Тема уроку. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум
Мета уроку:
- формувати:
предметні компетентності: навчити розрізняти типи висловлювання відповідно до основних ознак розповіді, опису, роздуму;
сформувати в учнів уявлення про типи висловлювання та їх особливості;
розвивати творчі здібності, логічне й образотворче мислення, пам'ять, відчуття слова, усне та писемне мовлення учнів;
збагачувати словниковий запас учнів;
ключові компетентності: спілкування державною мовою;
спілкування іноземними мовами;
громадянська;
екологічна;
інформаційно-цифрова;
математична;
технології навчання: компетентнісного, діяльнісного підходу;
критичного мислення;
ігрові;
ІКТ;
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Методи і прийоми: мультимендійна презентація, бесіда, робота з підручником, слово вчителя, тренувальні вправи, «Мозковий штурм», «Навчаючись – учусь»», «Незакінчене речення», пошукова робота, розв’язання компетентнісних завдань.
Форми навчання: групова, фронтальна.
Обладнання: підручник, зразки текстів, словники, мультимедійний проектор, картки з критеріями для самооцінювання.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотиваційний етап
Створення позитивного настрою на урок.
Учні в парах повертаються одне до одного, усміхаються, бажають успіхів у роботі на уроці.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми
1. Уведення учнів у понятійно-термінологічне поле «Навчаючись - учусь».
Пригадайте:
що означають такі поняття:
- мовлення;
- комунікація;
- мовленнєва діяльність;
- слово;
- словосполучення;
- речення;
- текст.
З’ясуйте за тлумачним словником значення слова «комунікація».
2. Робота біля дошки. Робота з російсько-українським словником.
Перекладіть слова українською мовою (біля дошки працюють 4 учні):
- обои, мебель, картины, занавеска;
- потрет, полка, подоконник, ковер;
- шкафы, стол, столик, диван;
- кресло, стул, телевизор, компьютер.
3. Творча робота.
Усно опишіть свою кімнату, використовуючи подані слова.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розгляньте таблицю «Типи мовлення та їх ознаки»
Типи мовлення |
Основна функція |
На яке питання дається відповідь у висловлюванні |
Будова висловлювання |
Розповідь |
Повідомлення про події |
Про що? Що робить персонаж? Що відбулося? |
Початок дії, розвиток дії, кінець дії |
Опис |
Словесне зображення предмета, істот, явищ природи |
Який? Яким є предмет, істота, місцевість, явище природи? |
Назва предмета, явища; головні ознаки; власне враження |
Роздум |
Доведення або пояснення чогось |
Чому? Чому предмет чи особа такі? Які причини подій? |
Основне твердження (теза), докази (аргументи), висновки |
Залежно від типу висловлювання тексти можуть належати до різних типів мовлення: опису, розповіді чи роздуму (міркування). Тексти цих типів мовлення відрізняються один від одного структурою, засобами зв’язку між складовими частинами.
В описі говориться про ознаки предмета, особи, місцевості, явища природи тощо, в розповіді - про послідовні в часі дії, в роздумі - про причини ознак і подій.
Зверніть увагу!
Текст рідко буває однотипним, у ньому можуть поєднуватися різні типи мовлення. Наприклад: розповідь з елементами опису, розповідь з елементами роздуму та інше.
Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу «Типи мовлення» с.27, вправа 52).
Слово вчителя.
На основі опрацьованого матеріалу, таблиці дати відповіді на питання:
- Яка основна функція кожного із типів мовлення?
- Про що говориться в тексті-описі? тексті-розповіді? тексті-роздумі?
- Яку будову має опис? розповідь? роздум?
- До якого типу мовлення слід віднести опис вашої кімнати? Доведіть це.
4. Пошукова робота
Вправа 53. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Доведіть, що це висловлювання є розповіддю. Випишіть займенники, спільнокореневі слова й повтори, які допомагають зв’язати речення в тексті.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прочитайте тексти мовчки. Разом визначте їх тему та головну думку.
Прочитайте тексти вголос, дотримуючи правильної інтонації.
За поданими уривками з’ясувати тип мовлення кожного висловлювання. Що спільного, на вашу думку, в цих текстах?
Текст 1
Квітка соняшника — це своєрідний кошик, корзинка. Суцвіття її складається з півтори й більше тисячі маленьких квіточок.
Текст 2
Чи є щось виразніше, красивіше, коли соняшник цвіте? «Стоїть гарний, як соняшник у цвіту»,— кажуть у народі.
Текст 3
Соняшник з’явився в наших краях, як і у Європі, не так уже й давно. Батьківщина соняшника — далека Америка.
2. Оцінювання.
Учні коментують свої внески в команду та спільну роботу над результатами діяльності.
3. Диктант «Перевіряю себе». Мультимедійна презентація.
Учні пишуть текст під диктовку вчителя. Підкреслюють сумнівні для себе місця в тексті.
Діти виправляють помилки, користуючись мультимедійною презентацією.
На лісових галявинах зустрічається білоцвіт весняний. Квітка розцвітає однією з перших на початку весни. Вона має жовті вкраплення на пелюстках. Білоцвіт весняний опинився під загрозою зникнення. Він охороняється законом та занесений до Червоної книги України.
.
Визначити особливості змісту тексту:
- розповідається про якісь події;
- описуються ознаки предмета, істот, явищ природи;
- розмірковується над тим, що відбувається.
4. Творче завдання. Мультимедійна презентація.
Прочитайте виразно текст, дотримуючись особливості інтонації.
Визначте тему та головну думку тексту.
До якого типу мовлення слід його віднести. Доведіть свою думку.
Складіть і запишіть план тексту.
Доповніть текст власними міркуваннями.
Батьки навчають нас бути людяними, охайними, шанувати працю, добре вчитися. І їм дуже нелегко спілкуватися з нами, коли ми говоримо неправду. Тому вони намагаються переконувати нас, що треба бути чесними: «Чесність — краща чеснота».
Не завжди легко говорити правду, особливо про некрасиві вчинки. Але, коли обманюєш когось, особливо близьку людину, — на душі стає ще гірше. Недаремно кажуть: «в обманщика має бути гарна пам'ять». Це означає, що він повинен пам'ятати, що і кому сказав, і постійно приховувати правду. А це породжує страх і відчужує від людей. Обманювати означає боятися. Тобто виходить, що обманщик — це найчастіше боягуз.
Але ж усім відомо, що «шила в мішку не сховаєш». Так і правда — десь випливе. І стане людині ще гірше: будуть з неї сміятися або дорікати. Тому треба намагатися відповідати за свої слова і вчинки, а якщо не так щось трапляється — казати щиро та чесно, не боячись. Адже «краще гірка правда, ніж солодка омана». А якщо бути чесним і справедливим — буде більше поваги до такої людини. І в її оточенні, і до себе самої.
VІ. Домашнє завдання
Закріпити теоретичний матеріал с. 27.
Вправа 238 прочитайте розповідь. Виділіть її складові (початок, розгортання та завершення дії). Доберіть заголовок.
Творче завдання за бажанням і на вибір:
1. Складіть художній опис предмета, який дуже потрібен вам у щоденному житті (пенал, мобільний телефон та інше).
Людина повинна все життя навчатися, тому що…
Комп’ютер не замінить людині книжку, тому що…
Природу необхідно берегти, тому що…
VІІ. Рефлексія діяльності на уроці
Який тип мовлення використаєте?
Уявіть ситуацію: вам треба розповісти своєму товаришеві про:
а) якою є ваша улюблена домашня тварина;
- розповідь з елементами роздуму;
- розповідь з елементами опису.
б) чому тварин називають "братами нашими меншими"?
- розповідь з елементами роздуму;
- опис.
в) як ваша улюблена тварина з'явилася у вас вдома;
- опис;
- роздум.
г) як ваші батьки ставляться до вашого улюбленця?
- розповідь з елементами роздуму;
- розповідь.
На які питання відповідає кожен тип мовлення:
1. Опис
б) чому?
в) що сталося?
2. Роздум
б) що трапилося?
в) навіщо?
3. Розповідь
б) чому?
в) що відбувається?
Подумайте, який тип мовлення ви найчастіше використовуєте у своєму мовленні?
1 - на уроках
- розповідь, опис, роздум;
- розповідь та роздум.
2 - з друзями
- розповідь, опис, роздум;
- розповідь.
3 - пояснюючи та виправдовуючись перед батьками
- роздум;
- розповідь з елементами роздуму.
Розповідь – це висловлювання, у якому йдеться про …
Опис – це висловлювання, у якому йдеться про …
У роздумі йдеться про …