Інтегрований урок з української мови та розвитку продуктивного мислення за темою " Групи слів за значенням. Омоніми. Омографи", розроблений в цікавій казковій формі для кращого засвоєння матеріалу учнями 3 класу.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
( українська мова, розвиток продуктивного мислення)
Тема уроку. Групи слів за значенням. Омоніми.Омографи
Мета: поглибити вивчене про групи слів за значенням;
сформувати поняття про неповні омоніми;
ознайомити з роллю омонімів у мовленні;
виробляти вміння розрізняти омоніми й омографи,багатозначні слова, влучно вживати їх;
добирати слова за заданими характеристиками;
працювати над збагаченням словникового запасу учнів;
розвивати творчі здібності, фантазію та уяву;
стимулювати зацікавлення рідною мовою, прагнення дізнаватися нове;
виховувати згуртованість і комунікабельність.
Тип уроку: комбінований, інтегрований
Обладнання : ІКТ, словники омонімів, роздатковий матеріал для роботи в групах, міні – тест, зошити з продуктивного мислення.
Хід уроку
І. Організаційний момент СЛАЙД 1
ІІ. Вправа « Очікування»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Міні – тест
1.Вкажіть рядок, у якому всі словосполучення мають пряме значення.
А) Золотий характер, свіжа газета, сумне поле.
Б) Золоте волосся, свіжий вітер, сумна пора.
В) Золота каблучка, свіжий хліб, сумний погляд.
2. Позначте рядок, в якому всі словосполучення мають переносне значення.
А) Танцює думка, летить час, співає душа.
Б) Дівчина танцює, діброва шумить, соловей співає.
В) Танцюють актори, шумлять жита, співає хор.
3. Позначте рядок, в якому всі слова мають по одному значенню.
А) яблуня,слива, вишня.
Б) коса, байка, базар.
В) ключ, сонечко, лист.
Робота в групах СЛАЙД 2
І група. Знайти рядки, де слово вжито в переносному значенні.
ІІ група. Знайти рядки, де слово вжито в прямому значенні.
1) дощ, іде, літнім, гаєм, над.
2) дуб, грає, барабані, на, пружно.
3) лелеки, до, гнізд,стомлені, своїх, повертаються.
Виправ помилки СЛАЙД 3
ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу
У країні Лексикології серед інших мешканців жило слово ласка. Якось блукало воно вуличками й раптом остовпіло: назустріч ішов його двійник! Це було як дві краплі води схоже на нього, але зовсім інше слово ласка.
Доберіть синоніми до слів блукати, остовпіти.
(без мети) вештатися,тинятися,валандатися,шастати,швендяти
(не знаючи дороги), блудити
– Ой, ми, мабуть, родичі? – поцікавилася ласка перша. Ви звідки родом?
– Я давно вже мешкаю в Україні, хоча корені мої – в Персії.
– А мої предки споконвіків жили в Україні. Значить, ми не родичі, – зробила висновок ласка перша. – Ми справді двійники.
- Як ви гадаєте, а чи багато двійників в українській мові?
– Спробуймо зробити це через словник омонімів.
Результати пошуку показали, що в Лексикології мешкає чимало омонімі: бал і бал, ключ і ключ.
Тепер омоніми всі разом прогулювалися Лексикологією. Вони побачили ще два однакових слова – золота монета та золота осінь, лагідна мама та лагідний ранок
– Приєднуйтеся до нашого товариства. Ми – двійники, – запросили омоніми.
– А ми ніякі не двійники, – образилися слова – золота монета та золота осінь, лагідна мама та лагідний ранок.
– Ми – близькі родичі, недарма так багато спільного між нами! Ми – багатозначні слова.
Рідна земля, родюча земля; зелена трава, зелена полуниця; наголошений склад, склад будматеріалів; кадри з фільму, кваліфіковані кадри; солодкий мандарин, суворий мандарин.
Вправа 116, с.57 СЛАЙД 5 - 8
С. 36 – записати відповідні слова – омоніми, враховуючи тлумачення слів.
Відповіді : косити, ручка,ласка, мати,коло, голова, язик.
Омоніми, які вже стали друзями, вирішили трішки відпочити і з’їсти морозива. Вони тепер уже зовсім не здивувалися, коли за сусіднім столиком побачили чергових двійників. Омоніми мила й мила про щось розмовляли. До присутніх долинула репліка:
– Розкажи, дівчино мила, чи ти довго посуд мила?
І раптом друге слово мила на очах у всіх змінило свою зовнішність і перестало бути подібним на свого двійника! Ось що воно промовило:
– Замість зайве говорити, допоможи краще мити. От тоді, як зробиш діло, можеш і назвати мила!
Вправа 117, с.57 – 58 ( списати парами і поставити наголоси)
Пересохла глина,
Розсердилася Ніна:
Кухарям наука
6.2.Робота в зошиті « Планета міркувань» с. 37 СЛАЙД 10
Відповіді: мука, замок, гірка, мала, дорога, гори
V. Закріплення та узагальнення
1. Вправа 118, с.58
VІ. Підсумок уроку
Хвилинка - веселинка
– Іванку, ти вже хвилин десять роздивляєшся цю ілюстрацію. Що ж там такого цікавого?
– Та ось тут написано: «Князь із дружиною вирушає в похід». Я все шукаю, де ж та його жінка намальована, і ніяк не знайду.
* * *
– Ти чув колинебудь, Володю, як співає вівсянка?
– Таке придумав, Миколко, хіба ж каша вміє співати?!
* * *
– Знову ти списав приклад у Петрика?
– Ви ж казали, Маріє Іванівно, що з Петрика треба приклад брати. От я і взяв у нього
Послухайте вірш. Сформулюйте його основну думку. Знайдіть омоніми, укажіть, які з них є словоформами. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні.
Дарма часу ти не гай:
Через поле, ліс і гай,
Де упав осінній лист,
Віднеси на пошту лист.
Хай летить туди, де бурі,
Де ведмеді ходять бурі,
Де обличчя не пісні,
А в серцях звучать пісні.
Складіть невеликі каламбури зі словами такса – такса, ласка – ласка, бал – бал (на вибір).
VІІ. Домашнє завдання. Виконати вправу з підручника с. 58, вправа 120. Написати казку пригоди омонімів в країні Лексикології, матеріал взяти з почутого на уроці.