Розширити уявлення учнів про речення; розпочати ознайомлення з типами речень за метою висловлювання; ознайомити учнів з розповідними реченнями, їх характерними ознаками, оформленням на письмі; розвивати вміння визначати розповідні речення в мовленні, правильно записувати їх за інтонаційними ознаками; виховувати любов і небайдуже ставлення до природи.
Тема уроку. Розповідні речення.
Мета. Розширити уявлення учнів про речення; розпочати ознайомлення з типами речень за метою висловлювання; ознайомити учнів з розповідними реченнями, їх характерними ознаками, оформленням на письмі; розвивати вміння визначати розповідні речення в мовленні, правильно записувати їх за інтонаційними ознаками; виховувати любов і небайдуже ставлення до природи.
Обладнання: підручники (Білецька М.А., Вашуленко М.С. Рідна мова 2 кл. ч.1), ноутбук, проектор, катина зимової природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
-Девізом нашого уроку будуть такі слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Запам’ятовувати, відповідати.
Цільове завдання: створити позитивний емоційний настрій уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Цільове завдання: активізувати опорні знання учнів про текст та речення, щоб полегшити процес сприйняття нового матеріалу.
Мозковий штурм. Гра «Так - ні» (Слайд 1-11). Погляньте на таблицю. Якщо ви якісно засвоїли попередній матеріал, то швидко визначите тему нашого уроку. У квадратики, що відповідають порядку питань, вставте букви.
Р – Так. Т – Ні.
2. У тексті речення розміщені у будь-якому порядку.
Е – Так. О – Ні.
3. До тексту можна дібрати заголовок.
З – Так. П – Ні.
4. Речення складаються із слів.
П – Так. Р – Ні.
5. Речення виражає закінчену думку.
О – Так. А – Ні.
6. Слова в реченні не зв’язані між собою.
Д – Так. В – Ні.
7. Слова в реченні пишуться окремо.
І – Так. У – Ні.
8. Перше слово у реченні завжди пишеться з великої букви.
Д – Так. Т – Ні.
9. В кінці речення завжди ставиться розділовий знак.
Н – Так. М – Ні.
10. За інтонацією речення бувають окличні і неокличні.
І – Так. У – Ні.
ІІІ. Повідомлення теми уроку та очікуваних результатів, мотивація навчальної діяльності.
Цільові завдання: сформувати пізнавальні мотиви навчання.
- На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про розповідні речення. На уроці ми:
(Слайд 12, 13)
(Запис у зошити числа і теми уроку «Розповідні речення»)
Каліграфічна хвилинка.
Урок продовжим без зупинки
З каліграфічної хвилинки
(Слайд 14)
Б ов рою ко ковдрою
Творче завдання. Складіть із слів речення, поставте (.?!)
(Слайд 15)
(Слайд 16)
– Зверніть увагу, на те, що у нас вийшли різні за інтонацією речення.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Цільові завдання: ознайомити учнів з розповідними реченнями; створити умови для сприйняття та усвідомлення дітьми нового матеріалу.
Проблемне запитання.
- Прочитайте останнє речення слайду та запишіть його. (Білою ковдрою вкрилась земля). (Запис речення на дошці і в зошитах)
(Слайд 17)
Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається розповідним.
(Слайд 18)
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню,
А, при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка)
Читання та аналіз правила (ст. 90).
Ознайомлення з окличним реченням.
(Слайд19)
Читання та аналіз правила. (ст. 91)
Фізкультхвилинка (під музику)
Колективна робота. (Вправа 231, ст. 90.)
Виразне читання тексту.
-Із скількох речень складається І строфа вірша?
-Про що йдеться в першому реченні? В другому?
-Які ці речення? Окличні, чи неокличні?
-Що ставимо в кінці неокличного речення?
-Спишіть друге речення.
-Яким словом у другому реченні замінено слово сніжок?
- Із скількох речень складається ІІ строфа вірша?
-Який розділовий знак стоїть у кінці кожного речення?
-З якою інтонацією треба читати речення другої строфи?
-Спишіть останнє речення вірша
-Яким словом можна замінити вираз рідна земля?( Батьківщина, Україна, Вітчизна)
V. Закріплення та систематизація знань.
Цільові завдання: розвивати вміння визначати розповідні речення у мовленні, навички інтонування розповідних речень з крапкою чи знаком оклику.
(Слайд 20.)
-Прочитайте виразно вірш.
-Що таке Карпати? Хто відпочивав у Карпатах?
-Поясніть розділові знаки в кінці речень.
-Спишіть вірш, дотримуючись розділових знаків.
-Яким виразом можна замінити слово тихо?(Ні звуку не чути)
-Побудуйте звукову модель слова сяє.
-Розгляньте картину зимового пейзажу і складіть два розповідні речення про природу взимку.
VI. Підсумок уроку.
Цільові завдання: формувати ціннісне ставлення учнів до новозасвоєних знань, залучити учнів до самоаналізу навчальних досягнень, їх оцінювання та само оцінювання.
-Які речення називаються розповідними?
-На які групи розподіляються розповідні речення за інтонацією?
-Які розділові знаки ставляться в кінці розповідних речень?
Рефлексія
Діти піднімають розділові знаки:
(Слайд 21)
? – не все зрозумів, потрібна допомога;
. – урок сподобався;
! – все зрозумів, було цікаво.
Домашнє завдання. Вправа 234, ст. 91. (Виконати завдання до вправи, подане в підручнику).
(Слайд 22)
Ось і пролунав дзвінок – закінчився наш урок.
За роботу по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!