Урок української мови у 6 класі на тему: "Узагальнення та систематизація знань учнів із теми «Прикметник». Контрольна робота (тест)" може слугувати вчителям-словесникам при підготовці до уроку.
Узагальнення та систематизація знань учнів із теми «Прикметник». Контрольна робота (тест)
Соціокультурна тема: «Рідна мова»
Мета: виявити та оцінити рівень знань учнів із теми «Прикметник»; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи; закріпити й систематизувати матеріал із теми «Прикметник»; розвивати пізнавальний інтерес, творчу уяву, пам’ять, логічне мислення; виховувати охайність, мовленнєву культуру, любов до рідної мови.
Тип уроку: урок застосування, контролю та корекції знань.
Форма уроку: урок-гра.
Обладнання: ігрове поле, інтерактивна дошка, тестові завдання, картки самооцінювання.
Методи і прийоми: слово вчителя, словниковий диктант, ігрові завдання.
Очікувані результати:
учні знатимуть: власний рівень засвоєння вивченого;
учні вмітимуть: виконувати тестові завдання; здійснювати самооцінку власних досягнень; пояснювати причини невдач, якщо вони були.
Епіграф:
Вона – людська совість, душевна окраса
І ніжність, сповита в сіянні святім.
В ній Лесині мрії і голос Тараса,
В ній скарби віків, що належать усім.
В. Вихрущ, «Рідна мова»
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Обмін побажаннями у парах.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та форми його проведення
1. Слово вчителя
- Ми з вами закінчили вивчення теми «Прикметник». Сьогодні ми спробуємо систематизувати знання з цієї теми та оцінити рівень ваших навчальних досягнень, а також визначити сильні та слабкі сторони знань, щоб шляхом самоосвіти вдосконалити їх. Я пропоную вам пригадати і систематизувати ваші знання у формі гри «Поле чудес». А потім виконати контрольну роботу тестового характеру.
ІІІ. Виконання учнями завдань під керівництвом вчителя
Гра «Поле чудес»
На дошці прикріплене ігрове поле (див. додаток №1). За допомогою кубика учні обирають номер сектора, з якого буде виконуватися завдання. Правильне виконання завдання оцінюється балами. В кінці гри підбиваються підсумки, визначаються переможці.
Сектор І «Теоретичний»
Сектор ІІ «Знавці рідної мови»
Сектор ІІІ «Орфографічна розминка»
Сектор ІV «Четвертий зайвий»
Сектор V «Вірю - не вірю»
Сектор VІ «Практичний»
Сектор VІІ «Перекладачі»
Сектор VІІІ «Поетична пауза»
Сектор І «Теоретичний»
Сектор ІІ «Знавці рідної мови»
Сектор ІІІ «Орфографічна розминка»
Словниковий диктант.
Неозорий; качиний; незрівняний; північно-західний; недобрий; туманний; п’ятиградусний; недопечений; яскраво-рожевий; благословенний; кароокий; недбалий; здоровенний; гіркувато-солоний; бджолиний; не веселий, а сумний; червоногарячий; шестикрилий; скляний; морально-етичний.
Сектор ІV «Четвертий зайвий»
Знайдіть зайвий прикметник.
Сектор V «Вірю - не вірю»
Сектор VІ «Практичний»
Знайдіть в реченнях прикметники і зробіть їх морфологічний розбір.
Сектор VІІ «Перекладачі»
Перекладіть українською мовою.
Сектор VІІІ «Поетична пауза»
Учитель читає поезію О. Олеся «Рідна мова в рідній школі».
Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче і миліш
І дорожче в час недолі?
Рідна мова! Рідна мова!
Що в єдине нас злила, -
Перші матері слова,
Перша пісня колискова.
Як розлучимось з тобою,
Як забудем голос твій
І в Вітчизні дорогій
Говоритимем чужою?!
Краще нам німими стати,
Легше гори нам нести,
Ніж тебе розіп’ясти,
Наша мово, наша мати!
Ні! В кім думка прагне слова!
Хто в майбутнім хоче жить,
Той всім серцем закричить:
- В рідній школі рідна мова!
І спасе того в недолі
Наша мрія золота,
Наше гасло і мета:
- Рідна мова в рідній школі!
ІV. Проведення контрольної роботи тестового характеру
1. Інструктаж щодо проведення тестової роботи.
2. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання.
3. Виконання тестових завдань учнями за варіантами.
Варіант І
1. Прикметник це…
а) частина мови, яка називає ознаку предмета і відповідає на питання хто? що?
б) службова частина мови, яка називає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий?
в) самостійна частина мови, яка називає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий?
г) самостійна частина мови, яка означає кількість предметів або порядок їх при лічбі.
2. Позначте рядок, у якому всі слова - прикметники.
а) Охайний, міський, інший, добрий, гумористичний;
б) блакитний, ніякий, денний, кожний, березовий;
в) осінній, будь-який, одноманітний, український, сучасний;
г) молочний, гречаний, біленький, якісний, кмітливий.
3. Знайдіть рядок, у якому всі прикметники - якісні.
а) Пшеничний, вечірній, рідний, сестрин;
б) широкий, дощовий, солодкий, золотий;
в) серйозний, милий, молодий, гарний;
г) український, весняний, дешевий, чорний.
4. У котрому рядку всі подані у словосполученнях прикметники належать до однієї групи за значенням (якісні, відносні, присвійні)?
а) Білий папір, лебедине пір’я, ведмежа лапа;
б) сталеві нерви, довга розмова, Андріїв голос;
в) ведмежа лапа, доччина пісня, орлиний дзьоб;
г) добрий характер, чиста душа, східний вітер.
5. У котрому рядку подані правильні форми прикметників вищого ступеня порівняння?
а) Менш складніший, солодший, премудріший;
б) порожніший, готовіший, самий русий;
в) дорожчий, більш пахучий, вужчий;
г) сивіший, самий кращий, довжелезніший.
6. Виділіть речення з прикметником у короткій формі.
а) Широкеє поле, святая країно, як любо на тебе дивитись мені!
б) Зоре моя вечірняя, зійди над горою!
в) Є приказка весела: їж, коли роток свіж.
г) Місяцю ясний, зорі прекрасні.
7. У котрому рядку всі прикметники утворені префіксальним способом?
а) газетний, невмирущий, обідній;
б) героїчний, лимонний, задовільний;
в) недобрий, премилий, без’язикий;
г) гімнастичний, семиструнний, невеселий.
8. У котрому рядку прикметники утворюються від іменників за допомогою суфікса –ев(-єв)?
а) Вишня, травень, квітка, лоза;
б) барвінок, мить, казка, край;
в) груша, фарш, магній, черемха;
г) яблуня, вуглець, радій, січень.
9. Визначте речення, у якому допущена помилка в написанні не з прикметником.
а) Нешвидкою ступою йшли чумацькі воли, повертаючись з далекого Криму.
б) Дівчина була не велика на зріст, але рівна, як струна.
в) Вона була не молода, але й не стара.
г) Ця пісня моя неостання.
10. Позначте рядок, у якому всі прикметники пишуться через дефіс.
а) Біло\зубий, кисло\солодкий, турецько\татарський;
б) рожево\синій, світло\зелений, жовто\гарячий;
в) північно\східний, політико\економічний, військово\морський;
г) науково\дослідний, західно\європейський, шести\поверховий.
11. Визначте речення, у якому вживається прикметник з –нн-.
а) Пташин..им дзвоном повниться земля.
б) Холодн..ий солон..ий вітер дмухнув зі сходу.
в) Осін..ій ранок видався туман..ий.
г) Мелодію прядуть бджолин..і хори на цвіті.
12. Позначте рядок, у якому всі слова – прізвища прикметникової форми.
а) Тихонов, Котляревський, Ломоносов, Романів;
б) Федорів, Симоненко, Іваничук, Загребельний;
в) Костенко, Вінграновський, Гуцало, Стельмах;
г) Франко, Грінченко, Коцюбинський, Шевченко.
Варіант ІІ
1. Знайдіть рядок, у якому всі слова - прикметники.
а) Слизький, гречаний, хтозна-який, морозний, батьківський;
б) живий, білий, чийсь, восьмий, материн;
в) житній, золотий, медвяний, міський, поетичний;
г) двохтисячний, розумний, голосно, багатий, сосновий.
2. Прикметники змінюються за:
а) відмінками і числами;
б) родами і числами;
в) родами, числами і відмінками;
г) родами, числами, відмінками і часами.
3. Знайдіть рядок, у якому всі прикметники - відносні.
а) Мудра дівчина, погана погода, тітчині слова;
б) дитячі забави, каштанове волосся, міцне коріння;
в) чоловіча розмова, ясний ранок, друкарський шрифт;
г) солом’яна стріха, пшоняна каша, кавовий напій.
4. У котрому рядку всі подані у словосполученнях прикметники належать до однієї групи за значенням (якісні, відносні, присвійні)?
а) Солодкий чай, розумний керівник, металева пружина;
б) крокодилячі сльози, польові квіти, зелене листя;
в) кришталева ваза, золоті руки, синівська любов;
г) довга дорога, срібна роса, солодкий торт.
5. Виділіть речення, у якому прикметник виступає присудком.
а) Могутня ріка швидко несла свої води.
б) Мир утихав після денної праці.
в) Знов я юний-юний і веселий знов.
г) Рідна мова увібрала в себе гомін дібров і лісів, п’янкий аромат луків і полів.
6. У якому рядку всі прикметники належать до м’якої групи?
а) Радісні, веселі, колишні, суботні;
б) торішні, сьогоднішні, осінні, ближні;
в) запашні, домашні, вологі, житні;
г) художні, крихкі, красиві, молочні.
7. У котрому рядку подано правильні форми найвищого ступеня порівняння прикметників?
а) Найсимпатичніший, кращий, більш порожній;
б) якнайсвітліший, самий найглибший, найменш вдалий;
в) найбільш веселий, щонайкращий, найсолодший;
г) щонайширший, більш дужчий, самий щонайщиріший.
8. У котрому рядку прикметники утворюються за допомогою суфікса
-ов-?
а) Степ, груша, ситець, травень;
б) вермішель, борщ, слива, радій;
в) жанр, гроза, калина, черемха;
г) марганець, оксамит, життя, песець.
9. Визначте речення, у якому допущена помилка в написанні не з прикметником.
а) Після дощу капелюх непотрібний.
б) Заробітчани нескінченними потоками пливли шляхом.
в) Мова кожного народу - неповторна і своя.
г) Господарів хліб не білий, але ситний.
10. Позначте рядок, у якому всі прикметники пишуться разом.
а) Червоно\гарячий, криваво\червоний, червоно\щокий;
б) широко\плечий, гіркувато\солоний, паровозо\будівний;
в) навчально\виховний, легко\крилий, фізико\математичний;
г) лісо\степовий, п’яти\денний, народно\пісенний.
11. Визначте речення, в якому вживається прикметник з –н-.
а) Тополі височен..і вітами від сонця хмарку відмели.
б) Лебедин..і білі зграї в небі хмарами летять, навкруги орлин..і крила гучно, хижо лопотять.
в) Парубок широчен..ими кроками ходить по двору, насупив брови.
г) Ось бризнув дзвінок телефон..ий у тиші, думки шмигонули навсібіч, як миші.
12. Позначте рядок, у якому всі слова – прізвища прикметникової форми.
а) Пономаренко, Гаврищук, Коваленко, Гаврилович;
б) Тихонов, Семенов, Вишенський, Іванишин;
в) Михайленко, Карамазов, Січинський, Петренко;
г) Вавилов, Хоменко, Симеренко, Виноградов.
V. Підбиття підсумків уроку
1. Оголошення та нагородження переможців гри
2. Саморефлексія за картками (див. додаток №2)
VІ. Домашнє завдання
1. Повторити тему «Прикметник» з метою усунення прогалин у знаннях.
2. Написати твір-мініатюру «Мова – скарбниця духовності народу» (за бажанням).
Додаток №1
«Поле чудес»
Додаток №2
Картка самооцінювання
Я добре засвоїв(ла) тему (причини успіху). |
|
Я засвоїв(ла) не весь матеріал (причини). |
|
Треба допрацювати (що саме). |
|