Урок насичений додатковою пізнавальною інформацією з теми "Іменник". Частково завдання уроку пов'язані з творчістя Лесі Українки, присвячений даті її народження.
ТЕМА: Закріплення знань з теми «Іменник».
МЕТА: закріпити знання учнів з теми «Іменник»; розвивати увагу, мислення, пам'ять, кмітливість; формувати пізнавальний інтерес, виховувати любов до творчості Л.Українки, бажання читати її твори, вивчати і пізнавати рідну мову. ОБЛАДНАННЯ: картки для схеми-опори, картки з текстами, портрет Л.Українки. ілюстрації, сигнальні картки, 4 м’ячика, тестові завдання, мікрофон ТИП УРОКУ: закріплення ЗУН ФОРМИ РОБОТИ: індивідуальні, колективні, групові
ХІД УРОКУ: І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Діти! В нас сьогодні ніби свято, гостей зібралося багато. Ото ж на них ви подивіться і веселенько усміхніться.(привітання)
На урок старання не забудьте взяти, Сідайте всі рівненько , будем починати.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ 1. Бесіда: - Яку частину мови вивчаємо? - Добери спільнокореневі слова до слова іменник (іменини, ім’я, іменувати). - Назви корінь в спільнокореневих словах. - Як пишеться слово іменник? 2.Каліграфічна хвилинка(підкреслити орфограму) ім іменник
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ УЧБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Сьогодні ми закріпимо знання з теми «Іменник».
Вправа «Мікрофон» А чи знаєте ви, що іменник – найчисельніша частина мови. У словнику української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів і половина всіх слів – це іменники. Саме іменник перша частина мови, яка з`являється в мовленні дітей.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Складання тематичної павутинки
ІМЕННИК НАЗВА ПРЕДМЕТА ДІЯ ПРЕДМЕТА ОЗНАКА ПРЕДМЕТА ХТО?ЩО? ЯКИЙ?ЯКА?ЯКЕ? ЯКІ? ЩО РОБИТЬ? ЩО ЗРОБИТИ? ВЛАСНА І ЗАГАЛЬНА НАЗВА НАЗВИ ІСТОТ ТА НЕІСТОТ ВІДМІНОК ЧИСЛО РІД
- Знайди пари зайвим карткам. - Про які частини мови вони нагадують? - Чи можна від прикметника, дієслова утворити іменники?
2. Розумова розминка (усно - словотворча вправа - утвори іменники) Світлий- зеленіти- український- Житній- співати- зимувати-
3. Гра «Так – ні!» (вчитель демонструє ілюстрації, а учні оплесками сповіщають про назви істот, або мовчки про назви неістот)
4. Творче списування (спиши текст, вставляючи пропущені слова. Підкресли 1 рискою загальні назви, а 2 – власні назви)
У … Колодяжному провела дитинство Леся …. Навчала і виховувала доньку іі … Олена Пчілка. У вісім років … написала перший … .
- Імена яких відомих людей згадувалися в тексті?
Вправа «Мікрофон» А чи знаєте ви,що серед власних назв в Україні найпоширеніше чоловіче ім’я - Іван, а жіноче – Ганна. Найкоротші імена – Ян, Ая.
25 лютого українці будуть відзначати 146 років від дня народження Л. Українки. Але її вірші діти з задоволенням читають, вивчають і зараз. -А які вірші Л.Українки, пам’ятаєте ви?
5. Хвилинка поезії (діти декламують вірші Л.Українки)
6. Вибірковий диктант. Визначення роду іменників ч.р ж.р с.р Леся Українка – Веснянка (Сестрі Олесі)
Як яснеє сонце Закине свій промінь ясний
До тебе в віконце, – Озвись на привіт весняний.
Олеся, серденько, Співай веселенько! Весняного ранку Співай, моя люба, веснянку!
Вправа «Мікрофон» А чи знаєте ви,що поділ іменників на роди в інших мовах не завжди такий, як в українській мові. Наприклад в одній з африканських мов виділяють 2 роди:один включає все велике і сильне, другий – все маленьке і безсиле. Отже, слова мають «сильний» рід і «слабкий» рід.
7. Гра у малій групі «Ти мені – я тобі» (творення іменників в однині та множині «ланцюжком»)
Вправа «Мікрофон» А чи знаєте ви, що в українській мові є іменники, які вживаються тільки в однині(наприклад:борошно, золото, сіль, дітвора, читання, доброта)або тільки в множині(наприклад:ножиці, граблі, гроші, штани, іменини)
8. Робота з сигнальними картками (визначення відмінка іменників в словосполученні) - усно
Цвіте калина, росте біля села, сховався під вербою, розмалював писанку, лежить на столі, спекли із жита, взяв рушник, всміхнувся сонечку.
Вправа «Мікрофон» А чи знаєте ви, що кількість відмінків у різних мовах неоднакова. Так у мові маратхі в Індії всього 2 відмінка, а в табасаранській мові Дагестану аж 48 відмінків.
9.Тестові завдання (на картках)
1. Що означає iменник?
а) назву предмета;
б) ознаку предмета;
в) дiю предмета.
2. Обери рядок в якому допущено помилку
а) корова Лиска;
б) Коза Зірка;
в) річка Десна.
3. Обери рядок з іменниками тільки чоловічого роду
а) мак, озеро, проміння;
б) учень, стіл, країна;
в) барвінок, олень, джміль.
1. На якi питання вiдповiдає іменник?
а) хто?, що?;
б) який?, яка?, яке?, якi?;
в) що робить?
2. Обери рядок з іменниками тільки середнього роду
а) жабеня, озеро, земля;
б) ягня, стіл, країна;
в) життя, яблуко, пташеня.
3. Обери рядок з іменниками, вжитими у множині
а) клени, яблуня, горіх;
б) сороки, журавлі, шпаки;
в) дуби, сосни, калина.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с.121, впр.291(.), в дужках
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Хвилинки-веселинки про ровесників
- Іринко, якого роду слово парта?
- Якщо Сергійкова – чоловічого, а якщо Марійчина – жіночого.
- Вітю, ти вивчив однину і множину? - Так! - Тоді скажи, слово штани – однина чи множина? - Вгорі – однина, а внизу - множина