Урок української мови. Мета уроку: знайомити учнів із властивістю іменників змінюватися за числами;
навчати змінювати іменники за числами, визначати число іменників;
розвивати спостережливість, зацікавленість до мовних явищ ;
розвивати критичне й логічне мислення;
формувати уміння вчитися; учити орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання;
виховувати старанність, наполегливість.Тема уроку. Змінювання іменників за числами ( однина і множина ). Вимова і написання слова черешня.
Мета уроку: знайомити учнів із властивістю іменників змінюватися за числами;
навчати змінювати іменники за числами, визначати число іменників;
розвивати спостережливість, зацікавленість до мовних явищ ;
розвивати критичне й логічне мислення;
формувати уміння вчитися; учити орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання;
виховувати старанність, наполегливість.
Обладнання: завдання для групової роботи, мультимедійна презентація, підручник для 3-го класу «Рідна мова» М. С. Вашуленко, О. І. Мельничайко.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу і первинне закріплення
Хід уроку
I. Організаційний етап
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. Контроль знань учнів
1. Фронтальне опитування. Гра « Правильно - неправильно».
Учитель кидає м’яч. Учень його ловить і каже: « Правильно!», якщо відповідь є правильною, або « Неправильно!», якщо неправильною.
2. Каліграфічна хвилинка
– Діти, я знайшла такий «сма-а-а-ачний» малюнок. Що це? ( Учитель демонструє зображення червоної ягідки черешні. Одні говорять, що це вишня, інші – черешня.)
а) Робота над загадкою.
Навесні налита
Білим я цвітом,
А потім я зелена,
Бо стигну, напевно,
У червні ж буває
Багато врожаю:
І жовта, й червона,
Та навіть і чорна.
Всередині ж б’ється
Кам’яне серце –
Смакуй обережно
Солодку … ( черешню).
б) Демонстрування зображень різнокольорових ягідок черешні.
2) Слово « Всезнайка»
Черешня – плодове кісточкове дерево з їстівними соковитими ягодами жовтого, червоного чи чорного кольору, а також плід цього дерева.
3)Письмо з’єднань
е е я я ч ч ч У У Ч Ч Чч
че че ер ре еш шн ня черешня
– До якої частини мови належить слово черешня?
– Доберіть прикметники… ( стигла, солодка, червона, жовта, рання, дрібна, соковита, свіжа, консервована).
– Доберіть дієслово … ( достигає, смакує, росте, розвивається, зацвітає, приваблює, милуєх, радує).
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
– Діти, як ви гадаєте, чи все ви розповіли про слово черешня? А от і ні! Хочете дізнатися більше? Тоді – до роботи!
2.Оголошення теми й завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Вправа « Дослідження».
Вправа 313.
– 1-й варіант випишіть іменники, що означають один предмет.
– 2-й варіант випишіть іменники, що означають багато предметів.
Висновок.
– Прочитайте правило.
– Які нові слова ви знайшли?
V. Первинна перевірка засвоєння знань.
( Завдання за вибором учнів)
1.Прочитайте.
Навесні черешні вкриваються білим цвітом. Повітря напоєне незвичайним ароматом. Здається, наче погосподарювали у садку справжні чарівники.
Черешня полюбилася нашим предкам з давніх-давен. Вони вирощували її десь уже з десятого століття.
Багато клопотів завдавала черешня людям. Надто вже теплолюбною була. Тож спочатку й вирощували її переважно в південних районах нашої країни.
( З журналу)
2. Випишіть у стовпчик іменники, що означають багато предметів.
3. Через риску напишіть назву одного предмета.
Фізкультхвилинка
Щоб нам черешеньку зірвати,
То потрібно пострибати.
А вони на землю впали,
В руки щось нам не попали.
Тепер треба присідати
І ті черешеньки зібрати.
VІ. Первинне закріплення знань учнів
Спостереження за іменниками, що вживають тільки в однині або тільки у множині.
знайдіть і прочитайте слова.
о |
а |
р |
о |
л |
с |
л |
д |
ш |
о |
р |
а |
і |
і |
н |
о |
о |
м |
я |
с |
т |
ь |
б |
а |
д |
о |
б |
р |
о |
т |
( Олія, доброта, масло, радість, борошно)
– Визначте число іменників. ( Однина)
– Змініть іменники так, щоб вони стояли у множині. ( Не можна )
– Який висновок можете зробити? ( В українській мові є такі іменники, що вживаються тільки в однині).
2) 2-й варіант :
знайдіть і прочитайте слова.
н |
і |
к |
н |
и |
о |
ш |
к |
а |
о |
н |
у |
и |
в |
р |
і |
а |
р |
ж |
а |
л |
н |
о |
г |
ш |
м |
о |
ц |
к |
и |
е |
р |
а |
т |
и |
н |
ц |
І |
і |
м |
о |
т |
а |
н |
и |
( Ножиці, канікули, іменини, ворота, гроші, штани, макарони).
– Визначте число іменників. ( Множина)
– Змініть іменники так, щоб вони стояли у множині. ( Не можна )
– Який висновок можете зробити? ( В українській мові є такі іменники, що вживаються тільки в множині).
VІІ. Контроль і самоперевірка знань учнів.
1. Вибірковий диктант.
Дівчатка записують іменники в однині, а хлопчики – в множині.
Абрикос – абрикоси, акваріум – акваріуми, велосипеди – велосипед, директор – директори, космонавти – космонавт, коридор – коридори, канікули, молоко.
2. Відгадайте загадку. Запишіть у стовпчик відгадку. Визначте число. Запишіть через риску слова, змінивши їхнє число.
Ноги звісила для втіхи.
А як сонце припече,
Пані плаче і тече. ( Бурулька)
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я – … ( зима).
Вся блискуча, чарівна,
По слизьких її боках
Їдуть діти в саночках. ( Ковзанка )
Наче склом налив водичку.
Бавитися там не слід –
Бо крихкий на річці … ( лід ).
VIII. Підведення підсумків
Гра « Оплески»
– Приготуйте долоні. Плесніть у долоні, якщо ви згодні зі мною.
– От ви й поаплодували самі собі, своїм однокласникам, жителям країни Школяндії.
IX. Інформація про домашнє завдання.
С. 133, вправа 320
С. 133, вправа 321
( на вибір)
Правило ( с.131)
Додаток
Штани
– Яке завдання в нас було ?
Петров !
– Позначити число
В іменниках « штани» й « весна»,
Чи однина, чи множина.
– То ти вже виконав чи ні?
– «Весна», це ясно в однині,
От зі штанами щось не те,
Завдання дуже непросте!
– І чим же, поясни мені,
Оці штани такі складні?
У чому складність, поясни?
– У чому складність? Бо штани
До половини – однина,
А трохи нижче – множина!
Валентина Бутрім
( інсценізація вірша: вчитель – учень)