Урок української мови в 2 класі. Тема. Використовуємо в мовленні слова в прямому і переносному значенні. Омоніми

Про матеріал
Урок української мови в 2 класі за підручником Л.Тимченко, І.Цепової. Тема. Використовуємо в мовленні слова в прямому і переносному значенні. Омоніми
Перегляд файлу

Урок української мови в 2 класі № 62

 

Тема. Використовуємо у мовленні слова в прямому і переносному значенні. Омоніми

 

Мета: актуалізувати знання та вміння учнів розрізняти слова з прямим і переносним значенням, визначати в тексті слова із прямим та переносним значенням і пояснювати правильність думки, добирати слова з прямим та переносним значенням, вживати їх у мовленні; ознайомити учнів зі словами-близнюками, вчити розрізняти багатозначні слова та слова-омоніми; збагачувати мовлення учнів, розвивати увагу, пам’ять, творчі здібності; виховувати доброзичливе ставлення один до одного.

 

Обладнання: таблиця, мікрофон, загадка, ноутбук, роздавальні картки, кубики «Лего», м’який кубик для «Кубування», рожеві окуляри, зошит на друкованій основі.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку

1. Психологічна настанова.

Усміхнемось сонечку: Здрастуй, золотаве!

Усміхнемось одне одному, погляньмо ласкаво!

Хай сьогодні в кожне серце сонце нам додасть тепла!

А ми друзям усміхнемось, побажаємо добра!

2. Прийом «Рожеві окуляри»

  • Кожен по черзі одягне ці чарівні окуляри й побажає своїм однокласникам чогось приємного.
  • Візьмемо з собою гарний настрій і вперед за знаннями!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальне опитування. Прийом «Відкритий мікрофон» (опираючись на таблицю).

D:\НУШ\2 клас НУШ\Укр.мова\Використовуємо слова в прямому і переносному значенні\ZNACHENNJA-SLOVA.jpg

  • Навіщо нам потрібні слова? (Щоб спілкуватися).
  • Що має кожне слово? (Лексичне значення).
  • Де ми можемо дізнатися лексичне значення слів? (У тлумачному словнику).
  • Як називаються групи слів, що пов’язані спільним значенням? (Тематичні групи слів).
  • Як називаються слова, які мають одне значення? Два або більше значень? (Однозначні й багатозначні слова).
  • Яке значення можуть мати слова? (Пряме і переносне).
  • Яким є перше значення багатозначного слова? (Пряме значення слова).
  • Яким є всі інші значення? (Переносні значення).
  • Де слово набуває переносного значення? (У реченнях або словосполученнях, у поєднанні з іншими словами).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Робота над віршем (роздавальний матеріал 1)

C:\Users\Alla\Documents\IMG_20220124_0001.jpg

Роздавальний матеріал 1

 

  • Сьогодні на уроці ми відкриємо нові знання про слово. А саме про те, що є слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення.

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Запис дати та каліграфічної хвилинки.

по опо поп омо мом мим ими или лил лкл клк ака как

При списуванні тексту я не роблю помилок.

  • Діти, як правильно вимовляється слово помилка?
  • Так, в цьому слові наголос можна поставити в двох місцях. І обидва варіанти вимови будуть правильними. Це словникове слово.
  • Зробимо його звуковий аналіз.

 

  1. Вправа 6, с.  16.
  • За зразком випишіть слова у переносному значенні разом зі словами, з якими вони сполучаються.
  • Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.

 

 

  1. Вправа 7, с. 16
  • З одним із сполучень слів із переносним значенням на вибір складіть і запишіть речення.

 

  1. Вправа   8, с. 17
  • Відгадайте загадку (на дошці).

Я у дверях, у замку,

Я і в нотному рядку.

Можу гайки загвинтити

І…у вирій полетіти,

Телеграму передати,

Таємницю розгадати. (Ключ)

  • Про які значення слова ключ говориться в загадці?
  • Розгляньте зображення на с. 17. Назвіть їх. Які значення має слово ключ?
  • Як ви вважаєте, це одне слово з різними значеннями чи різні слова? Оленка і Петрик по-різному відповіли на це запитання.
  • Що говорить Оленка? Як вважає Петрик? Хто з них має рацію?
  • Про це ми дізнаємося прочитавши правило.

 

  1. Опрацювання правила.
  • Які слова є в українській мові? Чим вони цікаві?
  • Чи пов’язані їхні значення?
  • Як ми будемо їх називати надалі?
  • Отже, хто з дітей був правий: Оленка чи Петрик? (Петрик).

 

  1. Перегляд презентації «Омоніми» на ноутбуці.
  • Розглянемо ще кілька прикладів омонімів.

 

  1. Письмове завдання: зі словом ключ складіть і запишіть словосполучення, які розкриватимуть кілька його значень.

 

  1. Фізкультхвилинка (https://www.youtube.com/watch?v=cFq3UcfW4J0).

 

  1. Робота в друкованому зошиті на с. 12, впр. 3.
  1. Уявіть, що ви розмовляєте з іноземцем, який ще не досконало володіє українською мовою. Поясніть йому лексичне значення виділеного слова в таких словосполученнях:
  • Стиглі плоди – це плоди, які вже дозріли.
  • Плоди праці – це результат роботи.
  1. Установіть відповідність між реченнями із багатозначним словом голова і значенням, у якому воно вжито. З’єднайте стрілочками.
  2. Позначте, яке словосполучення вжито в переносному значенні.

 

  1. Робота з карткою (роздавальний матеріал 2).

C:\Users\Alla\Documents\IMG_20220124_0002.jpg

Роздавальний матеріал 2


 

V. Підсумок уроку. Рефлексія

 

1) Технологія «Кубування»

На кожному боці кубика записане слово.

Скласти словосполучення з поданими словами, щоб вони мали різне значення.

Слова для кубика: крило, ручка, сонечко, коник, коса, гребінь.

 

2) Робота з кубиками «Лего».

- А зараз оберіть та піднесіть угору кубик «Лего» відповідного кольору. Якщо вам сподобався урок – це зелений колір, якщо вам у деяких завданнях було складно – жовтий колір, якщо у вас виникало багато труднощів – червоний колір.

- Утворимо піраміду нашого настрою.

 

  1. Домашнє завдання.

С. 13, вправа 4 у друкованому зошиті

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку