Урок української мови в 6 класі на тему: "Творення, відмінювання та правопис неозначених і заперечних займенників"

Про матеріал
Конспект уроку пропонується для використання на уроці української мови в 6 класі при вивченні теми "Творення, відмінювання та правопис заперечних і неозначених займенників".
Перегляд файлу

 

Українська мова, 6 клас

Тема уроку: «Творення, відмінювання та правопис неозначених і заперечних   займенників».

Мета уроку: дати поняття про способи творення неозначених та заперечних   займенників, особливості відмінювання їх та написання;  формувати              в учнів навчально-пізнавальну та комунікативну компетентності, а саме: розвивати вміння лінгвістично              мислити,              оперувати мовознавчими термінами, самостійно аналізувати та робити висновки, бачити істотне в мовному явищі, сприяти розвиткові діалогічного та монологічного мовлення; виховувати потребу пізнавати мовні глибини та самостійність у здобутті знань.

Цілі: після уроку учні зможуть: пояснювати способи творення неозначених та заперечних займенників, особливості їх відмінювання та написання, у співпраці з товаришами та учителем складати опорний конспект з виучуваної теми та самостійно відтворювати його.

Епіграф уроку: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився» (прислів'я)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, таблиці на картках.

Форми роботи на уроці: «лінгвістичне дослідження»,

                    «спільний міні-проект» (складання опорного  конспекту),

                 робота в групах,

                 робота в парах,

                 робота з підручником.


Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. З'ясування емоційного настрою (учні малюють свою тривогу на аркушах і знищують її).

2.Актуалізація опорних знань.

  •               Учитель. Сьогодні ми продовжуємо подорож „Займенниковою країною”. З міста Відносних та неозначених займенників ми попрямуємо в гості до займенників заперечних та неозначених. Але спершу скажіть: що спільного і чим різняться між собою питальні та відносні займенники?
  •               „Ланцюжок”. 1 варіант: назвати всі заперечні займенники,

                                          2 варіант : всі неозначені займенники.

  1.    Повідомлення теми і завдань уроку. Цілевизначення. Після повідомлення теми учитель пропонує учням визначити для себе цілі уроку. Потім діти знайомляться з цілями, записаними на дошці, і доповнюють свій перелік.
  2.   Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель. Щоб досягти поставлених цілей, я пропоную здійснити лінгвістичне дослідження, яке допоможе вам самостійно дійти висновків про творення, відмінювання та правопис займенників. Працювати будемо в групах, парах та індивідуально. Чи є інші пропозиції? Якщо ні, розпочнемо роботу. Успіхів нам у нашій спільній праці!

1.Визначення способів творення заперечних та неозначених займенників. Діти в парах опрацьовують таблицю та доповнюють її.

 

 

 

 

 

 

Творення заперечних та неозначених займенників

 

Відносні

займенники

Заперечні

займенники

 Неозначені займенники

  Хто

  Що

  Який

  Чий

  Котрий

  Скільки

Ніхто

Ніщо

Ніякий

Нічий

Нікотрий

Ніскільки

Дехто, хтось, будь-хто.

Абищо, що-небудь, казна-що.

Якийсь, хтозна-який, деякий.

Будь-чий, аби-чий, чий-небудь.

Котрийсь, хтозна-котрий.

Скільки-небудь, казна-скільки.

Спосіб

творення

 

 

 


 

Обговорюються такі питання( в парах):

  •       Позначте твірні основи та словотворчі префікси і суфікси у неозначених та заперечних займенниках( у таблицях).
  •                    Від яких займенників утворюються заперечні та неозначені займенники?
  •                    За допомогою яких способів творяться заперечні та неозначені займенники?
  •                    Який префікс бере участь у творенні заперечних займенників?
  •                    Які префікси і суфікси служать для творення неозначених займенників? Заповніть таблицю.
  1.                Представлення парами результатів своєї роботи.

           Формулювання висновку про способи творення займенників.

  1.    Провідміняйте займенники : ніхто (1-ий ряд), дещо ( 2-ий ряд), який-небудь

 ( 3-ій ряд). Три учні працюють коло дошки, інші - в зошитах.

4. Порівняйте відмінювання поданих та відносних займенників (за таблицею у підручнику). Сформулюйте висновок про особливості відмінювання неозначених та заперечних займенників.

4. „Спільний міні-проект”. Складання опорного конспекту  „Правопис займенників”.

Учні об'єднуються в 4 групи, кожна з яких має чистий аркуш паперу, фломастер і картку із завданнями.

  1. ша група. Погрупуйте подані заперечні займенники у два стовпчики: ті, що пишуться разом, і ті , що пишуться окремо. Визначте, за якої умови ні пишеться із займенниками окремо? Сформулюйте правило написання заперечних займенників.

Ніхто, ніщо, ні до кого, ні для чого, ніякий, нічий, ні в якому.

  1. га група. Виберіть із поданих неозначених займенників лише ті, що пишуться разом. Визначте, з якими частками займенники пишуться разом? Сформулюйте правило.
  2. тя група. Виберіть із поданих неозначених займенників лише ті, що пишуться окремо. За якої умови вони так пишуться? Сформулюйте правило.
  3. та група. Виберіть займенники, що пишуться через дефіс. З якими частинами вони так пишуться? Сформулюйте правило.

Словниковий матеріал для 2-ої - 4 -ої груп :

Абихто, хтозна-який, аби до кого, абиякий, хтозна-скільки, де з ким , хтозна в чому, щось, чийсь, казна- хто, будь- що, дехто, декотрий, будь у чому, хто - небудь, будь - чий, казна з ким, хтозна до кого.

         Кожна група позначає своє правило графічно, представляє результати роботи класові і прикріплює свій аркуш на дошці як частину опорного конспекту.

Один із учнів озвучує опорний конспект.

 

 

  1.            „Аналітичне читання з позначками”. Прочитайте матеріал підручника. Зробіть позначки: „ V” - відоме, „ +” - отримав нову інформацію, „ ?” -незрозуміле .

Обговорення прочитаного.

  1. Складання діалогів за вивченим матеріалом та їх озвучення. Індивідуальна робота: складання плану до вивченої теми, запис його на дошці, обговорення та запис у зошити.
  2.            Вправа з ключем. Випишіть підряд у колонку словосполучення: 1) ті, у яких частини, що в дужках, пишуться разом; 2) ті, у яких частини, що в дужках, пишуться через дефіс.

(Хтозна)які книжки, (будь)чия річ, (аби)яка ряднина, (чого)небудь вчаться, (будь)яке доручення, (де)кому скажемо, (казна)що згадалося, (хтозна)скільки доріг.

У кожному другому слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте другу частину прислів'я: „Краще мало...”

IV. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

  1.   Що ми робили на уроці?
  2.   Чи досягли поставлених цілей?

З. Як утворюються заперечні та неозначені займенники?

  1.   Яка особливість їхнього відмінювання?
  2.   Як пишуться ці займенники?

6. Чи задоволені ви уроком?

V. Домашнє завдання.

1. Підготувати усне повідомлення за темою уроку (використовуючи план);

На вибір:

  1.   Вправа 432.
  2.   Скласти казку про неозначені та заперечні займенники.
docx
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку