Українська мова
3 клас
Тема: Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.
Мета: закріпити уміння перевіряти ненаголошений голосний шляхом зміни слова або методом добору споріднених слів, поглиблювати знання учнів з правопису слів з ненаголошеними [е], [и], які не перевіряються наголосом; вдосконалювати вміння користуватися орфографічним словником, добирати спільнокореневі слова до заданого слова, утворювати словосполучення, речення з використанням словникових слів; спонукати учнів до пошукової роботи; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: : мікрофон, рюкзачок – словничок, картки зі словниковими словами, малюнок для каліграфічної хвилинки, малюнок пшениці, колоски пшениці, картки із завданнями, картки для самооцінювання, малюнок чемодану, конверти з домашнім завданням, запис сигналу поїзда.
Хід уроку
І. Оргмомент.
Любі діти, поверніться,
Гостям нашим посміхніться.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А тепер подаруйте усмішку один одному і можемо починати урок.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож до цікавої мовної країни. Що візьмемо з собою, діти?
Технологія «Мікрофон»
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте дізнаємося, куди саме ми помандруємо. Для цього треба взяти квиток, що лежить у вас на партах. Квиток незвичайний, із завданням.
Будемо працювати в парах. Вам необхідно вставити пропущені букви і відшукати зайве слово.
Картка 1. д.путат, д.мок, з.ма, в.рба
Картка 2. оз.ро, в.селий, кр.ниця, кр.ло
Картка 3. ст.пи, ж.ття, кл.новий, ферм.р
Давайте перевіримо, як ви впорались з цим завданням. (Діти пояснюють, яку букву вставили, називають перевірні слова, визначають, яке слово зайве. Вчитель прикріплює на дошку ці слова)
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, в яку мовну країну ми вирушаємо сьогодні? (Країну словникових слів)
Я сподіваюсь, що наша подорож буде цікавою. Ми пригадали, як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів, а ще під час подорожі ми згадаємо, як правильно писати словникові слова, продовжимо вчитися складати словосполучення, речення з такими словами, добирати спільнокореневі слова, познайомимося з новим словниковим словом, попрацюємо зі словником. Але подорож по Країні словникових слів буде не простою. Вам доведеться долати перешкоди, виявляти свою кмітливість, творчість, а також бути дружними, допомагати один одному. Я вірю, що ви впораєтесь з усіма завданнями, і подорож буде для вас корисною та захоплюючою.
(рюкзачок - словничок)
Вчитель кладе до рюкзачка слова, які були на дошці.
Тепер можемо вирушати!
V. Робота над темою уроку.
1.Каліграфічна вправа.
Сідаємо в чарівні вагончики.
(на дошці малюнок вагончиків, на яких написані букви е, и)
Голосні засумували і до себе погукали:
Букви М, Н, Л
Діти записують склади (ме, ми, ем, им, не, ни, ен, ин, ле, ли, ел, ил)
- Які склади ви записали?
2. Відновлення словникових слів.
Інші приголосні образились і втекли зі словникових слів. Давайте повернемо їх на місця: Відкрийте квиток. Знайдіть завдання і запишіть словникові слова.
. е . он, ме . ал, а . е . и ., . о . ни . е, . о . и . о .
Бетон, метал, апетит, вогнище, коридор
А ми можемо зайняти місця в першому вагоні. Хто виконав це завдання без помилок, виглядає в перше віконечко першого вагону, хто зробив 1-2 помилки займає місце біля другого віконця, а хто зробив більше помилок, займає місце біля третього віконечка. Всі зручно розташувалися? (діти роблять позначки в листі самооцінки)
Поїхали! (включається запис )
3. Розшифровування словникових слів.
Ось місто Шифрувальників. Нам треба зупинитися і розшифрувати словникові слова.
Біля дошки буде працювати ……..(у дитини індивідуальна картка)
11, 5, 14, 15, 13, 14 (бензин)
1, 5, 3, 11, 7, 16, 2 (верблюд)
А ми знову відшукаємо завдання в наших квитках.
Розшифровуємо словникові слова:
8, 11, 3, 13, 9, 10, 6 (абрикос)
8, 12, 5, 7, 4, 6, 13, 14 (апельсин)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
в |
д |
р |
ь |
е |
с |
л |
а |
к |
о |
б |
п |
и |
н |
з |
ю |
Які слова ми отримали? Давайте перевіримо. Молодці.
- Діти, чи корисні ці фрукти для людини? А чому?
Розташуємося в другому вагончику. Хто не зробив помилок – ваше місце біля першого віконечка, 1-2 помилки – малює обличчя біля другого віконечка, у кого більше помилок «сідає» біля третього віконечка.
Покладемо ці слова до нашого рюкзачка.
Вправа для очей.
Подивіться праворуч, ліворуч, праворуч, ліворуч. Закрийте очі, уявіть себе в поїзді.
Їдемо далі. (лунає сигнал поїзда)
4. Робота з підручником.
Інколи в дорозі виникає бажання почитати книжку. А ми в подорож по Країні словникових слів взяли наш підручник – джерело знань. Тільки відкрили його на с.90, а поїзд зупинився в селищі Крученики. Всі слова тут переплутались, словосполучення перекрутились. Давайте допоможемо мешканцям цього селища навести порядок. Вправа 212. Крученикам треба вказати їх місце.
Виконаємо завдання за варіантами:
І в. -5 словосполучень
ІІ в. – 5 словосполучень
Обміняйтеся зошитами, перевірте завдання. Підніміть руку, хто перевірив завдання і вважає, що сусід правильно розставив кручеників на місця.
Перевіримо завдання:
І в. телефон міжміський
горизонт далекий
держава сусідня
дисципліна сувора
медаль золота
ІІ в. океан безмежний
сигнал тривожний
телеграма термінова
температура висока
депутат народний
Давайте придумаємо речення з одним із словосполучень.
А тепер займаємо місця в третьому вагоні. Хто впорався без помилок – перше віконце, 1-2 помилки – сідають біля другого вікна, всі інші далі їдуть біля третього віконця.
5. Фізкультхвилинка
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Поїздом подорожуєм.
Їде поїзд чух – чух – чух!
І колеса відбивають бух – бух – бух!
Зробимо зупинку
Ми для відпочинку.
Раз – два! Дружно встали,
Велетнями всі ми стали.
Руки в сторони, як крила,
І на пояс – три – чотири.
Мов зайчата пострибаєм
І в вагончики сідаєм.
(лунає сигнал поїзда)
6. Ознайомлення з новим словниковим словом.
А ось на нашому шляху річка Таємничка. Вона приготувала вам загадку. Щоб мандрувати далі, треба її відгадати.
Маю жовтий вусок,
Запашний колосок.
Буде з мене мука
Й паляниця м’яка. (пшениця)
Вчитель показує колоски пшениці.
Пшениця. (на дошці слово)
Не пускає нас далі річка Таємничка. А давайте побудуємо місточки, доберемо спільнокореневі слова до цього слова.
(пшеничка, пшеничний, пшениченька)
-Який корінь в цих словах? (пшенич (ц))
Позначте його.
Гарні вийшли місточки!
Деякі учні у нас працювали дослідниками. Вони шукали прислів’я, приказки, в яких зустрічається наше нове словникове слово пшениця.
Давайте послухаємо їх.
1 учениця: Я знайшла прислів’я:
Яка пшениця, така і паляниця.
На пшеницю сніжок – як дідові кожушок.
Від місяця не зріє пшениця.
Пшениця колоситься – життя веселиться.
На підлозі пшениця не зійде.
Де машина ходить, там пшениця родить.
2 учень: А я знайшов народні прикмети:
Не сій пшениці раніше дубового листа.
Пшеницю сій, коли зацвіте черемха.
3 учениця: А я знайшла рядки у Леоніда Глібова:
По пшениці теплий вітер хвилями гуляє, молодую пшениченьку неначе гойдає.
А ще у казці «Колосок» півник знайшов пшеничний колосок.
5 учениця: зачитує уривок з вірша Т. Шевченка «Сон»
6 учениця: Різні народи складали прислів’я про пшеницю.
Грузинське: Бур’ян посієш – пшениці не жатимеш.
Угорське: На спокійній землиці краще родити й пшениці.
Німецьке: Вдячність і пшениця родять лиш на доброму грунті.
Молодці, діти.
Давайте об’єднаємося в групи і спробуємо скласти сенкан з цим словом.
Пшениця.
Золотиста, тоненька.
Росте, дозріває, шумить.
Пшениця – дуже важлива рослина.
Злак.
Групи презентують результати своєї роботи.
Давайте покладемо наше нове словникове слово до нашого рюкзачка – словничка.
VІ. Узагальнення знань.
Діти, наш рюкзачок вже повний. Мабуть, час повертатися.
Мандрівники, повертаючись додому, згадують, що вони бачили цікавого, де побували. І ми давайте згадаємо, які словникові слова ми опрацювали під час нашої подорожі. Представники кожної групи допоможуть мені. (діти прикріплюють на дошку словникові слова з рюкзачка)
Депутат, криниця, бетон, метал, фермер, апетит, коридор, вогнище, бензин, абрикос, верблюд, апельсин, пшениця.
VІІ. Підсумок уроку.
Подивіться, скільки слів ми назбирали під час подорожі!
Ви запам’ятали ці слова? Ви можете їх використовувати в своєму мовленні? А де можете знайти правопис незнайомих слів? А чи навчились ви користуватися словником?
Скажіть, чи досягли ми мети нашого уроку? Всі завдання виконали?
Оцінювання.
VIIІ. Домашнє завдання.
Урок наш був незвичайний, отже і домашнє завдання буде незвичайним.
Давайте подивимося, хто їхав всю подорож біля першого віконечка?
Молодці! Гарно попрацювали! Ви отримуєте завдання в зелених конвертах.
А хто більше сидів біля другого вікна? Ви теж старанно працювали.
Ваше завдання в жовтих конвертах.
А чи є діти, які подорожували біля третього вікна? У вас ще не все сьогодні виходило, як слід, але я сподіваюсь, наступного разу ви впораєтесь краще із завданнями.
Ваше завдання сьогодні в блакитному конверті.
(Діти отримують диференційовані домашні завдання)
І рівень
Придумати казку зі словниковими словами: криниця, вогнище, пшениця
ІІ рівень
Відгадати словникові слова за описом:
Книгосховище - …
Тварина, яка довго може обходитися без їжі та води - …
Людина, яка працює в банку - …
Злакова рослина -…
Людина, яка літає в космос - …
Машина, яка збирає пшеницю - …
Одиниця вимірювання довжини, що дорівнює 10 см - …
ІІІ рівень
Виконати вправу 213 (списати словосполучення, вставити пропущені букви)