Урок української мови в 4 класі "Спостереження за зв’язком прикметників з іменниками в реченнях. Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами"

Про матеріал

Цикл уроків української мови "Прикметник"

Урок 6

Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число прикметників; узагальнити знання про рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання : зображення віночка, квітів, мікрофон, записи пісні «Сонячний віночок», музична колонка, сенкан, диференційоване домашнє завдання на стрічках.

Тип уроку : закріплення та удосконалення знань.

Форма проведення : урок-фантазії і мислення.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: інформаційно – рецептивний, навчально – дослідницький , проблемно-пошуковий.

Прийоми роботи: виклад інформації, розповідь – пояснення, опис, бесіда, інструктаж, повідомлення учнів, робота з ілюстраціями, робота з підручником, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків.

Принципи навчання : особистісно орієнтованого навчання, науковості, виховного навчання, принцип зв'язку з життям, системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, записи на дошці, музична колонка.

Перегляд файлу

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgУРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

4 клас

Тема. Спостереження за зв’язком прикметників з іменниками в реченнях. Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами

Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число прикметників; узагальнити знання про рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати бережливе ставлення до природи. 

Обладнання : зображення віночка, квітів, мікрофон, записи пісні «Сонячний віночок», музична колонка, сенкан, диференційоване домашнє завдання на стрічках.

Тип уроку : закріплення та удосконалення знань.

Форма проведення : урок-фантазії і мислення.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: інформаційно – рецептивний, навчально – дослідницький , проблемно-пошуковий.

Прийоми роботи: виклад інформації, розповідь – пояснення, опис, бесіда, інструктаж, повідомлення учнів, робота з ілюстраціями, робота з підручником, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків.

Принципи навчання : особистісно орієнтованого навчання , науковості,  виховного навчання, принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, записи на дошці, музична колонка.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg1. Віршовоний початок

І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.

2. Психологічне налаштування. Побажання учителя- розшифровування слова «УРОК» 
- Бажаю ,щоб урок був урочистий, розвиваючий, очікуваний ,кольоровий 

- Працюючи старанно, наполегливо, активно, ми будемо заробляти бонуси. А бонусами сьогодні будуть осінні квіти. Хто назбирає більший букет, той був активнішим на уроці.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Який же сьогодні у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-фантазії і мислення або урок-віночок.
Сплетемо диво – коло сьогодні з мальв , чорнобривців , калини ,
З барвінка, любистку , волошки, ромашки, щоб всіх прикрашало і оберігало.
- А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають, вчитель доповнює)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини , а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль , захищає від різних хвороб , злих духів зберігає волосся гарним . Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її ; чорнобривець – квітка – мама ,яка захищає дитину від усього лихого та виховує її ; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси , а по боках незабудки , барвінок , ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак . А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
- І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 170, с. 89) 

- Прочитайте записаний текст. 

- Які прикметники ви знайшли у тексті? 

- До яких іменників вони належать? 

- Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
2. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії.
- Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо каліграфічну хвилинку
-Щоб букви правильно писати , хвилинку каліграфії нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько , щоб були красиві , гарненькі .
Ві він ок очок
- Яке слово можно скласти?(Віночок)
3. Орфографічна розминка

- А далі на нас чекає орфографічна розминка. 

Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На дошці записані слова: в…сняний, в…ликий, гріє…я, …казав, ні…ті, абр…кос, з…лений.
- Прочитайте слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?
(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники, дієслова.)
-  Вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (Вчитель прикріплює малюнок до віночка.)
4. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм».
- Для того, щоб успішно виконати наступне завдання,і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :
1) Яку частину мови ми називаємо прикметником? (Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?)
2) З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні? (Прикметники в реченні зв’язані з іменниками.)
3) В якому числі завжди стоїть прикметник? (Прикметник завжди стоїть у тому числі, що й іменник, з яким він зв’язаний.)
4) Прикметники змінюються… (В однині прикметники змінюються за родами. Також змінюються за числами та відмінками.)
- Вплітаємо квіти незабудки. Ці маленькі квіточки - символ постійності і вірності у багатьох народів світу.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg5. Робота в групах. Гра «Хто швидше?» 

- Доберіть якомога більше прикметників, що відповідають поданим моделям (до 10 слів).  Запишіть їх у зошити. 

1-ша група  ____ -ий, ____ -ій 

2-га група   ____ -а,  _____-я 

3-тя група  _____-е,  ______-є 

6. Перевірка виконаних робіт 

7. Гра «Виправ помилку» 

- Прочитайте вірш. Виправте помилки. 

Хто в хустині червоненька (-ій)  став у лісі між дубів? 

Може, дівчинка маленькі (-а)  назбирать прийшла грибів? 

Ні, не дівчина там стала,  горобина виростала, 

ту хустину гаптувала  щедро (-а) осінь золотий (-а).           М. Познанська 

- Чому саме такі закінчення повинні мати прикметники? (Тому що прикметник завжди стоїть у тому числі, роді, що й іменник, від якого він залежить.) 

Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. (Вчитель прикріплює малюнок до вінка)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над прикметником, будемо визначати рід, число прикметників, навчимося розбирати прикметник за зразком. 

Думаємо колективно, працюємо оперативно,

Сперечаємося доказово – це для всіх обов’язково!

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Робота над загадками. Вправа 171, с. 89

- Відгадування загадок. 

- Списування тексту, визначення роду і числа прикметників. 

- Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.

3. Вибіркове списування. Вправа 172, с. 89–90

- Прочитайте текст і визначте його тему. 

- Випишіть сполучення іменника з прикметником, додаючи пропущені закінчення. 

- Обґрунтуйте вибір закінчень. 

- Доберіть і запишіть синоніми до слів суворий, сильний (виходячи із значення іменника, з яким зв’язаний прикметник). 

Суворий — важкий. Сильний — міцний. 

- Поясніть уживання знака м’якшення у деяких словах з тексту. 

- Два прикметника розберіть за зразком із вправи 173. 

Наприклад: 

Густе (густий) — який?; -ий; чол. рід; одн. 

- Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.

4. Комплекс вправ гімнастики для очей

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

5. Робота над текстом. Вправа 173, с. 90

- Мовчазне читання тексту вправи. Розглядання ілюстрації. 

Словникова скарбничка 

- Як ви розумієте значення слова жорсткий? 

- Визначення головної думки тексту. 

- Добирання заголовка до тексту. 

- Назвіть прикметники, які зустрілися вам у тексті. 

- Один із них розберіть за зразком. 

Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).

6. Робота в группах. Робота над загадками «Творче конструювання»

-Який віночок гарний ми отримали, та деяких ще квіточок нам не вистачає.
- Прочитайте, відгадайте загадки.

- Визначте рід прикметників, поясніть правопис.

- Складіть художній опис слів-відгадок. Послухайте загадки:
1.Куди вітер занесе, приживеться там й цвіте.
Нескоримий дух у ній зветься квітка … (деревій). (У вінку символом нескореності)
2.Щоб відданість була в любові є чар-зілля у дівочому вінкові.
Щоб душа і думка були чисті, зацвітав жовтенький, духмяний … (любисток).
Ним миють волосся, освіжають повітря в хаті, купають у відварі малят. У вінку ці квіточки - символ людської відданості.
3.А ця квітка як троянда виглядає та не колить, бо шипів не має,
Щоб була любов, була гармонія, у дівочому віночку виграє …(півонія).
Ружа, мальва, півонія символізують в оздобі українських дівчат: віру, надію, любов.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg7. Звітування груп. Оцінювання роботи кожної групи

V. ПІДСУМОК УРОКУ 

- Що повторили на уроці? 

- Як визначити рід і число прикметника? 

Сенкан

- Складіть сенкан за планом до слова « ВІНОЧОК».(Це вірш, що складається з 5 рядків)
1. Тема.
2. Опис – 2 слова .
3. Дія – 3 слова .
4. Ставлення , почуття з приводу обговорюваного .
5. Узагальнення , підсумок .
Віночок ( зразок)
Гарний , чудовий .
Дивує , прикрашає , оберігає .
Бережемо , пишаємося ,використовуємо .
Символ дитячої краси , оберіг .
- Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.

Український віночок (В.Кленц)
Зробила я віночок із квітів та стрічок,
Піду в нім танцювати веселий гопачок.
Віночок український у райдужній красі.
У нього в нашій школі закохані усі.
Хоч квіти кольорові та їхні кольори
Дарують гарний настрій всій нашій дітворі.
Я лагідно торкаю цю ніжність і красу.
Свою веселу вдачу до кожного несу.
У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення.
Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці.
Побіч від коричневої – жовті – символ сонця,
світлозелені – символ краси і молодості,
голубі та сині – символ неба і води,
оранжеву – символ хліба,
фіолетову – символ мудрості,
малинову – символ щирості,
рожеву – символ достатку і багатства.
Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgХарактеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

- А хто має бажання, можуть доєднати свої квіти до нашого спільного віночка.

(Під запис пісні «Сонячний віночок»)

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Вправа 173 (2), с. 90. 

- Кожен з вас, діти, оберете собі стрічку-оберіг і на зворотному боці знайдете додаткове домашнє завдання:
1 група – Підібрати вірш (8 рядочків) і записати в зошит , визначити число і рід прикметників.
2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.
3 група – Скласти 3 загадки про квіти, які вам подобаються, використовуючи прикметники.

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку