Урок української мови з теми «Будова слова». 3 клас

Про матеріал
Узагальнення і систематизація знань учнів. Мета. Продовжувати формувати поняття про частини слова: закінчення, основу, корінь, префікс, суфікс, споріднені слова, словотвір. Вчити розбирати слова за будовою, добирати щ спільнокореневі слова. Розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, уміння доводити свою думку. Поповнювати словниковий запас. Виховувати охайність, працелюбність, увагу до слова, його значення, інтерес до знань.
Перегляд файлу

Урок української мови з теми «Будова слова». 3 клас

Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань учнів.

Мета. Продовжувати формувати поняття про частини слова: закінчення, основу, корінь, префікс, суфікс, споріднені слова, словотвір.

Вчити розбирати слова за будовою, добирати щ спільнокореневі слова. Розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, уміння доводити свою думку. Поповнювати словниковий запас.

Виховувати охайність, працелюбність, увагу до слова, його значення, інтерес до знань.

Обладнання. Картки з різнорівневими завданнями для перевірки засвоєння вивченого матеріалу на попередніх уроках.

Карти островів-зупинок: Школа, Каліграфічний, Словниковий, Змінляндія, Корінляндія, Музляндія, Префіксляндія, Суфіксляндія, Скарбів, Загадковий.                                                                         Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Мотивація навчання.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую всіх вас у чудову подорож океаном Знань. Але подорожувати зможе тільки той, хто не боїться і хоче здобувати знання. За вірні відповіді під час подорожі мандрівники будуть отримувати відзнаки, а допоможуть нам Всезнайко, Знайко, Малознайка, Незнайко. А супроводжувати нас буде Допомогайчик.

Увага! З острова Школа у далеку путь відправляється корабель «3 - В клас». В путь!!!

 

3. Актуалізація опорних знань.

Перша наша зупинка на острові Каліграфічному.

Запишіть буквосполучення: бу уд до ов ва сл ло ов ва

Індивідуальна робота по карткам.

Друга наша зупинка на острові Словниковому.

До побачення, Київ, Україна, влітку. Діти обмінюються зошитами і перевіряють словникову роботу. Оцінюють учня, який працював біля дошки. Вчитель перевіряє роботу по карткам.

 

4. Повідомлення теми і мети уроку.

Діти, океан Знань дуже великий. Щоб не заблукати, вам необхідно, як досвідченим лоцманам визначити вірний напрям нашої подорожі. А допоможуть вам в цьому буквосполучення каліграфічного острова. Якщо поєднати перші букви кожного з'єднання і останній склад, отримаєте 2 слова. Які? Правильно! Будова слова. А які частини слова ви знаєте?

Не за синіми морями,

Не за дальніми лісами,

А в Мовляндїї-країні

Проживали друзі щирі.

Корінь — сивий дідуган,

Префікс — брат молодший,

Суфікс — гарний молодець,

Закінчення — на кінець.

Всі вони були сусіди,

Жили в злагоді і мирі.

Один одному служили

І слова нові творили.

Стануть дружно усі в ряд,

Вмить до нас заговорять.

Як частини слова знаєш,

То слова всі прочитаєш!

 

5. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

А наша подорож продовжується. І третя зупинка — на острові Змінляндія. Ось як виглядають його мешканці. Як ви гадаєте, хто це? Правильно, закінчення. А що ж таке закінчення?

Робота з підручником . Усно добрати закінчення.

Де думка одна, там дружба міцна.

У нашій дружбі наша сила.

Люди сильні своєю дружбою.

Без дружби і злагоди не можуть жити народи.

Для чого служать закінчення? Правильно, для зв'язку слів у реченні.

Робота в зошиті.

З поданих слів склади словосполучення. У змінених словах познач закінчення.

Милуватися квітка, розповісти мама, повернути друг, побачити брат.

Ми виділили закінчення. А як називається частина слова без закінчення? Правильно, основа.

А ми продовжуємо подорож. І наша четверта зупинка — на острові Корінляндія. От як виглядають його мешканці. Як ви гадаєте, хто це? Правильно, корінь. А що ж таке корінь? Так, це головна частина слова. І наше наступне завдання серед груп слів знайти зайві слова і довести свою думку.

1. Лисиця, лисий, лисеня.

2. Будувати, будинок, будити.

3. Місто, міст, містечко.

4. Гусак, гусар, гуска.

Правильно, молодці! Корені слів, які звучать однаково, але мають різне значення — це різні корені! Наступне завдання. Знайти у вірші споріднені слова.

І шпачисі, й шпаченятам

Шпак шпаківню шпаклював,

Але тишком-нишком дятел

Ту шпаклівку поклював.

Шпак бере шпаклівку знову

Й грудку дятлові дає: —

Ось бери й перешпакльовуй,

Як не знаєш, що клюєш!

(О. Головко)

Скільки груп споріднених слів у вас вийшло? Правильно, дві. Чому? Цікаво, що слово шпак наші предки запозичили у поляків, а ті — ще раніше у німців. У німецькій мові слово шпак означало горобець.

Слово шпаклювати завдячує своїм походженням німецькому слову шпадель (шпатель), що означало лопаточка. Отже шпаклювати (зіпсоване шпаклювати) означає розрівнювати лопаточкою, замазувати щілини.

Мешканці цього острова приготували для вас сюрприз. Це чарівна яблунька. Кожне яблучко — це незвичайне завдання. Слухайте уважно.

Все важливе в нашій мові.

Ось, приміром, річ така:

Е чи И писати в слові —

Часто сумнів виника:

Якщо ясно, то не дуже —

Щоб уникнуть зайвих мук

Ти під наголос, мій друже,

Зразу став сумнівний звук.

Звук виразно зазвучить —

Як писать тебе навчить!

(Д. Білоус)

Оз...ро

З...ма

В..сна

3...рно

Кр...ло

С…ло

Гр...би

В...сло

Наступне завдання. Доберіть спільнокореневі слова до слова музика (музичний, музика).

Судячи з останнього завдання, як ви гадаєте, на якому острові буде наша п'ята зупинка? Правильно, на музичному. А ще він називається острів Музляндія.

Діти виконують пісню з танцювальними рухами .Гарний настрій знов у клас прийшов

І приніс до нас веселість і бадьорість.

В кожне серце радісно зайшов,

Зникли втома, лінь, розмови і суворість.

Друзі, плеснемо разом, посміхнемося гуртом —

Навкруги все стане лагідним, приємним.

Знов за руки беремось, до роботи візьмемось —

І урок стає чудовим, милим, теплим!

А ми продовжуємо подорож.

І наша шоста зупинка на острові Префіксляндії. Ось який вигляд мають його мешканці. Як ви гадаєте, хто це? Правильно, префікс. А що ж таке префікс? Для чого він потрібен?

Правильно, за допомогою префіксів утворюються нові слова. Давайте це перевіримо. А допоможе нам вірш. Отже, допомагайте!

Їхали ми, їхали, до річки доїхали,

Кладку переїхали, в леваду заїхали,

На гору в'їхали, стежок сіна об'їхали,

На бадилинку приїхали, стали, забуксувати,

І далі поїхали.

(А. Камінчук)

Наш знайомий дідусь Усезнай приготував для нас загадки. Вам необхідно вставити префікси з або с. Яке правило нам допоможе?

Хочеш префікс с писати,

В КаФе ПТаХ слід завітати!

1. Наскакалося, назвивалося, під припічком сховалося.

(Віник)

2. Сіреньке, маленьке, хоч якого кота з місця стягне.

(Миша)

3. Хоч сокири і не брав, міст на річці збудував. (Мороз)

4. У золотий клубочок сховався дубочок. (Жолудь)

Мешканці острова Префіксляндії люблять квіти і приготували для вас сюрприз. Утворіть якнайбільше споріднених слів з коренем ходити з допомогою префіксів.

