Урок української мови з елементами народознавства "Прикметник - чпастина мови"

Про матеріал
Урок української мови у другому класі НУШ є не тільки джерелом розвитку мовних знань і вмінь, а й потужним виховним засобом. Вільне володіння українською мовою допомагає здобувачам не тільки висловлювати свої думки, відчувати красу рідної мови, усвідомлювати глибинне значення слів, їх походження та символізм. Цей урок - звичайний "робочий" урок, на який потрібен тлумачний словник, орфографічний словник, тексти з сайтів про традиції українського народу, креативність та творчість школярів.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА

2 клас

Урок № 66

ІІ семестр

Дата: 15.01.2024

ТЕМА.  Прикметник – частина мови

Мета: ознайомити знання здобувачів освіти з прикметником як частиною мови, розвивати вміння впізнавати прикметники у реченні, тексті[2МОВ4.1], влучно добирати до відомого предмета відповідні ознаки [2МОВ4.2], правильно записувати власні назви, створювати і записувати висловлювання на добре відому тему[2МОВ3.1], розвивати вміння бачити та виправляти помилки [2МОВ3.3], користуватися алфавітом у роботі зі словником[2МОВ 4.1], розподіляти слова за смисловою ознакою  [2МОВ 4.1], розвивати вміння доповнювати группу слів 2-3 словами [2МОВ 4.1], розвивати навички каліграфічного письма (писати охайно, з однаковим нахилом, відповідно зразка) [2МОВ 3.1], дотримуватися культури оформлення письмових робіт, робити акуратні виправлення [2МОВ 3.1], вчити співпрацювати в группах, парах; розвивати творче мислення, виховувати цікавість до української мови.

Обладнання: предметні малюнки до теми «Прикметник»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формовання вмінь

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

*Вправа «Ти як?»

*Гра «Сніжинка побажань»

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

А) Каліграфічна хвилинка від Ангела:

- Відгадайте загадку Н. Гіркіної про зимове свято українців:

«В небі зірочка зійшла-

звістка радісна прийшла!

Християнське торжество

називаємо (Різдво)»

Рр, Рі, із, здв, во, Різдво

- Складіть своє речення про Різдво.

- Запишемо найкраще складене вами речення:

Різдво - українське зимове свято.

- Складіть сенкан до слова «Різдво»

Різдво
Веселе, світле.
Єднає, навчає, зберігає.
Різдво об'єднує українців.

Свято

*Звуковий аналіз слова «с'в'ато»

Різдво – це християнське, зимове, добре, світле, найтепліше й найулюбленіше свято українців.

- Уважно прочитайте речення.

- Яке слово пояснює нам, яке це свято?

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ

- Сьогодні ми з вами відвідаємо у Країні Частин Мови ще один палац і познайомимось з принцем – Прикметником, який відповідає за красу нашої мови.

- Як завжди, беремо із собою у подорож  уважність, старанність і знання.

ІV. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Б) Вправа «Гроно»

- Що спадає на думку, коли чуєте слово «прикметник»?

Як ви думаєте від якого слова утворилось це слово?

- У тлумачному словнику української мови читаємо:

https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0

Прикмета – це те, що характеризує когось, що-небудь, відмінна ознака когось, чогось; особливість.   

- Отже, прикметникце група слів, частина мови, яка вказує на ознаку, свойства предмета та відповідає на питання який? яка? яке? які?чия? чиє? чий? чиї?

- Ознайомимось із правилом у підручнику на с. 59/

- Чи правильні наші гіпотези?

- Доберіть прикметники до предметів на ваших партах: лимон, яблуко, апельсин, груша, гарбуз.

В) Впізнавання прикметників у реченні, тексті – робота у групах

- Прочитайте поданний текст:

«Традиція святкувати Різдво з'явилась ще  у давні часи. Українці завжди з великою любов'ю прикрашали свої білі хати, готували святкове вбрання та смачний стіл, за яким у Святий вечір збиралася вся дружна родина.»

І група – списує текст, підкреслює прикметники

ІІ група - виписує прикметники до поданих іменників за зразком:

Часи ( які?) давні, з любов'ю ( якою?) …

- Які слова характеризували зірку?

Зірка (яка?) …вечірня, найясніша.

В) Фізхвилинка на вірш «Святий вечір» Ольги Науменко:

https://megaznaika.com.ua/zbirnyk-virshiv-pro-rizdvo/

В небі зіронька палає,
Святий вечір наступає.
Вся збирається родина,
Накриває стіл дружина…

VІ. ТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ ВИВЧЕНОГО

А) Запис вірша «Різдво»  Ольга Науменко по пам'яті:

https://megaznaika.com.ua/zbirnyk-virshiv-pro-rizdvo/

Родинним святом є Різдво,
Єднає сім’ї всі воно,
Збирає разом за столом
І зігріває всіх теплом.

- Пам'ятаймо:

Дружна родина робить людину щасливішою і сильнішою.

Якщо більше буде таких родин, то сильнішою буде українська держава.

Б) Гра «Додай прикметник»

- Додайте потрібні прикметники для речень «Святвечір»:

На… ( вечірньому) небі  сходить… (Різдяна) зірочка.

…..(Дружна).родина сідає за ….(святковий) стіл.

Господар промовляє …(щиру) молитву.

Потім він запрошує всіх скуштувати …..(смачні )страви.

В) Змагання у групах - «Хто більше?»

- Уважно слухайте текст з етимологічного словника української мови (том 2, с. 254) і записуйте якомога більше прикметників, які характеризують іменник «Дідух»:

«Діду́х (його ще називають: дід, коляда, колядник, сніп, король) — українська різдвяна прикраса з колосків, первісно — язичницький ідол, символ предка-покровителя, зачинателя роду; а також — символ урожаю, добробуту, багатства, виготовляли з жита, пшениці чи вівса, ставили на покуть-важливе місце під іконами».

- Прочитайте свої прикметники.

- На які  питання відповідають записані слова?

- Назвіть, до якої частини мови вони відносяться? Чому?

Дідух на покуті, кутя гордиться,

бо серед страв — вона найголовніша…

Усі чекають, щоб зійшла зірниця,

вечірня зіронька, найперша, найясніша.

І квокче, й мукає, і тішиться малеча,

в соломі ласощів шукає у… (Святвечір)

(Матеріал взято з сайту https://mamabook.com.ua)

- Як утворилась назва вечері перед Різдвом? ( Святий+вечір= Святвечір)

- Доберіть до слова «Святвечір» слова-ознаки

Святвечір (який?) веселий, …

Г) Хвилинка- цікавинка:

«Палять дідуха» о п'ятій-шостій ранку на другий день Різдва — обов'язково «до зорі». Усе сіно й солому зі столу, сніп збіжжя виносять із хати і спалюють на перехресті доріг. Через це вогнище всі, хто міг, мають перестрибнути — і старі, й молоді, й малі — щоби були здоровими протягом усього наступного року

- Покажіть, як би ви стрибали через полум'я.

- Яким став ваш настрій після стрибків?

Настрій( який?) …

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

А) Гра «Закінчи речення»:

— Ми відвідали палац Країну…

- Ми познайомились з принцем …

- Прикметник – це частиною мови…

Б) Самооцінювання, взаємооцінювання

 - Які традиції українців сьогодні пригадали?

- Хочу закінчити наш урок віршем «Різдво» Ольги Науменко:

https://megaznaika.com.ua/zbirnyk-virshiv-pro-rizdvo/

«Так повелось серед віків,
Що ходять діти до батьків,
Несуть калачики смачненькі,
Гостинці різні, солоденькі.

А ще колядники приходять,
Вертеп вони з собою водять,
Обряд проводять засівання,
Бажають щастя, процвітання.»

- Бережемо те, що робить нас нами – українську мову і свої давні народні традиції.

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку