ТЕМА. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
ТЕМА. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Мета: поглибити поняття про однорідні члени речення та способи їх вираження, навчити дітей вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах; формувати навички пунктуаційної грамотності, навчити правильно ставити розділові знаки при узагальнювальних словах;
розвивати образне й логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння учнів узагальнювати та систематизувати вивчений матеріал;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти морально-етичному розвиткові особистості, виховувати любов до рідного краю.
Правопис: двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Граматика: способи морфологічного вираження однорідних членів речення й узагальнювального слова.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами при узагальнювальному слові.
Обладнання: підручник, залікові картки, «Доміно», портрет Т.Шевченка, збірка «Кобзар», робочі зошити, картки настрою, листочки для вправи "Очікування", плакат "Очікування" , опорні схеми, підручник , мультимедійний проектор, екран, презентація Power Point , телефони учнів з доступом в Інтернет
Компетенції учнів на уроці
соціальні, мовні,інформаційні,пізнавальні, комунікативні, здоров’язберігаючі
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( з використанням інформаційно – комунікаційних технологій)
Перебіг уроку
Епіграф
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
Т.Шевченко
І. Організаційний момент. (слайд 1)
Вступне слово вчителя.
Радо дзвоник пролунав,учнів всіх у клас зібрав,
Закликає на урок,нас до знань зробити крок.
Доброго дня, дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Сподіваюсь, що ви прийшли з гарним настроєм.
З'ясування емоційного стану учнів. ( Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»)
Вчитель. Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам веселка, яка має сім кольорів. Погляньте на екран ( слайд 2) та оберіть колір, що подобається вам саме зараз. Відмітьте його у картці настрою.
( слайд 3) Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних задач. Як що ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення». Якщо ваш вибір пав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати. Вибір жовтого та оранжевого(жовтогарячий, помаранчевий) кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи. Тож нехай на сьогоднішньому уроці веселка сяє всіма своїми барвами! Бажаю всім успіху та вірю, що від нашого уроку у вас залишаться гарні враження, а ваш розум поповниться новими, корисними знаннями. Український поет Дмитро Білоус писав:
Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,
Якщо не знаєш, то не втнеш,
Якщо ти знаєш – летиш на крилах,
Якщо не знаєш, то повзеш.
Чи на землі ти, а чи у небі,
Чи, може, в глибині морській –
Знання поможуть при потребі:
То знай же, друже, і умій!
Сьогодні у нас трішки нетрадиційний урок: ми працюватимемо у незвичних зошитах , оцінювати себе ви будете самі, за кожне виконане завдання уроку ставитимете собі оцінки, які фіксуватимете у залікових картках, що знаходяться на ваших партах. Успіхів вам! Вперед до знань! (слайд 4)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Робота над епіграфом уроку.
Вчитель зачитує епіграф уроку ( слайд 5). Вчитель. Кому належать ці слова? Так, правильно. Вони належать найяскравішій зірці на небосхилі українського письменства – Тарасу Григоровичу Шевченку. Ми знаємо, що щороку з приходом весни в перші березневі дні ми вшановуємо пам'ять геніального поета, самобутнього прозаїка, талановитого художника, національного пророка. Відомо, що коли дають характеристику народові , то передовсім називають його найкращих та найталановитіших представників. Український народ, Україна – це Шевченко. У ньому – наша сила, наша істина, історія, буття, наші болі і мрії.
2. Визначення теми та мети уроку.
Вчитель. Ви , мабуть, здогадалися, що граматичні завдання уроку ми пов'яжемо із життєвим і творчим шляхом Тараса Григоровича Шевченка. Сьогодні ми продовжимо працювати над однорідними членами речення. Вона є для вас вже достатньо відомою, адже своє знайомство з однорідними членами речення ви розпочали ще в початкових класах . У 8 класі ми поглиблюємо наші знання. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами».
(слайд 6) ( запис дати та теми уроку в робочі зошити)
Вчитель. Колись Марк Твен сказав:"Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди". Я пропоную вам спробувати визначити, якими науковими стежками попрямуємо ми з вами сьогодні, про що будемо дізнаватися, що повинні вивчити та навчитись робити. Погляньте ще раз на тему уроку та сформулюйте мету за допомогою методу "Незакінчене речення". Будь ласка, продовжіть:"На сьогоднішньому уроці ми поглибимо... розвиватимемо... виховуватимемо ... ." (слайд 7)
(учні формулюють мету уроку)
А працювати ми сьогодні будемо в групах. Давайте пригадаємо правила роботи в групах. (слайд 8)
3. Робота з плакатом «Очікування».
Вчитель. Спробуємо оцінити рівень своїх знань щодо речення з однорідними членами, запишіть на листочки, які знаходяться на ваших партах, що очікуєте від сьогоднішнього заняття, де здобуті знання нам знадобляться і приклейте їх на плакат із зображенням сільського пейзажу. Якщо рівень своїх знань з теми ви оцінюєте як високий – на дерево, якщо достатній – на кущик, якщо середній або низький – на травичку. ( слайд 9) ( учні виконують завдання) До плакату ми ще повернемось в кінці уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель. Наше з вами завдання, звичайно, не хвилюватися, а бути в першу чергу максимально уважними, сумлінними і активними. Не лякайтесь помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів. Щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вчитися і працювати.Як ми вже зазначили, дана тема для нас не нова. Тож пригадаймо, що ми знаємо. Відомо, що повторення – найкращий метод для запам’ятовування.
1.Гра «Лінгвістичний баскетбол» .
Вчитель. Гра «Лінгвістичний баскетбол» допоможе з'ясувати, як ви пам'ятаєте матеріал нашої теми з попередніх класів і те, що вже встигли повторити.. Визначте, які з даних тверджень правильні, а які з них є хибними. Заповніть таблицю, що має дві колонки, проставте в них «+» ( правильне твердження), «-» ( хибне твердження). ( слайд 10) Після виконання перевірите себе , дізнаєтесь кількість влучних попадань, а свій результат запишете до залікової картки.
2. Групова робота «Доміно». ( слайд 11)
1.Без верби і калини немає України.
2.Батьківщина – і батько, і мати.
3.Країна не поляже, а про себе розкаже.
4. За своїм краєм серце болить і плаче.
5. Кує не молот, а коваль.
6.Рідна земля найдорожча. Любімо свій край. (зайве)
7. У ріднім краю і земля найкраща, і люди найкрасивіші.(зайве)
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
1. Лінгвістичне спостереження. ( слайд 12)
Вправа
Я буду перелічувати слова, а ви підбирати узагальнювальне слово.
Музика, балет, кіно, театр, малярство, література – мистецтво (УС).
Чесність, порядність, відповідальність, пунктуальність, комунікабельність – характер (УС).
Іти, бігти, їхати, летіти, плисти – рух (УС).
У театрі, на виставці, у музеї, на концерті – культурний відпочинок (УС).
Голосний, тихий, веселий, мінорний – тембр (голос) (УС).
(На дошці на листочках схеми без розділових знаків.)
1.УС О О О.
УС як-от О і О О О.
(На слайдах відповіді відображаються, консультанти пояснюють). Приклади – слайди 13,14,15.
2. Робота з підручником.
Вправа 267 усно.
V. Вправи на закріплення одержаних знань.
1. « У майстерню до поета».
Вчитель. Наступне завдання. А зараз ми побуваємо у майстерні великого поета. Наше завдання - відновити поезію Кобзаря «Огні горять, музика грає...», вставивши пропущені однорідні члени речення та охарактеризувати їх. Допоможе вам впоратись із цим завданням дана хмара слів.
(слайди 16,17)
Вчитель. Перевіряємо дану вправу, самостійно оцінюємо себе. Не забудьте поставити цю оцінку в залікову картку. ( слайд 18)
3. Гра «Хто швидше?» ( слайд 19)
Вчитель. Наступним видом роботи буде вправа на швидкість. Знайдіть якомога швидше речення за поданими схемами, використавши змістову тему нашого уроку, визначте смислові відношення між ними.
Картки з текстом.
У кожного народу є талановиті митці - поети, письменники. Саме вони прославляють свою країну, звеличують її серед інших націй світу.
Тарас Шевченко – відомий український поет та письменник. Він вболівав за усіх: і бідну сиротину, і вдову, й Україну…
Великий Кобзар ніде: ні на чужині, ні в тюрмі чи на засланні — не забував про рідну неньку - Україну і її багатостраждальний народ.
В основі його творів лежать такі народні жанри: легенди, перекази, літературні казки.
Поряд із Кобзарем — найулюбленіші герої його творів — Ярема, Гонта, солдат-рекрут, кріпак із жорнами.
Постать Шевченка сприймається досить реально: зосереджене обличчя, гнівний проникливий погляд очей, міцно стиснуті вуста — все це переконливо передає внутрішній стан поета-бунтаря.
«І в минулому, і сьогодні думи Шевченка є невіддільні від дум нашого народу. І тому народ так часто звертається до свого поета і пророка. Гуманізм Шевченка, його ставлення до людини, його постійна турбота за пригноблених – як це зараз нам співзвучно!» (Павло Тичина).
4.Робота біля дошки за картками.
А в цей час консультанти з кожної групи біля дошки працюють за картками.
Завдання: зробити повний розбір речення зі схемою.
1.І возвеличимо на диво і розум наш і наш язик (Т. Шевченко).
2.В своїй хаті своя й правда і сила, і воля (Т. Шевченко).
Синє море звірюкою
То стогне, то виє. (Т. Шевченко).
VІ. Узагальнення і систематизація знань з теми.
Вчитель. Час спливає швидко. Прийшла черга виконати тести он – лайн. Зайдіть зараз на сторінці «Сlasstaime» Введіть код і починайте проходити тестування. Результати тестування запишете у вашу залікову картку. Успіхів!
( Виконання тестових завдань в телефонах, на екрані вчитель спостерігає як всі виконують)
VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
Вчитель. Добігає кінця наш урок. Усі завдання ми виконали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл недарма казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви – молодці, адже зуміли свої знання та вміння застосувати на практиці. (слайди 20)
1.Робота з плакатом «Очікування» ( «Зворотний зв'язок»).
Вчитель. Як ви гадаєте, чи підвищився рівень ваших знань з теми? Якщо так, то перемістіть свої листочки на плакаті. Висловіть, будь ласка, свої враження , чи справдилися ваші очікування. Яким був урок? ( учні відповідають)
2. Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій» ( закінчення роботи).
Вчитель. І ми повертаємось до нашої веселки. (слайди 21,22) Оберіть колір, який подобається вам на даний момент та відмітьте його в ваших картках. Порівняйте його з тим, що був у вас на початку уроку. Чи змінився він? Як ви гадаєте, чому? (бесіда з учнями)
3. Виставлення та мотивування оцінок.
Вчитель. А зараз трішки математики, підрахуйте загальну кількість балів, що ви набрали , виконуючи вправи уроку, та поділіть на 6 (кількість вправ).Це і є ваша оцінка за урок.
VІІІ. Домашнє завдання.
«Темна конячка»
(Учні отримують домашнє завдання в конвертах. Конвертів три варіанти, незалежно від рівня.)( слайд 23)
Вчитель. Урок наш збіг, але пам’ятайте
Кожної миті, кожного дня,
Що головний скарб учня –
Набуті знання!
І закінчимо наш урок словами – відповіддю українських письменників від імені всього нашого народу на «Заповіт» Тараса Шевченка.
Серед степу широкого,
Де Дніпро ревучий.
Поховали тебе, батьку,
На Чернечій кручі.
І тепер, поете любий,
В сім'ї вольній, новій
Тебе згадуєм з любов'ю
Теплим щирим словом.
Хай же й далі у наших серцях залишається мудре слово Кобзаря!
( слайд 24)
Дякую всім за роботу! ( слайд 25)