Урок: українська мова
Клас: 3
Тема уроку: “Що таке текст ”
Мета: Ознайомити учнів з поняттям “текст”; навчити розрізняти окремі речення і текст; розвивати вміння добирати заголовок до текстів відповідно до його змісту; виховувати спостережливість, бережливе ставлення до природи.
Література: Українська мова та читання» підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах) Вашуленко М. С., Дубовик С. Г., Н. Васильківська (Частина 1)
Обладнання: ілюстрації, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
1. Привітання
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
2.Психологічний настрій класу. Вправа "Самоналаштування"
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Введення казкового героя.
- Діти, пригадайте яких лісових мешканців ви знаєте?
Сьогодні до нас завітали: Медведь, Вовчик, Лисичка, Білочка та Зайчик.
- У них є вчителька- Мудра Сова
Сьогодні лісові поштарі-птиці принесли нам листа від них. Що ж у ньому? Прочитаймо?
-Що ж робити? Відмовити Сові? Це нечемно! Давайте зробимо так- будемо працювати на уроці відповідно до нашої теми і таким чином допоможемо учням Лісової Школи.
-Згодні?
-Тоді до роботи!
ІІІ. Каліграфічна хвилинка.
-Починаємо урок з каліграфічної хвилинки. Відкрийте зошити та запишіть число, місяць та класна робота. Сьогодні у нас восьме лютого. Нагадую, писати потрібно з нового рядка та відступити один рядок від домашньої роботи .
На презентації записані букви, буквосполучення, слова та речення, вам потрібно їх записати в зошит так як на дошці.
- Увага на слайд! Давайте пригадаємо написання літери великої і малої букви В.
1)— Велика буква "В " складається з прямої похилої подовженої палички із заокругленням та верхнього і нижнього правих півовалів.
— Від міжрядкової лінії пишемо вниз пряму похилу подовжену паличку, яку біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо вліво. Потім — лівий півовал ліворуч від верхнього кінця першої частини, який закінчуємо писати вище верх¬ньої рядкової лінії, без заокруглення вгору. Не відриваючи руки, рухом право¬руч і вниз описуємо більший нижній півовал, який торкається нижньої рядко¬вої лінії.
— Пишемо під лічбу раз-і, два-і, три-і.
2)Писана буква "в" складається з петлі й овалу. Якщо її поєднувати з іншою буквою, овал не дописують, а роблять з'єднувальний вузлик.
— Починаємо писати малу букву трохи нижче верхньої рядкової лінії, веде¬мо з нахилом вгору, заокруглюємо під міжрядковою лінією ліворуч на петлю і ведемо пряму похилу паличку вниз, яку заокруглюємо біля нижньої рядкової лінії на овал чи переходимо на вузлик, від якого ведемо прогнуту вниз лінію з'єднання. Пишемо під лічбу і-раз-і, два.
Давайте поглянемо, які є з’єднання- верхнє та нижнє.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Щоб дізнатися тему нашого уроку вам потрібно розгадати ребус. ( Розгадування ребуса про текст)
Молодці діти! Це текст.
Наше завдання на сьогодні дізнатися і пригадати що таке “текст”.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча вправа
- Перше наше завдання від білочки. Гра «Впізнай, де текст». Подивіться будь ласка на екран. На екрані– два стовпчики речень. Дайте відповідь на запитання.
Бджола — це комаха. Мурашки —лісові санітари.
До нас у вікно залетіла муха. Вони поїдають шкідливих гусениць і тлю.
Мурахи — лісові мешканці. Мурашник — це їх місто.
Різнобарвний метелик сів на Зруйнувати мурашник — загине мурашина сім’я. квітку. .
— Скільки речень у 1-му стовпчику? (4)
— Про кого йдеться в кожному реченні?(Про бджолу, муху, мурах, метелика.)
— Скільки малюнків можна намалювати? (4)
-Чи зв’язані речення між собою?
— Чи можна дібрати заголовок до цих речень?
— Прочитайте, що написано в другому стовпчику.
— Скільки тут речень? (4)
— Про кого йдеться в кожному реченні? (Про мурашок.)
— Скільки малюнків можна намалювати? (1)
- Чи зв’язані ці речення між собою?
— Чи можна дібрати заголовок до всіх цих речень?
Висновок. Порівняйте записи. Чим вони схожі?(Вони про комах.)
— Чим вони відрізняються? (У першому стовпчику — про різних комах, це різні речення. А в другому — всі про мурашок. Речення зв'язані за змістом. Вони розміщенні в певній послідовності. До всіх цих речень можна дібрати заголовок. Це є текст.)
- Який заголовок можна дібрати до тексту? (Мурахи).
2.Робота з правилом
- Попереднє завдання від білочки було про текст. Тож пригадаємо правило.
Правило:
3.Робота з підручником
- Наступне завдання від Зайчика. Розгортаємо підручник на ст.5. Гляньте на картинку вправи 3. Як ви думаєте, про що буде розповідатись у тексті? Давайте виконаємо цю вправу.
- Цей запис не можна назвати завершеним висловлюванням. У тексті речення розміщені у певній послідовності. Текст с завершеним висловлюванням.
- Діти, уявімо себе в ролі поета( поетеси). Подумайте як можна було б доповнити вірш, щоб перетворити його на завершене висловлювання.
Люблю я маму, люблю тата.
Люблю я свою рідну хату.
Люблю сестричку і брата.
Люблю птахів та звіряток.
Люблю ріки, стопи й гори,
Ліси й полонини,
Бо то рідна Батьківщина-
Люба Україна.
4.Фізкультхвилинка
- Наші лісові друзі побачили, що ви стомилися. Тож давайте потанцюємо!
5. Завдання від Лисички
- Давайте подивимося, яке завдання вона нам запропонувала.
1.Розділи текст на речення. Постав розділові знаки.
Настав чудовий теплий ранок подув свіжий вітерець дзюрчав по камінню струмок в тінистих кущах співали солов'ї яскраве сонце піднімалося все вище і вище
Настав чудовий теплий ранок. Подув свіжий вітерець. Дзюрчав по камінню струмок в тінистих кущах. Співали солов'ї. Яскраве сонце піднімалося все вище і вище
VІ. Закріплення та узагальнення знань.
1.Завдання від Вовчика
Гра «Складіть розрізаний текст»
- Поки Лісові Друзі до нас йшли в їхній книзі усі тексти деформувались. Наше завдання розмістити речення в правильній послідовності.
Розмістіть речення так, щоб вийшов текст.
Доберіть заголовок (усно) Запишіть текст в зошит.
Все тіло їжака вкрите голками.(3)
Тато подарував Юркові їжака.(1)
Котик хотів погратися з їжаком.(2)
Мурчик поколов свої лапки. (4)
2. Пальчикова гімнастика
- Настав час розім’яти наші пальчики.
3. Гра «Віднови текст»
- Останнє наше завдання від Ведмедя (Діти отримують картки із завданням. Треба визначити, чи є ці речення текстом.)
— Прочитайте речення.
Картка 1
Жили собі дід та баба. Була у них Курочка-Ряба. А хто, хто в рукавичці живе?
Картка 2
Йшов дід лісом та й загубив рукавичку. Бігла мишка та й до рукавички. Знесла курочка яєчко.
— Чому це не текст? Доведіть це одне одному.
— Спробуємо виправити, щоб вийшов текст.
— «Зайве» речення закресліть, а своє допишіть так, щоб вийшов зв'язний текст.
— Чому ви легко відновили тексти? (Казки знайомі.)
VIІ. Підсумок уроку.
- Діти, ми виконали всі завдання від звірят. Тому поштарі-сороки принесли нам ще одного листа від Мудрої Сови.
- Давайте тепер підсумуємо наш урок. ( Таблиця)
- Що ж ви дізналися із сьогоднішнього уроку?
— Що можна дібрати до тексту? (заголовок)
— Як зв'язані між собою речення в тексті?( За змістом)
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
— Що для вас було складним?
VІІІ. Рефлексія
- Наш урок майже завершився, а зараз на екрані ви бачите дерево. Вам потрібно прикріпити листочок , квітку або яблуко. Прикріпляйте листочок, якщо ви не зрозуміли матеріал, і вам потрібна допомога;
квітка – було важко, але я впорався / зрозумів;
яблуко – я розібрався і мені легко було виконувати всі завдання на уроці.