 

Наша сьома зупинка на острові Суфіксляндії. Ось як виглядають його мешканці. Як ви гадаєте, хто це? Правильно, це суфікси. А що ж таке суфікс? Дія чого він потрібен? Так, суфікси утворюють нові слова. Давайте це перевіримо.

Робота з підручником

З поданих слів утворіть нові слова за допомогою суфіксів —к-, -ик-, -ок-. Запишіть по одному слову з кожного стовпчика.

Хмара — хмарка дощ — дощик лист — листок

Книга — ніж — молот —

Гора — брат — кожух —

Нога — кінь — зуб —

Мешканці цього острова дуже люблять кросворди. Ваше завдання з допомогою суфіксів і закінчення утворити споріднені слова до слова ліс.

 

л і с

л і с

л і с

л і с

л і с

л і с

л і с

 

Восьма наша зупинка на острові Скарбів.

Тут наші знайомі Всезнайко, Знайко, Малознайко і Незнайко вітають мандрівників. Учні, які отримали 10 відзнак нагороджуються орденом Всезнайки, учні, які отримали 8-9 відзнак нагороджуються орденом Знайки, учні .Ордена Незнайки, на щастя, у нас немає.

 

Дев'ята наша зупинка на острові Загадковому. (Додаткові завдання)

У Володарки Морфеми

Що не день — нові проблеми.

Королева розгубилась:

Десь всі радники поділись.

Щоб дізнатись, як їх звати,

Треба ребус розгадати.

Розберіть за будовою слова:

Приказка, безводний.

Відгадайте загадки:

Я у кожній деревинці,

Квітці, кущику, травинці.

В класі ж на уроці мови

Ти побачиш мене в слові. (Корінь)

Нас слова міняють часто

І, як видно, не напрасно,

Бо якби ми не мінялись,

То слова б не поєднались. (Закінчення)

Корінь мій — у слові лісник,

Суфікс — у слові грибочок,

А зовуть мене... (Лісочок)

Корінь мій — у слові літній,

А закінчення — в слові село,

Дуже люблять мене діти й називають... (Літо)

Добери потрібне слово:

У вовка (хвіст, хвостик, хвостище)

У лисиці (ноги, ніжки, ножища)

У слона (очі, очки, очища).

Добери слова до схеми.

Допиши слова — назви професій. Познач в них суфікси.

Лікує хворих — ...

Продає товари — ...

Грає на скрипці — ...

Працює в аптеці — ...

Виховує дітей — ...

 

 

6. Підсумок уроку.

Наша десята і остання зупинка на острові Школи, звідки і почалися наші мандри.

Чого ви навчилися під час цієї дивовижної подорожі? Що дізналися нового? Що повторили?

Наш урок закінчився. Але ваша подорож океаном Знань триватиме все ваше життя!

Пам'ятайте завжди, любі діти,

У житті всім потрібні знання.

А ще завжди слід добро творити

Щохвилини та щодня!!!

 

РІЗНОРІВНЕВІ КАРТКИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ

ЗАСВОЄННЯ ВИВЧЕНОГО НА ПОПЕРЕДНІХ

УРОКАХ МАТЕРІАЛУ

Утвори слова за допомогою префіксів роз-, без-

казати —

грамотний —

бити —

питати —

совісний —

малювати —

Твоє прізвище_______

Утвори слова за допомогою префіксів з-, с-

Казати —

ховати —

шити —

різати —

важити —

кинути —

Твоє прізвище____________________

Утвори слова за допомогою суфіксів

Кущ —

Ліс -

Сад-

Пень —

Вода —

Клен —

Твоє прізвище__________________

Добери споріднені слова. Познач корінь

Ліс

Сад

Вода

Твоє прізвище_____________________

Допиши слова — назви професій. Познач в них суфікси

Лікує хворих —

Грає на скрипці —

Працює в аптеці —

Продає товари —

Виховує дітей —

Твоє прізвище_________________________________

docx
Додано
7 грудня 2023
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку