Урок української мови в 2 класі № 62
Тема. Використовуємо у мовленні слова в прямому і переносному значенні. Омоніми
Мета: актуалізувати знання та вміння учнів розрізняти слова з прямим і переносним значенням, визначати в тексті слова із прямим та переносним значенням і пояснювати правильність думки, добирати слова з прямим та переносним значенням, вживати їх у мовленні; ознайомити учнів зі словами-близнюками, вчити розрізняти багатозначні слова та слова-омоніми; збагачувати мовлення учнів, розвивати увагу, пам’ять, творчі здібності; виховувати доброзичливе ставлення один до одного.
Обладнання: таблиця, мікрофон, загадка, ноутбук, роздавальні картки, кубики «Лего», м’який кубик для «Кубування», рожеві окуляри, зошит на друкованій основі.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Психологічна настанова.
Усміхнемось сонечку: Здрастуй, золотаве!
Усміхнемось одне одному, погляньмо ласкаво!
Хай сьогодні в кожне серце сонце нам додасть тепла!
А ми друзям усміхнемось, побажаємо добра!
2. Прийом «Рожеві окуляри»
-
Кожен по черзі одягне ці чарівні окуляри й побажає своїм однокласникам чогось приємного.
-
Візьмемо з собою гарний настрій і вперед за знаннями!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальне опитування. Прийом «Відкритий мікрофон» (опираючись на таблицю).
-
Навіщо нам потрібні слова? (Щоб спілкуватися).
-
Що має кожне слово? (Лексичне значення).
-
Де ми можемо дізнатися лексичне значення слів? (У тлумачному словнику).
-
Як називаються групи слів, що пов’язані спільним значенням? (Тематичні групи слів).
-
Як називаються слова, які мають одне значення? Два або більше значень? (Однозначні й багатозначні слова).
-
Яке значення можуть мати слова? (Пряме і переносне).
-
Яким є перше значення багатозначного слова? (Пряме значення слова).
-
Яким є всі інші значення? (Переносні значення).
-
Де слово набуває переносного значення? (У реченнях або словосполученнях, у поєднанні з іншими словами).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота над віршем (роздавальний матеріал 1)
Роздавальний матеріал 1
-
Сьогодні на уроці ми відкриємо нові знання про слово. А саме про те, що є слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
-
Запис дати та каліграфічної хвилинки.
по опо поп омо мом мим ими или лил лкл клк ака как
При списуванні тексту я не роблю помилок.
-
Діти, як правильно вимовляється слово помилка?
-
Так, в цьому слові наголос можна поставити в двох місцях. І обидва варіанти вимови будуть правильними. Це словникове слово.
-
Зробимо його звуковий аналіз.
-
Вправа 6, с. 16.
-
За зразком випишіть слова у переносному значенні разом зі словами, з якими вони сполучаються.
-
Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
-
Вправа 7, с. 16
-
З одним із сполучень слів із переносним значенням на вибір складіть і запишіть речення.
-
Вправа 8, с. 17
-
Відгадайте загадку (на дошці).
Я у дверях, у замку,
Я і в нотному рядку.
Можу гайки загвинтити
І…у вирій полетіти,
Телеграму передати,
Таємницю розгадати. (Ключ)
-
Про які значення слова ключ говориться в загадці?
-
Розгляньте зображення на с. 17. Назвіть їх. Які значення має слово ключ?
-
Як ви вважаєте, це одне слово з різними значеннями чи різні слова? Оленка і Петрик по-різному відповіли на це запитання.
-
Що говорить Оленка? Як вважає Петрик? Хто з них має рацію?
-
Про це ми дізнаємося прочитавши правило.
-
Опрацювання правила.
-
Які слова є в українській мові? Чим вони цікаві?
-
Чи пов’язані їхні значення?
-
Як ми будемо їх називати надалі?
-
Отже, хто з дітей був правий: Оленка чи Петрик? (Петрик).
-
Перегляд презентації «Омоніми» на ноутбуці.
-
Розглянемо ще кілька прикладів омонімів.
-
Письмове завдання: зі словом ключ складіть і запишіть словосполучення, які розкриватимуть кілька його значень.
-
Фізкультхвилинка (https://www.youtube.com/watch?v=cFq3UcfW4J0).
-
Робота в друкованому зошиті на с. 12, впр. 3.
-
Уявіть, що ви розмовляєте з іноземцем, який ще не досконало володіє українською мовою. Поясніть йому лексичне значення виділеного слова в таких словосполученнях:
-
Стиглі плоди – це плоди, які вже дозріли.
-
Плоди праці – це результат роботи.
-
Установіть відповідність між реченнями із багатозначним словом голова і значенням, у якому воно вжито. З’єднайте стрілочками.
-
Позначте, яке словосполучення вжито в переносному значенні.
-
Робота з карткою (роздавальний матеріал 2).
Роздавальний матеріал 2
V. Підсумок уроку. Рефлексія
1) Технологія «Кубування»
На кожному боці кубика записане слово.
Скласти словосполучення з поданими словами, щоб вони мали різне значення.
Слова для кубика: крило, ручка, сонечко, коник, коса, гребінь.
2) Робота з кубиками «Лего».
- А зараз оберіть та піднесіть угору кубик «Лего» відповідного кольору. Якщо вам сподобався урок – це зелений колір, якщо вам у деяких завданнях було складно – жовтий колір, якщо у вас виникало багато труднощів – червоний колір.
- Утворимо піраміду нашого настрою.
-
Домашнє завдання.
С. 13, вправа 4 у друкованому зошиті