Урок української мови у 6 класі "Повні та короткі форми прикметників "

Про матеріал
Розробка уроку з укранської мови у 6 класі за темою "Прикметник" з інтерактивними формами навчання
Перегляд файлу

Урок  української  мови у 6класі

Тема Повні та короткі форми прикметників

Мета:  дати відомості про повні та короткі форми прикметників, особливості їхнього вживання, формувати вміння їх розрізняти та правильно й доречно використовувати в мовленні; розвивати образне мислення, удосконалювати культуру усного та писемного мовлення; виховувати захоплення влучністю й мудрістю фольклору

Очікувані результати:

учні знаходять у реченнях повні та короткі форми прикметників; відрізняють такі прикметники, визначають їх творення, синтаксичну роль

Обладнання: підручник

Тип уроку : комбінований

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент . Емоційне налаштування учнів

Слово вчителя:Діти, зверніть увагу на те, що сьогодні за вікном дуже ясно (дуже похмуро). І на уроці ми будемо намагатися підтримувати такий же гарний настрій, який дає нам сонечко (розігнати хмари, щоб наш настрій був яскравим та сонячним). Для цього треба розігнати чорні хмари, які закрили сонечко в нашому класі. І будемо ми це робити своїми гарними знаннями, гарним настроєм та бажанням дізнатися більше нового та цікавого.

ІІ Перевірка домашнього завдання  1Перевірка вправи(Використовується метод «Робота у парах)

Каліграфічна  хвилинка

2Диктант-дослідження

Визначте прикметники, з’ясуйте, до якого розряду за значенням вони належать. Поясніть, як ви їх розрізняєте.

1. Українська писанка – як дитяча пісенька, як бабусина казка, як матусина ласка Ти заповіт дідусів пам’ятай, куди б не закидала тебе доля, а мову рідну ти не забувай “Які в тебе квіти гарні”, – придивляється мати до рукавів Мар’яниної сорочки.Ти присягнись до скону берегти вогонь ласкавий маминого слова. Виписати якісний прикметниу і утворити всі ступені порівняння (самостійно)

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Робота біля дошки. Записати речення. Звернути увагу на виділені прикметники. Чи відрізняються вони значенням? Чи відрізняються вживанням?

Летить голуб, летить сивий лісами, борами, стрічається, вітається з буйними вітрами. Сив сокіл сидить, у Дунай глядить. Дав би комусь, моя люба, сивую корову за одну лиш із тобою милую розмову.

Народна творчість.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

hello_html_m1cc14fc9.pngІІІ. Вивчення нового матеріалу. 1.Вправа “ Очікування “        

  Я очікую…

  Я прагну…

  Я намагатимуся

  Я хочу

Пояснення вчителя.

Короткі прикметники творяться  від окремих повних якісних прикметників чоловічого роду називного відмінка шляхом відкидання закінчень: радий - рад, зелений - зелен, золотий - золот. В основах прикметників при збігові двох приголосних з’являється вставний голосний е  (повний - повен, потрібний - потрібен) або ї (достойний - достоїн).

Короткі прикметники вживаються нарівні з повними, але з певними обмеженнями. Якщо повні прикметники не регламентовані стилем, то короткі форми вживаються переважно в розмовному мовленні, поезії і народній творчості: І шумить, і гуде, дрібен дощик іде. (Нар. творч.) Слави треба мирові, а не тому, хто славен. (П. Куліш.)

Короткі прикметники мають форму тільки називного відмінка однини, повні ж змінюються за відмінками й числами.       Повна форма прикметників має два різновиди: стягнена: широкий, широка, широке, широкі і нестягнена: широкая, широкеє, широкії, використання якої обмежене поетичним мовленням: Стоїть гора високая.                                   

Робота з підручиком. А тепер спробуймо доповнити та поглибити наші знання матеріалом підручника

ІV. Виконання  вправ  на закріплення. 1Виконання вправи із підручника

Фізкультхвилинка

 Хтось там, бачу, притомився

і на парту похилився.

Треба всім нам дружно встати,

фізкультуру розпочати.

Із-за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок-цок

І продовжим знов урок
2 Попереджувальний диктант. Записати.Підкреслити короткі прикметники. Пояснити, чи змінюються вони за відмінками й числами.

У чистім полі біл камінь лежить, ой на тім каменю сиз орел сидить. Що там холод, як козак молод! Обмок, як вовк, обкис, як лис, голоден, як собака!  Коли люб, гарний шлюб. Хто малого не шанує, той великого не варт. Як будеш годен, то не будеш голоден. Не винен цвях, що лізе у стіну, коли по голові обухом б’ють. Турбот повен рот.   Народна  творчість.

3Робота біля дошки. Записати речення. Вказати повні форми прикметників, з-поміж них – стягнену і нестягнені. Пояснити, яка з цих форм є обмеженою у вживанні. Визначити рід, число та відмінок кожного з прикметників.

Небо глибокеє, сонце ласкавеє, пурпур і злото на листі в гаю, пізніх троянд процвітання яскравеє осінь віщує… (Леся Українка.) Спала природа під ковдрою білою, снилось їй море наскрізь прозоре, дно його ясне й зелене... (Олександр Олесь.) Нічко лукавая, нічко цікавая, нащо людей чарувать? (О. Романова.) Як увійшов королевич у нову світлицю, то запитав свою милу на її лавиці: “Очі мої каренькії, чом не глянете? Уста мої сахарнії, чом не мовите? Ручки мої паперовії, чом не робите? Ніжки мої біленькії, чом не ходите?” (Нар. творч.)

4 Гра «Упіймай прикметник».Виписати повні прикметники, що стоять в нестягненій формі, разом з іменниками, з якими вони пов’язані.  

Купалися двоє братів. Хвиля морська закохалася в меншого брата й тягне в чудове підводнеє царство.Хлопець гукає на старшого брата, щоб швидше ішов рятувати. “Нехай тебе Бог порятує!” – так старший сказав, а сам не посмів і зирнути, як брат потопає.Розсердилась хвиля, догнала, знесла його в море, втопила.Меншого брата сховала морськая цариця, і сльози його повернулися в чистії перли.Старшого раки ущент рознесли,  лиш серця ніхто не схотів. Таке було гидке оте полохливеє серце! А море гидує тим серцем, на берег його викидає, а там воно гине без сліду.

ІV Узагальнення вивченого матеріалу

Творча робота. Усно переказати поданий у попередній вправі текст, використавши виписані словосполучення. Обгрунтувати доречність у тексті нестягненої форми повних прикметників.

V. Оцінювання.  Підсумки уроку.

1)  Запитання

     Чи було досягнуто очікуваних результатів уроку?

Що під час уроку  запам’яталося найбільше?

Які труднощі виникали під час виконання завдань?

Як ви зможете використати набуті сьогодні знання?

   

VІ. Домашнє завдання.

 Вивчити теоретичний матеріал підручника  Виконати вправу 

 

 

 

docx
Додано
14 січня 2023
Переглядів
6440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку