конспект уроку 6 клас

Про матеріал
Цікавий інтегрований урок для учнів 6 класу на тему: "Правильне уживання числівників на позначення дат. Леонід Глібов"
Перегляд файлу

Урок №                   6 клас

Тема. Правильне вживання  числівників на позначення дат. Леонід Глібов. «Щука»

Мета: поглибити знання учнів про числівник; удосконалити вміння відмінювати та правильно писати кількісні й порядкові числівники; сформувати навички правильно утворювати форми числівників та вживати їх у мовленні; навчити учнів правильно вживати числівники для позначення дат і часу; розвивати мовлення і логічне мислення школярів, уміння працювати з підручником та іншими джерелами, виділяти головне, зв'язно висловлювати думку, аналізувати й порівнювати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.

Методи: словесні, наочні, практичні

Обладнання: підручник, картки

Тип уроку: комбінований

Перебіг уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Бесіда-опитування

- Що таке числівник? Навести приклади

- На які види за будовою поділяються числівники?

- За значенням кількісні числівники поділяють на…? Навести приклади.

- Які числівники називають порядковими? Навести приклади.

Усна вправа

Визначити розряд і вид за будовою числівників.
двадцять один,  п’яте, тисяча вісімсот двадцять сьомого, сім, чотирнадцять, шостий

- Поміркуйте, і скажіть, як ці числівники стосуються української літератури?

- Що вам відомо про дати і події пов’язані з ними, які є перед вами?

1-й учень: Леонід Іванович Глібов народився 21 лютого (5 березня за н. ст.) 1827 року в с. Веселий Поділ Хорольського повіту (тепер Семенівський район) на Полтавщині в сім’ї управителя великопанських маєтків, згодом дрібного поміщика. 

2-й учень: Здобувши освіту в домі магнатів Родзянків, продовжував навчання в Полтавській гімназії (1840-1847). Тобто він навчався тут 7 років.

3-й учень: Початком літературної діяльності Глібова можна вважати 1841 р.; цим роком датовано російськомовний вірш «Сон» (зберігся в перекладі українською мовою). Тобто Глібов почав займатися літературною діяльністю з 14 років.

4-й учень: Гімназії Глібов не закінчив, вийшовши з 6-го класу; далі навчався в Ніжинському юридичному ліцеї кн. Безбородька. Трирічну на той час програму ліцею він проходив шість років (1849-1855) через хвороби, смерть батька, родинні клопоти тощо. В ліцеї Глібов продовжує поетичну творчість російською мовою та робить спроби писати й по-українському. 1853 р. в «Черниговских губернских ведомостях» з’являються друком понад 20 байок поета, через два роки – перші зразки його україномовної лірики.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

                            Проблемне питання

  •                   Як правильно написати третє лютого чи третього лютого?

Коментар  вчителя

Обидва словосполучення можливі в мові, відповідають її нормам. Звороти типу третє лютого, п’яте квітня утворилися із словосполучень третє число лютого, п’яте число квітня, в яких згодом слово число перестали вживати як само собою зрозуміле. Подібно утворилися словосполучення типу третього дня лютого, п’ятого дня квітня, в яких слово дня згодом утратилося. Дозволяються обидва написання.

Пояснення вчителя

Для позначення дат використовуються порядкові числівники у сполученні з іменниками, причому числівники у словосполученнях відмінюються, а іменники — назви місяців — вживаютьсявР.в. одн.:  першого січня, по перше січня, до першого січня; друге лютого, другого лютого, до другого лютого.

Робота в парах

Провідміняйте  словосполучення:  А)10 листопада ;   Б) 5 березня.  Поясніть написання числівників. Як ці словосполучення пов’язані із життєвим і творчим шляхом Леоніда Глібова? (5 березня 2017 року на державному рівні в Україні відзначалась пам’ятна дата – 190 років з дня народження Леоніда Глібова (1827-1893), письменника, байкаря, видавця, громадського діяча. 10 листопада 1893 року помер байкар в Чернігові. )

Н.в. десяте листопада,  п’яте березня

Р.в. десятого листопада, п’ятого березня

Д.в. десятому листопада, п’ятому березня

З.в. десяте листопада, п’яте березня

О.в. десятим листопада, п’ятим березня

М.в. (на) десятому листопада, п’ятому березня

Неповний фонетичний розбір

П’яте - [ п й а т е ] 4б., 5 зв., 2 скл.

- Чому у числівнику п’ять пишемо апостроф?

- Чи знаєте ви скільки всього байок видав Леонід Глібов? ( 107 )

Тренувальна вправа

  1.                Скласти речення із числівником 107 так, щоб воно стосувалося біографії Л.Глібова. підкреслити усі члени речення, назвати, якими частинами мови вони виражені.

Леонід Глібов за своє життя написав сто сім байок.

                            Слово вчителя

  •                   Пригадайте, що таке байка? Які байки ви знаєте?
  •                   Яку будову має байка?
  •                   Що таке алегорія?

Сьогодні ми з вами попрацюємо з байкою «Щука».

1.Виразне читання байки

2. Назвіть числівники, вжиті в байці. Визначте їх розряд за значенням( кількісні чи порядкові).

3. Бесіда за змістом:

- Чи сподобалась вам байка?

- Які почуття виникли у вас після прочитання?

- Хто є головними героями твору?

-  За які провини подали на Щуку до суду?

- Які стосунки у Лисиці та Щуки?

- Якщо Лисиця брала подарунки від Щуки, чи могла вона в суді захищати її? Чому?

- Як автор описує суддів? (зачитайте). Які якості людей вони уособлюють?

- Чи можна сподіватися, щ о суд у такому складі  буде справедливим?

- До яких хитрощів удалася Лисиця, щоб визволити Щуку?

- Чи здогадалися судді, що їх обмануто? Зачитайте.

ІV.  Узагальнення і систематизація знань

      Доведіть, що «Щука» Л.Глібова – це байка? Чи всі компоненти байки наявні?

Яка тема та ідея байки?

Тема: зображення некомпетентного суду

Ідея: викриття несправедливого суду, який виправдовував багатих, жорстоких та кривдників, хабарництво.

V. Підсумок уроку

 Метод «Мікрофон»: продовжити  речення «На уроці я дізнався(-лась)..»,«На уроці я навчився(-лась)…»

                            Бесіда

- Що таке числівник? Навести приклади

- Як правильно вживати числівники на позначення дат?

- Які байки написав Л.Глібов?

- Чим гумор відрізняється від сатири?

д/з  повт.с.192-206 знати правила, виконати впр. 481( 1 гр.), 480 ( 2 гр.)

 

docx
Додано
14 січня 2023
Переглядів
342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку