Урок української мови "Закріплення знань з теми "Іменник"

Про матеріал

Урок насичений додатковою пізнавальною інформацією з теми "Іменник". Частково завдання уроку пов'язані з творчістя Лесі Українки, присвячений даті її народження.

Перегляд файлу

ТЕМА: Закріплення знань з теми «Іменник».

МЕТА: закріпити знання учнів  з теми «Іменник»; розвивати увагу, мислення, пам'ять, кмітливість; формувати пізнавальний інтерес, виховувати любов до творчості Л.Українки, бажання читати її твори, вивчати  і пізнавати рідну  мову.                                                                                                                                                                    ОБЛАДНАННЯ: картки для схеми-опори, картки з текстами, портрет Л.Українки. ілюстрації,  сигнальні картки, 4 м’ячика, тестові завдання, мікрофон                                                                                                           ТИП УРОКУ: закріплення ЗУН                                                                                                                                             ФОРМИ РОБОТИ: індивідуальні, колективні, групові
                                                ХІД УРОКУ:                                                                                                                                         І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ                                                                                                              Діти! В нас сьогодні ніби свято, гостей зібралося багато.                                                             Ото ж на них ви подивіться  і веселенько усміхніться.(привітання)

На урок старання не забудьте взяти,                                                                                                                    Сідайте всі рівненько , будем починати.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ                                                                                                                     1. Бесіда:                                                                                                                                                                         - Яку частину мови вивчаємо?                                                                                                                              - Добери спільнокореневі слова до слова іменник (іменини, ім’я, іменувати).                                                                                                                                                                                       - Назви корінь в спільнокореневих словах.                                                                                                                       - Як пишеться слово іменник?                                                                                               2.Каліграфічна хвилинка(підкреслити орфограму)                                                               ім                    іменник

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ  УРОКУ. МОТИВАЦІЯ УЧБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ                                                                                                  Сьогодні ми закріпимо знання з теми «Іменник». 

Вправа «Мікрофон»                                                                                                                                А чи знаєте ви, що іменник – найчисельніша частина мови. У словнику української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів і половина всіх слів – це іменники. Саме іменник перша частина мови, яка з`являється в мовленні дітей.                                                                                             

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Складання тематичної павутинки

ІМЕННИК                                                                                                                              НАЗВА ПРЕДМЕТА               ДІЯ  ПРЕДМЕТА          ОЗНАКА ПРЕДМЕТА                                                                                                          ХТО?ЩО?       ЯКИЙ?ЯКА?ЯКЕ? ЯКІ?       ЩО РОБИТЬ?  ЩО ЗРОБИТИ?                                              ВЛАСНА І ЗАГАЛЬНА НАЗВА            НАЗВИ ІСТОТ  ТА НЕІСТОТ                            ВІДМІНОК              ЧИСЛО                   РІД

- Знайди пари зайвим карткам.                                                                                                          - Про які частини мови вони нагадують?                                                                                                                          - Чи можна від прикметника, дієслова утворити іменники?

2. Розумова розминка (усно - словотворча вправа - утвори іменники)                                                                                                              Світлий-              зеленіти-             український-                                                                           Житній-               співати-              зимувати-

3. Гра «Так – ні!» (вчитель демонструє ілюстрації, а учні оплесками сповіщають про назви істот, або мовчки про назви неістот)

4. Творче списування (спиши текст, вставляючи пропущені слова. Підкресли 1 рискою загальні назви, а 2 – власні назви)

У  … Колодяжному  провела дитинство Леся …. Навчала і виховувала доньку іі …  Олена Пчілка. У вісім років … написала перший … . 

- Імена яких відомих людей згадувалися в тексті?

Вправа «Мікрофон»                                                                                                                                А чи знаєте ви,що серед власних назв в Україні найпоширеніше чоловіче ім’я  - Іван, а жіноче – Ганна. Найкоротші імена – Ян, Ая.

     25 лютого українці будуть відзначати 146 років від дня народження   Л. Українки. Але її вірші діти з задоволенням читають, вивчають і зараз.                                                                                                       -А які вірші Л.Українки, пам’ятаєте ви?   

5. Хвилинка поезії (діти декламують вірші Л.Українки)                                                                                                                       

6. Вибірковий диктант. Визначення роду іменників                                                                 ч.р                              ж.р                                 с.р                                                                                                                                                                       Леся Українка – Веснянка  (Сестрі Олесі)                                                                                        


Як яснеє сонце                                                                                                                                     Закине свій промінь ясний
До тебе в віконце, –                                                                                                               Озвись на привіт весняний.
Олеся, серденько,                                                                                                                                       Співай веселенько!                                                                                                                                                           Весняного ранку                                                                                                                                                                    Співай, моя люба, веснянку!


Вправа «Мікрофон»                                                                                                                                А чи знаєте ви,що поділ іменників на роди в інших мовах не завжди такий, як в українській мові. Наприклад в одній з африканських мов виділяють 2 роди:один включає все велике і сильне, другий – все маленьке і безсиле. Отже, слова мають «сильний» рід і «слабкий» рід.

7. Гра у малій групі «Ти мені – я тобі» (творення іменників в однині та множині «ланцюжком»)

Вправа «Мікрофон»                                                                                                                                А чи знаєте ви, що в українській мові є іменники, які вживаються тільки в однині(наприклад:борошно, золото, сіль, дітвора, читання, доброта)або тільки в множині(наприклад:ножиці, граблі, гроші, штани, іменини)

8. Робота з сигнальними картками (визначення відмінка іменників в словосполученні) - усно

Цвіте калина, росте біля села,  сховався під вербою, розмалював писанку,  лежить на столі, спекли із жита, взяв рушник, всміхнувся сонечку.

Вправа «Мікрофон»                                                                                                                                А чи знаєте ви, що кількість відмінків у різних мовах неоднакова. Так у  мові маратхі в Індії всього 2 відмінка, а в табасаранській мові Дагестану аж 48 відмінків.

9.Тестові завдання (на картках)


1. Що означає iменник?

а) назву предмета;

б) ознаку предмета;

в) дiю предмета.

2. Обери рядок в якому допущено помилку

а) корова Лиска;

б) Коза Зірка;

в) річка Десна.

3. Обери рядок з іменниками тільки чоловічого роду

а) мак, озеро, проміння;

б) учень, стіл, країна;

в) барвінок, олень, джміль.

 

1. На якi питання вiдповiдає іменник?

а) хто?, що?;

б) який?, яка?, яке?, якi?;

в) що робить?

2. Обери рядок з іменниками тільки середнього роду

а) жабеня, озеро, земля;

б) ягня, стіл, країна;

в) життя, яблуко, пташеня.

3. Обери рядок з іменниками, вжитими у множині

а) клени, яблуня, горіх;

б) сороки, журавлі, шпаки;

в) дуби, сосни, калина.


V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с.121, впр.291(.), в дужках

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Хвилинки-веселинки про ровесників

- Іринко, якого роду слово парта?

- Якщо Сергійкова – чоловічого, а якщо Марійчина – жіночого.

- Вітю, ти вивчив однину і множину?                                                                                         - Так!                                                                                                                                                                                     - Тоді скажи, слово штани – однина чи  множина?                                                        - Вгорі – однина, а внизу - множина

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку