Конспект уроку на тему "Що таке текст"

Про матеріал
Конспек уроку з української мови до підручника Вашуленко М. С., Дубовик С. Г., Н. Васильківська (Частина 1)
Перегляд файлу

Урок: українська мова

Клас: 3

Тема уроку: “Що таке текст ”

Мета: Ознайомити учнів з поняттям “текст”; навчити розрізняти окремі речення і текст; розвивати вміння добирати заголовок до текстів відповідно до його змісту; виховувати спостережливість, бережливе ставлення до природи.

Література: Українська мова та читання» підручник для 3  класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах) Вашуленко М. С., Дубовик С. Г., Н. Васильківська (Частина 1)

Обладнання: ілюстрації, презентація.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

І. Організація початку уроку.

1. Привітання

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

2.Психологічний настрій класу. Вправа "Самоналаштування"

     Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Введення казкового героя.

- Діти, пригадайте яких лісових мешканців ви знаєте?

Сьогодні до нас завітали: Медведь, Вовчик, Лисичка, Білочка та Зайчик.

- У них є вчителька- Мудра Сова

Сьогодні лісові поштарі-птиці принесли нам листа від них. Що ж у ньому? Прочитаймо?

-Що ж робити? Відмовити Сові? Це нечемно! Давайте зробимо так- будемо працювати на уроці відповідно до нашої теми і таким чином допоможемо учням Лісової Школи.

-Згодні?

-Тоді до роботи!

 

ІІІ. Каліграфічна хвилинка.

-Починаємо урок з каліграфічної хвилинки. Відкрийте зошити  та запишіть число, місяць та класна робота. Сьогодні у нас восьме лютого. Нагадую, писати потрібно з нового рядка та відступити один рядок від домашньої роботи .

На презентації записані букви, буквосполучення, слова та речення, вам потрібно їх записати в зошит так як на дошці.

- Увага на слайд! Давайте пригадаємо написання літери великої і малої букви В.

1)— Велика буква "В " складається з прямої похилої подовженої палички із заокругленням та верхнього і нижнього правих півовалів.

— Від міжрядкової лінії пишемо вниз пряму похилу подовжену паличку, яку біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо вліво. Потім — лівий півовал ліворуч від верхнього кінця першої частини, який закінчуємо писати вище верх¬ньої рядкової лінії, без заокруглення вгору. Не відриваючи руки, рухом право¬руч і вниз описуємо більший нижній півовал, який торкається нижньої рядко¬вої лінії.

— Пишемо під лічбу раз-і, два-і, три-і.

2)Писана буква "в" складається з петлі й овалу. Якщо її поєднувати з іншою буквою, овал не дописують, а роблять з'єднувальний вузлик.

— Починаємо писати малу букву трохи нижче верхньої рядкової лінії, веде¬мо з нахилом вгору, заокруглюємо під міжрядковою лінією ліворуч на петлю і ведемо пряму похилу паличку вниз, яку заокруглюємо біля нижньої рядкової лінії на овал чи переходимо на вузлик, від якого ведемо прогнуту вниз лінію з'єднання. Пишемо під лічбу і-раз-і, два.

Давайте поглянемо, які є з’єднання- верхнє та нижнє.

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Щоб дізнатися тему нашого уроку вам потрібно розгадати ребус.                     ( Розгадування ребуса про текст)

Молодці діти! Це текст.

Наше завдання на сьогодні дізнатися і пригадати що таке “текст”.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовча вправа

- Перше наше завдання від білочки. Гра «Впізнай, де текст». Подивіться будь ласка на екран. На екрані– два стовпчики речень. Дайте відповідь на запитання.

 

Бджола — це комаха.                     Мурашки —лісові санітари.

До нас у вікно залетіла муха.         Вони поїдають шкідливих гусениць і тлю.

Мурахи — лісові мешканці.            Мурашник — це їх місто.

Різнобарвний метелик сів на          Зруйнувати мурашник — загине мурашина сім’я. квітку.                                                                                                                    .

 

  Скільки речень у 1-му стовпчику? (4)

  Про кого йдеться в кожному реченні?(Про бджолу, муху, мурах, метелика.)

  Скільки малюнків можна намалювати? (4)

-Чи зв’язані речення між собою?

  Чи можна дібрати заголовок до цих речень?

  Прочитайте, що написано в другому стовпчику.

  Скільки тут речень? (4)

  Про кого йдеться в кожному реченні? (Про мурашок.)

  Скільки малюнків можна намалювати? (1)

- Чи зв’язані ці речення між собою?

  Чи можна дібрати заголовок до всіх цих речень?

Висновок. Порівняйте записи. Чим вони схожі?(Вони про комах.)

  Чим вони відрізняються?  (У першому стовпчику — про різних комах, це різні речення. А в другому — всі про мурашок. Речення зв'язані за змістом. Вони розміщенні в певній послідовності. До всіх цих речень можна дібрати заголовок. Це є текст.)

- Який заголовок можна дібрати до тексту? (Мурахи).

2.Робота з правилом

- Попереднє завдання від білочки було про текст. Тож пригадаємо правило.

Правило:

  • Зв′язані за змістом речення утворюють текст.
  • У тексті речення розміщені в певній послідовності.
  • До тексту завжди можна дібрати заголовок.

3.Робота з підручником

- Наступне завдання від Зайчика. Розгортаємо підручник на ст.5. Гляньте на картинку вправи 3. Як ви думаєте, про що буде розповідатись у тексті? Давайте виконаємо цю вправу.

- Цей запис не можна назвати завершеним висловлюванням. У тексті речення розміщені у певній послідовності. Текст с завершеним висловлюванням.

- Діти, уявімо себе в ролі поета( поетеси). Подумайте як можна було б доповнити вірш, щоб перетворити його на завершене висловлювання.

Люблю я маму, люблю тата.

Люблю я свою рідну хату.

 Люблю сестричку і брата.

Люблю птахів та звіряток.

Люблю ріки, стопи й гори,

Ліси й полонини,

Бо то рідна Батьківщина-

Люба Україна.

4.Фізкультхвилинка

- Наші лісові друзі побачили, що ви стомилися. Тож давайте потанцюємо!

5. Завдання від Лисички

- Давайте подивимося, яке завдання вона нам запропонувала.

1.Розділи текст на речення. Постав розділові знаки.

        Настав чудовий теплий ранок подув свіжий вітерець дзюрчав по камінню струмок в тінистих кущах співали солов'ї яскраве сонце піднімалося все вище і вище

    Настав чудовий теплий ранок. Подув свіжий вітерець. Дзюрчав по камінню струмок в тінистих кущах. Співали солов'ї. Яскраве сонце піднімалося все вище і вище

 

VІ. Закріплення та узагальнення знань.

1.Завдання від Вовчика

Гра «Складіть розрізаний текст»

- Поки Лісові Друзі до  нас йшли в їхній книзі усі тексти деформувались. Наше завдання розмістити речення в правильній послідовності.

Розмістіть речення так, щоб вийшов текст.

Доберіть заголовок (усно) Запишіть текст в зошит.

Все тіло їжака вкрите голками.(3)

Тато подарував Юркові їжака.(1)

 Котик хотів погратися з їжаком.(2)

  Мурчик поколов свої лапки. (4)

 

2. Пальчикова гімнастика

- Настав час розім’яти наші пальчики.

 

3.  Гра «Віднови текст»

- Останнє наше завдання від Ведмедя (Діти отримують картки із завданням. Треба визначити, чи є ці речення текстом.)

  Прочитайте речення.

Картка 1

Жили собі дід та баба. Була у них Курочка-Ряба. А хто, хто в рукавичці живе?

Картка 2

Йшов дід лісом та й загубив рукавичку. Бігла мишка та й до рукавички. Знесла курочка яєчко.

  Чому це не текст? Доведіть це одне одному.

  Спробуємо виправити, щоб вийшов текст.

  «Зайве» речення закресліть, а своє допишіть так, щоб вийшов зв'язний текст.

  Чому ви легко відновили тексти? (Казки знайомі.)

 

VIІ. Підсумок уроку.

- Діти, ми виконали всі завдання від звірят. Тому  поштарі-сороки принесли нам ще одного листа від Мудрої Сови.

-  Давайте тепер підсумуємо наш урок. ( Таблиця)

- Що ж ви дізналися із сьогоднішнього уроку?

  Що можна дібрати до тексту? (заголовок)

  Як зв'язані між собою речення в тексті?( За змістом)

  Що вам найбільше сподобалося на уроці?

  Що для вас було складним?

 

VІІІ. Рефлексія

- Наш урок майже завершився, а зараз на екрані ви бачите дерево. Вам потрібно прикріпити листочок , квітку або яблуко. Прикріпляйте листочок, якщо ви не зрозуміли матеріал, і вам потрібна допомога;

квітка – було важко, але я впорався / зрозумів;

яблуко – я розібрався і мені легко було виконувати всі завдання на уроці.

docx
Додано
9 грудня 2023
Переглядів
248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку