Інтегрований урок " Омоніми. Омографи"

Про матеріал

Інтегрований урок з української мови та розвитку продуктивного мислення за темою " Групи слів за значенням. Омоніми. Омографи", розроблений в цікавій казковій формі для кращого засвоєння матеріалу учнями 3 класу.

Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

( українська мова, розвиток продуктивного мислення)

 

Тема уроку. Групи слів за значенням. Омо­німи.Омографи

 

Мета: поглибити вивчене про групи слів за значенням;

 сформувати поняття про неповні омоніми;

ознайомити з роллю омо­німів у мовленні;

 виробляти вміння розріз­няти омоніми й омографи,багатозначні слова, влучно вживати їх;

добирати слова за заданими характеристиками;

працювати над збагаченням словникового запасу учнів;

розвивати твор­чі здібності, фантазію та уяву;

стимулюва­ти зацікавлення рідною мовою, прагнення дізнаватися нове;

 виховувати згуртованість і комунікабельність.

Тип уроку: комбінований, інтегрований

Обладнання : ІКТ, словники омонімів, роздатковий матеріал для роботи в групах, міні – тест, зошити з продуктивного мислення.

Хід  уроку

І. Організаційний момент                                         СЛАЙД 1

ІІ. Вправа « Очікування»

  • Я очікую від уроку …

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Міні – тест                                   

1.Вкажіть рядок, у якому всі словосполучення мають пряме значення.

А) Золотий характер, свіжа газета, сумне поле.

Б) Золоте волосся, свіжий вітер, сумна пора.

В) Золота каблучка, свіжий хліб, сумний погляд.

2. Позначте рядок, в якому всі словосполучення мають переносне значення.

А) Танцює думка, летить час, співає душа.

Б) Дівчина танцює, діброва шумить, соловей співає.

В) Танцюють актори, шумлять жита, співає хор.

3. Позначте рядок, в якому всі слова мають по одному значенню.

А) яблуня,слива, вишня.

Б) коса, байка, базар.

В) ключ, сонечко, лист.

 

Робота в групах                                                          СЛАЙД 2

І група. Знайти рядки, де слово вжито в переносному значенні.

ІІ група. Знайти рядки, де слово вжито в прямому значенні.

 

1) дощ, іде, літнім, гаєм, над.

2) дуб, грає, барабані, на, пружно.

3)  лелеки, до, гнізд,стомлені, своїх, повертаються.

Виправ помилки                                                           СЛАЙД 3

 

ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Дослідження-обґрунтування.                          СЛАЙД 4

У країні Лексикології серед інших мешкан­ців жило слово ласка. Якось блукало воно ву­личками й раптом остовпіло: назустріч ішов його двійник! Це було як дві краплі води схо­же на нього, але зовсім інше слово ласка.

  • Як називаються такі слова-двійники в українській мові? Розкрийте значення слів ласка і ласка.

Доберіть синоніми до слів блукати, остовпіти.

(без мети) вештатися,тинятися,валандатися,шастати,швендяти

(не знаючи дороги), блудити

– Ой, ми, мабуть, родичі? – поцікавилася ласка перша. Ви звідки родом?

– Я давно вже мешкаю в Україні, хоча ко­рені мої – в Персії.

– А мої предки споконвіків жили в Україні. Значить, ми не родичі, – зробила висновок ласка перша. – Ми справді двійники.

  • Як же трапилося, що в українській мові з’явилися абсолютно однакові за зву­чанням і написанням, але різні за значен­ням слова? (Це випадковий збіг звучання слів. Найчастіше омоніми виникають, коли запозичується іншомовне слово, яке звучить так само, як слово, що вже є в мові. Так ста­лося зі словами ласка  (любити, лащитися) і ласка ( звірок, що мешкає в лісах, чагарниках)

- Як ви гадаєте, а чи багато двійників в українській мові?

         – Спробуймо зробити це через словник омонімів.

  1. Робота із словником. С. 190, 194

Результати пошуку показали, що в Лекси­кології мешкає чимало омонімі: бал і бал, ключ і ключ.

  • Уведіть пару омонімів у речення, щоб простежувалося їхнє лексичне значення.

Тепер омоніми всі разом прогулювалися Лексикологією. Вони побачили ще два одна­кових слова – золота монета та золота осінь, лагідна мама та лагідний ранок

– Приєднуйтеся до нашого товариства. Ми – двійники, – запросили омоніми.

– А ми ніякі не двійники, – образилися слова  золота монета та золота осінь, лагідна мама та лагідний ранок.

 Ми – близькі родичі, недарма так багато спільного між нами! Ми – багатозначні слова.

  • Що спільного та відмінного між омо­німами і багатозначними словами? Як від­різнити омоніми од багатозначних слів?
  • Знайдіть у словнику приклади омоні­мів і багатозначних слів, які починаються тією самою літерою.

Рідна земля, родюча земля; зелена трава, зе­лена полуниця; наголошений склад, склад буд­матеріалів; кадри з фільму, кваліфіковані кадри; солодкий мандарин, суворий мандарин.

  1. Робота над мовним матеріалом                     

Вправа 116, с.57                                                           СЛАЙД 5 - 8

  1. Робота із зошитом « Планета міркувань»

С. 36 – записати відповідні слова – омоніми, враховуючи тлумачення слів.

Відповіді : косити, ручка,ласка, мати,коло, голова, язик.

 

  1. Дослідження-спостереження з на­ступним обґрунтуванням.

Омоніми, які вже стали друзями, виріши­ли трішки відпочити і з’їсти морозива. Вони тепер уже зовсім не здивувалися, коли за су­сіднім столиком побачили чергових двійників. Омоніми мила й мила про щось розмовляли. До присутніх долинула репліка:

– Розкажи, дівчино мила, чи ти довго посуд мила?

І раптом друге слово мила на очах у всіх змінило свою зовнішність і перестало бути подібним на свого двійника! Ось що воно про­мовило:

– Замість зайве говорити, допоможи кра­ще мити. От тоді, як зробиш діло, можеш і на­звати мила!

  • Доведіть, що слова мила і мила є різ­ними частинами мови. У якій формі вони збігаються? Чи тотожне звучання цих слів, коли змінити форму одного з них?
  • Доведіть, що слова ніс і ніс, мати й мати, три й три є омоформами.

Вправа 117, с.57 – 58   ( списати парами і поставити наголоси)

  1. Ознайомлення з омографами                                СЛАЙД 9
    1.         Робота з віршем                                                   СЛАЙД 9

Пересохла глина,

Розсердилася Ніна:

  • Не мука, а мука

Кухарям наука

6.2.Робота в зошиті « Планета міркувань» с. 37        СЛАЙД 10

Відповіді: мука, замок, гірка, мала, дорога, гори

V. Закріплення та узагальнення

1. Вправа 118, с.58

VІ. Підсумок уроку

Хвилинка - веселинка

– Іванку, ти вже хвилин десять роздивля­єшся цю ілюстрацію. Що ж там такого цікавого?

Та ось тут написано: «Князь із дружиною вирушає в похід». Я все шукаю, де ж та його жінка намальована, і ніяк не знайду.

* * *

– Ти чув колинебудь, Володю, як співає вівсянка?

– Таке придумав, Миколко, хіба ж каша вміє співати?!

* * *

– Знову ти списав приклад у Петрика?

– Ви ж казали, Маріє Іванівно, що з Петри­ка треба приклад брати. От я і взяв у нього

Послухайте вірш. Сформулюйте його основну думку. Знайдіть омоніми, укажіть, які з них є словоформами. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні.

 

Дарма часу ти не гай:

Через поле, ліс і гай,

Де упав осінній лист,

Віднеси на пошту лист.

Хай летить туди, де бурі,

Де ведмеді ходять бурі,

Де обличчя не пісні,

А в серцях звучать пісні.

Складіть невеликі каламбури зі сло­вами такса – такса, ласка – ласка, бал – бал (на вибір).

 

VІІ. Домашнє завдання. Виконати вправу з підручника с. 58, вправа 120. Написати казку пригоди омонімів в країні Лексикології, матеріал взяти з почутого на уроці.

docx
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
6516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку