркувати?.. – запитала хитро мишка.
П е р е д б а ч е н н я (Що ж було далі?)
– Що тут думати?.. Я згідний бути вашим царем! – крикнув не своїм голосом котик Воркотик.
– Ой тоді я біжу сказати щасливу вістку всім мишкам, – сказала мишка і шубовснула в нірку-дірку, тільки хвостиком завертіла.
Відтоді котик Воркотик стоїть та чекає біля мишачої нірки і раз у раз схиляє голову то в ліво, то вправо – слухає, чи мишка Гришка не несе йому смаколиків, адже він над мишами цар.
Учитель.
- Хто головні герої казки?
- Яка неймовірно вигадана пригода доводить що це казка?
- Що допомогло мишці Гришці врятуватися ? (Кмітливість)
- А яким у казці виявився кіт? (Дурненьким).
- Що спільного у поведінці мишок в обох прочитаних казках? (Обидві мишки виявилися кмітливими).
9. Робота у студії «Курчатко».
Учитель бере телефон і ніби відповідає на дзвінок.
- Слухаю вас. Неодмінно будемо. Дякую за запрошення.
- Діти, приємна несподіванка. Нас запросили у студію на зустріч з мишкою Гришкою . Тут недалечко, пройдемося пішки. Запрошуємо з собою і Читайлика.
Діти.
Ми до студії прийшли,
Тихо в зал усі зайшли.
Будем вести себе гарно,
Не втрачати часу марно.
Учитель.
- Хто дуже добре запам’ятав послідовність подій у казці і хоче бути мишкою Гришкою? (Бажаючий отримує шапочку мишки).
Але у студії хтось повинен вести програму. Хто у нас виграв конкурс «Супер ведуча»? Прошу до мікрофону.
Ведуча.
Шановні глядачі. Ви знаходитесь у студії «Курчатко». В ефірі програма «Все у світі хочу знати». Сьогодні у нас в гостях героїня казки «Котик і мишка». Під ваші оплески запрошуємо мишку Гришку на авторське крісло.
- Шановна Гришко, розкажіть, будь ласка, як вам удалось перехитрити котика?
1) Розповідь мишки.(Якщо мишкою Гришкою виявив бажання бути хлопчик, то він розповідає від імені мишки-хлопчика).
- Шановні глядачі, можливо у когось є запитання до нашої героїні?
Учитель.
Ми наслухані, що миші не тільки кмітливі, а ще й уміють співчувати. Не залишають своїх у біді. І це було доведено вченими у 2011 році.
Навіть про це поети пишуть у своїх віршах. Один із них, в знак поваги, ми даруємо вам, шановна мишко Гришко.
2) Читання вірша.
Ганна Чубач
Ласий кіт Івашко
Ласий кіт Івашко
Так зітхає важко,
Впала сіра мишка
У порожню пляшку.
Впала сіра мишка
Аж на саме денце.
Як її дістати?
Це ж бо не відерце!
- Вилізай! Не бійся! –
Кіт просив у миші, -
Я для тебе в мисці
Молока залишу!
Вилізай! Не бійся! –
Кіт благав до ночі.
Тільки вперта мишка
Слухати не хоче.
Чеше круглі вушка,
Хвостиком махає,
А голодний котик
Пляшку обіймає.
І таке надумав
Ласий кіт Івашко:
- Я закину вудку
В цю глибоку пляшку!
Миша - це не риба!
Упіймаю хутко!
І побіг Івашко
Позичати вудку,
А тим часом миші –
Сестри чорноокі –
Кинули ту пляшку
На долівку боком.
Утекла сіренька
До матусі в нірку,
А ласун Івашко
Досі плаче гірко.
- Ой, не плач так гірко,
Котику Івашку,
Подивися, діти
Принесли ковбаску.
Ведуча. Ми дякуємо нашій гості за цікаву розповідь. А зараз у нашій студії реклама.
3). Презентація «Я – символ 2020 року»
4) Гра «Мамина наука»
Учитель. Давайте подивимось як миша-мама навчає своїх діток..
Ви уже знаєте, що мишенята дуже люблять зерно. Тому завдання для них на колосках. Справиться мишеня із завданням – отримує колосок, а ні, то залишається голодним.
Я буду мама-миша і зараз даю завдання трьом своїм діткам. Хто хоче поласувати зерном?
Нашіптую на вушко мишенятам слова, а вони «збирають» колоски з відповідними буквами
Слова: коти, наші, вороги.
Читаємо утворене речення.
- Яку помилку потрібно виправити?(У першому слові малу букву «ка» замінити на велику і поставити крапку).
Коти – наші вороги.
Учитель.
- Діти, а ви хочете перетворитись на мишок і погратися у котика і мишку?
Тоді одягаємо шапочки мишок .
5) Зарядка для мишок.
Мишки, мишки!
Раз! Два! Три!
Сірі вушка догори!
Лапки вліво,
Лапки вправо,
Покружляємо ще жваво!
Ну, а зараз разів сім
Посміхнемося усім.
Ледацюгу ще кота
Смикнемо всі за хвоста.
Нехай знає наш девіз:
« Ми безстрашні – вище ніс!»
Учитель.
Ох і розізлили ви котів. Зараз вони будуть вас ловити. А я їм підкажу які мишки найбільше смикали за хвіст.
5) Гра «Упіймай мишку»
- Хто хоче бути котиком? (Обираю трьох).
Слова: давай, жити, дружно.
Складаємо речення і дізнаємося що пропонує котик кожній мишці.
Давай жити дружно.
- Якщо це речення, то яку помилку потрібно виправити? (У першому слові малу букву «де» замінити на велику, бо перше слово в реченні пишемо з великої букви. Поставити крапку.)
10. Повернення до класу. Підсумок уроку.
Учитель.
Приємно було побувати у студії, але час повертатися до класу.
Беремо на прокат велосипеди і помчали до школи.
Їду швидко я вперед,
Мчиться мій велосипед.
Натискаю на педалі
І до школи їду далі.
- Заходимо до класу. Чи сподобалась вам подорож?
Якщо так, то підніміть зелені цеглинки. Якщо ні, то підніміть червоні.
Учитель. Що ж ви навчились на сьогоднішньому уроці?
Продовжіть речення, які висвітлені на екрані.(Або записані на дошці).
Я дізнався (дізналася)………….
Я навчився (навчилася) …………
Мені сподобалось ………………
Мені було цікаво ………………..
11. Робота в групах.
Учитель.
- Миша дуже задоволена, що була головною героїнею нашого уроку.
Звуки мишки.
- Що ж вона хоче вам сказати? Дізнаєтесь, склавши із букв слова, якими позначені мишчині звуки.
( Ви чудові. Ви супер. Ви активні. Ви молодці.)
12. Приємна несподіванка.
Учитель.
- Я почула дивні шорохи. ( Заглядаю під стіл. Виймаю корзину із колосками, а там виготовленні картонні мишки).
- Ах ви пустунки! Почули зернинки і забралися в корзину. Вони, напевно, хочуть з вами, дітки, подружитись. Візьміть кожен мишку, талісман 2020 року і нехай вона принесе у вашу домівку щастя і достаток.
- А для наших читайликів я приготувала тексти казок, написані моїми попередніми вихованцями. Нехай вони поповнять ваш класний читацький куточок. Пропоную подарувати їх для інших початкових класів і шкільної бібліотеки. Це ви зробите на перерві.
- У вільний від уроків час можете на картках відшукати що наснилось котику із казки «Кмітлива мишка».
(Картки на столику у «Куточку тиші»)
!»