Українська мова, 6 клас
Тема уроку: «Творення, відмінювання та правопис неозначених і заперечних займенників».
Мета уроку: дати поняття про способи творення неозначених та заперечних займенників, особливості відмінювання їх та написання; формувати в учнів навчально-пізнавальну та комунікативну компетентності, а саме: розвивати вміння лінгвістично мислити, оперувати мовознавчими термінами, самостійно аналізувати та робити висновки, бачити істотне в мовному явищі, сприяти розвиткові діалогічного та монологічного мовлення; виховувати потребу пізнавати мовні глибини та самостійність у здобутті знань.
Цілі: після уроку учні зможуть: пояснювати способи творення неозначених та заперечних займенників, особливості їх відмінювання та написання, у співпраці з товаришами та учителем складати опорний конспект з виучуваної теми та самостійно відтворювати його.
Епіграф уроку: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився» (прислів'я)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, таблиці на картках.
Форми роботи на уроці: «лінгвістичне дослідження»,
«спільний міні-проект» (складання опорного конспекту),
робота в групах,
робота в парах,
робота з підручником.
І. Мотиваційний етап.
1. З'ясування емоційного настрою (учні малюють свою тривогу на аркушах і знищують її).
2.Актуалізація опорних знань.
2 варіант : всі неозначені займенники.
Учитель. Щоб досягти поставлених цілей, я пропоную здійснити лінгвістичне дослідження, яке допоможе вам самостійно дійти висновків про творення, відмінювання та правопис займенників. Працювати будемо в групах, парах та індивідуально. Чи є інші пропозиції? Якщо ні, розпочнемо роботу. Успіхів нам у нашій спільній праці!
1.Визначення способів творення заперечних та неозначених займенників. Діти в парах опрацьовують таблицю та доповнюють її.
Творення заперечних та неозначених займенників
Відносні займенники |
Заперечні займенники |
Неозначені займенники |
Хто Що Який Чий Котрий Скільки |
Ніхто Ніщо Ніякий Нічий Нікотрий Ніскільки |
Дехто, хтось, будь-хто. Абищо, що-небудь, казна-що. Якийсь, хтозна-який, деякий. Будь-чий, аби-чий, чий-небудь. Котрийсь, хтозна-котрий. Скільки-небудь, казна-скільки. |
Спосіб творення |
|
|
Обговорюються такі питання( в парах):
Формулювання висновку про способи творення займенників.
( 3-ій ряд). Три учні працюють коло дошки, інші - в зошитах.
4. Порівняйте відмінювання поданих та відносних займенників (за таблицею у підручнику). Сформулюйте висновок про особливості відмінювання неозначених та заперечних займенників.
4. „Спільний міні-проект”. Складання опорного конспекту „Правопис займенників”.
Учні об'єднуються в 4 групи, кожна з яких має чистий аркуш паперу, фломастер і картку із завданнями.
Ніхто, ніщо, ні до кого, ні для чого, ніякий, нічий, ні в якому.
Словниковий матеріал для 2-ої - 4 -ої груп :
Абихто, хтозна-який, аби до кого, абиякий, хтозна-скільки, де з ким , хтозна в чому, щось, чийсь, казна- хто, будь- що, дехто, декотрий, будь у чому, хто - небудь, будь - чий, казна з ким, хтозна до кого.
Кожна група позначає своє правило графічно, представляє результати роботи класові і прикріплює свій аркуш на дошці як частину опорного конспекту.
Один із учнів озвучує опорний конспект.
Обговорення прочитаного.
(Хтозна)які книжки, (будь)чия річ, (аби)яка ряднина, (чого)небудь вчаться, (будь)яке доручення, (де)кому скажемо, (казна)що згадалося, (хтозна)скільки доріг.
У кожному другому слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте другу частину прислів'я: „Краще мало...”
IV. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
З. Як утворюються заперечні та неозначені займенники?
6. Чи задоволені ви уроком?
V. Домашнє завдання.
1. Підготувати усне повідомлення за темою уроку (використовуючи план);
На вибір: