Урок української мови в 3 класі "Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.

Про матеріал
Урок української мови у 3 класі "Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом" з використанням інтерактивних методів навчання.
Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

 

Тема: Правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.

 

Мета: закріпити уміння перевіряти ненаголошений голосний шляхом  зміни слова або методом добору споріднених слів, поглиблювати знання учнів з правопису слів з ненаголошеними [е], [и], які не перевіряються наголосом; вдосконалювати вміння користуватися орфографічним словником, добирати спільнокореневі слова до заданого слова, утворювати словосполучення, речення з використанням словникових слів; спонукати учнів до пошукової роботи; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; виховувати любов до рідного слова.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: :  мікрофон, рюкзачок – словничок, картки зі словниковими словами, малюнок для каліграфічної хвилинки, малюнок пшениці, колоски пшениці, картки із завданнями, картки для самооцінювання, малюнок чемодану, конверти з домашнім завданням, запис сигналу поїзда.

 

Хід уроку

 

І. Оргмомент.

 

Любі діти, поверніться,

Гостям нашим посміхніться.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок у третій клас.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

А тепер подаруйте усмішку один одному і можемо починати урок.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож до цікавої мовної країни. Що візьмемо з собою, діти?

 

Технологія «Мікрофон»

  •             увагу;
  •             старанність;
  •             охайність;
  •             спостережливість;
  •             кмітливість;
  •             активність;
  •             дружбу.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Давайте дізнаємося, куди саме ми помандруємо. Для цього треба взяти квиток, що лежить у вас на партах. Квиток незвичайний, із завданням.

 

  1. Робота в парах.

 

Будемо працювати в парах. Вам необхідно вставити пропущені букви і відшукати зайве слово.

 

Картка 1. д.путат, д.мок, з.ма, в.рба

Картка 2. оз.ро, в.селий, кр.ниця, кр.ло

Картка 3. ст.пи, ж.ття, кл.новий, ферм.р

 

Давайте перевіримо, як ви впорались з цим завданням. (Діти пояснюють, яку букву вставили, називають перевірні слова, визначають, яке слово зайве. Вчитель прикріплює на дошку ці слова)

 

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

 

  • Як називаються слова, які були зайвими у ваших квитках? (словникові) А чому? (їх правопис можна перевірити за словником)

Отже, в яку мовну країну ми вирушаємо сьогодні? (Країну словникових слів)

 

Я сподіваюсь, що наша подорож буде цікавою. Ми пригадали, як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів, а ще під час подорожі ми згадаємо, як правильно писати словникові слова, продовжимо вчитися складати словосполучення, речення з такими словами, добирати спільнокореневі слова, познайомимося з новим словниковим словом, попрацюємо зі словником. Але подорож по Країні словникових слів буде не простою. Вам доведеться долати перешкоди, виявляти свою кмітливість, творчість, а також бути дружними, допомагати один одному. Я вірю, що ви впораєтесь з усіма завданнями, і подорож буде для вас корисною та захоплюючою.

 

  • Діти, а що ми повинні взяти з собою до Країни словникових слів?

(рюкзачок - словничок)

Вчитель кладе до рюкзачка слова, які були на дошці.

 

Тепер можемо вирушати!

V. Робота над темою уроку.

 

1.Каліграфічна вправа.

 

Сідаємо в чарівні вагончики.

 

(на дошці малюнок вагончиків, на яких написані букви е, и)

 

Голосні засумували і до себе погукали:

 

Букви М, Н, Л

Діти записують склади (ме, ми, ем, им, не, ни, ен, ин, ле, ли, ел, ил)

- Які склади ви записали?

 

2. Відновлення словникових слів.

 

Інші приголосні образились і втекли зі словникових слів. Давайте повернемо їх на місця: Відкрийте квиток. Знайдіть завдання і запишіть словникові слова.

 

. е . он, ме . ал, а . е . и ., . о . ни . е, . о . и . о .

Бетон,   метал,   апетит,   вогнище,   коридор

 

  • Які слова записали? Зачитайте. Отже, всі букви повернулись на свої місця. (вчитель показує картки зі словами, потім кладе слова в рюкзачок- словничок)

 

А ми можемо зайняти місця в першому вагоні. Хто виконав це завдання без помилок, виглядає в перше віконечко першого вагону, хто зробив 1-2 помилки займає місце біля другого віконця, а хто зробив більше помилок, займає місце біля третього віконечка. Всі зручно розташувалися? (діти роблять позначки в листі самооцінки)

Поїхали! (включається запис )

 

3. Розшифровування словникових слів.

 

Ось місто Шифрувальників. Нам треба зупинитися і розшифрувати словникові слова.

Біля дошки буде працювати ……..(у дитини індивідуальна картка)

 

11, 5, 14, 15, 13, 14 (бензин)

1, 5, 3, 11, 7, 16, 2 (верблюд)

 

А ми знову відшукаємо завдання в наших квитках.

Розшифровуємо словникові слова:

8, 11, 3, 13, 9, 10, 6 (абрикос)

8, 12, 5, 7, 4, 6, 13, 14 (апельсин)

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

в

д

р

ь

е

с

л

а

к

о

б

п

и

н

з

ю

 

Які слова ми отримали? Давайте перевіримо. Молодці.

- Діти, чи корисні ці фрукти для людини? А чому?

 

Розташуємося в другому вагончику. Хто не зробив помилок – ваше місце біля першого віконечка, 1-2 помилки – малює обличчя біля другого віконечка, у кого більше помилок «сідає» біля третього віконечка.

Покладемо ці слова до нашого рюкзачка.

Вправа для очей.

Подивіться праворуч, ліворуч, праворуч, ліворуч. Закрийте очі, уявіть себе в поїзді.

Їдемо далі. (лунає сигнал поїзда)

 

4. Робота з підручником.

 

Інколи в дорозі виникає бажання почитати книжку. А ми в подорож по Країні словникових слів взяли наш підручник – джерело знань. Тільки відкрили його на с.90, а поїзд зупинився в селищі Крученики. Всі слова тут переплутались, словосполучення перекрутились. Давайте допоможемо мешканцям цього селища навести порядок. Вправа 212. Крученикам треба вказати їх місце.

Виконаємо завдання за варіантами:

І в. -5 словосполучень

ІІ в. – 5 словосполучень

 

Обміняйтеся зошитами, перевірте завдання. Підніміть руку, хто перевірив завдання і вважає, що сусід  правильно розставив кручеників на місця.

Перевіримо завдання:

І в. телефон міжміський

      горизонт далекий

      держава сусідня

      дисципліна сувора

      медаль золота

ІІ в. океан безмежний

       сигнал тривожний

       телеграма термінова

       температура висока

       депутат народний

 

Давайте придумаємо речення з одним із словосполучень.

А тепер займаємо місця в третьому вагоні. Хто впорався без помилок – перше віконце, 1-2 помилки – сідають біля другого вікна, всі інші далі їдуть біля третього віконця.

 

5. Фізкультхвилинка

 

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Поїздом подорожуєм.

Їде поїзд чух – чух – чух!

І колеса відбивають бух – бух – бух!

Зробимо зупинку

Ми для відпочинку.

Раз – два! Дружно встали,

Велетнями всі ми стали.

Руки в сторони, як крила,

І на пояс – три – чотири.

Мов зайчата пострибаєм

І в вагончики сідаєм.

 

(лунає сигнал поїзда)

 

6. Ознайомлення з новим словниковим словом.

А ось на нашому шляху річка Таємничка. Вона приготувала вам загадку. Щоб мандрувати далі, треба її відгадати.

 

Маю жовтий вусок,

Запашний колосок.

Буде з мене мука

Й паляниця мяка. (пшениця)

 

Вчитель показує колоски пшениці.

 

  • Діти, а які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово пшениця? (діти разом з вчителем складають асоціативний кущ)
  • Отже, пшениця – це  злакова рослина, найважливіша зернова культура.
  • Давайте поміркуємо, яку ненаголошену голосну треба писати в цьому слові?  Доведіть.
  • Чи можемо ми дібрати перевірне слово? (ні)
  • А де ми можемо знайти правопис цього слова, щоб переконатися, яку букву писати? (в орфографічному словнику)
  • Давайте відшукаємо в словничках це слово? (діти знаходять в словниках слово пшениця)
  • Тепер ми можемо правильно записати його і повинні запамятати правопис цього слова.

Пшениця. (на дошці слово)

Не пускає нас далі річка Таємничка. А давайте побудуємо місточки, доберемо спільнокореневі слова до цього слова.

(пшеничка, пшеничний, пшениченька)

-Який корінь в цих словах? (пшенич (ц))

Позначте його.

Гарні вийшли місточки!

 

Деякі учні у нас працювали дослідниками. Вони шукали прислівя, приказки, в яких зустрічається наше нове словникове слово пшениця.

Давайте послухаємо їх.

 

1 учениця: Я знайшла прислівя:

 

Яка пшениця, така і паляниця.

На пшеницю сніжок – як дідові кожушок.

Від місяця не зріє пшениця.

Пшениця колоситься – життя веселиться.

На підлозі пшениця не зійде.

Де машина ходить, там пшениця родить.

 

2 учень: А я знайшов народні прикмети:

 

Не сій пшениці раніше дубового листа.

Пшеницю сій, коли зацвіте черемха.

 

3 учениця: А я знайшла рядки у Леоніда Глібова:

 

По пшениці теплий вітер хвилями гуляє, молодую пшениченьку неначе гойдає.

А ще у казці «Колосок» півник знайшов пшеничний колосок.

 

5 учениця: зачитує уривок з вірша Т. Шевченка «Сон»

 

6 учениця: Різні народи складали прислівя про пшеницю.

Грузинське: Бурян посієш – пшениці не жатимеш.

Угорське: На спокійній землиці краще родити й пшениці.

Німецьке: Вдячність і пшениця родять лиш на доброму грунті.

 

Молодці, діти.

Давайте обєднаємося в групи і спробуємо скласти сенкан з цим словом.

          Пшениця.

Золотиста, тоненька.

Росте, дозріває, шумить.

Пшениця – дуже важлива рослина.

Злак.

Групи презентують результати своєї роботи.

Давайте покладемо наше нове словникове слово до нашого рюкзачка – словничка.

 

VІ. Узагальнення знань.

 

Діти, наш рюкзачок вже повний. Мабуть, час повертатися.

Мандрівники, повертаючись додому, згадують, що вони бачили цікавого, де побували. І ми давайте згадаємо, які словникові слова ми опрацювали під час нашої подорожі. Представники кожної групи допоможуть мені. (діти прикріплюють на дошку словникові слова з рюкзачка)

 

Депутат, криниця, бетон, метал, фермер, апетит, коридор, вогнище, бензин, абрикос, верблюд, апельсин, пшениця.

 

VІІ. Підсумок уроку.

 

Подивіться, скільки слів ми назбирали під час подорожі!

Ви запамятали ці слова? Ви можете їх використовувати в своєму мовленні? А де можете знайти правопис незнайомих слів? А чи навчились ви користуватися словником?

Скажіть, чи досягли ми мети нашого уроку? Всі завдання виконали?

 

Оцінювання.

 

VIIІ. Домашнє завдання.

 

Урок наш був незвичайний, отже і домашнє завдання буде незвичайним.

Давайте подивимося, хто їхав всю подорож біля першого віконечка?

Молодці! Гарно попрацювали! Ви отримуєте завдання в зелених конвертах.

 

А хто більше сидів біля другого вікна? Ви теж старанно працювали.

Ваше завдання в жовтих конвертах.

 

А чи є діти, які подорожували біля третього вікна? У вас ще не все сьогодні виходило, як слід, але я сподіваюсь,  наступного разу ви впораєтесь краще із завданнями.

Ваше завдання сьогодні в блакитному конверті.

 

(Діти отримують диференційовані домашні завдання)

 

І рівень

 

Придумати казку зі словниковими словами: криниця, вогнище, пшениця

 

ІІ рівень

Відгадати словникові слова за описом:

 

 

Книгосховище - …

Тварина, яка довго може обходитися без їжі та води - …

Людина, яка працює в банку - …

 Злакова рослина -…

 Людина, яка літає в космос - …

 Машина, яка збирає пшеницю - …

 Одиниця вимірювання довжини, що дорівнює 10 см -

 

ІІІ рівень

 

Виконати вправу 213 (списати словосполучення, вставити пропущені букви)


 

doc
Додано
17 серпня 2019
Переглядів
6297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку