Урок української мови з теми "Розділові знаки в діалозі"

Про матеріал

Мета даного уроку - повторити й поглибити одержані в попередніх класах знання учнів про діалог і розділові знаки при діалозі; удосконалити вміння визначати спільні й специфічні ознаки діалогу і прямої мови; формувати навички правильно розставляти розділові знаки при діалогах, виразно читати діалогічні тексти; розвивати творчі вміння правильно будувати репліки і складати діалоги; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів розуміння етикетних норм і моральної поведінки під час спілкування, а також повагу до співрозмовника.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділові знаки в діалозі

Номер слайду 2

Діалог – це мов музичний твір для двох чи кількох інструментів. Це вміння робити паузи, аби вступили інші голоси, а не заповнювати весь час звуком свого голосу. Це вичікувати слушного моменту, щоб доточити своє слово, тобто, якусь думку й почуття, і знову помовчати, аби інші подали свої голоси. Непросте мистецтво, яке не залежить від когось одного! Адже для того, щоб діалог відбувся, ми, удвох чи укількох, маємо бути у згоді. Делія Стейнберг Гусман

Номер слайду 3

Діалог (з грецької – розмова) - двосторонній обмін інформацією між двома людьми (або людиною та комп’ютером ) у вигляді питань та відповідей. Діалог – це різновид прямої мови, одна із форм передачі чужої мови, що має свої специфічні особливості.

Номер слайду 4

Найважливіші ознаки діалогу

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Творче моделювання Прочитати висловлювання. Обговорити його зміст, створивши діалог з товаришем по парті. Не сказати людині «здрастуйте» — значить виявити своє моральне невігластво. Слово «здрастуйте» має чудодійну властивість. Воно пробуджує почуття взаємного довір'я, зближує людей, відкриває їм душі (В. Сухомлинський)

Номер слайду 7

Репліки в діалозі записуються двома способами:

Номер слайду 8

Якщо нова репліка починається з нового рядка, тобто виділяється в окремий абзац, то вона не береться в лапки. Перед кожною реплікою в такому випадку зазвичай ставиться тире. — Де це ти так убрався?! — Я ж тобі кажу: ластівку ловив. — Ну, і де ж та ластівка? — Полетіла, мамо. Але я теж полетів… (В. Шевчук «Дім на горі»)

Номер слайду 9

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ Мама запитує маленького сина: - Чим закінчився фільм, який ти зранку дивився? - Буквами! Двокрапка після слів, які стоять перед першою реплікою діалогу, ставиться лише в тих випадках, коли в них є дієслова зі значенням мовлення.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Які розділові знаки пропущені? Річка, річечка, ріка, Звідки ти прийшла така? Що робила ти в путі, Перше, ніж сюди прийти? В джерелі одна синичка В мене напилась водички, Ціле місто за гайкам Частувала я чайком. Тільки греблю я зустріну, Там почну крутить турбіну, Сила, та, що в мене є, Вам електрику дає. Річка, річечка, ріка, Звідки ти прийшла така? Що робила ти в путі, Перше, ніж сюди прийти? Біля витоків помалу Ледве човника гойдала, А тепер моя вода Кораблі важкі прийма. Я їх лагідно гойдаю І на краєчку землі Морю синьому вручаю - Прощавайте, кораблі!

Номер слайду 12

Пряму мову завжди супроводжують слова автора. А чи є вони в діалозі?

Номер слайду 13

Слова автора, які супроводжують репліки, оформлюються за загальними правилами написання речень із прямою мовою. — Доброго дня! — обізвався він до Хлопця. — Ти з цього будинку? — Тут тільки один будинок, як бачите! — сказав Хлопець.

Номер слайду 14

Коли діалог не поділяється на абзаци, а репліки йдуть одна за одною без вказівки на мовців, кожна репліка береться в лапки, а між ними ставиться тире “Куди їдете?” – “До Києва”. – “А мене підкинете?” – “Сідайте!”

Номер слайду 15

Мовленнєва ситуація Уявіть, що ви журналіст і розмовляєте з представником певної професії (учитель, економіст, лікар, менеджер тощо). Візьміть інтерв’ю, задавши запитання: Чим приваблює ця професія? Що вам відомо про її виникнення? Наскільки вона важлива сьогодні та в перспективі? Які ділові якості допомагають вам у професійній діяльності? Запишіть побудований діалог. Поясніть розділові знаки.

Номер слайду 16

Залежно від стилю мовлення діалоги бувають: побутові, ділові, художні, навчальні. 

Номер слайду 17

Цікаво знати Лише сім відсотків інформації ми передаємо словами, а решта невербально.   

Номер слайду 18

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Виписати з творів художньої літератури 1-2 приклади діалогу. Пояснити розділові знаки.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Biletska Tetiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
4345
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку