Урок . Уміння бачити красу рідної природи у віршах Максима Рильського «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною…».

Про матеріал
Конспект уроку допоможе вчителеві під час вивчення вказаної теми. Мета: ознайомити учнів з матеріалом про життя і творчість М. Рильського; навчити аналізувати поезії, характеризувати образ ліричного героя, передавати його емоції та почуття, порівнювати з власним образним баченням природи.
Перегляд файлу

Українська література, 5 клас

Тема. Уміння бачити красу рідної природи у віршах Максима Рильського

«Дощ»,  «Осінь-маляр із палітрою пишною…».

Мета.  Ознайомити учнів із основними віхами життя М.Т.Рильського, його поезіями «Дощ» та «Осінь-маляр із палітрою пишною…»; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їхнього аналізу, висловлення власних думок та вражень; виховувати любов до природи, вміння бачити та цінувати красу довкілля.

Обладнання. Портрет М.Рильського,  виставка збірок поета, ілюстрації, дидактичний матеріал.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають основні віхи життя письменника,  зміст його поезій, аналізують їх, висловлюють власні думки щодо прочитаного.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогоднішній наш урок присвячений творчості Максима Тадейовича Рильського. Ви дізнаєтеся більше про самого поета, про його поезії. Спробуємо  побачити навколо себе красу довкілля, яку описав у своїх віршах.  Навчимося аналізувати ліричні твори поета, висловлювати власні думки щодо порушених проблем  у них.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

Люби природу не як символ душі своєї,

Люби природу не для себе, люби для неї.

М. Рильський

 

- Що хотів сказати М.Рильський?

- Чи згодні ви з думкою поета?

-Для чого нам взагалі вивчати творчість М.Рильського та його твори про природу?

Мабуть, найбiльшу насолоду i радiсть, найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя викликає спiлкування з природою. Вона завжди чарувала i чарує, хвилювала i хвилює людину. Шепiт голубоï води, зелених дiбров, дзвiнкоголосий спiв пташок, запах i розмаïття квiтiв - усе це дорога серцю, нi з чим не зрiвнянна природа рiдного краю. У творчостi багатьох украïнських поетiв значне мiсце посiдає тема оспiвування природи рiдного краю. В поезії М. Рильського природа  як музика. Тонка, нiжна, неповторна! Вiчно мiнлива i прекрасна. Вона завжди гармонує або контрастує з настроями, почуттями людини. У лiричних поезiях вiн тонко вiдчуває красу рiдноï природи, художнiм словом умiє намалювати яскраву пейзажну картину. А ми з вами повинні навчитися так любити природу та бачити в ній красу, як любить її поет.

IІI. Вивчення нового матеріалу

1. Біографічна екскурсія життєвим шляхом Максима Рильського

Максим Тадейович Рильський народився в м. Києві. Батько поета, Тадей Рильський, був ученим -етнографом, він досліджував культуру й побут українського народу. Мати Меланія була селянкою з Київщини. Цікаво, що писати й читати її, як і Максима, навчив Тадей. До речі, ім’я майбутньому поетові батько вибирав разом із своїми друзями — композитором Миколою Лисенком і професором історії й археології Володимиром Антоновичем. Назвали хлопчика на честь улюбленого народного героя Максима Залізняка. Родина переїхала в село Романівку, що на Київщині. Саме тут і промайнуло дитинство Максима. Тадей Рильський навчав свого сина не тільки грамоти, а й любити природу. Цю любов Максим пронесе через усе життя, і вона позначиться на його творчості. Ви переконаєтеся в цьому, прочитавши вірші поета про красу природи та бережне ставлення до неї. Коли Максимові йшов восьмий рік, помер тато, тож усі турботи лягли на материні плечі.

Допомагали мамі виховувати Максима і двоє старших братів, які брали його на риболовлю й полювання. Чим тільки в дитинстві він не захоплювався: проектував машини для літання, займався теслярством і столярством, вивчав садівництво. Але найбільшим захопленням хлопчика було читання, він перечитав усе з батькової бібліотеки, про що М. Лисенко сказав: «Славненьке хлопчисько, гостре й розумне». Максим навчався в Києві, його взяли одразу в третій клас гімназії. Жив у родині М. Лисенка. Писати вірші М. Рильський почав рано. Перша збірка поезій «На білих островах» побачила світ, коли Максимові було лише п’ятнадцять років. Він відомий у літературі не тільки як лірик, а і як талановитий перекладач. Упродовж навчання в школі ви прочитаєте багато творів світової літератури, перекладених цим поетом.

Максим Рильський любив працювати серед природи, тому й оселився в Києві під шатами Голосіївського лісу, він навіть написав поетичну збірку з промовистою назвою «Голосіївська осінь». Нині частина цього лісу має назву Голосїївський парк імені М. Рильського.

2. Сприйняття та аналіз поезій М.Рильського

2.2. Слово вчителя

Композитор передає картини природи за допомогою звуків, художник – за допомогою фарб, а поет – за допомогою образного слова.

Мені дуже подобаються звуки дощу. Спочатку я прислухаюся. Потім розкриваю вікно і бачу: дощ. Я вдихаю повітря і відчуваю: дощ. Я слухаю музику і чую: дощ. Шум дощу створює певний настрій. Ось стукають краплі весняного дощу. Падають, обганяючи одна другу, намагаючись розбудити землю від зимової сплячки.

2.3.Асоціативне гроно

- А з чим у вас асоціюється слово «дощ»?

(Калюжі, веселка, великі краплі, грозова хмара, темне небо, мжичка, прохолода).

2.4. Випереджувальне завдання-дослідження

-Ви готували випереджувальне завдання: з наукової літератури довідалися про те, як утворюється дощ?

(Учні відповідають за бажанням).

Під впливом сонячного тепла вода з поверхні озер, річок, морів, океанів і струмків випаровується, перетворюючись на пару. Пар дуже легкий, він підіймається вгору, де найдрібніші водяні крапельки збираються в хмари і хмари.

Водяні крапельки настільки малі, що ширяють у повітрі. Якщо стає тепліше, хмара може зовсім зникнути, розчинитися – крапельки випаровуються і робляться невидимими. Якщо ж холоднішає, крапельки зливаються – сотні тисяч їх утворюють одну повноцінну краплю. Такі краплі стають вже занадто важкими для того, щоб продовжувати своє ширяння в небі, вони падають на землю – йде дощ.

Вітер розносить хмари над землею, і вони проливають на неї цілющу вологу. Адже без дощу не будуть рости дерева, квіти, трави.

2.5.Виразне читання поезії М. Рильського «Дощ» учителем.

- А ось як змальовує М.Рильський  у своїй поезії «Дощ» як природне явище.

2.6. Бесіда.

- Чи сподобалася вам ця поезія?

- Чому поет називає дощ гостем? (Прийшов і пішов, не затримується, але його чекають).

- У який час доби він прийов у гості? (Увечері).

- Як він прийшов? (Впав бадьоро, свіжо, дзвінко).

- Що відбудеться у природі, коли прийде дощ? (Гарний урожай буде, звеселить усіх).

- З чого видно, що дощ іде саме в українських селах? (Бо українські хати білі).

-Чому дощ важливий у природі? (Усе оживає).

- Чи подобається вам дощ? Чому?

2.7. Виразне читання поезії М. Рильського «Дощ» учнями.

2.8. Робота в парах:

Аналіз поезії за планом:

1.Тема. Благодатний дощ.

2. Ідея. Поетизація чарівності дощу.

3. Жанр. Пейзажна лірика.

4. Художні засоби в поезії (виписати в таблицю з вірша)

Епітети

«Благодатний гість», «довгожданий гість», «сяйвом осіянний гість», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним пові­вом», «повівом  зеленим», «білі села».

Метафори

«Гість впав бадьоро», «відкривай груди, мати -земле», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить».

Порівняння

«Дощ-гість», «мати-земле».

 

2.9. Вправа на розвиток  фантазії

Самостійна робота учнів.

Завдання. Уявіть, що ви – дощ. Напишіть 5 речень про те, що ви відчуваєте (як дощ), коли приходите на землю.

(Зачитування робіт за бажанням учнів).

Я-дощ! Прийшов несподівано. Бачу, що мене давно тут чекали.  Я напуваю від душі землю, щоб зілля, яке росте на ній, підвело свої голівки та розправило листочки. Вмиваю міста і села, щоб вони засяяли веселими посмішками. Примушую усіх радіти.

2.10.Виразне читання поезії М. Рильського «Осінь – маляр із палітрою пишною…» учнями.

2.11. Бесіда.

- З ким порівнює поет осінь?

-Які кольори переважають у поезії?

- Який настрій викликав у вас вірш?

- Які зорові та слухові образи допомагають відчути красу осені?

- Пригадайте, як приходить осінь у ваше місто чи село?

2.12. Робота в парах:

Аналіз поезії за планом:

1.Тема. Милування рідним краєм.

2. Ідея. Панування осені, яка одягає природу в різнокольорові шати.

3. Жанр. Пейзажна лірика.

4. Художні засоби в поезії (виписати в таблицю з вірша)

Епітети

«Пишною палітрою», «розкішною красою», «сріблисті роси», «барвисті шати», «дивними кольорами», «переливними цілунками», «рожеві, злотисті, червоні фарби», «срібно - блакитне повітря», «ніжні осінні пісні тиходзвонні».

Метафори

«Осінь – маляр …кружляє», «все осипає…», «розсипає… роси», «тумани розливає», «ліс одягає у шати», «ліс обливає кольорами», «ніжно сміється до вітру », «грає цілунками».

Персоніфікований образ

Осінь- маляр

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Творча робота у парах. Складання сенкану за прикладом і пам’яткою до слів «осінь», «дощ»

Осінь

Розкішна, пишна

Прийшла, одягла, зачарувала

Одна з найкращих пір року

Маляр

Дощ

Довгожданий, благодатний

Звеселяє, оживляє, запліднює

Життя неможливе без нього

Оновлення

V. Підсумок уроку

Трихвилинна пауза

-Обміркуйте певні представлені явища та ідеї, поєднайте їх  вже з наявними знаннями або досвідом та поясніть за схемою:

Я змінив(ла) своє ставлення до….

Я більше дізнався(лася) про….

Мене здивувало…

Я почувався(лася)….

VІ. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати вірші «Дощ», «Осінь – маляр із палітрою пишною…». Напишіть 5 речень на тему «Чому природу потрібно берегти?»

 

docx
Додано
9 липня 2023
Переглядів
1153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку